morot grönkål blåbär öga

Naturliga sätt att bevara god syn

Vi har en tendens att dela upp kroppen i olika delar som inte har med varandra att göra. Detta gör att vi lätt kan tro att synen är något vi inte har någon kontroll över och att det är ofrånkomligt att synen försämras med åren men så behöver det alls inte vara.

Av våra sinnen är kanske synen den vi skattar högst. i likhet med andra kroppsdelar påverkas våra ögon av vår livsstil och näring och kost spelar stor roll för att motverka flera ögonsjukdomar. En kost rik på frukt och grönt, och rikligt med antioxindanter lägger grunden till en god ögonhälsa. Nedan listas en rad tillstånd som särskilt gynnas av en god diet.

Åldersförändringar i gula fläcken
Åldersförändringar i gula fläcken även kallat åldersrelaterad maculadegeneration är ett tillstånd som leder till synnedsätning och ibland blinda fläckar. Mycket tyder på att en kost rik på antioxidanter, vitaminer och mineraler kan bidra till att förebygga.
En studie från 2005 study visar att processade livsmedel och det vi kallar skräpmat är sammanknippat med risken för åldersförändringar i gula fläcken. Som man enkelt uttryckt kan säga orasakas av inflammation och skada i ögonen, andra studier antyder att högt kolesterol och kött bidrar till ökad risk.

 

Glaukom
Uppstår genom att det uppstår skada på den optiska nerven som kopplar ögat till hjärnan genom att tryck byggs upp i ögat. Det kan först leda till förlorad perifier syn och i värsta fall leda till blidhet.
Glaukom behandlas vanligvis med operation och eller ögondroppar Men inom integrativ medicin används även flavonoider och andra antioxidanter. Antioxidanter har visat sig effektiva för att behandla glaucom bland annat genom att det ökar blodflödet till ögats hornhinna, det har även visat sig kunna bidra till att förbättra synen hos patienter med glaukom.

Grå starr
Grå starr är en följd av att ögats lins blivit grumlig. obehandlad kan det leda till blindhet. Forskare tror att oxidation ligger bakom, överdriven exponering för solljus, rökning, diabetes, högt blodtryck och vissa mediciner som kortison ökar också risken för katarakt. Även här kan antioxidanter hjälpa till och skydda ögat och en kost rik på grönsaker och frukt samt örter anses gynnsam men även tillskott av vitaminer och mineraler.

LÄS OCKSÅ: Så får du bättre syn – 6 tips!

Diabetisk retinopati
Okontrollerad och eller ouptäckt diabetes kan orsaka skada på ögonen som i förlängningen kan orsaka synbortfall. Att kontrollera diabetes och anpassa dieten och livvstilen är avgörande för ögonhälsan hos diabetiker.
Lycium barbarum ett ämne i gojibär, har visat sig kunna bidra till att skydda ögat mot komplikationer av diabetes.

Torra ögon
Torra ögon kommer sig av en minskad tårproduktion och är en vanlig orsak till besök hos ögonläkaren. Ibland kan det vara kopplat till olika sjukdomra som Sjögrens syndrom eller reumatoid artrit, även de med diabetes har en ökad risk. Symptom som att det kliar och bränner i ögonen elelr som att man fått något i ögat är inte ovanliga.

Lämpliga livsmedel och tillskott

Karetenoider
Karetenoider är röda, gula och oreanga livsmedel som fungerar som antioxidanter i kroppen, exempelvis betakaroten som finns i bland annat morötter, sötpotatis och pumpa. Karetenoiderna omvandlas till A-vitamin som är känt för att bidra till att bibehålla god syn.

Lutein och zeaxanthin
Lutein och zeaxanthin är två vanliga karetenoider som är kopplade till ögonhälsa. Studier har visat att de bidrar till att förebygga maculadegeneration. Grönkål och spenal innehåller rikligt av de båda ämnena men om det är svårt att få i sig tillräckliga mängder har tillskott visat sig vara lika gynnasamt. En studie visar att de som dagligen tog 6-10 mg lutein, minskade risken att behöva starroperation med 20-50 procent. Bäst resultat uppnås dock vid en kombination av lutein och zeaxanthin.

Zink
Zink är ett mineral som finns i vår hornhinna, zink fungerar som en antioxidant och är viktig för hornhinnans funktion. Jämfört med andra organ är koncentrationen av zink i ögat hög. Zink har i en studie visat sig tillsammans med C- och E-vitamin samt betakaroten kunna fördröja sjukdomsutvecklingen hos patienter med maculadegeneration. Zink-brist är även kopplat till nattblindhet.

C-vitamin
Även C-vitamin finns i näthinnan och låga koncentrationer av C-vitamin i blodet har visat sig öka risken för maculadegeneration och katarakt. Enligt en studie från 2017 löpte de som åt en kost rik på C-vitamin signifikant lägre risk att utveckla ögonsjukdomar, det kan även hjälpa till och motverka torra ögon.

LÄS OCKSÅ: Antioxidanter ger bevisat skydd mot ögonsjukdom

Flavonoider
Blåbär innehåller bland annat flavonoider som gynnar god syn, de finns även i andra bär, grönt te, choklad, vin och citrusfrukter.

Ginkgo biloba 
Ginkgo biloba innehåller flavonoider och studier har visat att ginko biloba ökar cirkulationen till den optiska nerven och bidrar till att minska oxidativ stress, och förebygga att tillståndet förvärras hos patienter med glaukom.

Omega-3
Ett intag av den antiinflamamtoriska fettsyran omega tre har vist sig kunna hjälpa mot torra ögon. Dessa finns i fet fisk, chiafrön elelr tillskott framställda av alger eller fisk.

LÄS OCKSÅ: Blåbär istället för glasögon!

Tallbarksextrakt 
Tallbarksextrakt eller pycnogenol användes till en början som läkeört av ursprungsbefolkningar i Nordamerika och Asien och har visat sig kunna motverka starr.

Spirulina
Spirulina är en blågrön alg som är klassat som ett så kallat superfood. Det är lättsmält och lättupptagligt och har i studier visat sig kunna motverka uppkomsten av starr.

Vitamin B6 kan hjälpa mot torra ögon hos de med brist på vitaminet.

Antioxidanter
Antioxidanter är viktiga för att motverka ögonsjukdomar. Oxidativ stress är enstarkt bidragande orsakk till årldrande i allmänhet och ögonsjukdomar i synnerhet. Antioxidanter bidrar till att skydda mot och minimera skador på ögat till följd av oxidativ stress. Exempel på lämpliga antioxidanter är C- och E-vitamin. C-vitamin bidrar även till att minska trycket i ögat.

Av redaktionen

Källa: iHerb

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer.