Naturliga sätt att bevara god syn | Kurera.se
morot grönkål blåbär öga

Naturliga sätt att bevara god syn

Vi har en tendens att dela upp kroppen i olika delar som inte har med varandra att göra. Detta gör att vi lätt kan tro att synen är något vi inte har någon kontroll över och att det är ofrånkomligt att synen försämras med åren men så behöver det alls inte vara.

Av våra sinnen är kanske synen den vi skattar högst. i likhet med andra kroppsdelar påverkas våra ögon av vår livsstil och näring och kost spelar stor roll för att motverka flera ögonsjukdomar. En kost rik på frukt och grönt, och rikligt med antioxindanter lägger grunden till en god ögonhälsa. Nedan listas en rad tillstånd som särskilt gynnas av en god diet.

Åldersförändringar i gula fläcken
Åldersförändringar i gula fläcken även kallat åldersrelaterad maculadegeneration är ett tillstånd som leder till synnedsätning och ibland blinda fläckar. Mycket tyder på att en kost rik på antioxidanter, vitaminer och mineraler kan bidra till att förebygga.
En studie från 2005 study visar att processade livsmedel och det vi kallar skräpmat är sammanknippat med risken för åldersförändringar i gula fläcken. Som man enkelt uttryckt kan säga orasakas av inflammation och skada i ögonen, andra studier antyder att högt kolesterol och kött bidrar till ökad risk.

 

Glaukom
Uppstår genom att det uppstår skada på den optiska nerven som kopplar ögat till hjärnan genom att tryck byggs upp i ögat. Det kan först leda till förlorad perifier syn och i värsta fall leda till blidhet.
Glaukom behandlas vanligvis med operation och eller ögondroppar Men inom integrativ medicin används även flavonoider och andra antioxidanter. Antioxidanter har visat sig effektiva för att behandla glaucom bland annat genom att det ökar blodflödet till ögats hornhinna, det har även visat sig kunna bidra till att förbättra synen hos patienter med glaukom.

Grå starr
Grå starr är en följd av att ögats lins blivit grumlig. obehandlad kan det leda till blindhet. Forskare tror att oxidation ligger bakom, överdriven exponering för solljus, rökning, diabetes, högt blodtryck och vissa mediciner som kortison ökar också risken för katarakt. Även här kan antioxidanter hjälpa till och skydda ögat och en kost rik på grönsaker och frukt samt örter anses gynnsam men även tillskott av vitaminer och mineraler.

LÄS OCKSÅ: Så får du bättre syn – 6 tips!

Diabetisk retinopati
Okontrollerad och eller ouptäckt diabetes kan orsaka skada på ögonen som i förlängningen kan orsaka synbortfall. Att kontrollera diabetes och anpassa dieten och livvstilen är avgörande för ögonhälsan hos diabetiker.
Lycium barbarum ett ämne i gojibär, har visat sig kunna bidra till att skydda ögat mot komplikationer av diabetes.

Torra ögon
Torra ögon kommer sig av en minskad tårproduktion och är en vanlig orsak till besök hos ögonläkaren. Ibland kan det vara kopplat till olika sjukdomra som Sjögrens syndrom eller reumatoid artrit, även de med diabetes har en ökad risk. Symptom som att det kliar och bränner i ögonen elelr som att man fått något i ögat är inte ovanliga.

Lämpliga livsmedel och tillskott

Karetenoider
Karetenoider är röda, gula och oreanga livsmedel som fungerar som antioxidanter i kroppen, exempelvis betakaroten som finns i bland annat morötter, sötpotatis och pumpa. Karetenoiderna omvandlas till A-vitamin som är känt för att bidra till att bibehålla god syn.

Lutein och zeaxanthin
Lutein och zeaxanthin är två vanliga karetenoider som är kopplade till ögonhälsa. Studier har visat att de bidrar till att förebygga maculadegeneration. Grönkål och spenal innehåller rikligt av de båda ämnena men om det är svårt att få i sig tillräckliga mängder har tillskott visat sig vara lika gynnasamt. En studie visar att de som dagligen tog 6-10 mg lutein, minskade risken att behöva starroperation med 20-50 procent. Bäst resultat uppnås dock vid en kombination av lutein och zeaxanthin.

 

Zink
Zink är ett mineral som finns i vår hornhinna, zink fungerar som en antioxidant och är viktig för hornhinnans funktion. Jämfört med andra organ är koncentrationen av zink i ögat hög. Zink har i en studie visat sig tillsammans med C- och E-vitamin samt betakaroten kunna fördröja sjukdomsutvecklingen hos patienter med maculadegeneration. Zink-brist är även kopplat till nattblindhet.

C-vitamin
Även C-vitamin finns i näthinnan och låga koncentrationer av C-vitamin i blodet har visat sig öka risken för maculadegeneration och katarakt. Enligt en studie från 2017 löpte de som åt en kost rik på C-vitamin signifikant lägre risk att utveckla ögonsjukdomar, det kan även hjälpa till och motverka torra ögon.

LÄS OCKSÅ: Antioxidanter ger bevisat skydd mot ögonsjukdom

Flavonoider
Blåbär innehåller bland annat flavonoider som gynnar god syn, de finns även i andra bär, grönt te, choklad, vin och citrusfrukter.

Ginkgo biloba 
Ginkgo biloba innehåller flavonoider och studier har visat att ginko biloba ökar cirkulationen till den optiska nerven och bidrar till att minska oxidativ stress, och förebygga att tillståndet förvärras hos patienter med glaukom.

Omega-3
Ett intag av den antiinflamamtoriska fettsyran omega tre har vist sig kunna hjälpa mot torra ögon. Dessa finns i fet fisk, chiafrön elelr tillskott framställda av alger eller fisk.

 

LÄS OCKSÅ: Blåbär istället för glasögon!

Tallbarksextrakt 
Tallbarksextrakt eller pycnogenol användes till en början som läkeört av ursprungsbefolkningar i Nordamerika och Asien och har visat sig kunna motverka starr.

Spirulina
Spirulina är en blågrön alg som är klassat som ett så kallat superfood. Det är lättsmält och lättupptagligt och har i studier visat sig kunna motverka uppkomsten av starr.

Vitamin B6 kan hjälpa mot torra ögon hos de med brist på vitaminet.

Antioxidanter
Antioxidanter är viktiga för att motverka ögonsjukdomar. Oxidativ stress är enstarkt bidragande orsakk till årldrande i allmänhet och ögonsjukdomar i synnerhet. Antioxidanter bidrar till att skydda mot och minimera skador på ögat till följd av oxidativ stress. Exempel på lämpliga antioxidanter är C- och E-vitamin. C-vitamin bidrar även till att minska trycket i ögat.

Av redaktionen

Källa: iHerb

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.

Annelis kolesterolvärden sjönk med lagrad vitlök

Hälsa

Redan för 15 år sedan fick Anneli Bygg, 65 år, reda på att hon hade lite för höga kolesterolvärden. Hon ordinerades statiner av sin läkare, men biverkningarna blev kraftiga så Anneli ville inte fortsätta med medicinen. Med hjälp av lagrad vitlök har hennes kolesterolvärden blivit betydligt bättre.

Micke Gunnarsson: “Jag är inte min kropp”

Krönikan

Handen på hjärtat hur skulle det se ut om du skötte en hund som du sköter om dig själv? Kan insikten att vi inte är våra kroppar göra att vi tar bättre hand om dem? Jo, det menar Micke Gunnarsson, föreläsare och workshopledare, som tack vare det tankesättet tar bättre hand om sig än någonsin tidigare. 

 

“Hemundervisning – ett välbehövligt alternativ till skolan”

Gravid/barn

Sverige är ett av de länder i världen där det är svårast att få hemundervisa sina barn, ett strängt regelverk gör det i princip omöjligt och de som vill välja det alternativet ser sig tvingade att lämna landet. Många är skeptiska mot hemskolning men långt ifrån alla. Kurera har växlat några ord med den New Yorkbaserade svensken Jens Peter de Pedro som lobbar för en större pedagogisk mångfald.