morot grönkål blåbär öga

Naturliga sätt att bevara god syn

Vi har en tendens att dela upp kroppen i olika delar som inte har med varandra att göra. Detta gör att vi lätt kan tro att synen är något vi inte har någon kontroll över och att det är ofrånkomligt att synen försämras med åren men så behöver det alls inte vara.

Av våra sinnen är kanske synen den vi skattar högst. i likhet med andra kroppsdelar påverkas våra ögon av vår livsstil och näring och kost spelar stor roll för att motverka flera ögonsjukdomar. En kost rik på frukt och grönt, och rikligt med antioxindanter lägger grunden till en god ögonhälsa. Nedan listas en rad tillstånd som särskilt gynnas av en god diet.

Åldersförändringar i gula fläcken
Åldersförändringar i gula fläcken även kallat åldersrelaterad maculadegeneration är ett tillstånd som leder till synnedsätning och ibland blinda fläckar. Mycket tyder på att en kost rik på antioxidanter, vitaminer och mineraler kan bidra till att förebygga.
En studie från 2005 study visar att processade livsmedel och det vi kallar skräpmat är sammanknippat med risken för åldersförändringar i gula fläcken. Som man enkelt uttryckt kan säga orasakas av inflammation och skada i ögonen, andra studier antyder att högt kolesterol och kött bidrar till ökad risk.

 

Glaukom
Uppstår genom att det uppstår skada på den optiska nerven som kopplar ögat till hjärnan genom att tryck byggs upp i ögat. Det kan först leda till förlorad perifier syn och i värsta fall leda till blidhet.
Glaukom behandlas vanligvis med operation och eller ögondroppar Men inom integrativ medicin används även flavonoider och andra antioxidanter. Antioxidanter har visat sig effektiva för att behandla glaucom bland annat genom att det ökar blodflödet till ögats hornhinna, det har även visat sig kunna bidra till att förbättra synen hos patienter med glaukom.

Grå starr
Grå starr är en följd av att ögats lins blivit grumlig. obehandlad kan det leda till blindhet. Forskare tror att oxidation ligger bakom, överdriven exponering för solljus, rökning, diabetes, högt blodtryck och vissa mediciner som kortison ökar också risken för katarakt. Även här kan antioxidanter hjälpa till och skydda ögat och en kost rik på grönsaker och frukt samt örter anses gynnsam men även tillskott av vitaminer och mineraler.

LÄS OCKSÅ: Så får du bättre syn – 6 tips!

Diabetisk retinopati
Okontrollerad och eller ouptäckt diabetes kan orsaka skada på ögonen som i förlängningen kan orsaka synbortfall. Att kontrollera diabetes och anpassa dieten och livvstilen är avgörande för ögonhälsan hos diabetiker.
Lycium barbarum ett ämne i gojibär, har visat sig kunna bidra till att skydda ögat mot komplikationer av diabetes.

Torra ögon
Torra ögon kommer sig av en minskad tårproduktion och är en vanlig orsak till besök hos ögonläkaren. Ibland kan det vara kopplat till olika sjukdomra som Sjögrens syndrom eller reumatoid artrit, även de med diabetes har en ökad risk. Symptom som att det kliar och bränner i ögonen elelr som att man fått något i ögat är inte ovanliga.

Lämpliga livsmedel och tillskott

Karetenoider
Karetenoider är röda, gula och oreanga livsmedel som fungerar som antioxidanter i kroppen, exempelvis betakaroten som finns i bland annat morötter, sötpotatis och pumpa. Karetenoiderna omvandlas till A-vitamin som är känt för att bidra till att bibehålla god syn.

Lutein och zeaxanthin
Lutein och zeaxanthin är två vanliga karetenoider som är kopplade till ögonhälsa. Studier har visat att de bidrar till att förebygga maculadegeneration. Grönkål och spenal innehåller rikligt av de båda ämnena men om det är svårt att få i sig tillräckliga mängder har tillskott visat sig vara lika gynnasamt. En studie visar att de som dagligen tog 6-10 mg lutein, minskade risken att behöva starroperation med 20-50 procent. Bäst resultat uppnås dock vid en kombination av lutein och zeaxanthin.

 

Zink
Zink är ett mineral som finns i vår hornhinna, zink fungerar som en antioxidant och är viktig för hornhinnans funktion. Jämfört med andra organ är koncentrationen av zink i ögat hög. Zink har i en studie visat sig tillsammans med C- och E-vitamin samt betakaroten kunna fördröja sjukdomsutvecklingen hos patienter med maculadegeneration. Zink-brist är även kopplat till nattblindhet.

C-vitamin
Även C-vitamin finns i näthinnan och låga koncentrationer av C-vitamin i blodet har visat sig öka risken för maculadegeneration och katarakt. Enligt en studie från 2017 löpte de som åt en kost rik på C-vitamin signifikant lägre risk att utveckla ögonsjukdomar, det kan även hjälpa till och motverka torra ögon.

LÄS OCKSÅ: Antioxidanter ger bevisat skydd mot ögonsjukdom

Flavonoider
Blåbär innehåller bland annat flavonoider som gynnar god syn, de finns även i andra bär, grönt te, choklad, vin och citrusfrukter.

Ginkgo biloba 
Ginkgo biloba innehåller flavonoider och studier har visat att ginko biloba ökar cirkulationen till den optiska nerven och bidrar till att minska oxidativ stress, och förebygga att tillståndet förvärras hos patienter med glaukom.

Omega-3
Ett intag av den antiinflamamtoriska fettsyran omega tre har vist sig kunna hjälpa mot torra ögon. Dessa finns i fet fisk, chiafrön elelr tillskott framställda av alger eller fisk.

 

LÄS OCKSÅ: Blåbär istället för glasögon!

Tallbarksextrakt 
Tallbarksextrakt eller pycnogenol användes till en början som läkeört av ursprungsbefolkningar i Nordamerika och Asien och har visat sig kunna motverka starr.

Spirulina
Spirulina är en blågrön alg som är klassat som ett så kallat superfood. Det är lättsmält och lättupptagligt och har i studier visat sig kunna motverka uppkomsten av starr.

Vitamin B6 kan hjälpa mot torra ögon hos de med brist på vitaminet.

Antioxidanter
Antioxidanter är viktiga för att motverka ögonsjukdomar. Oxidativ stress är enstarkt bidragande orsakk till årldrande i allmänhet och ögonsjukdomar i synnerhet. Antioxidanter bidrar till att skydda mot och minimera skador på ögat till följd av oxidativ stress. Exempel på lämpliga antioxidanter är C- och E-vitamin. C-vitamin bidrar även till att minska trycket i ögat.

Av redaktionen

Källa: iHerb

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.