Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Fotograf Charlotte

Så återfann Leena lugnet

Kortisol och sömn

Kortisol är ett aktivitetshöjande hormon och i lagom dos både viktigt och nödvändigt. När vi är stressade frisätts en ökad mängd kortisol i blodet som gör att vi känner oss mer energifyllda. Kortisol produceras i binjurarna och frigör aminosyror från musklerna, blodsocker från levern och fettsyror från fettvävnad. Dessa resurser behöver kroppen för att vara i en aktiv och positiv fas.  

När livet fungerar som det ska är kortisolhalten nästan obefintlig vid sänggående, för att kroppen ska kunna varva ner och underlätta insomnandet.På morgonen stiger kortisolhalten kraftigt. Detta ingår i kroppens naturliga system. Otillräcklig återhämtning, och för lite sömn leder till att kortisolet inte hinner gå ner tillräckligt under natten. Kroppen och nervsystem får då inte nog med tid för att reparera och bygga upp sig igen – ungefär som ett batteri som inte laddas tillräckligt.

När Leena skilde sig förra sommaren och flyttade från huset på landet till en lägenhet i centrala Gislaved blev förändringen stor. Den inre stressen orsakade sömnproblem och tankarna malde och ville aldrig sluta snurra. Ett tillskott med ashwaganda, kamomill och adaptogener gav henne lugnet tillbaka och nu både sover hon bättre och slipper oron.

För 20 år sedan blev Leena Palonkangas Falemar änka. Hennes man var byggare och hade jobbat med asbest när man fortfarande inte visste att materialet var farligt. Han överlevde inte lungcancern.

Leena levde ensam i många år, men när längtan efter en partner blev stor, gjorde hon som många andra – hon loggade in på en dejtingsajt och blev handlöst förälskad.

– Han var allt jag drömt om och passade mig perfekt. Jag flyttade till hans hus på landet i Halland. Men efter en tid började jag känna mig instängd. 

 

– Det var åtta kilometer till närmaste affär och på vintern var det öde och hemskt ensligt. Busshållplatsen låg långt bort och det var få turer på vardagarna och ingen under helgerna, så jag hade svårt att ta mig någonstans. 

– Eftersom jag är en social människa som gillar att träffa folk började jag må dåligt när jag inte på egen hand kunde åka till stan eller hälsa på en väninna, säger Leena.

LÄS OCKSÅ: ”Adaptogener gav mig energin och livsglädjen tillbaka”

Kunde inte bo kvar
Trots den starka förälskelsen kände Leena att det inte gick att bo kvar, och Leenas man, han ville inte flytta till stan. Så hon beslutade sig för att skaffa egen lägenhet och bo mer centralt.

– När min första man och jag kom till Sverige flyttade vi till Smålandsstenar. Jag känner mig hemma i det området och till slut fann jag en lägenhet i Gislaved som passade mig, och hit flyttade jag hösten 2019.

Skilsmässan, uppbrottet och flytten skapade en inre oro och stress. Hon hade svårt att slappna av och gå ner i varv. På natten vaknade hon och kände sig rastlös. Då gick hon upp och tittade på TV eller läste tidningen för att få tiden att gå. Det tog oftast två-tre timmar innan hon kunde somna om igen. 

– Jag är inte så mycket för läkemedel så några sömntabletter ville jag inte ha. Men strax innan jul läste jag om en kvinna som tog ett kosttillskott, Adapt Anti-stress. Det gjorde att hon kunde varva ner och även sova bättre, och det tyckte jag lät bra, så jag bestämde mig för att prova, berättar Leena.

LÄS OCKSÅ: Det här är skillnaden mellan adaptogener och antioxidanter

Orostankarna är borta
Effekten kom fort. Redan efter några dagar kände Leena att oron och alla jobbiga tankar var som bortblåsta. Efter en tid kände hon igen sig själv, och äntligen kunde hon somna utan problem. Rastlösheten på natten fanns inte heller kvar. Visst vaknar hon ibland, men somnar om igen som om ingenting hade hänt.

 

– Skillnaden var stor och på flera sätt. Jag tyckte att det var konstigt att det gick så snabbt, men det är jag väldigt tacksam över. När jag precis hade flyttat hit till Gislaved, kom tankarna och grubblerierna i samband med sänggående. Jag kunde tänka på allt från flyttkartonger och möbler till att det var tråkigt med skilsmässan som ju hade sin orsak i att jag inte klarade av tystnaden och bristen på socialt liv, säger Leena.

Idag är stress och dålig sömn ett vanligt problem. Stress höjer nivåerna av kortisol i kroppen. Tillfälligt höga kortisolnivåer är naturligt eftersom det förbereder oss för flykt eller anfall – avgörande för vår överlevnad under evolutionens gång. Men långvarigt förhöjt kortisol är skadligt och kan leda till oro, grubblerier, svårigheter att sova och i sämsta fall utbrändhet. 

Tillskottet som Leena tar bygger på  adaptogenen ashwaganda och ett speciellt kamomillextrakt. Dessutom är den förstärkt med ett speciellt adaptogenkomplex som består av rysk rot, rosenrot och schisandra. Adaptogener kan anpassa kroppen till ansträngning och stress. I tillskottet har man även tillsatt magnesium och pantotensyra. De samverkar för att ge ett lugn, både kroppsligt som mentalt. 

Den som befinner sig i en situation som är så pass stressande att den orsakar hjärtklappning och svettningar under dagen, märker en tydlig förändring till det bättre. 

LÄS OCKSÅ: Hur fungerar de stressdämpande adaptogenerna?

Återhämtande effekter
Flera farmakologiska och kliniska studier har visat att adaptogenernas återhämtande och normaliserande effekter kan kopplas till att de stimulerar den kroppsegna produktionen och frisättningen av två speciella ämnen. 

Det ena är ett antistressämne – neuropeptid Y – som är inblandat i flera fysiologiska processer i hjärnan och nervcellerna. Det är nödvändigt för bland annat minne och inlärning. Det andra är ett protein – HSP72 – som skyddar viktiga ämnen när dessa transporteras runt i våra vävnadsceller. 

Produktionen av proteinet ökar när kroppen utsätts för daglig stress men också av andra typer av stress – till exempel inflammation, kraftig kyla, värme, buller och miljöföroreningar. Dessa proteiner kallas för ”stressproteiner”, eftersom de är en del av kroppens försvar vid stress. 

 

– När kapslarna tog slut en helg så märkte jag genast skillnad. Då kom mina orostankar tillbaka. Men nu känner jag mig lugnare och mer avslappnad och har lättare att varva ner på kvällen. Sömnen är mycket bättre utan att jag blivit slö eller ofokuserad, vilket en del sömnmedicin ger som biverkningar, säger Leena som oavsett om hon sover dåligt eller inte alltid går upp vid sex på morgon.

Efter att ha pustat ut efter flytten och känt att oron lagt sig så träffar Leena sin exmake igen. De är goda vänner, men nu får han besöka henne i Gislaved. Och Leena hoppas förstås att coronaviruset snart ska tappa sitt grepp över samhället så att hon kan träffa familj och vänner.

– Min syster och svägerska bor i Finland och jag åker normalt dit två gånger per år. Jag längtar verkligen efter dem. Jag går ut varje dag bara för att jag tycker att det är skönt att inte känna sig ensam. Att bo centralt passar mig bäst.

Av Inger Palm

Några studier: Double-blind, Placebo-Controlled, Randomised Study of Single Dose Effects of ADAPT-232 on Cognitive Functions  och Impact of Chisan (ADAPT-232) on the Quality-Of-Life and Its Efficacy as an Adjuvant in the Treatment of Acute Non-Specific Pneumonia och Adaptogens in Mental and Behavioral Disorders


Kortisol och sömn

Kortisol är ett aktivitetshöjande hormon och i lagom dos både viktigt och nödvändigt. När vi är stressade frisätts en ökad mängd kortisol i blodet som gör att vi känner oss mer energifyllda. Kortisol produceras i binjurarna och frigör aminosyror från musklerna, blodsocker från levern och fettsyror från fettvävnad. Dessa resurser behöver kroppen för att vara i en aktiv och positiv fas.  

När livet fungerar som det ska är kortisolhalten nästan obefintlig vid sänggående, för att kroppen ska kunna varva ner och underlätta insomnandet.På morgonen stiger kortisolhalten kraftigt. Detta ingår i kroppens naturliga system. Otillräcklig återhämtning, och för lite sömn leder till att kortisolet inte hinner gå ner tillräckligt under natten. Kroppen och nervsystem får då inte nog med tid för att reparera och bygga upp sig igen – ungefär som ett batteri som inte laddas tillräckligt.

Så fungerar Adapt Anti-stress

Adapt Anti-stress bygger på ashwaganda och ett speciellt kamomillextrakt samt pantotensyra, rysk rot, rosenrot och schisandra. Tillskottet motverkar stress under dagen och bidrar till att hålla kortisolnivån normal. Eftersom dessa adaptogener sänker de höga nivåerna av kortisol förbättrar det också nattsömnen, och du vaknar med känslan av att vara utvilad.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

 

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

 

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!