Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

man andas i lotusställning

Vetenskapligt bevisat – yogisk andning hjälper koncentrationen

Inom yogatraditionen har man länge hävdat att meditation och andningstekniker som pranayama, skärper förmågan att fokusera, Nu har forskare vid ett irländskt universitet bevisat att det stämmer.

Man har nu för första gången kunnat visa att andningen har en direkt inverkan på nivåerna av signalsubstansen noradrenalin. Noradrenalin frisätts när vi ställs inför en utmaning, blir nyfikna, fokuserade, upphetsade eller upprörda. När noradrenalin produceras i rätt mängd hjälper den hjärnan att skapa nya kopplingar och kan sägas fungera som ett gödningsmedel för hjärnan. Hur vi andas, påverkar med andra ord kemin i våra hjärnor på ett sätt som kan förstärka vår uppmärksamhet och förbättra vår hjärnhälsa.

LÄS OCKSÅ: Yoga dig bort från stressen

Samband mellan andning och fokus
De studiedeltagare som var välfokuserade när de utförde en uppgift som krävde mycket uppmärksamhet hade större synkronisering mellan sina andningsmönster och sin uppmärksamhet, jämfört med de som hade sämre fokus. Författarna bakom studien tror därför nu att övningar där man kontrollerar andningen kan användas för att stabilisera fokus och stärka hjärnhälsan.

 

LÄS OCKSÅ: Studie: Yoga bakom murarna har välgörande effekter

Noradrenalin är nyckeln
Forskningsledaren på Trinity College i Dublin, Michael Melnychuk säger i en artikel i Sceince Daily att de i studien letade efter en neurofysiologisk koppling som skulle kunna hjälpa till att förklara de påståenden som yogautövare hävdat i tusentals år. Detta gjordes genom att mäta andning, reaktionstid och hjärnaktivitet i ett litet område av hjärnstammen där noradrenalin produceras. När vi är stressade produceras för mycket noradrenalin något som gör att vi får svårt att fokusera. När det produceras för lite noradrenalin känner oss istället slöa, inte heller då klarar vi av att fokusera, förklarar Michael Melnychuk som menar att det finns en perfekt nivå av noradrenalin där känslor, tankar och minnesförmåga är mycket klarare.

LÄS OCKSÅ: Yoga kan hjälpa astmatiker andas lättare

Olika tekniker vid olika problematik
Det finns främst två typer av andningstekniker – de som lägger uppmärksamhet på andningen och som används vid mindfulness samt de där man kontrollerar andningen som till exempel pranayama. När någon har svårt att fokusera tycks tekniker där man fokuserar på att känna hur andningen känns utan att försöka kontrollera den som till exempel mindfulness, vara mest fördelaktiga. I de fall där känslomässiga eller fysiska tillstånd är orsaken till att man har svårt att fokusera som till exempel sömnighet när man kör bil eller under en panikattack, bör det vara istället möjligt att förändra dessa tillstånd genom att  kontrollera andningen enligt forskarna. Båda metoderna har visat sig vara effektiva både på kort och lång sikt.

Av redaktionen

Källa: Trinity Collage Dublin, Science daily och Yogaworld

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.