Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så får du solbrännan att hålla!

Sommaren är så gott som över men vi är nog några stycken som skulle föredra att ha den kvar ett tag till. Och likaså solbrännan. Man ser ju så löjligt fräsch ut...
Vad säger du om om vi säger att det är fullt möjligt? Ja, med visst fusk förstås.
Här är knepen som får dig att se solkysst ut - långt in på hösten.

Åtta knep som håller brännan på plats längre!

 

1. Tillför rikligt med fukt!
Sol och bad torkar ut huden och är en anledning till att du behöver tillföra den fukt. Likaså nu när det blir kyligare ute och luften därmed blir torrare kräver huden mer - och likaså brännan.
Smörj in huden med rikligt med en fuktgivande kräm eller after sun-produkt, gärna två, tre gånger om dagen. Då håller sig brännan fräsch längre, din huden får ökad lyster och du får minskad risk att solbrännan flagnar.
Välj en ekologisk kräm eller en produkt med så stor del naturligt innehåll som möjligt. Fråga gärna om råd på hälsokosten.
Läs också: Kurera testar kroppslotion

 

2. Skrubba fram lystern!
Många tror att brännan minskar när man peelar huden men icke, den sitter djupare ner i pigmentet i huden än så. Faktum är att brännan blir bättre med skrubb. Din hud behöver regelbundet peelas för att få bort döda hudceller. Med skrubbande får din bränna mer lyster och fräschör!
Använd kräm, peeling eller skrubbhandske beroende på hudtyp och preferens. Eko så klart.
Läs också: Kurera testar peelingkrämer

3. Byt tvålen mot olja!
Byt ut din duschtvål mot en duscholja så gör du din bränna en stor tjänst. Tvål torkar nämligen (oftast) ut huden och kan göra att brännan blir aningen grådaskig. En bra olja rengör lika bra men är betydligt snällare mot din solkyssta hud.
Läs också: Oljor för sex olika tillfällen

4. Underhåll brännan!
Fortsätt sola när tillfälle bjuds. Men man glömmer lätt att det faktiskt går att fortsätta få sol trots att man inte är längre är på semester. Utnyttja de tillfällen som ges, som luncher, fikapauser och förstås helger!
Eller gör som undertecknad - ta en höstresa till solen. Men bränn dig inte!
Läs också:


5. Aloe vera!
Aloe vera är en bra after sun-produkt för alla i familjen. Välj till exempel en kroppslotion med extra hög halt Aloe vera. Detta ger huden bra med fukt, absorberas snabbt av huden utan att kladda plus anses ha en helande verkan på solbränd hud.
Läs också: 7 tillfällen när aloe vera hjälper

6. Brun utan sol!
Det finns enormt bra produkter som ger en väldigt trovärdig och jämn "bränna". Ger en solbrun ton efter bara ett par timmar och håller i sig några dagar. Välj en ekologisk produkt tycker vi. Två naturliga märken vi på Kurera särskilt gillar är Rosenserien och Eco Cosmetics.
Glöm inte peela och smörj in kroppen med en bra kroppslotion innan applicering.
Läs också: Tips för en snygg brun utan sol-bränna

 

7. Färgad fuktighetskräm!
Förläng brännan med en bra bronzer. Till exempelDr Hauschkas Tranparent Bronzer, som är en lätt flytande bronzer med mycket färg.
Den kan även späs med fuktkräm för en ljusare nyans.
Läs också: Snyggt brun utan soleksem

8. Framhäv brännan med olja!
Du kan till exempel smörja in dig med en lite skimrande olja på armar och ben - eller använda ett solpuder över kindben. Då syns brännan mer och du blir - ja, på ett ungefär - dubbelt så läcker.
Läs också: Den mångsidiga jojobaoljan – perfekt för allt från munsår till mjäll

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

 

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?