Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Skiljas: Sorgen och ilskans viktiga funktion

En skilsmässa utlöser många starka känslor – särskilt sorg och ilska. Känslor som är svåra eftersom att de är jobbiga att känna, därför tillåter sig inte alla att vara arga och ledsna. Men det är viktigt att göra det berättar Karin Isberg.

Sorg är en naturlig reaktion vid en förlust, och idag finns forskning som visar att tårar sänker nivåerna av stress och ångest i kroppen. Det är därför man känner sig lugnare och mer lättad efter att ha gråtit ordentligt. Psykologiskt är sorgens funktion att hjälpa oss acceptera det som har skett, förklarar stresscoachen Karin Isberg.
– Vi sörjer när vi inser att verkligheten ser ut som den gör. Och genom sorgen anpassar du dig till de nya förutsättningarna, i stället för att leva i förnekelse.

 

Ilska ger kraft till förändring
Ilskans funktion är att försvara oss mot något hotfullt genom att fylla oss med styrka.
– Det gör att du vågar stå upp för dig själv och på så sätt blir ilskan en kraft till förändring. Genom att bli arg tar du tag i saker i stället för att känna dig maktlös och svag.

LÄS OCKSÅ: Relationsexperten: Är du medberoende?

Båda är lika viktiga
Både sorg och ilska är därför nödvändiga för att komma vidare med skilsmässoprocessen.
– Utan sorgen kommer du att leva i förnekelse, utan ilskan kommer du att känna dig hjälplös, säger Karin som samtidigt varnar för att det inte får bli för mycket av någotdera. För mycket sorg kan leda till depression och för mycket ilska till bitterhet.

Tillåt din sorg
Att sörja är nödvändigt för att acceptera de förluster som följer av skilsmässan, men sorg är inte så enkelt. Vissa har inga problem alls med att vara ledsna, medan andra har svårt att tillåta sorg och gråt. Det gäller framför allt dem som ser sig som starka, självständiga och kapabla förklarar Karin.
– Om du tillhör den kategorin har jag full förståelse för varför sorg är svårt för dig. Du vet att du klarar det mesta och har antagligen aldrig betraktat dig själv som hjälplös och behövande, säger karin och fortsätter:
– För dig är sorg detsamma som ett uttryck för svaghet, och svag är det sista du är.

LÄS OCKSÅ: Relationsexperten: “Sluta blunda för fakta!”

Mod är nyckeln
Men sorg är inte ett uttryck för svaghet utan ett uttryck för sårbarhet, och sårbarhet är en väg till inre styrka. Engelskans ord för mod, det vill säga courage, kommer från latinets cor, som betyder hjärta. Och forskning kring sårbarhet har visat att de som vågar blotta sitt hjärta känner sig starka och modiga efteråt.
– Så låt dig vara ledsen och låt dig brytas ned under en period – för det är först när du tillåter din sorg och sårbarhet som du kan växa dig starkare.

LÄS OCKSÅ: Egentid värderas högt av singelföräldrar

Tillåt din ilska
Vissa människor har fått lära sig att ilska är en dålig känsla och att det är fult, oartigt eller ouppfostrat att vara arg. Att ilska bara är för dem som är burdusa och inte har kontroll över sig själva. Men ilska är, precis som sorg, en naturlig mänsklig reaktion och rätt använd är ilska både stärkande och konstruktivt berättar Karin.
– I samband med en skilsmässa är kraften från ilskan ett jättebra sätt att skapa förändring i livet. 

 

Karin Isberg

Karin Isberg

Använd ilskan konstruktivt
För den som är arg och har tankar som ”Jag ska aldrig mer ha en partner som beter sig på det här sättet” eller ”Jag ska aldrig mer behandla mig så” kan ilskan vara konstruktiv.
Men Karin påpekar att det är viktigt att fråga sig vilken förändring man vill se. Hon rekommenderar att man när man kommit fram till att man aldrig mer vill tolerera vissa saker eller behandla sig själv som man gjorde under äktenskapet ställer sig frågan hur man vill att det ska vara istället? Hur vill du behandla dig själv? Vilka nya gränser vill du dra? Då blir ilskan användbar.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Karin Isberg
Yrke: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap, föreläsare i stresshantering och mindfulness. Har skrivit flera böcker, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".

Karin ger även flera on-linekurser bland andra: "Kom vidare efter skilsmässan".

Hemsida och sociala medier: www.karinisberg.se
Twitter: @isbergkarin
Instagram: isbergkarin
Facebook: isbergkarin

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter.