Roten till den goda vilan

Studier på KSM66 

Under de senaste sju åren har effekten hos KSM66, ett ekologiskt odlat fullspektrumextrakt av ashwagandha, dokumenterats i 22 dubbelblinda, randomiserande och placebokontrollerade studier, vilket gör KSM66 till den mest väldokumenterade ashwagandhan. 

Resultaten är samstämmiga; KSM66 har god effekt vid oro, ångest, sömn, brist på sexuell lust, klimakteriebesvär och obalans i sköldkörteln – allt indikationer som beror på eller förvärras av stress.

KSM66 ökar kroppens motståndskraft mot stress, vilket gör att binjurarna får vila, mängden stresshormon normaliseras och kroppen kan börja återhämta sig. Den positiva spiralen påverkar vår cellenergi, ämnesomsättning och hormonproduktion. Men framförallt hjälper ashwagandha oss att känna ett större inre lugn.

Det spelar ingen roll vad som orsakar stressen – sjukdom, smärta, sömnlöshet, arbete, eller ett dåligt äktenskap. Kroppens reaktion på stress är alltid densamma: Hypotalamus signalerar till hypofysen att skicka signalsubstanser till binjurarna, som aktiverar dem att producera stresshormon. Stressen i sig är inte farlig – men bristen på återhämtning är det. Får vi inte möjlighet att återhämta oss så kommer vi lätt ur balans.

I lagom mängd är kortisol viktigt för vårt försvar och för vår energiomsättning, men när kortisolhalten stiger blir effekten den motsatta. Kaloriförbrukningen sjunker, blodsockret och insulinnivån ökar och risken för många av våra vanliga livsstilssjukdomar som diabetes typ 2 och hjärt- kärlsjukdomar ökar. Även produktionen av energigivande hormon som testosteron, östrogen och sköldkörtelhormon påverkas liksom tillgängligheten av dopamin, serotonin och GABA – våra glädjeskapande signalsubstanser. 

Det är därför som stress kan påverka oss på så många olika sätt – humöret, orken och sexlusten är ofta det första som tar stryk. Resultatet är ofta viktuppgång, magont, sömnlöshet och trötthet. 

 

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom ayurvedisk medicin, med en dokumenterad användning under mer än 4 000 år. De vanligaste användningsområdena är just trötthet, oro, sömnlöshet, obalans i sköldkörteln och klimakteriebesvär. Problem som beror på – eller förvärras av – stress.

LÄS OCKSÅ: Ashwaganda – mot trötthet, stress och brist på lu

Återskapar inre lugn
Ashwagandha är så effektivt eftersom örten hjälper till med grundproblemet – kroppens egen stressrespons – inte bara symtomen. Adaptogenen har förmågan att hjälpa kroppen att stå emot stress och därigenom återskapa inre lugn och balans. 

När kroppen utsätts för hög belastning, hjälper ashwagandha till med att reglera den så kallade HPA-axeln, kroppens stressystem. Det är det system som styr kommunikationen mellan hypotalamus, hypofysen och binjurarna och därmed styr mängden stresshormon. Resultatet blir att kroppens motståndskraft mot stress ökar och vi får möjlighet att vila och återhämta oss och komma tillbaka i balans.

Inom ayurveda kallas ashwagandha ofta för den intelligenta örten eftersom den alltid strävar efter att hjälpa kroppen att återfå sin balans. Det handlar alltså inte om att ashwagandha sänker kortisolvärdet utan istället om en normalisering till följd av att binjurarna får hjälp att vila. Därför får de som har låga kortisolvärden på grund av uttröttade binjurar lika stor glädje av ashwagandha som de som har överaktiva binjurar.

LÄS OCKSÅ: Fanny hittade lugnet med ashwaganda

Intelligent ört
Parallellt med att stresståligheten ökar och kortisolhalten normaliseras sker också en mild balansering av sköldkörtelhormonen, TSH, T4 och T3. Ashwagandha är därför ett viktigt kosttillskott vid exempelvis subklinisk hypotyreos, underproduktion i sköldkörteln. Den jämnare nivån av stresshormon och därmed också av T4 och T3 är en förklaring till varför många som äter den vanligaste medicinen för hypotyreos, Levaxin, upplever ett högre välbefinnande när de kombinerar medicinen med ashwagandha. 

Ett tydligt exempel på detta är effekten på hormonbalansen. Studierna visar att ashwagandha sänker kroppens stresshormon kortisol med mellan 20–30 procent, medan nivåer av könshormon, som LH, östrogen och testosteron ökar. Hormonerna är lika viktiga för män som för kvinnor eftersom de är centrala för reparation och förnyelse av våra celler – för att hålla kroppen, lederna, benstommen och cellerna friska – oavsett ålder och kön. När hormonbalansen normaliseras ökar välbefinnandet och orken samtidigt som klimakterieproblem och PMS lindras. Många upplever också att den sexuella lusten och funktionen ökar. 

 

LÄS OCKSÅ: Det här är skillnaden mellan adaptogener och antioxidanter

Bättre sömn
När stressen sjunker och kroppen börjar känn sig lugnare så ökar nivåerna av GABA, en viktig neurotransmittor som hjälper nerverna att slappna av – vilket gör det lättare att sova. Även djupsömnen förbättras vilket ofta märks genom att man drömmer mer. Ashwagandha gör oss alltså inte sömniga utan hjälper oss slappna av när vi lägger huvudet på kudden. Sömn är faktiskt ett av de äldsta användningsområdena för ashwagandha.  Detta insåg redan Carl von Linné, som först beskrev växten. Ashwagandha fick sitt latinska namn withania somnifera, "örten som ger sömn" av den franske botanikern Dunal. 

Stress ökar också risken för att drabbas av nedstämdhet och ångest. Vi blir trötta samtidigt som stressen gör att tillgången på våra viktiga signalsubstanser, serotonin och dopamin minskar. Ämnena är avgörande för att det positiva feedback-systemet i hjärnan skall fungera – alltså det belöningssystem som gör att vi känner oss glada. Det är detta som ”lyckopillren” hjälper till med – att öka tillgången på signalsubstanser så att belöningssystemet kan börja fungera igen. 

Det ashwagandha gör i det här sammanhanget är att hjälpa kroppen att vila och återhämta sig, vilket i sin tur leder till en naturligt ökad mängd signalsubstanser – utan att vare sig tillföra eller stimulera bildandet av signalsubstanser. Den rena roten varken stimulerar eller aktiverar specifika organ eller funktioner. Förenklat kan man jämföra effekten av ashwagandha med att sova en timme extra varje dag. Vila återskapar nämligen jämnvikt och därmed balans.

Av Maria Torshall

 


Studier på KSM66 

Under de senaste sju åren har effekten hos KSM66, ett ekologiskt odlat fullspektrumextrakt av ashwagandha, dokumenterats i 22 dubbelblinda, randomiserande och placebokontrollerade studier, vilket gör KSM66 till den mest väldokumenterade ashwagandhan. 

Resultaten är samstämmiga; KSM66 har god effekt vid oro, ångest, sömn, brist på sexuell lust, klimakteriebesvär och obalans i sköldkörteln – allt indikationer som beror på eller förvärras av stress.

KSM66 ökar kroppens motståndskraft mot stress, vilket gör att binjurarna får vila, mängden stresshormon normaliseras och kroppen kan börja återhämta sig. Den positiva spiralen påverkar vår cellenergi, ämnesomsättning och hormonproduktion. Men framförallt hjälper ashwagandha oss att känna ett större inre lugn.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

 

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.

Katter kan smittas av coronavirus – men även bilda antikroppar

Hälsa

Det har visat sig att katter kan bli smittade av det nya coronaviruset. De kan smittas av andra katter och av sina ägare. Katter kan sedan sprida viruset mellan varandra, men inte till människor.  I Hong Kong har ett antal katter som smittats med SARS-CoV-2 burit på antikroppar mot coronaviruset. Symtomen liknar de människor får med hosta, andningssvårigheter och lunginflammation.