Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Skilsmässan – ett olyckans kinderegg

Det finns antagligen ingen livsomställning som rymmer så många "förluster i förlusten" som en skilsmässa. Lite som ett olyckans kinderägg och i likhet med det finns en belöning för den som tar sig igenom processen i form av en ny identitet som en självständig person som trivs med livet.

Att bryta upp från en relation leder dels till att vi förlorar partidentiteten, samhörigheten med en annan människa, den fysiska närheten, någon att krypa upp i soffan med, tryggheten i att veta att någon finns där, någon att prata med, att få sms och samtal från och någon att tillbringa vår tid med. Det rör sig alltså inte bara en förlust utan många förklarar stresscoachen Karin Isberg.

En skilsmässa ändrar allt
Som om inte det vore nog förlorar vi det gemensamma boendet, umgänget på heltid med barnen, en tryggare ekonomisk situation och antagligen också vissa gemensamma vänner och delar partnerns familj. Även självbilden som ”en i ett par” går förlorad. Det gäller oavsett om man är den som lämnar, den som blir lämnad eller om rör sig om ett gemensamt beslut.

 

En lång process
Oavsett om äktenskapet pågick ett par år eller flera årtionden behövs tid för att anpassa sig till ett nytt liv utan partner.
– Det är en lång process, för det handlar inte om göra en anpassning, utan om att göra väldigt många, säger Karin.

Karin påminner om alla steg de små som leder till att bygga upp en relation, från att träffa varandras vänner och familjer, fira högtider tillsammans, bli varandras förtrogna och på så sätt steg för steg bygga ett liv tillsammans. Nu ska det livet rivas, steg för steg.
– Att bygga upp en långvarig relation tar mellan två och tre år. Det tar lika lång tid att riva ner den.

LÄS OCKSÅ: Relationsexperten: “Sluta blunda för fakta!”

Att anpassa sig
En skilsmässa innebär allt från anpassning till en ny ekonomisk situation till att hitta ett nytt boende, ta ansvar för sysslor som partnern brukade sköta, finna sig tillrätta i en ny föräldraroll och inte minst att hitta sig själv.

Frågor man kan ställas inför
• Vem är jag utan min partner?
• Vilka är mina intressen?
• Vilka är mina vänner?
• Vad gör mig lycklig?
• Vem tillbringar jag helst min tid med?

 

Stora frågor, många av dem är dessutom existentiella, så det är ganska självklart att det tar tid menar Karin.
– Du kan räkna med att du är helt färdig efter tre år.

LÄS OCKSÅ: Tittis lyckoskola: “Tillåt dig att känna det du känner!”

Processen i stora drag
Första året är kaos, både känslomässigt och praktiskt. Sorg brukar vara den dominerande känslan och den gör sig påmind vid flera tillfällen: bröllopsdagen, julafton, födelsedagar och helger – alla de tillfällen som vi har varit vana att tillbringa tillsammans med partnern. Samtidigt ska vi hitta en ny fungerande vardag. Var sover barnen i natt, vilket försäkringsbolag ska man anlita, vem får bilen, hur löser vi semestern – stora och små frågor blandas om vartannat.

Andra året har vi börjat anpassa oss till en nya vardag, har kanske omprövat en del tidigare livsbeslut och en viss stabilitet har börjat infinna sig. Funderat över stora och viktiga frågor som: Vem är jag egentligen? Vem är jag utan mitt äktenskap? Vilken är min personlighet, mina intressen och hur ser min egen vilja ut?
– I dessa frågor finns vägen framåt. Svaren på dem innebär en frigörelse från expartnern och leder till att man blir sin egen, säger Karin.

 

LÄS OCKSÅ: Lyckoexperten: “Räkna dina välsignelser”

Tredje året hanteras det som kan finnas kvar av upprörda känslor, vi läker de sista såren och försonas med det som har skett. Vi har skapat en ny vardag, landat i en ny identitet och trivs med livet.

Karin Isberg

Karin Isberg

Nya förhållanden som tröst
Då skilsmässor är påfrestande är det inte ovanligt att frestas att snabbt kasta sig in i ett nytt förhållande, då kan livet fortsätta nästan som förut. Livsomställningen blir mindre och man behöver inte hantera jobbiga känslor av ensamhet men det är inget Karin rekommenderar.
– Det enda jag kan säga om förhållanden som inleds direkt efter skilsmässor är att de sällan håller i längden.
Karin varnar istället för att snabbt gå in i en ny relation.
– Det kan ge tröst och lindring för stunden, men blir samtidigt ett hinder att ta tag i de utvecklingsprocesser som är nödvändiga för att gå stärkt ur en skilsmässa.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Karin Isberg
Yrke: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap, föreläsare i stresshantering och mindfulness. Har skrivit flera böcker, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".

Karin ger även flera on-linekurser bland andra: "Kom vidare efter skilsmässan".

Hemsida och sociala medier: www.karinisberg.se
Twitter: @isbergkarin
Instagram: isbergkarin
Facebook: isbergkarin

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

 

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.