Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Roten till den goda vilan

Studier på KSM66 

Under de senaste sju åren har effekten hos KSM66, ett ekologiskt odlat fullspektrumextrakt av ashwagandha, dokumenterats i 22 dubbelblinda, randomiserande och placebokontrollerade studier, vilket gör KSM66 till den mest väldokumenterade ashwagandhan. 

Resultaten är samstämmiga; KSM66 har god effekt vid oro, ångest, sömn, brist på sexuell lust, klimakteriebesvär och obalans i sköldkörteln – allt indikationer som beror på eller förvärras av stress.

KSM66 ökar kroppens motståndskraft mot stress, vilket gör att binjurarna får vila, mängden stresshormon normaliseras och kroppen kan börja återhämta sig. Den positiva spiralen påverkar vår cellenergi, ämnesomsättning och hormonproduktion. Men framförallt hjälper ashwagandha oss att känna ett större inre lugn.

Det spelar ingen roll vad som orsakar stressen – sjukdom, smärta, sömnlöshet, arbete, eller ett dåligt äktenskap. Kroppens reaktion på stress är alltid densamma: Hypotalamus signalerar till hypofysen att skicka signalsubstanser till binjurarna, som aktiverar dem att producera stresshormon. Stressen i sig är inte farlig – men bristen på återhämtning är det. Får vi inte möjlighet att återhämta oss så kommer vi lätt ur balans.

I lagom mängd är kortisol viktigt för vårt försvar och för vår energiomsättning, men när kortisolhalten stiger blir effekten den motsatta. Kaloriförbrukningen sjunker, blodsockret och insulinnivån ökar och risken för många av våra vanliga livsstilssjukdomar som diabetes typ 2 och hjärt- kärlsjukdomar ökar. Även produktionen av energigivande hormon som testosteron, östrogen och sköldkörtelhormon påverkas liksom tillgängligheten av dopamin, serotonin och GABA – våra glädjeskapande signalsubstanser. 

Det är därför som stress kan påverka oss på så många olika sätt – humöret, orken och sexlusten är ofta det första som tar stryk. Resultatet är ofta viktuppgång, magont, sömnlöshet och trötthet. 

 

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom ayurvedisk medicin, med en dokumenterad användning under mer än 4 000 år. De vanligaste användningsområdena är just trötthet, oro, sömnlöshet, obalans i sköldkörteln och klimakteriebesvär. Problem som beror på – eller förvärras av – stress.

LÄS OCKSÅ: Ashwaganda – mot trötthet, stress och brist på lu

Återskapar inre lugn
Ashwagandha är så effektivt eftersom örten hjälper till med grundproblemet – kroppens egen stressrespons – inte bara symtomen. Adaptogenen har förmågan att hjälpa kroppen att stå emot stress och därigenom återskapa inre lugn och balans. 

När kroppen utsätts för hög belastning, hjälper ashwagandha till med att reglera den så kallade HPA-axeln, kroppens stressystem. Det är det system som styr kommunikationen mellan hypotalamus, hypofysen och binjurarna och därmed styr mängden stresshormon. Resultatet blir att kroppens motståndskraft mot stress ökar och vi får möjlighet att vila och återhämta oss och komma tillbaka i balans.

Inom ayurveda kallas ashwagandha ofta för den intelligenta örten eftersom den alltid strävar efter att hjälpa kroppen att återfå sin balans. Det handlar alltså inte om att ashwagandha sänker kortisolvärdet utan istället om en normalisering till följd av att binjurarna får hjälp att vila. Därför får de som har låga kortisolvärden på grund av uttröttade binjurar lika stor glädje av ashwagandha som de som har överaktiva binjurar.

LÄS OCKSÅ: Fanny hittade lugnet med ashwaganda

Intelligent ört
Parallellt med att stresståligheten ökar och kortisolhalten normaliseras sker också en mild balansering av sköldkörtelhormonen, TSH, T4 och T3. Ashwagandha är därför ett viktigt kosttillskott vid exempelvis subklinisk hypotyreos, underproduktion i sköldkörteln. Den jämnare nivån av stresshormon och därmed också av T4 och T3 är en förklaring till varför många som äter den vanligaste medicinen för hypotyreos, Levaxin, upplever ett högre välbefinnande när de kombinerar medicinen med ashwagandha. 

Ett tydligt exempel på detta är effekten på hormonbalansen. Studierna visar att ashwagandha sänker kroppens stresshormon kortisol med mellan 20–30 procent, medan nivåer av könshormon, som LH, östrogen och testosteron ökar. Hormonerna är lika viktiga för män som för kvinnor eftersom de är centrala för reparation och förnyelse av våra celler – för att hålla kroppen, lederna, benstommen och cellerna friska – oavsett ålder och kön. När hormonbalansen normaliseras ökar välbefinnandet och orken samtidigt som klimakterieproblem och PMS lindras. Många upplever också att den sexuella lusten och funktionen ökar. 

 

LÄS OCKSÅ: Det här är skillnaden mellan adaptogener och antioxidanter

Bättre sömn
När stressen sjunker och kroppen börjar känn sig lugnare så ökar nivåerna av GABA, en viktig neurotransmittor som hjälper nerverna att slappna av – vilket gör det lättare att sova. Även djupsömnen förbättras vilket ofta märks genom att man drömmer mer. Ashwagandha gör oss alltså inte sömniga utan hjälper oss slappna av när vi lägger huvudet på kudden. Sömn är faktiskt ett av de äldsta användningsområdena för ashwagandha.  Detta insåg redan Carl von Linné, som först beskrev växten. Ashwagandha fick sitt latinska namn withania somnifera, "örten som ger sömn" av den franske botanikern Dunal. 

Stress ökar också risken för att drabbas av nedstämdhet och ångest. Vi blir trötta samtidigt som stressen gör att tillgången på våra viktiga signalsubstanser, serotonin och dopamin minskar. Ämnena är avgörande för att det positiva feedback-systemet i hjärnan skall fungera – alltså det belöningssystem som gör att vi känner oss glada. Det är detta som ”lyckopillren” hjälper till med – att öka tillgången på signalsubstanser så att belöningssystemet kan börja fungera igen. 

Det ashwagandha gör i det här sammanhanget är att hjälpa kroppen att vila och återhämta sig, vilket i sin tur leder till en naturligt ökad mängd signalsubstanser – utan att vare sig tillföra eller stimulera bildandet av signalsubstanser. Den rena roten varken stimulerar eller aktiverar specifika organ eller funktioner. Förenklat kan man jämföra effekten av ashwagandha med att sova en timme extra varje dag. Vila återskapar nämligen jämnvikt och därmed balans.

Av Maria Torshall

 


Studier på KSM66 

Under de senaste sju åren har effekten hos KSM66, ett ekologiskt odlat fullspektrumextrakt av ashwagandha, dokumenterats i 22 dubbelblinda, randomiserande och placebokontrollerade studier, vilket gör KSM66 till den mest väldokumenterade ashwagandhan. 

Resultaten är samstämmiga; KSM66 har god effekt vid oro, ångest, sömn, brist på sexuell lust, klimakteriebesvär och obalans i sköldkörteln – allt indikationer som beror på eller förvärras av stress.

KSM66 ökar kroppens motståndskraft mot stress, vilket gör att binjurarna får vila, mängden stresshormon normaliseras och kroppen kan börja återhämta sig. Den positiva spiralen påverkar vår cellenergi, ämnesomsättning och hormonproduktion. Men framförallt hjälper ashwagandha oss att känna ett större inre lugn.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.