Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Lovisa "Lofsan" Sandström

Foto: Mikael Gustavsen

Träningsexpertens tips: Träna mindre – och må bättre

Glöm tuffa springlopp, blodsmak i munnen och ihållande träningsvärk.
Träna istället mindre – och må bättre, menar hälsoprofilen Lovisa ”Lofsan” Sandström.
– Det är viktigare att bryta långa stunder av stillasittande istället för att träna hårt några pass i veckan, säger hon.

Med fyra träningsböcker och en bok inriktad mot kvinnohälsa i bagaget är PT:n och träningsprofilen Lovisa ”Lofsan” Sandström nu aktuell med boken ”Bli hälsoklok”.

I den vill hon nyansera de olika sidorna i hälsodebatten och höja statusen på vardagsmotion och rörelse istället för att fokusera på den svettigaste träningen.
– Jag älskar prestationsinriktad träning, springa lopp och pressa mig hårt, men många människor tror att den typen av träning är lika med riktig träning och att den andra inte gills. Men träning och motion ur ett hälsoperspektiv behöver inte ens vara jobbig, obekväm eller göra ont för att ge resultat, säger hon.

 

LÄS OCKSÅ: Därför ska du öka din vardagsmotion – och knepen som gör det enkelt

Blanda inte ihop träning och prestation
Och det finns några viktiga hållpunkter, menar Lofsan.
– Blanda inte ihop träning och prestation, eller att träning kan styra vikten uppåt eller nedåt och motion som det enda sättet att förbättra hälsan. Då riskerar man både att missa sitt ursprungliga syfte och mål samtidigt som man tror att det är något fel på en själv som inte når de ”magiska” resultat som tidningar, tv, sociala medier och reklam för träningsrelaterade produkter lovar.

LÄS OCKSÅ:”Behåll” hjärnan med träning

Bör träna mindre
Det finns en mängd fördelar med att träna – som att man ökar, eller åtminstone bibehåller, konditionen och muskelmassan, att hjärnans förmåga att vara kreativ och lösa problem förbättras, och att vi får bättre stresstolerans och sömnkvalitet.
Ändå förespråkar Lofsan att vi ska träna mindre.
– För många är det lättare att öka sin energiomsättning genom att röra på sig mer under dagen, och under en vecka förbränna fler kalorier totalt sett, än om man mestadels är stilla i vardagen men tränar tre pass på en vecka.

LÄS OCKSÅ: Minska ditt stillasittande

Träning ökar aptiten
Dessutom poängterar hon att enskilda träningspass är ett ineffektivt sätt att höja sin energiförbrukning och att en ökad träningsdos istället kan vara en stressfaktor som minskar immunförsvaret och som gör att man lättare blir förkyld så fort man börjar träna efter ett längre uppehåll.
– Träning ökar också aptiten och aktiverar vårt belöningssystem vilket gör att många som börjar träna känner en ökad hunger och i större utsträckning en känsla av att kunna ”unna sig” då ”jag har varit duktig som tränat, vilket vardagsrörelser inte tycks göra. Träning är bra för många saker i vår kropp och hjärna men den bör inte ersätta den lågintensiva rörelsen vi gör i vardagen.

Lofsans 3 tips för ett hälsosammare liv

Sov mycket och regelbundet!

Vi har länge vetat att sömnen är viktig för hälsan men idag vågar vi faktiskt rekommendera att det ofta kan vara bättre att skippa morgonträningen till fördel för en extra sömntimme om man redan innan sover för lite, då sömnbrist både hämmar muskeltillväxt, sänker immunförsvaret och förlänger återhämtningstiden.

Dessutom kan det vara direkt kontraproduktivt att minska sömnen om man vill gå ner i vikt, då sömnbrist både ökar aptiten och minskar mättnadskänslan.

 

LÄS OCKSÅ: Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Fokusera på att äta bättre och smartare, istället för att försöka få snabba resultat.

Många använder mat, dryck och snacks för att hantera känslor som trötthet, stress, ilska och irritation. Hållbar kost innebär inte att man äter bra hela tiden men att man känner att man har energi över dagen och inte behöver tänka på nästa måltid och vara rädd ”för att falla dit”.

LÄS OCKSÅ: Det händer i kroppen när du inte får tillräckligt med sömn

Inför rörelse i vardagen, målmedvetet och strukturerat.

Att röra på sig regelbundet under dagen, såna aktiviteter som inte kräver ombyte, ger lågintensiv träning som både förbättrar hälsan och ger bättre kondition. Det innebär också en låg skaderisk, förhöjd förbränning och mindre sannolikhet att kroppen blir trött.

Många av oss som tränar mycket kompenserar omedvetet med att bli mer stilla efter passet vilket gör att träningen ur ett hälsoperspektiv inte ger så mycket som många tror.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Poké bowl

Sväng ihop en exotisk poké bowl!

Recept

Snart är Veganuary slut för i år – den globala kampanjen som inspirerar oss till att äta mer växtbaserat i januari. Passa på att svänga ihop en smarrig och hälsosam poké bowl med bland annat mango, avokado, rotfrukter och belugalinser! 

 

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

 

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

 

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.