Svenskarna tror att de minskar sin konsumtion, men i själva verket ökar den. En förklaring kan vara att vi gärna vill tro att vi agerar hållbart menar forskare från Göteborgs universitet.
Att blunda för hur mycket vi shoppar är en normal försvarsmekanism enligt forskare på Göteborgs universitet. Istället för att faktiskt minska vår konsumtion tycks vi bli sämre på att uppskatta hur mycket vi faktiskt konsumerar. Sedan 2015 har gapet mellan den upplevda och den faktiska konsumtionen ökat betydligt, visar statistik ur Konsumtionsrapporten 2018.
Jämförde svaren med SCB-statistik
I SOM-institutets årliga undersökningar får ett representativt urval av den svenska befolkningen uppskatta hur mycket pengar de lägger per år på mat, möbler/inredning, hemelektronik och kläder/skor. I Konsumtionsrapporten 2018 har uppskattningarna jämförts med SCB:s försäljningsstatistik utifrån hushållens utgifter i nationalräkenskaperna. Resultaten visar på stora skillnader mellan faktisk och upplevd konsumtion. Mellan 2010-2017 uppskattade svenska konsumenter att de ökade sin konsumtion med 4,7 procent. Enligt SCB:s statistik ökade den med 16,2 procent.
LÄS OCKSÅ: Kureras bloggare Patrik Wincent – ny expert i “Lyxfällan”
Vi tror den minskar när den ökar
Gapet mellan upplevd och faktisk konsumtionen har ökat rejält i de två senaste mätningarna. Från 2015 till 2017 tror svenska konsumenter att de minskat konsumtionen med 2,8 procent medan konsumtionen faktiskt ökat med 5,2 procent. Enligt forskarna är det anmärkningsvärt att vi tror att vi minskar vår konsumtion när den i själva verket kontinuerligt ökar.
LÄS OCKSÅ: Vikten av att mota Olle i grind
Köper mer inredning än vi tror
Av de kategorier som mätts sedan 2010 är möbler/inredning den kategori där underskattningen är som störst. 2017 uppskattade vi att vi lade ner 353 kronor per månad i genomsnitt på möbler/inredning, medan försäljningsstatistik visar ett genomsnitt på 555 kronor per månad. Vi tror att vi minskat vår konsumtion av möbler och inredning med 3,5 procent sedan a2010 när den i själva verket har ökat med hela 20,4 procent.
LÄS OCKSÅ: Klädberget växer! Miljöboven ingen tänkte på
Lägger mer på reser och transport
Även när det kommer till transporter är underskattningen stor. I genomsnitt uppskattar vi att vi lägger 1427 kronor på transporter per månad men den faktiska siffran är 2 649 kronor per månad. Det tyder enligt forskarna på en okritisk konsumtion och att svenska konsumenter överlag inte är medvetna om den ökade konsumtionen. Kanske beror detta på att vi idag i större utsträckning än för två år sedan vill agera hållbart. ”Istället för att tillskriva vår egen konsumtionsökning som ohållbar, så förnekar vi den, för oss själva och andra. En fullt normal försvarsmekanism”, sägerJohn Magnus Roos, fil. dr. i psykologi, forskare på Centrum för konsumtionsvetenskap och redaktör för Konsumtionsrapporten. i ett pressmeddelande från Göteborgs universitet.
Av redaktionen
Källa: Göteborgs universitet
Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!