Vuxenhand håller barnhand

De 5 vanligaste sakerna folk ångrar när de dör

Hur länge sedan var det du frågade dig: Är jag lycklig? Upplever jag mitt liv som meningsfullt? Kom ihåg att det är nu - medan du lever - du har chansen att göra just detta: verkligen leva!
Här är de fem saker människor ångrar mest på sin dödsbädd.

Inspirationstalaren och författaren Bronnie Ware jobbade i många år med palliativ vård, det vill säga vård av människor i livets slutskede. När hon pratade med människor på dödsbädden la hon märke till något: Att personer med dödsångest nästan alltid ångrade samma saker.
Denna insikt blev inspiration till hennes bästsäljare "The Top Five Regrets of the Dying – A Life Transformed by the Dearly Departing", där hon bland annat delar med sig av de fem saker som döende oftast önskar de hade gjort annorlunda - medan de hade chansen.

Läs också: Så enkelt blir du lyckligare

Låt detta bli vändpunkten
Döden är alltid ett jobbigt ämne och kanske vill du helst lämna denna artikel. Men dessa människors ångest avslöjar en del om hur de egentligen skulle ha velat leva sina liv. Och säkert även en del om dig och mig och vår inre längtan. Så gör som jag, läs punkterna - sammanställda med hjälp av tidningen företagande.se - och ta sedan en stund för att reflektera över vad du själv kan göra för att undvika att detta en gång händer även dig.

 

5 vanligaste orsakerna till ånger på dödsbädden:

 

 Jag önskar att...

1. ...jag levt efter min önskan mer än efter andras förväntningar på mig.

Detta var enligt Bronnie Ware den vanligaste orsaken till ånger.
I den stund människor inser att deras liv nästan är över kan de ofta se tillbaka på det med större klarhet. Då är det lättare att se alla de drömmar som förblivit ouppfyllda. Bonnie la märke till att de flesta inte ens hade uppfyllt 50 procent av sina drömmar och nu smärtade det dem att det var på grund av de val de hade gjort, eller inte gjort.

Lärdom:
 Ha mod att vara sann mot dig själv!
Följ dina innersta drömmar och önskemål - så kommer människor omkring dig att inspireras och bli lyckligare de också. Precis som på flyget: Sätt i första hand på dig själv syrgasmasken och hjälp i andra hand andra. Inte för att du är självisk utan för att om du själv är vid medvetande (läs: lycklig) har du lättare att hjälpa andra vara/bli det.

2. ...jag inte hade jobbat så mycket!
En kommentar som, enligt Bronnie, kom från i stort sett varenda manlig patient hon träffade. De flesta män upplevde att de hade jobbat så hårt och mycket att de gått miste om sina barns uppväxt och till viss del även om en kvalitativ närhet med sin partner. Även en del kvinnor nämnde detta men de människor Bronnie träffade var från en äldre generation då könsrollerna ofta var mer fördelade.

Lärdom: Jobba för att leva, lev inte för att jobba!
Var en god vän, mor, bror eller kusin istället. Fundera på vad du vill bli ihågkommen för.

Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

 

3. ...jag hade haft modet att uttrycka mina känslor!

Många upplevde att de hållit tillbaka sina egna känslor för att behålla en god relation med andra. Resultatet blev många gånger istället att de utvecklade sjukdomar och bitterhet, menar Bronnie. Hon menar också att om vi talar sanning och berättar för andra hur vi känner kommer våra relationer att stärkas. Och om inte blir vi kanske i alla fall av med ohälsosamma relationer. En win-win situation.

Lärdom: Uppbringa känslomässigt mod!
Tala klarspråk! Var också förlåtande, välj dina strider och låt inte ilska, bitterhet och känsla av orättvisa ta över ditt sinne (och därmed ditt liv).

4. "...jag hade hållit kontakten med vänner.

Många upplevde att de inte hade insett vikten av god vänskap. När slutet närmade sig var det inte heller så enkelt att spåra upp gamla vänner och ta ny kontakt. Många hade blivit så fast i sina egna liv att de låtit vännerna glida ur händerna. Djup ångest uppstod när de insåg att de egentligen hade velat ge sina olika vänskaper avsevärt mycket mer tid och energi.

Lärdom: Värna om dina vänner!
Ensam är inte stark. Vänner ger livet mer mening än du inser. Tycker du att du inte har några? Du har förmodligen fel. Det finns säkert någon där men du måste kanske vara först med att sträcka ut handen?

 

Läs också: Människor betyder mest för vår kollektiva lycka

5. ...jag hade låtit mig vara lyckligare.

Lycka är ett val! Vilket många inte insåg förrän i slutet av livet, menar Bonnie. Många människor hade helt enkelt fastnat i gamla mönster och vanor och låtit rädslan för förändring intala dem att de var nöjda med de liv de levde. Medan de i själva verket - om de bara vågat titta lite djupare inom sig - hade upptäckt en saknad och längtan efter att få tramsa mer - och att få skratta ordentligt igen.

Lärdom! Tillåt/skapa dig själv fler lyckliga stunder
Var känslomässigt närvarande i nuet och försök aktivt att göra varje "just nu" så bra du bara kan. Ta tillvara de små stunderna av lycka och gör mer av det som får dig att skratta. Om det så bara är att titta på människor som ramlar på Youtube. Med fler goda skratt blir resan dit vi alla ska både längre och roligare.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

 

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.