Lovisa "Lofsan" Sandström

Foto: Mikael Gustavsen

Träningsexpertens tips: Träna mindre – och må bättre

Glöm tuffa springlopp, blodsmak i munnen och ihållande träningsvärk.
Träna istället mindre – och må bättre, menar hälsoprofilen Lovisa ”Lofsan” Sandström.
– Det är viktigare att bryta långa stunder av stillasittande istället för att träna hårt några pass i veckan, säger hon.

Med fyra träningsböcker och en bok inriktad mot kvinnohälsa i bagaget är PT:n och träningsprofilen Lovisa ”Lofsan” Sandström nu aktuell med boken ”Bli hälsoklok”.

I den vill hon nyansera de olika sidorna i hälsodebatten och höja statusen på vardagsmotion och rörelse istället för att fokusera på den svettigaste träningen.
– Jag älskar prestationsinriktad träning, springa lopp och pressa mig hårt, men många människor tror att den typen av träning är lika med riktig träning och att den andra inte gills. Men träning och motion ur ett hälsoperspektiv behöver inte ens vara jobbig, obekväm eller göra ont för att ge resultat, säger hon.

 

LÄS OCKSÅ: Därför ska du öka din vardagsmotion – och knepen som gör det enkelt

Blanda inte ihop träning och prestation
Och det finns några viktiga hållpunkter, menar Lofsan.
– Blanda inte ihop träning och prestation, eller att träning kan styra vikten uppåt eller nedåt och motion som det enda sättet att förbättra hälsan. Då riskerar man både att missa sitt ursprungliga syfte och mål samtidigt som man tror att det är något fel på en själv som inte når de ”magiska” resultat som tidningar, tv, sociala medier och reklam för träningsrelaterade produkter lovar.

LÄS OCKSÅ:”Behåll” hjärnan med träning

Bör träna mindre
Det finns en mängd fördelar med att träna – som att man ökar, eller åtminstone bibehåller, konditionen och muskelmassan, att hjärnans förmåga att vara kreativ och lösa problem förbättras, och att vi får bättre stresstolerans och sömnkvalitet.
Ändå förespråkar Lofsan att vi ska träna mindre.
– För många är det lättare att öka sin energiomsättning genom att röra på sig mer under dagen, och under en vecka förbränna fler kalorier totalt sett, än om man mestadels är stilla i vardagen men tränar tre pass på en vecka.

LÄS OCKSÅ: Minska ditt stillasittande

Träning ökar aptiten
Dessutom poängterar hon att enskilda träningspass är ett ineffektivt sätt att höja sin energiförbrukning och att en ökad träningsdos istället kan vara en stressfaktor som minskar immunförsvaret och som gör att man lättare blir förkyld så fort man börjar träna efter ett längre uppehåll.
– Träning ökar också aptiten och aktiverar vårt belöningssystem vilket gör att många som börjar träna känner en ökad hunger och i större utsträckning en känsla av att kunna ”unna sig” då ”jag har varit duktig som tränat, vilket vardagsrörelser inte tycks göra. Träning är bra för många saker i vår kropp och hjärna men den bör inte ersätta den lågintensiva rörelsen vi gör i vardagen.

Lofsans 3 tips för ett hälsosammare liv

Sov mycket och regelbundet!

Vi har länge vetat att sömnen är viktig för hälsan men idag vågar vi faktiskt rekommendera att det ofta kan vara bättre att skippa morgonträningen till fördel för en extra sömntimme om man redan innan sover för lite, då sömnbrist både hämmar muskeltillväxt, sänker immunförsvaret och förlänger återhämtningstiden.

Dessutom kan det vara direkt kontraproduktivt att minska sömnen om man vill gå ner i vikt, då sömnbrist både ökar aptiten och minskar mättnadskänslan.

 

LÄS OCKSÅ: Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Fokusera på att äta bättre och smartare, istället för att försöka få snabba resultat.

Många använder mat, dryck och snacks för att hantera känslor som trötthet, stress, ilska och irritation. Hållbar kost innebär inte att man äter bra hela tiden men att man känner att man har energi över dagen och inte behöver tänka på nästa måltid och vara rädd ”för att falla dit”.

LÄS OCKSÅ: Det händer i kroppen när du inte får tillräckligt med sömn

Inför rörelse i vardagen, målmedvetet och strukturerat.

Att röra på sig regelbundet under dagen, såna aktiviteter som inte kräver ombyte, ger lågintensiv träning som både förbättrar hälsan och ger bättre kondition. Det innebär också en låg skaderisk, förhöjd förbränning och mindre sannolikhet att kroppen blir trött.

Många av oss som tränar mycket kompenserar omedvetet med att bli mer stilla efter passet vilket gör att träningen ur ett hälsoperspektiv inte ger så mycket som många tror.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Därför är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

 

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.