Skiljas: Sorgen och ilskans viktiga funktion

En skilsmässa utlöser många starka känslor – särskilt sorg och ilska. Känslor som är svåra eftersom att de är jobbiga att känna, därför tillåter sig inte alla att vara arga och ledsna. Men det är viktigt att göra det berättar Karin Isberg.

Sorg är en naturlig reaktion vid en förlust, och idag finns forskning som visar att tårar sänker nivåerna av stress och ångest i kroppen. Det är därför man känner sig lugnare och mer lättad efter att ha gråtit ordentligt. Psykologiskt är sorgens funktion att hjälpa oss acceptera det som har skett, förklarar stresscoachen Karin Isberg.
– Vi sörjer när vi inser att verkligheten ser ut som den gör. Och genom sorgen anpassar du dig till de nya förutsättningarna, i stället för att leva i förnekelse.

Ilska ger kraft till förändring
Ilskans funktion är att försvara oss mot något hotfullt genom att fylla oss med styrka.
– Det gör att du vågar stå upp för dig själv och på så sätt blir ilskan en kraft till förändring. Genom att bli arg tar du tag i saker i stället för att känna dig maktlös och svag.

 

LÄS OCKSÅ: Relationsexperten: Är du medberoende?

Båda är lika viktiga
Både sorg och ilska är därför nödvändiga för att komma vidare med skilsmässoprocessen.
– Utan sorgen kommer du att leva i förnekelse, utan ilskan kommer du att känna dig hjälplös, säger Karin som samtidigt varnar för att det inte får bli för mycket av någotdera. För mycket sorg kan leda till depression och för mycket ilska till bitterhet.

Tillåt din sorg
Att sörja är nödvändigt för att acceptera de förluster som följer av skilsmässan, men sorg är inte så enkelt. Vissa har inga problem alls med att vara ledsna, medan andra har svårt att tillåta sorg och gråt. Det gäller framför allt dem som ser sig som starka, självständiga och kapabla förklarar Karin.
– Om du tillhör den kategorin har jag full förståelse för varför sorg är svårt för dig. Du vet att du klarar det mesta och har antagligen aldrig betraktat dig själv som hjälplös och behövande, säger karin och fortsätter:
– För dig är sorg detsamma som ett uttryck för svaghet, och svag är det sista du är.

LÄS OCKSÅ: Relationsexperten: “Sluta blunda för fakta!”

Mod är nyckeln
Men sorg är inte ett uttryck för svaghet utan ett uttryck för sårbarhet, och sårbarhet är en väg till inre styrka. Engelskans ord för mod, det vill säga courage, kommer från latinets cor, som betyder hjärta. Och forskning kring sårbarhet har visat att de som vågar blotta sitt hjärta känner sig starka och modiga efteråt.
– Så låt dig vara ledsen och låt dig brytas ned under en period – för det är först när du tillåter din sorg och sårbarhet som du kan växa dig starkare.

LÄS OCKSÅ: Egentid värderas högt av singelföräldrar

Tillåt din ilska
Vissa människor har fått lära sig att ilska är en dålig känsla och att det är fult, oartigt eller ouppfostrat att vara arg. Att ilska bara är för dem som är burdusa och inte har kontroll över sig själva. Men ilska är, precis som sorg, en naturlig mänsklig reaktion och rätt använd är ilska både stärkande och konstruktivt berättar Karin.
– I samband med en skilsmässa är kraften från ilskan ett jättebra sätt att skapa förändring i livet. 

Karin Isberg

Karin Isberg

Använd ilskan konstruktivt
För den som är arg och har tankar som ”Jag ska aldrig mer ha en partner som beter sig på det här sättet” eller ”Jag ska aldrig mer behandla mig så” kan ilskan vara konstruktiv.
Men Karin påpekar att det är viktigt att fråga sig vilken förändring man vill se. Hon rekommenderar att man när man kommit fram till att man aldrig mer vill tolerera vissa saker eller behandla sig själv som man gjorde under äktenskapet ställer sig frågan hur man vill att det ska vara istället? Hur vill du behandla dig själv? Vilka nya gränser vill du dra? Då blir ilskan användbar.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Karin Isberg
Yrke: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap, föreläsare i stresshantering och mindfulness. Har skrivit flera böcker, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".

Karin ger även flera on-linekurser bland andra: "Kom vidare efter skilsmässan".

Hemsida och sociala medier: www.karinisberg.se
Twitter: @isbergkarin
Instagram: isbergkarin
Facebook: isbergkarin

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer.