Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Det är ingenting att oroa sig för om man sover dåligt ibland. Det gör alla. Men blir problem långvariga och återkommer regelbundet, då bör man försöka åtgärda sina sömnsvårigheter.

 

När Sifo gjorde en undersökning på svenskarnas sovvanor visade sig ett ungefär en av fyra, av det tillfrågade sov dåligt och ingenting gjort för att sova bättre. Män sover sämre än kvinnor. 31 procent av männen sover dåligt och säger samtidigt att de inter gör något för att förändra sin situation.

Bland kvinnor är det betydligt färre. Var sjätte kvinna uppger att de inte gör något för att sova bättre.

LÄS OCKSÅ: Balansera ditt hormonsystem med god sömn

Drick inte kaffe sent
Under natten reparerar kroppen sig själv och bearbetar intryck från dagen. När sömnen är knackig, haltar hela systemet. Man blir förstås trött på dagarna, och kanske lite grinig. Men på sikt blir det värre. Immunförsvaret kan bli sämre och sömnbrist under en längre tid kan leda till en depression.

Olika saker kan trigga tillfälliga sömnstörningar. Att stress och oro kan ge problem med sömnen är vanligt, men lättare sömnproblem kan också uppstå om du tränar sent, dricker kaffe eller för den delen äter väldigt sent på kvällen.

De i undersökningen, 34 procent, som svarade att de försöker komma till rätta med sömnproblemen använde sig av mindfulness och meditation. 33 procent uppgav at de tog hjälp av receptbelagda läkemedel.

LÄS OCKSÅ: Mer sömn ger högre lön

Naturlig hjälp
Receptfria läkemedel för sömnproblem har enligt Apotek Hjärtat ökat sedan coronapandemin bröt ut. Det finns även kosttillskott som Saframyl positive sleep, Melissa Dream, Natt, Adapt anti-stress och Sömnbalans som gör det lättare att somna och att sova under natten.

 

Det finns mycket annat du kan göra själv för att kunna somna:

  • Varva ner på kvällen. Lägg undan datorn och telefonen i god tid innan du ska sova. Ett varmt bad ger ro i kroppen.
  • Fysisk aktivitet gör att nattsömnen blir bättre. Men undvik att träna sent eftersom du efter träning har en högre nivå av adrenalin och endorfiner.
  • Drick inte kaffe, alkohol eller energidrycker sent. Koffeinet stannar i kroppen i många timmar och en del har riktigt svårt att bryta ner det centralstimulerande ämnet.

Av Inger Palm

Om undersökningen: Den genomfördes av Sifo på uppdrag av Apotek Hjärtat och bygger på 2503 intervjuer bland allmänheten och är riksrepresentativ. Datainsamlingen gjordes mellan 8-15 september 2020.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.