Annons
Annons

Tre stora företag fällda för vilseledande vegoreklam

De tre stora livsmedelsföretagen Lidl, Max och Orkla Foods har i sina reklamer kallat vissa produkter "vegetariska", trots att de innehåller både mjölk och ägg. Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) anser att informationen i marknadsföringen är otillräcklig, klassar den som vilseledande - och nu fälls företagen för vegofusk.

Redaktionen

19 februari, 2017
Tre stora företag fällda för vilseledande vegoreklam
Dela inlägget

De tre stora företagen Lidl, Max och Orkla Foods har i sina reklamer kallat vissa produkter ”vegetariska”, trots att de innehåller både mjölk och ägg.
Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) anser att informationen i marknadsföringen är otillräcklig, klassar den som vilseledande – och nu fälls företagen för vegofusk.

Livsmedelsföretagen Lidl, Max och Orkla Foods fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) för att ha använt benämningen ”vegetariskt” på ett vilseledande sätt.

Enligt RON kan begreppet ”vegetariskt” uppfattas av konsumenter som att produkten inte innehåller någon form av animaliska produkter, vilket inkluderar mjölk och ägg. I samtliga tre fall har företagen använt benämningen trots att livsmedlen i fråga innehållit mjölk och ägg.

Läs också: Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

”Vegetarisk” insinuerar att varan är icke animalisk
Reklamombudsmannens opinionsnämnd, branschens eget självregleringsorgan utan sanktionsmedel, har utgått från Livsmedelsverkets vägledning när det gäller förpackningar som märks ”vegetabilisk” eller ”vegetarisk”.

Nämnden fastslår att det vara vilseledande om en livsmedelsförpackning märks med ”vegetabiliskt” eller ”vegetariskt” och en ingrediens av animaliskt ursprung ingår i livsmedlet.
Istället anser man att livsmedlen ska gå under benämningar som lakto- eller ovovegetarisk för att undvika att vilseleda.
Eftersom Reklamombudsmannen inte är en myndighet, utan fungerar som en självreglering, kan man inte heller besluta om sanktioner, skriver det kommersiella branschnätverket Food Supply.

Läs också: Vegetarian eller vegan? Här är tillskotten du behöver

Orkla Foods anser inte reklamen vara vilseledande
Orkla Foods fälls för sin reklam för en av varumärket Findus produkter. ”Mexican Rice Bowl” ur serien Veggie Bowls benämns som vegetarisk, men eftersom den innehåller ost anser RON att reklamen är vilseledande, skriver Food Supply. Även ordet ”veggie” anses vara missledande, skriver de.
Orkla menar i sitt yrkande dock att det enligt Livsmedelsverket inte finns någon bestämd definition av vegetarisk mat, utan att flera begrepp ryms inom ordet. De skriver också:

”Begreppet vegetarisk behöver inte anses vara vilseledande när en pizza med ost betecknas som vegetarisk, eftersom det är allmänt vedertaget i Sverige att lakto-vegetariska pizzor på restau­rang även säljs utan hänvisning till närvaron av ost”.
Därför anser man inte att annonsen är vilseledande, och uppger inte att man ska göra några åtgärder, rapporterar Food Supply.

Läs också: Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff

Max vegetariska restaurang inte vegetarisk
I Max fall rör det sig om en reklam för ”en helt vegetarisk restaurang” på Göteborgsfestivalen Way Out West. I menyn uppges att maten ska vara helt vegetarisk, detta trots att ingredienserna mjölk, ägg och honung fortfarande finns där. Företaget säger i sitt yttrande att de vill vara så tydliga som möjligt och att de därför har slutat kalla restaurangen för vegetarisk.

Lidl menar att alla varianter av vego ryms under samma begrepp
Lidl fälls för en kort reklamfilm och ett reklamblad där fler vegorätter marknadsförs. Men enligt nämnden kan konsumenten inte veta huruvida rätterna innehåller animaliska tillsatser utifrån reklamens vegetariska budskap, som de anser förstärks av reklambladets text ”100 % vegetariskt”.
Lidl svarar att de tolkat det som att alla varianter av vegetarisk mat kan rymmas under begreppet vegetarisk. De anser också att genomsnittskunden skulle bli förvirrad, och därmed möjligen avskräckt, om de i sin marknadsföring använde ord som ”ovo” och ”lakto”, då många inte vet vad det betyder.
Lidl tillägger att man framöver kommer förtydliga vilken typ av vegetarisk grupp som livsmedlen tillhör.

Läs också: 12 källor till protein för den som inte äter kött

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Annons
Annons