Så får du fötterna fina inför sommaren

Fakta

Namn: Johanna Bjurström
Ålder: 41 år
Familj: Gift med Fredrik Bjurström, barnen Nathalie 17 är och William 15 år.
Yrke: Naturläkare och hudteraoeut
Bor: Stockholm
Läs mer om Johanna på hennes hemsida.
Den som vill få tips om naturlig hudvård och produkter som Johanna rekommenderar kan följa henne på Instagram.

Nu när solen tittat fram är det också dags för fötterna att komma fram. Men det är kanske inte en så rolig syn då vi oftast inte prioriterat våra fötter under vintern. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips för garanterat sommarfina fossingar. 

Så här till våren har de flestas fötter varit instängda ett tag och det är vanligt att de är både torra och har förhårdnader. Fötter är en viktig del av kroppen och det är viktigt att även ta hand om fötterma – de ska ju hålla hela livet.

Tillstånd som förvärrar
Fötterna blir dessutom utsatta för extra påfrestning vid tillstånd som graviditet, då trötta, värkande ben och svullna anklar samt en ökad kroppsvikt påverkar fötterna.
Reumatiska sjukdomar kan leda till många fotproblem då inflammation i leder och senor är väldigt vanligt vid reumatiska sjukdomar, det är främst framfoten och bakfoten som drabbas.
Vid diabetes, kan fötterna bli extra utsatta grund av nedsatt blodcirkulation.

 

Peela och fila vad sjätte vecka
Många problem kan vi komma tillrätta med bara genom att regelbundet ta hand om våra fötter, menar Johanna och det behöver inte vara så krävande som det kanske låter.
Johanna rekommenderar att vi tar hand om våra fötter lite extra mycket ungefär var sjätte vecka och då ger dem lite kärlek i form av skrubb, fotbad och filning. Det räcker för att göra dem fina igen. Smörja in fötterna bör vi dock göra varje morgon och kväll.

LÄS OCKSÅ: Zonterapi – ett sätt att hjälpa kroppen läka sig själv

Lite oftare efter vintern
Johanna rekommenderar att köra rutinen med skrubb och filning lite oftare – ungefär varannan vecka – nu i början av säsongen om du inte har vårdat dem under vintern. Smörj sedan morgon och kväll med kokos- eller avokadoolja, Johanna rekommenderar att man varvar dessa två oljor. Avokadooljan är den som tränger längst ner i huden om fötterna är väldigt torra.

Så här gör du ett bra fotbad
• Häll upp en balja med 38-gradigt vatten och med en matsked kokosolja och fyra droppar tea-treeolja och en tesked epsomsalt (finns att köpa på hälsokostbutiker och apotek).
• Innan du stoppar ned fötterna, ta en bomullspad och applicera på äppelcidervinäger och låt verka under cirka två minuter. Ta bort skölj av äppelcidervinägern och massera sedan in bikarbonat på den blöta foten och peela ytterligare.
• Har man mycket förhårdnader kan man använda sig av en peelingvante när man masserar in bikarbonatet.
• Skölj av när du masserat in och peela ett tag och sätt sedan ned fötterna i baljan. Sitt med fötterna i blöt i ungefär 15 minuter. Avsluta med att smörja in och massera fötterna med avokadoolja.

LÄS OCKSÅ: Iläggssulorna som räddar dina sommarfötter

Motionera och förebygg problem
När du ska bada fötterna kan du passa på att träna dem för att slippa problem med hälsporre och benhinneinflammation. Gör det till en vana att innan fotbadet ”motionera” dina fötter.
• Börja med att spreta med tårna och gör så i cirka 30 sekunder.
• Nästa steg är att knipa med tårna under lika lång tid.
• Gå på hälarna mot golvet utan strumpor i en minut.
• Avsluta med att göra tåhävningar genom att stå på golvet och använda dig av vadmuskeln under en minut.
Gör detta varje dag om du har lätt att få problem med dina fötter.

LÄS OCKSÅ: Snabb och effektiv lösning mot vårtor

Johanns specialtips
Förhårdnader
Har du mycket förhårdnader så kan du applicera lite extra olja på just dina förhårdnader. Ta din fotfil och fila in oljan för att tvinga in mer fukt som uppstår genom friktionen värmen. Detta gör du efter peelingen, Har du mjuka och fina fötter räcker det oftast med fotbadet ovan. Om du har mycket förhårdnader är Johannas råd att uppsöka en duktig fotterapeut som hjälper till med dessa.

Klipp rätt
När du klipper tånaglarna är det viktigt att klippa dem raka. Detta för att det inte skall bli vassa kanter som kan göra ont eller ge andra problem.

Missfärgningar
Om du har fått missfärgningar från nagellack, så kan du droppa saften från en färsk citron på naglarna som ljusar upp missfärgningar och ger naglarna lyster. Ta sedan citronklyftan och massera in den försiktigt på naglarna under några minuter.
Johanna rekommenderar att man alltid använder ett baslack innan man lägger på nagellack för att det inte ska bli missfärgningar.
Smörj fötterna varje morgon och kväll för att hålla dem snygga och mjuka resten av sommaren.

Johanna Bjurström

Näring och andra kurer
Johanna rekommenderar att vi får i oss rikligt med C-vitamin i form av färsk frukt och färska grönsaker. Johanna som även är utbildad homeopat rekommenderar den som känner sig lockad att prova att ta en kur med homeopatmedlet Arnica i potensen D6 och Cellsalterna Ferrum phos D6 och Calcium flour, D6 för att ytterligare stärka fötterna.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Johanna Bjurström
Ålder: 41 år
Familj: Gift med Fredrik Bjurström, barnen Nathalie 17 är och William 15 år.
Yrke: Naturläkare och hudteraoeut
Bor: Stockholm
Läs mer om Johanna på hennes hemsida.
Den som vill få tips om naturlig hudvård och produkter som Johanna rekommenderar kan följa henne på Instagram.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Märk alkohol med varning för cancer – inte rosa band”

Kurera debatt

Det är oktober och vi köper rosa produkter och rosa band för att visa omtanke och stötta bröstcancerforskningen. Det är lätt att tro att bara forskningen får tillräckligt med pengar så kommer färre kvinnor att dö i cancer. Men hur ser det ut i verkligheten?  Vi behöver få tillgång till forskning som hjälper oss att göra aktiva, informerade val skriver Johnny Mostacero, Förbundsordförande IOGT-NTO i detta debattinlägg.

johanna bjurström

Hallå där Johanna Bjurström – ny hudvårdsexpert hos Kurera

Hud

Kurera välkomnar en ny medlem i vår expertpanel. Johanna Bjurström som många Kureraläsare känner igen från vår serie "Grön omställning" tar över som hudvårdsexpert. Det innebär att du som läsare nu kan vända dig direkt till Johanna med dina frågor om hud och skönhet, något vi är väldigt stolta och glada att kunna erbjuda. 

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.