Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Lovisa "Lofsan" Sandström

Foto: Mikael Gustavsen

Träningsexpertens tips: Träna mindre – och må bättre

Glöm tuffa springlopp, blodsmak i munnen och ihållande träningsvärk.
Träna istället mindre – och må bättre, menar hälsoprofilen Lovisa ”Lofsan” Sandström.
– Det är viktigare att bryta långa stunder av stillasittande istället för att träna hårt några pass i veckan, säger hon.

Med fyra träningsböcker och en bok inriktad mot kvinnohälsa i bagaget är PT:n och träningsprofilen Lovisa ”Lofsan” Sandström nu aktuell med boken ”Bli hälsoklok”.

I den vill hon nyansera de olika sidorna i hälsodebatten och höja statusen på vardagsmotion och rörelse istället för att fokusera på den svettigaste träningen.
– Jag älskar prestationsinriktad träning, springa lopp och pressa mig hårt, men många människor tror att den typen av träning är lika med riktig träning och att den andra inte gills. Men träning och motion ur ett hälsoperspektiv behöver inte ens vara jobbig, obekväm eller göra ont för att ge resultat, säger hon.

 

LÄS OCKSÅ: Därför ska du öka din vardagsmotion – och knepen som gör det enkelt

Blanda inte ihop träning och prestation
Och det finns några viktiga hållpunkter, menar Lofsan.
– Blanda inte ihop träning och prestation, eller att träning kan styra vikten uppåt eller nedåt och motion som det enda sättet att förbättra hälsan. Då riskerar man både att missa sitt ursprungliga syfte och mål samtidigt som man tror att det är något fel på en själv som inte når de ”magiska” resultat som tidningar, tv, sociala medier och reklam för träningsrelaterade produkter lovar.

LÄS OCKSÅ:”Behåll” hjärnan med träning

Bör träna mindre
Det finns en mängd fördelar med att träna – som att man ökar, eller åtminstone bibehåller, konditionen och muskelmassan, att hjärnans förmåga att vara kreativ och lösa problem förbättras, och att vi får bättre stresstolerans och sömnkvalitet.
Ändå förespråkar Lofsan att vi ska träna mindre.
– För många är det lättare att öka sin energiomsättning genom att röra på sig mer under dagen, och under en vecka förbränna fler kalorier totalt sett, än om man mestadels är stilla i vardagen men tränar tre pass på en vecka.

LÄS OCKSÅ: Minska ditt stillasittande

Träning ökar aptiten
Dessutom poängterar hon att enskilda träningspass är ett ineffektivt sätt att höja sin energiförbrukning och att en ökad träningsdos istället kan vara en stressfaktor som minskar immunförsvaret och som gör att man lättare blir förkyld så fort man börjar träna efter ett längre uppehåll.
– Träning ökar också aptiten och aktiverar vårt belöningssystem vilket gör att många som börjar träna känner en ökad hunger och i större utsträckning en känsla av att kunna ”unna sig” då ”jag har varit duktig som tränat, vilket vardagsrörelser inte tycks göra. Träning är bra för många saker i vår kropp och hjärna men den bör inte ersätta den lågintensiva rörelsen vi gör i vardagen.

Lofsans 3 tips för ett hälsosammare liv

Sov mycket och regelbundet!

Vi har länge vetat att sömnen är viktig för hälsan men idag vågar vi faktiskt rekommendera att det ofta kan vara bättre att skippa morgonträningen till fördel för en extra sömntimme om man redan innan sover för lite, då sömnbrist både hämmar muskeltillväxt, sänker immunförsvaret och förlänger återhämtningstiden.

Dessutom kan det vara direkt kontraproduktivt att minska sömnen om man vill gå ner i vikt, då sömnbrist både ökar aptiten och minskar mättnadskänslan.

 

LÄS OCKSÅ: Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Fokusera på att äta bättre och smartare, istället för att försöka få snabba resultat.

Många använder mat, dryck och snacks för att hantera känslor som trötthet, stress, ilska och irritation. Hållbar kost innebär inte att man äter bra hela tiden men att man känner att man har energi över dagen och inte behöver tänka på nästa måltid och vara rädd ”för att falla dit”.

LÄS OCKSÅ: Det händer i kroppen när du inte får tillräckligt med sömn

Inför rörelse i vardagen, målmedvetet och strukturerat.

Att röra på sig regelbundet under dagen, såna aktiviteter som inte kräver ombyte, ger lågintensiv träning som både förbättrar hälsan och ger bättre kondition. Det innebär också en låg skaderisk, förhöjd förbränning och mindre sannolikhet att kroppen blir trött.

Många av oss som tränar mycket kompenserar omedvetet med att bli mer stilla efter passet vilket gör att träningen ur ett hälsoperspektiv inte ger så mycket som många tror.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

 

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

 

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.