Därför får du PMS – och så kan du bekämpa eländet!

Fakta

Namn: Sanne Lundblad
Ålder: 29 år.
Bor: Jylland, Danmark men snart Sverige.
Familj: Sambo och två barn Ask 2,5 år och Elven 3 månader.
Sysselsättning: Just nu mammaledig och studerar komplementär hormonterapi på "institut før komplementær hormonterapi" i Danmark.
Utbildningen är startad av Caroline Fibæk som anses vara en av Skandinaviens mest kunniga inom ämnet kvinnohälsa och hormoner. Nästa år blir Sanne Lundblad läkarexaminerad komplementär hormonterapeut. Till dess föredrar hon titeln "vägledare inom hormonell hälsa" – eller ännu hellre: "hormonnörd".
Bakgrund: Är född i Sverige men har under de senaste tio åren bott i Norge, Tyskland och Danmark. Har tagit kurser i META-hälsa, anatomi, fysiologi, farmakologi och patologi och nu valt att fördjupa sig i hormonell hälsa.
Synlig på sociala medier:
Blogg: sannelundblad.com
Instagram: sanne.lundblad
Facebook: Hormoner i balans

Förvandlas du till satmaran själv dagarna innan mens eller upplever att hela världen är emot dig? För att därefter slänga dig gråtandes på sängen, eftersom du plötsligt blev typ tio kilo tyngre – på bara en dag..? Ja, då är du troligen en av dem som har PMS.
Här delar Sanne Lundblad, snart en av Sveriges första läkarexaminerade komplementära hormonterapeuter, med sig av tipsen hon menar kan göra dig PMS-fri.

PMS eller premenstruellt syndrom är samlingsnamnet för en rad olika symtom som vissa kvinnor upplever dagarna innan menstruation.
– De flesta upplever mildare symtom innan menstruation och man räknar med att ungefär en tredjedel av alla kvinnor upplever svår PMS, berättar Sanne Lundblad som studerar till komplementär hormonterapeut.

 Läs också: ”Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

 

Östrogen och progesteron
I den första delen av din menstruationscykel är östrogen det dominerande hormonet för att, efter ägglossning byta plats med hormonet progesteron, berättar Sanne Lundblad.
– Balansen mellan dessa två hormon är viktiga för ditt välbefinnande. Är ditt progesteron för lågt eller för högt kan du uppleva symtom som huvudvärk, viktuppgång, raserianfall, gråtlabilitet, cystor och kraftiga menstruationer.
Är ditt östrogen samtidigt för högt har du en större risk att utveckla infertilitet.

 Läs också: De wallraffar världens alla PMS-behandlingar i jakten på en lösning

GABA och serotonin
Studier har visat att kvinnor som upplever PMS visar en generellt lägre nivå av könshormonet progesteron genom hela menscykeln än kvinnor som inte har några symtom på PMS, berättar Sanne.
– Detta gäller särskilt i dagarna innan menstruation där progesteron egentligen borde vara det dominerande hormonet.
Allopregnanolon som är ett derivat av progesteron binder sig till GABA-receptorer, vilka i sin tur ökar det lugnande neurotransmittor GABA, säger hon vidare.
– Troligen är det detta som ger symtom som irritation, ångest och humörsvängningar. Man har även har sett att låga nivåer av serotonin kan orsaka de samma symtom kring menstruation.

► Läs också: Näringsmedicinaren: ”Balansera hela din kropp genom att balansera din dominanta biokemikalie”

PMS-symtom brukar öka med åldern
Hon fortsätter:
– Varför vissa kvinnor upplever större känslighet för dessa hormonförändringar kring menstruation är ännu oklart men man vet att kvinnor med åldern upplever fler symtom på PMS på grund av naturligt minskade nivåer av könshormoner.

Därför får du PMS – och så kan du bekämpa eländet!

Sanne Lundblad.

Stress – en anledning till minskat progesteron
En av anledningarna till att kroppen producerar lägre nivåer av progesteron kan vara stress, berättar Sanne Lundblad och förklarar att eftersom stress kan stjäla en del av pregnenolonlagret i kroppen – det vill säga förhormonet till våra könshormoner – och istället producera kortisol, minskar därmed nivåerna av progesteron naturligt.
– Försök därför att ge dig mer självomsorg och försök att sysselsätta dig med sådant som du upplever njutning och välbehag av, poängterar hon.

► Läs också: TV-stjärnan om sin PMS: ”Bättre av vilja, lugn och ro, saffran och vitaminer!”

Ökat sug efter kolhydrater
De som upplever cravings efter kolhydrater kring ägglossning och dagarna innan menstruation vill Sanne Lundblad uppmärksamma att detta sug ofta är kroppens försök att naturligt skapa balans i sitt neuroendokrina system. Hon utvecklar:
– Detta gäller särskilt om du går på en kost låg på kolhydrater, till exempel LCHF. Kolhydrater är nämligen av stor vikt för produktionen av signalsubstansen serotonin som gör dig glad och fridfull. Att bekämpa kroppens önskan om kolhydrater ger motsatt effekt av det serotonin ger och du känner dig ledsen och nedstämd.

Läs också: PMS? Du kan ha magnesiumbrist!

Kroppen vet vad den behöver
Sanne Lundblad är därför bestämd i sitt råd till kvinnor med sug efter kolhydrater runt denna tid: Lyssna på din kropp och gör som den säger!
– Hjälp därför kroppen och ge efter för ditt sug, men fokusera på att få de nyttigare kolhydraterna, som till exempel potatis, brunt ris och banan och undvik de dåliga kolhydraterna som vitt bröd och godis, säger hon.

Fytoöstrogen kan hjälpa
Fytoöstrogen kan minska symtomen kring PMS och övergångsålder, berättar Sanne Lundblad vidare.
– Eftersom fytoöstrogenerna kopplar sig till beta receptorer och förhindrar kroppens eget östrogen att binda sig till cellerna. Krossade linfrön är en av de viktigaste källorna till fytoöstrogen.

► Läs också: Allt fler väljer fytoöstrogen mot sina klimakteriebesvär

Antiinflammatorisk kost 
Hon har fler råd kring kosten, för genom kosten kan man få mycket mer hjälp vid hormonella obalanser än de flesta känner till, menar hon.
– Se till att få rikligt med antiinflammatorisk kost som lök och vitlök, ingefära och gurkmeja. Hjälp levern och tarmen med nedbrytningen och utsöndring av östrogen genom att äta kål, fibrer och grova grönsaker.

”Magnesium kan hjälpa vid ömma bröst och cravings”
Hon pratar även om vikten av att äta rätt näringstillskott.
– 50-100 milligram aktivt vitamin B6 har visat sig effektivt mot kraftig PMS, ett multivitamintillskott med metylerade B- vitaminer kan i vissa tillfällen ge dig samma mängd B6. Magnesiumtillskott kan hjälpa vid ömma bröst och cravings.

► Läs också: Johanna Toftby om sin PMDS: ”Migränen och humöret är det värsta”

Växt som ökar insöndringen av progesteron och minskar östrogendominans
Hon tipsar om den kransblommiga växten Vitex agnus-castus, också kallad kyskhetsträd, som även finns i form av växtbaserat kosttillskott med munkpepparextrakt:
– Vitex Agnus Castus ökar insöndringen av progesteron och minskar östrogendominans samtidigt som det ökar produktionen av hormonet dopamin som gör oss friska och uppmärksamma, berättar hon och tillägger:
– Vitex ska däremot inte användas om du fått konstaterat att du har diagnosen PCO eller PCOS.

Komplementär hormonterapi
…är, precis som namnet antyder, ett ”komplement” till konventionell medicin och metoden är skapad för att bygga en bro mellan den alternativa och den moderna medicinen.
– Nedtrappning av eventuell medicin ska ske i samråd med läkare och alla tillskott som nämns tas på eget ansvar. Informationen ska mer ses som en inspiration till att arbeta med egen hälsa än ett symtomverktyg eller ett alternativ till läkarbesök, berättar Sanne Lundblad och tillägger:
– Observera att inga örter eller tillskott ska tas utan läkares samråd vid graviditet.

 Läs också: Ny studie: D-vitamin kan minska dina känslostormar

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Sanne Lundblad
Ålder: 29 år.
Bor: Jylland, Danmark men snart Sverige.
Familj: Sambo och två barn Ask 2,5 år och Elven 3 månader.
Sysselsättning: Just nu mammaledig och studerar komplementär hormonterapi på "institut før komplementær hormonterapi" i Danmark.
Utbildningen är startad av Caroline Fibæk som anses vara en av Skandinaviens mest kunniga inom ämnet kvinnohälsa och hormoner. Nästa år blir Sanne Lundblad läkarexaminerad komplementär hormonterapeut. Till dess föredrar hon titeln "vägledare inom hormonell hälsa" – eller ännu hellre: "hormonnörd".
Bakgrund: Är född i Sverige men har under de senaste tio åren bott i Norge, Tyskland och Danmark. Har tagit kurser i META-hälsa, anatomi, fysiologi, farmakologi och patologi och nu valt att fördjupa sig i hormonell hälsa.
Synlig på sociala medier:
Blogg: sannelundblad.com
Instagram: sanne.lundblad
Facebook: Hormoner i balans

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinnoarm sträcks ut från täcke - handen håller dildo

Sexleksaker mindre giftiga än barnleksaker

Eko/miljö

Det är mer säkert att leka med sig själv än att leka med barnleksaker. Det visar ett nytt tillsynsprojekt av Kemikalieinspektionen som själva uppger sig förvånade över resultatet – som tyder på att fler sexleksaker klarar kemikaliekraven än många andra produkter och varor, till exempel leksaker för barn. "Andra branscher kan dra lärdomar av sexleksaksföretagens arbete med kemikaliefrågor", säger Frida Ramström, inspektör på Kemikalieinspektionen.

Händer utför zonterapi på fot

Zonterapi – ett sätt att hjälpa kroppen läka sig själv

Naturlig hälsa

Nytt år och nya löften om att bli en bättre människa eller i alla fall göra saker lite annorlunda? Har du kanske lovat dig själv att ta det lugnare, ändra på något och satsa mer på hälsan och sådant som får dig att må bra? Så – vad finns det då för knep att ta till för att uppnå god hälsa och ett ökat välbefinnande? En person som försöker ge svar på den frågan är Karin Lycke som arbetar med zonterapi.

man i vit skjorta håller sig om magen som om smärta

Vanligt med magproblem

Mage

Många svenskar har problem med magen så är du en av dem är du i gott sällskap. Sex av tio personer i Sverige har magproblem och sex av tio som söker hjälp för mag- och tarmbesvär visar sig ha så kallad IBS, känslig tarm. En lösning på problemet kan vara kisel.

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.