Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Vuxens hand håller i barns hand i motljus

Vårt anknytningsmönster påverkar tilliten till välfärdssamhället

En forskningsstudie i såväl Sverige som USA visar att vår barndoms anknytningsmönster avgör både om vi litar på andra människor – och på välfärdssamhället i stort.

Människors så kallade anknytningsmönster handlar om hur vi från födseln lärt oss att relatera till vår närmaste omgivning.  En trygg anknytning kännetecknas av tillit till att föräldrarna tar hand om oss som barn, och i förlängningen av tillit och närhet i de relationer vi har som vuxna. Personer som fått en otrygg-undvikande anknytning har tidigt fått lära sig att inte söka närhet och stöd, och att klara sig själva. Som vuxna är de ofta omtyckta, men kan dra sig undan när de upplever krav på närhet i långa relationer. Och det mönstret har en tendens att följa med genom hela livet.

LÄS OCKSÅ: Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Anknytningsmönstret avgör tillit

Joel Gruneau Brulin är psykolog med särskilt intresse för hur anknytningsteori påverkar människors relationer. Och hans forskningsresultat visar att personer med undvikande anknytningsmönster har svårare att lita på såväl andra människor, som på institutioner i samhället. Samtidigt behövs en hög grad av tillit för ett fungerande välfärdssystem.

 

– Den anknytningstyp som är undvikande förlitar sig mer på sig själv eller vill inte att andra kommer nära. Studien visar att personer med undvikande anknytning litade på välfärdssystemet i mindre utsträckning, förklarar Joel Gruneau Brulin i en intervju på sajten Forskning.se.

LÄS OCKSÅ: Därför är skilsmässor ett dolt folkhälsoproblem

Välfärdsstatens storlek påverkade inte

Och forskningsresultatet gällde, intressant nog, i både USA och Sverige. Trots att länderna skiljer sig åt på ett avgörande vis: i Sverige har vi en stark välfärdsstat medan religion inte har en framträdande roll i samhället.  I USA är det tvärtom: där är befolkningen religiös i större utsträckning, samtidigt som välfärdsstaten inte är lika utbyggd och stark.

Källa: Avhandling från Stockholms universitet;"Security in the welfare state: Attachment, religion and secularity",

LÄS OCKSÅ: 5 överlevnadstips hur du lämnar en giftig relation

Av Carolina Eriksson


Fakta: 3 vanliga anknytningsmönster

De flesta av oss har från barndomen fått med sig något av dessa anknytningsmönster:
1. Trygg anknytning.
Trygga barn litar på att föräldern finns där och hjälper barnet i svåra eller skrämmande stunder. Som vuxna har de lätt att komma nära andra människor och har lätt att fungera i långvariga relationer.
2. Otrygg-undvikande anknytning.
Dessa barn förväntar sig att bli avvisade och bortstötta när de behöver hjälp. De lär sig därför tidigt att inte söka närhet och stöd, och att klara sig själva. Som vuxna är de ofta omtyckta och fungerar bra i mer ytliga relationer. I nära relationer drar de sig ofta undan när de upplever krav på närhet.
3. Otrygg-ambivalent anknytning.
Dessa personer har erfarenheter från barndomen av att ibland bli omhändertagna, ibland avvisade när de behövt tröst eller hjälp. Som vuxna har de nära till sina känslor och ofta en stark önskan om närhet. En del är så rädda att bli övergivna att de istället undviker nära relationer.
(Källa: Psykologiguiden)

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

 

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

 

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen och har svårt att komma till ro? Du är inte ensam, ungefär var tredje svensk har sömnproblem. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen.