Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Illustration: Mathias Larsson

5 sätt att få kontroll över humör, blodsocker och vikt

Lågt blodsocker gör att vi småäter och gärna skräpmat.
Det ger även problem med humörsvängningar och viktuppgång.
Här är fem sätt att ta kontroll över ditt blodsocker – och därmed över din vikt och ditt humör.

1. Trötthet – kan vara ett varningstecken
När vårt blodsocker regleras normalt håller vi oss mätta i fyra till fem timmar efter en huvudmåltid. Men med instabilt blodsocker kan man hamna i en trött gråzon. Dessa personer får sällan rätt diagnos utan det är först när de utvecklar diabetes som deras blodsocker mäts korrekt. Din läkare kan mäta ditt blodsocker.

► Läs också: Experten: "Man ser en koppling mellan högt blodsocker och högt kolesterol”

 

2. Långvarig mättnad – bra
Protein, fett, fibrer och syra (från till exempelvis citrus) minskar upptaget av kolhydrater och ger dig långvarig mättnad. Samtidigt minskar det risken för sjunkande blodsocker, och därmed minskar du suget som gör att du vill konsumera snabba kolhydrater och tomma och fettbildande kalorier.

3. Undvik högt glykemiskt index
Ju mer förädlad mat desto högre GI. Intag av för mycket kolhydrater med högt GI, som godis, choklad och kakor, gör att blodomloppet översvämmas av kolhydrater, vilket får blodsockernivån att öka snabbt. Detta får bukspottkörteln att producera stora mängder insulin som hjälper sockret in i cellerna. Cellerna får snabb energi och den förhöjda insulinnivån orsakar en snabb sänkning av blodsockret. Denna pendling i blodsockret gör oss hungriga och i behov av mer energi.

► Läs också: 16 knep för dig som vill nå formen fortare!

4. Stor mage – kan indikera insulinresistens
Många människor har insulinresistens utan att veta om det. Då kan det vara svårt att bli av med övervikt. När blodsockernivåerna är permanent höga lagras vårt överskott av kalorier som fett, främst som bukfett mellan tarmarna. Det är mycket ohälsosamt. Människor som är smala, men ändå har jämförelsevis stor mage bör också se upp.

► Läs också: Antibiotika påverkar slår ut tarmfloran och triggar viktökning

 

5. Läs på om hur du kan reglera blodsockret
För att reglera ditt blodsocker finns flera åtgärder. Tänk till exempel på att äta tre hälsosamma huvudmål varje dag och att inta tillräckliga mängder protein. Ät grova och fiberrika kolhydrater och nyttiga fetter som mandel, fet fisk och olivolja. Begränsa ditt intag av socker, juice och alkohol, samt koffein. Undvik långvarig stress och var fysiskt aktiv under dagen.

Få fler tips?
Läs mer här:
• Ät mer korn – få mindre aptit och stabilare blodsocker
• Därför är alfa liponsyra gynnsamt för blodsockret
• Balansera ditt blodsocker med D-vitamin!
• Kaffe och grönt te balanserar ditt blodsocker till en bra nivå
• Basisk kost för ett stabilare blodsocker
• Jämnare blodsocker – med ostvassle
• Krom för ett stabilt blodsocker

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Övrigt

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

färgrika grönsaker

Näringsämnen som kan bidra till mindre symtom vid covid-19

Forskning

Kardiologen och överläkaren Urban Alehagen har tillsammans med norska och ryska forskare gjort en studie där de skriver att brist på specifika näringsämnen kan förvärra symtomen för de som fått covid-19. Genom att säkerställa en god näringsstatus, framförallt bland äldre, kan detta ha en immunstärkande effekt.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg. 

 

Programledaren Stephan Wilson i ett utegym

”Jag lyckades ta kontroll över min hälsa”

Krönikan

För fem år sedan gjorde programledaren Stephan Wilson en livsstilsförändring - efter en stark upplevelse som på många sätt förändrade hans liv. I sin krönika berättar han att han har sin nyfikenhet och sin upptäckarlust att tacka för att han idag är starkare och piggare vid 40 år fyllda än vid 20.