Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

För att kunna somna på kvällen behöver man vara tillräckligt trött. Många ungdomar som sovit för lite under natten lägger sig för att sova när de kommer hem från skolan. Då stjäl man sovtid från natten eftersom sömnskulden minskat. Det är lätt att hamna i en ond cirkel med dålig nattsömn följt av en trött dag i skolan, en tupplur när eleven kommer hem, och så vidare.

LÄS OCKSÅ: Få buktade sömnbristen

Utbildning i bra sovrutiner
Forskaren Serena Bauducco vid Örebro universitet kunde, via den så kallade Trestadsstudien där 2 700 elever deltog, visa att ungdomarna i Karlskoga, Köping och Örebro sov för lite. Nu har Serena Bauducco gjort en uppföljning på sin avhandling där ungdomar från två skolor i Örebro fick prova ett utbildningsprogram under fem veckor för att lära sig det bästa förutsättningarna för en bra nattsömn. Eleverna fick bland annat lära sig om vad som händer när man lider av sömnbrist kopplat till att göra praktiska övningar som att ta en lugn stund utan mobilen innan det är dags att sova.

LÄS OCKSÅ: Naturliga sätt att bli av med sömnproblemen

Ledigheterna gjorde att sömnen haltade
Det var framförallt helgerna som byggde upp en sömnskuld för ungdomarna. Forskarna bad eleverna att ett år senare fylla i ett nytt formulär om sina sömnrutiner. De fick ange när de går och lägger sig på skoldagar och helgdagar, och hur lång tid det tar för dem att somna.

 

Ungefär 286 elever deltog i sömnprogrammet, och det var både elever med och utan sömnproblem som testades. För att se hur elevernas sömn påverkades använde forskarna Trestadsstudiens ungdomar som kontrollgrupp. De elever som fått sömnprogrammet lyckades behålla goda sömnrutiner bättre än kontrollgruppen. Det fanns dock inga förändringar i hur stressade ungdomarna var, men forskarna kunde se en skillnad i att fler av de elever som har fått programmet sover åtta-tio timmarna per natt. Med andra finns det en chans att främja goda sömnrutiner hos ungdomar och förebygga sömnproblem.

LÄS OCKSÅ: Sociala medier ger sämre nattsömn

Fler skolor vill ta efter
När Serena Bauducco färdigställt sin avhandling blev hon kontaktad av Vialundskolan i Kumla. Personalen bar intresserad av att göra någonting eftersom de ser att ungdomarna är trötta i skolan.

Sömnprogrammet har testats i en klass på Vialundskolan, och nu vill skolan gå vidare och inkludera alla elever i årskurs sju. Det krävs mer forskning innan programmet kan spridas vidare och just nu pågår ett arbete med att förbättra sömnutbildningen.

Källa: Örebro universitet

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Har du magnesiumbrist? Här är maten som innehåller magnesium

Kost

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som många av oss kan ha brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag, ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

rysk rot

Trött? Prova rysk rot som snabbt ger energi

Naturlig hälsa

Rysk rot kallas också sibirisk ginseng och är den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet och impotens.

kvinna på badstrand

Drick mer och undvik urinvägsinfektion

Naturlig hälsa

Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

 

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

 

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.