Illustration: Mathias Larsson

5 sätt att få kontroll över humör, blodsocker och vikt

Lågt blodsocker gör att vi småäter och gärna skräpmat.
Det ger även problem med humörsvängningar och viktuppgång.
Här är fem sätt att ta kontroll över ditt blodsocker – och därmed över din vikt och ditt humör.

1. Trötthet – kan vara ett varningstecken
När vårt blodsocker regleras normalt håller vi oss mätta i fyra till fem timmar efter en huvudmåltid. Men med instabilt blodsocker kan man hamna i en trött gråzon. Dessa personer får sällan rätt diagnos utan det är först när de utvecklar diabetes som deras blodsocker mäts korrekt. Din läkare kan mäta ditt blodsocker.

► Läs också: Experten: "Man ser en koppling mellan högt blodsocker och högt kolesterol”

 

2. Långvarig mättnad – bra
Protein, fett, fibrer och syra (från till exempelvis citrus) minskar upptaget av kolhydrater och ger dig långvarig mättnad. Samtidigt minskar det risken för sjunkande blodsocker, och därmed minskar du suget som gör att du vill konsumera snabba kolhydrater och tomma och fettbildande kalorier.

3. Undvik högt glykemiskt index
Ju mer förädlad mat desto högre GI. Intag av för mycket kolhydrater med högt GI, som godis, choklad och kakor, gör att blodomloppet översvämmas av kolhydrater, vilket får blodsockernivån att öka snabbt. Detta får bukspottkörteln att producera stora mängder insulin som hjälper sockret in i cellerna. Cellerna får snabb energi och den förhöjda insulinnivån orsakar en snabb sänkning av blodsockret. Denna pendling i blodsockret gör oss hungriga och i behov av mer energi.

► Läs också: 16 knep för dig som vill nå formen fortare!

4. Stor mage – kan indikera insulinresistens
Många människor har insulinresistens utan att veta om det. Då kan det vara svårt att bli av med övervikt. När blodsockernivåerna är permanent höga lagras vårt överskott av kalorier som fett, främst som bukfett mellan tarmarna. Det är mycket ohälsosamt. Människor som är smala, men ändå har jämförelsevis stor mage bör också se upp.

► Läs också: Antibiotika påverkar slår ut tarmfloran och triggar viktökning

 

5. Läs på om hur du kan reglera blodsockret
För att reglera ditt blodsocker finns flera åtgärder. Tänk till exempel på att äta tre hälsosamma huvudmål varje dag och att inta tillräckliga mängder protein. Ät grova och fiberrika kolhydrater och nyttiga fetter som mandel, fet fisk och olivolja. Begränsa ditt intag av socker, juice och alkohol, samt koffein. Undvik långvarig stress och var fysiskt aktiv under dagen.

Få fler tips?
Läs mer här:
• Ät mer korn – få mindre aptit och stabilare blodsocker
• Därför är alfa liponsyra gynnsamt för blodsockret
• Balansera ditt blodsocker med D-vitamin!
• Kaffe och grönt te balanserar ditt blodsocker till en bra nivå
• Basisk kost för ett stabilare blodsocker
• Jämnare blodsocker – med ostvassle
• Krom för ett stabilt blodsocker

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

 

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

 

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,