Lovisa "Lofsan" Sandström

Foto: Mikael Gustavsen

Träningsexpertens tips: Träna mindre – och må bättre

Glöm tuffa springlopp, blodsmak i munnen och ihållande träningsvärk.
Träna istället mindre – och må bättre, menar hälsoprofilen Lovisa ”Lofsan” Sandström.
– Det är viktigare att bryta långa stunder av stillasittande istället för att träna hårt några pass i veckan, säger hon.

Med fyra träningsböcker och en bok inriktad mot kvinnohälsa i bagaget är PT:n och träningsprofilen Lovisa ”Lofsan” Sandström nu aktuell med boken ”Bli hälsoklok”.

I den vill hon nyansera de olika sidorna i hälsodebatten och höja statusen på vardagsmotion och rörelse istället för att fokusera på den svettigaste träningen.
– Jag älskar prestationsinriktad träning, springa lopp och pressa mig hårt, men många människor tror att den typen av träning är lika med riktig träning och att den andra inte gills. Men träning och motion ur ett hälsoperspektiv behöver inte ens vara jobbig, obekväm eller göra ont för att ge resultat, säger hon.

 

LÄS OCKSÅ: Därför ska du öka din vardagsmotion – och knepen som gör det enkelt

Blanda inte ihop träning och prestation
Och det finns några viktiga hållpunkter, menar Lofsan.
– Blanda inte ihop träning och prestation, eller att träning kan styra vikten uppåt eller nedåt och motion som det enda sättet att förbättra hälsan. Då riskerar man både att missa sitt ursprungliga syfte och mål samtidigt som man tror att det är något fel på en själv som inte når de ”magiska” resultat som tidningar, tv, sociala medier och reklam för träningsrelaterade produkter lovar.

LÄS OCKSÅ:”Behåll” hjärnan med träning

Bör träna mindre
Det finns en mängd fördelar med att träna – som att man ökar, eller åtminstone bibehåller, konditionen och muskelmassan, att hjärnans förmåga att vara kreativ och lösa problem förbättras, och att vi får bättre stresstolerans och sömnkvalitet.
Ändå förespråkar Lofsan att vi ska träna mindre.
– För många är det lättare att öka sin energiomsättning genom att röra på sig mer under dagen, och under en vecka förbränna fler kalorier totalt sett, än om man mestadels är stilla i vardagen men tränar tre pass på en vecka.

LÄS OCKSÅ: Minska ditt stillasittande

Träning ökar aptiten
Dessutom poängterar hon att enskilda träningspass är ett ineffektivt sätt att höja sin energiförbrukning och att en ökad träningsdos istället kan vara en stressfaktor som minskar immunförsvaret och som gör att man lättare blir förkyld så fort man börjar träna efter ett längre uppehåll.
– Träning ökar också aptiten och aktiverar vårt belöningssystem vilket gör att många som börjar träna känner en ökad hunger och i större utsträckning en känsla av att kunna ”unna sig” då ”jag har varit duktig som tränat, vilket vardagsrörelser inte tycks göra. Träning är bra för många saker i vår kropp och hjärna men den bör inte ersätta den lågintensiva rörelsen vi gör i vardagen.

Lofsans 3 tips för ett hälsosammare liv

Sov mycket och regelbundet!

Vi har länge vetat att sömnen är viktig för hälsan men idag vågar vi faktiskt rekommendera att det ofta kan vara bättre att skippa morgonträningen till fördel för en extra sömntimme om man redan innan sover för lite, då sömnbrist både hämmar muskeltillväxt, sänker immunförsvaret och förlänger återhämtningstiden.

Dessutom kan det vara direkt kontraproduktivt att minska sömnen om man vill gå ner i vikt, då sömnbrist både ökar aptiten och minskar mättnadskänslan.

 

LÄS OCKSÅ: Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Fokusera på att äta bättre och smartare, istället för att försöka få snabba resultat.

Många använder mat, dryck och snacks för att hantera känslor som trötthet, stress, ilska och irritation. Hållbar kost innebär inte att man äter bra hela tiden men att man känner att man har energi över dagen och inte behöver tänka på nästa måltid och vara rädd ”för att falla dit”.

LÄS OCKSÅ: Det händer i kroppen när du inte får tillräckligt med sömn

Inför rörelse i vardagen, målmedvetet och strukturerat.

Att röra på sig regelbundet under dagen, såna aktiviteter som inte kräver ombyte, ger lågintensiv träning som både förbättrar hälsan och ger bättre kondition. Det innebär också en låg skaderisk, förhöjd förbränning och mindre sannolikhet att kroppen blir trött.

Många av oss som tränar mycket kompenserar omedvetet med att bli mer stilla efter passet vilket gör att träningen ur ett hälsoperspektiv inte ger så mycket som många tror.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Årets miljöhjälte Magnus Carlson visar vägen till förändring

Eko/miljö

Magnus Carlson, sångare i bandet Weeping willows, utsågs nyligen till årets miljöhjälte och fick ta emot diplom ur kungens hand för sitt enträgna klimatarbete. Magnus lever som han lär, han har nästan helt slutat flyga, bandets turnéer sker med tåg och han slutade nyligen äta kött – för både hälsans och miljöns skull. Kurera växlade några ord med svenskt musiklivs kanske flitigaste miljökämpe. 

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

 

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

 

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

 

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

 

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan