Lovisa "Lofsan" Sandström

Foto: Mikael Gustavsen

Träningsexpertens tips: Träna mindre – och må bättre

Glöm tuffa springlopp, blodsmak i munnen och ihållande träningsvärk.
Träna istället mindre – och må bättre, menar hälsoprofilen Lovisa ”Lofsan” Sandström.
– Det är viktigare att bryta långa stunder av stillasittande istället för att träna hårt några pass i veckan, säger hon.

Med fyra träningsböcker och en bok inriktad mot kvinnohälsa i bagaget är PT:n och träningsprofilen Lovisa ”Lofsan” Sandström nu aktuell med boken ”Bli hälsoklok”.

I den vill hon nyansera de olika sidorna i hälsodebatten och höja statusen på vardagsmotion och rörelse istället för att fokusera på den svettigaste träningen.
– Jag älskar prestationsinriktad träning, springa lopp och pressa mig hårt, men många människor tror att den typen av träning är lika med riktig träning och att den andra inte gills. Men träning och motion ur ett hälsoperspektiv behöver inte ens vara jobbig, obekväm eller göra ont för att ge resultat, säger hon.

 

LÄS OCKSÅ: Därför ska du öka din vardagsmotion – och knepen som gör det enkelt

Blanda inte ihop träning och prestation
Och det finns några viktiga hållpunkter, menar Lofsan.
– Blanda inte ihop träning och prestation, eller att träning kan styra vikten uppåt eller nedåt och motion som det enda sättet att förbättra hälsan. Då riskerar man både att missa sitt ursprungliga syfte och mål samtidigt som man tror att det är något fel på en själv som inte når de ”magiska” resultat som tidningar, tv, sociala medier och reklam för träningsrelaterade produkter lovar.

LÄS OCKSÅ:”Behåll” hjärnan med träning

Bör träna mindre
Det finns en mängd fördelar med att träna – som att man ökar, eller åtminstone bibehåller, konditionen och muskelmassan, att hjärnans förmåga att vara kreativ och lösa problem förbättras, och att vi får bättre stresstolerans och sömnkvalitet.
Ändå förespråkar Lofsan att vi ska träna mindre.
– För många är det lättare att öka sin energiomsättning genom att röra på sig mer under dagen, och under en vecka förbränna fler kalorier totalt sett, än om man mestadels är stilla i vardagen men tränar tre pass på en vecka.

LÄS OCKSÅ: Minska ditt stillasittande

Träning ökar aptiten
Dessutom poängterar hon att enskilda träningspass är ett ineffektivt sätt att höja sin energiförbrukning och att en ökad träningsdos istället kan vara en stressfaktor som minskar immunförsvaret och som gör att man lättare blir förkyld så fort man börjar träna efter ett längre uppehåll.
– Träning ökar också aptiten och aktiverar vårt belöningssystem vilket gör att många som börjar träna känner en ökad hunger och i större utsträckning en känsla av att kunna ”unna sig” då ”jag har varit duktig som tränat, vilket vardagsrörelser inte tycks göra. Träning är bra för många saker i vår kropp och hjärna men den bör inte ersätta den lågintensiva rörelsen vi gör i vardagen.

Lofsans 3 tips för ett hälsosammare liv

Sov mycket och regelbundet!

Vi har länge vetat att sömnen är viktig för hälsan men idag vågar vi faktiskt rekommendera att det ofta kan vara bättre att skippa morgonträningen till fördel för en extra sömntimme om man redan innan sover för lite, då sömnbrist både hämmar muskeltillväxt, sänker immunförsvaret och förlänger återhämtningstiden.

Dessutom kan det vara direkt kontraproduktivt att minska sömnen om man vill gå ner i vikt, då sömnbrist både ökar aptiten och minskar mättnadskänslan.

 

LÄS OCKSÅ: Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Fokusera på att äta bättre och smartare, istället för att försöka få snabba resultat.

Många använder mat, dryck och snacks för att hantera känslor som trötthet, stress, ilska och irritation. Hållbar kost innebär inte att man äter bra hela tiden men att man känner att man har energi över dagen och inte behöver tänka på nästa måltid och vara rädd ”för att falla dit”.

LÄS OCKSÅ: Det händer i kroppen när du inte får tillräckligt med sömn

Inför rörelse i vardagen, målmedvetet och strukturerat.

Att röra på sig regelbundet under dagen, såna aktiviteter som inte kräver ombyte, ger lågintensiv träning som både förbättrar hälsan och ger bättre kondition. Det innebär också en låg skaderisk, förhöjd förbränning och mindre sannolikhet att kroppen blir trött.

Många av oss som tränar mycket kompenserar omedvetet med att bli mer stilla efter passet vilket gör att träningen ur ett hälsoperspektiv inte ger så mycket som många tror.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

rått kött

Fall av böldpest upptäckt i Kina

Övrigt

Just när bekymrade kinesiska forskare varnat för en annan potentiell pandemi orsakad av ett influensavirus hos grisar har en rapport om fall av böldpest kommit från inre Mongoliet. Böldpest är en bakterieinfektion som sprids från råttor och via loppor i form av bett, men också om man äter gnagare.

kvinna sprayar sina ben med myggmedel

Så gör du ditt egna giftfria myggmedel

Naturlig hälsa

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då följer här några effektiva och naturliga sätt att slippa de irriterande små rackarna.

 

familj som äter

Diamantis Koukouvinos: Så kan du få ordning på din IBS

Hälsa

IBS beskrivs ofta i Sverige som ett funktionellt tarmbesvär som kan yttra sig olika från person till person. Symtomen är framförallt uppblåst mage efter en måltid, smärta och obehag, gaser, diarré eller förstoppning eller en kombination av de båda.– Det är inte svårt att få ordning på IBS om man vet hur man ska behandla, säger Diamantis Koukouvinos som är naprapat och naturläkare inom kinesisk medicin.

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

 

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.

 

Jadå, klart du ska testa gado gado!

Recept

Gado gado är en klassisk indonesisk sallad med tempeh. Namnet betyder potpurri på indonesiska, vilket beror på att man ofta använder olika grönsaker beroende på säsong. Gör gärna det du också! En krämig jordnötssås är kronan på  verket.

Sofia har hittat sin hudvård

Hälsa

Sofia Marklund har haft problem med sin hud i många år och aldrig hittat en hudvårdsrutin som funkar – förrän nu. Efter bara några veckor med en svensk serie av veganska produkter både ser och känner hon skillnad.

 

Camilla kan springa med hundarna igen

Hälsa

När Camilla Hallgren såg hur hennes hundar blev piggare och rörligare i lederna av ett tillskott med musselextrakt så bestämde hon sig för att prova själv. Artrosen i ett knä som hindrat henne att leva ett aktivt liv är nu helt borta. Nu springer hon milen utan problem igen.

Går det att träna bort gäddhänget?

Hälsa

Kroppen förändras efter en graviditet, en viktnedgång och samband med klimakteriet. Utebliven fysisk aktivitet och sämre kosthållning sätter också spår på kroppen. En sak som kan uppstå är överskottshud – och något kvinnor ofta pratar om är gäddhänget, som plötsligt blivit påtagligt. Men går det att få bort gäddhänget? Vi frågade vår träningsexpert Monika Björn, som har flera goda råd att ge.