Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Närbild på händer som knäpper bh på ryggen

Därför ska du skippa bh

Det här är lymfsystemet:

Lymfsystemet är en viktig del av cirkulationen i kroppen och deltar i kroppens försvar mot bakterier, virus och cancer. Det fungerar som både avlopp och reningsverk och är ett eget system som går parallellt med venerna. Vid nyckelbensgropen sammankopplas den med blodcirkulationen där den tömmer lymfvätska och slaggprodukter för vidare transport till njurar för att sedan utsöndras via urinen.

Att slänga bh:n, som på ”det glada sjuttiotalet”, eller i alla fall byta din bygel-bh mot en annan variant, kan vara en god idé för din hälsa. Det handlar om att inte stoppa upp kroppens lymfsystem. Här berättar vi mer!

Bebe Gransten har jobbat med lymfmassage sedan 2005 och har hållit kurser och föredrag på Axelsons gymnastiska institut där hon utbildar just lymfmassörer.

Så vad är egentligen lymfsystemet? Kort sammanfattat är det en del av immunförsvaret vars uppgift är att föra bort bakterier, virus, överskottsvätska (så kallad lymfa), inflammationsämnen och slaggprodukter från ur kroppen, och föra ut dessa med urinen.

 

LÄS OCKSÅ: Hjälp immunförsvaret på traven – genom att andas rätt

Trögt lymfsystem ger tung kropp

Man kan säga att det fungerar som en dammsugare. Tröghet i lymfflödet kan vi få om hjärtat pumpar ut mer blod än systemet kan hantera, vilket kan se till exempel av långvarig stress, frekvent träning med hög puls och annan hård träning men även på grund av stillasittande. Andra faktorer kan påverka lymfsystemet och göra det trögt, som att slå sig hårt, eller genomgå operationer som orsakar ärr.

Hur märker man att man har ett trögt lymfsystem?

– Du kan exempelvis få rosacea, eksem och psoriasis. Eller få smärtor, svullnad, vätskeansamling, övervikt, stram bindväv, veck och gropar i huden. Eller blåmärken som inte försvinner. Framför allt handlar det om känslan i kroppen, att du känner dig tung. Men du ska inte känna dig tung i kroppen, utan lätt, säger Bebe Gransten.

LÄS OCKSÅ: Torrborsta – för friskare lymfsystem

Bebe Gransten

Bebe Gransten är verksam som lymfmassör.

Vad kan ett dåligt fungerande lymfsystem leda till?

– Till slut skapas sjukdomar när lymfflödet inte funkar, eftersom det är del av vårt immunförsvar. Alla har vi virus, bakterier och cancerceller i kroppen och alla dessa ska så snart som möjligt ta sig via lymfystemet till en lymfnod – som vi har mellan 600 och 1000 av i kroppen – för att förstöras. Men när lymfsystemet blir trögt så hinner helt enkelt sjukdom skapas. Så ju bättre flöde man har desto färre förkylningar får du, och en bättre allmänhälsa.

Framför allt så mår man också mentalt bättre av att få ett fungerande lymfflöde, man blir piggare och gladare i skallen, poängterar Bebe.

Byt ut din tajta bh 

Och något enkelt alla vi kvinnor kan göra är att se över vilken bh vi tar på dig.

– Den sorts bh som de flesta bär, med byglar som stannar direkt under bysten, skär in i huden och kroppen och skapar märken, och därmed även stopp i lymfflödet. Det är egentligen så med alla kläder: du ska inte få märken av strumpor heller. Klädesplagg ska sitta skönt och krama om kroppen på ett behagligt sätt, inte för hårt.

Men innebär det här att vi behöver slänga bh:n för gott? Nej, inte nödvändigtvis, men kanske byta bh. Det finns nämligen modeller som är mer skonsamma än andra, tipsar Bebe Gransten.

 

– Modellen ”longline” är bättre, alltså en bh med lite mer tyg nedanför brösten, som är som ett halvlinne. Ungefär som gamla tiders korsetter, men utan att de snör åt kroppen för hårt.

Bebe Gransten förklarar att ett bra halvlinne (eller ett helt linne) som kramar åt lagom runt kroppen å sin sida kan få i gång lymfflödet. Om det börjar klia lite under huden på sidorna när du bär linnet så är det bra för det betyder att lymfsystemet går i gång du får som en massage av din bh.

LÄS OCKSÅ: Lymfan – det bortglömda systemet

Inga hårda kompressionsstrumpor

Detsamma gäller strumpor med kompression som är populära att bära och som ökar lymfflödet, inte bara i benen utan i hela kroppen: de ska inte ge märken.

– Om du bär kompressionsstrumpor ska de inte för hårda. De ska vara bekväma. Du ska älska din strumpa, precis som din bh.

Men det är heller inte fel att ibland skippa bh helt och hållet, resonerar Bebe.

– Jag tror att lymfnoderna i bröstet behöver och mår bra av den massage som de får av en tutte som hänger och far fritt. Tänk dig afrikanska kvinnor som dansar med sina bröst fria; de hänger som taxöron och det är bra. Bröst ska inte vara hårda, svullna och stå rakt ut, som när man gör implantat, för då låser vi brösten och då försvinner den naturliga massagen av lymfnoderna i bröstet.

LÄS OCKSÅ: Optimera ditt lymfsystem med massage

Huden ska kunna lyftas upp

Precis som att en tajt bh eller hårda strumpor kan skapa stopp i lymfsystemet så kan alla gamla ärr och skador vi har på kroppen göra det. De behöver vi lossa på och det kan en lymfmassör hjälpa till med, så att ärrvävnaden ”lyfter” från vävnaden under.

 

– Huden ska vara lös och elastisk, vi ska kunna lyfta upp den. Men när huden ”sitter fast” på grund av operationsärr eller vaccinationsärr, eller av gamla slag och skador vilket är vanligt bland tidigare elitidrottare till exempel, ja då växer hud och bindväv ihop och det blir trögt i lymfsystemet, säger Bebe Gransten.

Håll i gång lymfsystemet

Du kan hålla igång lymfsystemet på egen hand genom att djupandas och röra på dig mjukt och lugnt, genom exempelvis yoga, stavgång och lugn vattenträning. Eller unna dig lymfmassage då och då. Det består av strykningar, djupandning och lätta tryck i lymfflödets riktning, mot armhålorna och nyckelbensgropen. Ibland använder massageterapeuten något djupare grepp för att lösa upp stopp och fibroser. Du kan även utföra lymfmassage på dig själv, som egenvård.

Tips! Kolla in ”Lymfhoppet” här för fler tips på egenvård för lymfsystemet.

 Av Carolina Eriksson


Det här är lymfsystemet:

Lymfsystemet är en viktig del av cirkulationen i kroppen och deltar i kroppens försvar mot bakterier, virus och cancer. Det fungerar som både avlopp och reningsverk och är ett eget system som går parallellt med venerna. Vid nyckelbensgropen sammankopplas den med blodcirkulationen där den tömmer lymfvätska och slaggprodukter för vidare transport till njurar för att sedan utsöndras via urinen.

Lymfsystemets viktigaste uppgifter:

  • Att upprätthålla vätskebalansen i kroppen tillsammans med blodsystemet genom att överflödig vätska, så kallad lymfa, från olika delar av kroppen transporteras bort.
  • Delta i kroppens försvar mot bakterier, virus och cancer.
  • Lymfkärlen transporterar lymfan genom så kallade lymfnoder. Lymfnoder ligger ofta samlade i grupper, bl a i armhålorna, nacken, vid käkarna, ljumskarna, bakom bröstbenet.
  • Lymfnoderna brukar svullna om du har en infektion. Då kan du känna dem som avlånga, lite ömma knölar under huden. Att lymfnoderna svullnar beror på att de arbetar med att sätta i gång immunförsvaret.

  • (Källor: Lymfhoppet.se, 1177.se)

    Skriv ut artikel


    Nytt på Kurera

    kvinna klipper buske

    Saffran gav Christina glädjen tillbaka

    Naturlig hälsa

    När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

    Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

    Experternas tips för att undvika stressad hud

    Hud

    För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

     

    Illustration av hjärna och två mediterande personer

    Sluta jaga lyckan – må bättre

    Mental hälsa

    Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

    Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

    70 procent vill ha hållbara mensskydd

    Eko/miljö

    Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

     

    ginkgo biloba

    Bladen som du ska lägga på minnet

    Naturlig hälsa

    Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

    glad äldre kvinna

    Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

    Hälsa

    När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

    Ko i alperna

    Vassle – när magen krånglar

    Mage

    Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

    Leende kvinna blundar i blåsten

    Deppig? Ta hjälp från naturen

    Hälsa

    Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

     

    Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

    Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

    Kost

    När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

    kvinna i fåtölj

    Örterna som motar virus

    Förkylning

    Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

    kvinna springer uppför backe

    Högintensiv träning kan ge negativa effekter

    TRÄNING

    Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

    burkar med fermenterade grönsaker

    Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

    Mage

    Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

     

    frukt

    Så mycket C-vitamin behöver du

    Naturlig hälsa

    När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

    Går det att träna vid förkylning?

    Träning

    Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

    Laxfilé med broccoli och salladslökar

    Tareq Taylors krispiga sesamlax

    Recept

    Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

     

    Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

    Hälsa

    Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

    två personer sitter på huk utomhus

    Sitta sig frisk – går det?

    TRÄNING

    Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

    glad flicka

    Naturens apotek: Pigg i vinter

    Naturlig hälsa

    De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta.