kvinna stirrar på väckarklockan

Nytt ljus över sambandet mellan sömnbrist och fetma

Störd nattsömn ökar risken för övervikt och typ 2-diabetes, det gör skiftarbete och kronisk sömnbrist till riskfaktorer. Nu har forskare vid Uppsala universitet visat att sömnbrist påverkar ämnesomsättningen och regleringen av genuttrycket – och det räcker med en natt.

Risken för övervikt och typ-2 diabetes ökar hos den som har dåliga sömnvanor eller utför skiftarbete visar nya studier från Uppsala universitet. Andra studier har också visat en koppling mellan störd sömn och viktuppgång, där fettinlagring sker samtidigt som muskelmassan minskar, en kombination kopplad till flera hälsorisker. Tidigare har man även kunnat konstatera att den ämnesomsättning som bland annat regleras av skelettmuskulaturen påverkas negativt av störd sömn och rubbad dygnsrytm.

Studerade friska deltagare
I den nya studien studerades 15 friska deltagare som deltog i två sessioner med standardiserade aktivitets- och måltidsscheman i ett sömnlaboratorium. Deltagarna fick i slumpmässig ordning sova som vanligt det vill säga över åtta timmar ena gången, för att den andra gången hållas vakna hela natten.

 

LÄS OCKSÅ: Studie visar – du kan sova dig fri från sockersuget

Prover togs i fett och ben
Mornarna efter togs vävnadsprover från deltagarnas underhudsfett och skelettmuskulatur, två vävnader som ofta uppvisar störd ämnesomsättning vid tillstånd som diabetes och fetma. Samtidigt togs även blodprover för att mäta hur en rad faktorer inblandade i bland annat ämnesomsättningen påverkades.

Vävnadsproverna visade att vakenheten resulterade i en förändring av regleringen av gener – så kallad DNA-metylering. DNA-metylering utgör en epigenetisk mekanism som reglerar i vilken mån gener i kroppens olika celler ska vara påslagna eller avstängda, och styrs både av arv och miljöfaktorer.

LÄS OCKSÅ: God sömn hjälper oss att handskas med stress

En natts störd sömn gav förändringar
Forskargruppen kunde tidigt visa att sömnbrist – i form av en natts vakenhet – ger epigenetiska förändringar i de klockgener som styr vävnaders dygnsrytmer. De nya resultaten tyder på att sömnbrist tycks förändra DNA-metyleringen i många delar av arvsmassan. Analysen av muskel- och fettvävnad visar vidare att förändringarna inte regleras på samma sätt efter sömnbrist, säger Jonathan Cedernaes som lett och huvudsakligen utfört studien, med stöd från bland andra forskaren Christian Benedict och forskningscentret SciLifeLab i en artikel från Uppsala universitet.

LÄS OCKSÅ: Nu sover Sofia som på moln

Pusselbit för fortsatt kartläggning
Forskarna anser att förändringarna i fettvävnadens DNA-metylering är särskilt intressant då förändringar i samma gener är inblandade vid fetma och typ-2 diabetes. Epigenetiska förändringar tros kunna utgöra ett sorts minne för hur ämnesomsättningen ska fungera över längre tidsperioder. Forskarna tror därför att förändringarna som de observerat i studien kan utgöra en pusselbit i den fortsatta kartläggningen av hur kroniskt störd sömn och dygnsrytm kan påverka risken för att utveckla fetma.

Av redaktionen

Källa: Forskning.se

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

anonymt smörpaket sett uppifrån

Välkänt bordsmargarin utsett till Årets matbluff 2019

Kost

Det blev margarinet Lätta som tog hem "vinsten" när antipriset Årets matbluff 2019 korades. Detta med motiveringen att produkten, i både text och bild, skyltar med svensk rapsolja på förpackningen – trots att innehållet till största del består av den både omdebatterade och importerade palmoljan.

Nutritionisten: Tarmflorans viktiga roll

Naturlig hälsa

Vår tarmflora har fått ett uppsving, från att ha varit något vi knappt ägnat en tanke har den visat sig spela en viktig roll för vår hälsa och påverkar allt från immunförsvaret till vårt humör. Nutritionisten Lina Åhlén berättar om mikrobiomet som det också kallas och hur vi bäst äter för att det ska vara i så bra form som möjligt.

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.