Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Fotograf Charlotte

Så återfann Leena lugnet

Kortisol och sömn

Kortisol är ett aktivitetshöjande hormon och i lagom dos både viktigt och nödvändigt. När vi är stressade frisätts en ökad mängd kortisol i blodet som gör att vi känner oss mer energifyllda. Kortisol produceras i binjurarna och frigör aminosyror från musklerna, blodsocker från levern och fettsyror från fettvävnad. Dessa resurser behöver kroppen för att vara i en aktiv och positiv fas.  

När livet fungerar som det ska är kortisolhalten nästan obefintlig vid sänggående, för att kroppen ska kunna varva ner och underlätta insomnandet.På morgonen stiger kortisolhalten kraftigt. Detta ingår i kroppens naturliga system. Otillräcklig återhämtning, och för lite sömn leder till att kortisolet inte hinner gå ner tillräckligt under natten. Kroppen och nervsystem får då inte nog med tid för att reparera och bygga upp sig igen – ungefär som ett batteri som inte laddas tillräckligt.

När Leena skilde sig förra sommaren och flyttade från huset på landet till en lägenhet i centrala Gislaved blev förändringen stor. Den inre stressen orsakade sömnproblem och tankarna malde och ville aldrig sluta snurra. Ett tillskott med ashwaganda, kamomill och adaptogener gav henne lugnet tillbaka och nu både sover hon bättre och slipper oron.

För 20 år sedan blev Leena Palonkangas Falemar änka. Hennes man var byggare och hade jobbat med asbest när man fortfarande inte visste att materialet var farligt. Han överlevde inte lungcancern.

Leena levde ensam i många år, men när längtan efter en partner blev stor, gjorde hon som många andra – hon loggade in på en dejtingsajt och blev handlöst förälskad.

– Han var allt jag drömt om och passade mig perfekt. Jag flyttade till hans hus på landet i Halland. Men efter en tid började jag känna mig instängd. 

 

– Det var åtta kilometer till närmaste affär och på vintern var det öde och hemskt ensligt. Busshållplatsen låg långt bort och det var få turer på vardagarna och ingen under helgerna, så jag hade svårt att ta mig någonstans. 

– Eftersom jag är en social människa som gillar att träffa folk började jag må dåligt när jag inte på egen hand kunde åka till stan eller hälsa på en väninna, säger Leena.

LÄS OCKSÅ: ”Adaptogener gav mig energin och livsglädjen tillbaka”

Kunde inte bo kvar
Trots den starka förälskelsen kände Leena att det inte gick att bo kvar, och Leenas man, han ville inte flytta till stan. Så hon beslutade sig för att skaffa egen lägenhet och bo mer centralt.

– När min första man och jag kom till Sverige flyttade vi till Smålandsstenar. Jag känner mig hemma i det området och till slut fann jag en lägenhet i Gislaved som passade mig, och hit flyttade jag hösten 2019.

Skilsmässan, uppbrottet och flytten skapade en inre oro och stress. Hon hade svårt att slappna av och gå ner i varv. På natten vaknade hon och kände sig rastlös. Då gick hon upp och tittade på TV eller läste tidningen för att få tiden att gå. Det tog oftast två-tre timmar innan hon kunde somna om igen. 

– Jag är inte så mycket för läkemedel så några sömntabletter ville jag inte ha. Men strax innan jul läste jag om en kvinna som tog ett kosttillskott, Adapt Anti-stress. Det gjorde att hon kunde varva ner och även sova bättre, och det tyckte jag lät bra, så jag bestämde mig för att prova, berättar Leena.

LÄS OCKSÅ: Det här är skillnaden mellan adaptogener och antioxidanter

Orostankarna är borta
Effekten kom fort. Redan efter några dagar kände Leena att oron och alla jobbiga tankar var som bortblåsta. Efter en tid kände hon igen sig själv, och äntligen kunde hon somna utan problem. Rastlösheten på natten fanns inte heller kvar. Visst vaknar hon ibland, men somnar om igen som om ingenting hade hänt.

 

– Skillnaden var stor och på flera sätt. Jag tyckte att det var konstigt att det gick så snabbt, men det är jag väldigt tacksam över. När jag precis hade flyttat hit till Gislaved, kom tankarna och grubblerierna i samband med sänggående. Jag kunde tänka på allt från flyttkartonger och möbler till att det var tråkigt med skilsmässan som ju hade sin orsak i att jag inte klarade av tystnaden och bristen på socialt liv, säger Leena.

Idag är stress och dålig sömn ett vanligt problem. Stress höjer nivåerna av kortisol i kroppen. Tillfälligt höga kortisolnivåer är naturligt eftersom det förbereder oss för flykt eller anfall – avgörande för vår överlevnad under evolutionens gång. Men långvarigt förhöjt kortisol är skadligt och kan leda till oro, grubblerier, svårigheter att sova och i sämsta fall utbrändhet. 

Tillskottet som Leena tar bygger på  adaptogenen ashwaganda och ett speciellt kamomillextrakt. Dessutom är den förstärkt med ett speciellt adaptogenkomplex som består av rysk rot, rosenrot och schisandra. Adaptogener kan anpassa kroppen till ansträngning och stress. I tillskottet har man även tillsatt magnesium och pantotensyra. De samverkar för att ge ett lugn, både kroppsligt som mentalt. 

Den som befinner sig i en situation som är så pass stressande att den orsakar hjärtklappning och svettningar under dagen, märker en tydlig förändring till det bättre. 

LÄS OCKSÅ: Hur fungerar de stressdämpande adaptogenerna?

Återhämtande effekter
Flera farmakologiska och kliniska studier har visat att adaptogenernas återhämtande och normaliserande effekter kan kopplas till att de stimulerar den kroppsegna produktionen och frisättningen av två speciella ämnen. 

Det ena är ett antistressämne – neuropeptid Y – som är inblandat i flera fysiologiska processer i hjärnan och nervcellerna. Det är nödvändigt för bland annat minne och inlärning. Det andra är ett protein – HSP72 – som skyddar viktiga ämnen när dessa transporteras runt i våra vävnadsceller. 

Produktionen av proteinet ökar när kroppen utsätts för daglig stress men också av andra typer av stress – till exempel inflammation, kraftig kyla, värme, buller och miljöföroreningar. Dessa proteiner kallas för ”stressproteiner”, eftersom de är en del av kroppens försvar vid stress. 

 

– När kapslarna tog slut en helg så märkte jag genast skillnad. Då kom mina orostankar tillbaka. Men nu känner jag mig lugnare och mer avslappnad och har lättare att varva ner på kvällen. Sömnen är mycket bättre utan att jag blivit slö eller ofokuserad, vilket en del sömnmedicin ger som biverkningar, säger Leena som oavsett om hon sover dåligt eller inte alltid går upp vid sex på morgon.

Efter att ha pustat ut efter flytten och känt att oron lagt sig så träffar Leena sin exmake igen. De är goda vänner, men nu får han besöka henne i Gislaved. Och Leena hoppas förstås att coronaviruset snart ska tappa sitt grepp över samhället så att hon kan träffa familj och vänner.

– Min syster och svägerska bor i Finland och jag åker normalt dit två gånger per år. Jag längtar verkligen efter dem. Jag går ut varje dag bara för att jag tycker att det är skönt att inte känna sig ensam. Att bo centralt passar mig bäst.

Av Inger Palm

Några studier: Double-blind, Placebo-Controlled, Randomised Study of Single Dose Effects of ADAPT-232 on Cognitive Functions  och Impact of Chisan (ADAPT-232) on the Quality-Of-Life and Its Efficacy as an Adjuvant in the Treatment of Acute Non-Specific Pneumonia och Adaptogens in Mental and Behavioral Disorders


Kortisol och sömn

Kortisol är ett aktivitetshöjande hormon och i lagom dos både viktigt och nödvändigt. När vi är stressade frisätts en ökad mängd kortisol i blodet som gör att vi känner oss mer energifyllda. Kortisol produceras i binjurarna och frigör aminosyror från musklerna, blodsocker från levern och fettsyror från fettvävnad. Dessa resurser behöver kroppen för att vara i en aktiv och positiv fas.  

När livet fungerar som det ska är kortisolhalten nästan obefintlig vid sänggående, för att kroppen ska kunna varva ner och underlätta insomnandet.På morgonen stiger kortisolhalten kraftigt. Detta ingår i kroppens naturliga system. Otillräcklig återhämtning, och för lite sömn leder till att kortisolet inte hinner gå ner tillräckligt under natten. Kroppen och nervsystem får då inte nog med tid för att reparera och bygga upp sig igen – ungefär som ett batteri som inte laddas tillräckligt.

Så fungerar Adapt Anti-stress

Adapt Anti-stress bygger på ashwaganda och ett speciellt kamomillextrakt samt pantotensyra, rysk rot, rosenrot och schisandra. Tillskottet motverkar stress under dagen och bidrar till att hålla kortisolnivån normal. Eftersom dessa adaptogener sänker de höga nivåerna av kortisol förbättrar det också nattsömnen, och du vaknar med känslan av att vara utvilad.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.