Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Fakta

Namn: Johanna Gillbro
Yrke. Har doktorerat inom experimentell och klinisk dermatologi vid University of Bradford i England.
Aktuell med: Boken "Hudbibeln" på Bookmark förlag.
Om Johanna: Johanna Gillbro har publicerat flera vetenskapliga artiklar inom ämnet dermatologi och är den mest citerade författaren i tidskriften International Journal of Cosmetics. Hon har även vunnit pris för bästa vetenskapliga artikel inom ”cosmetic science”. Läs mer om Johanna på hennes hemsida skinome.com.

I boken "Hudbibeln" sammanfattar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. Hon delar med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i likhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån. Här berättar Johanna om hur hon fick hjälp med sin vitiligo och delar med sig av sina 10 budord för en frisk och spänstig hy.

Under doktorandtiden i Storbritannien fokuserade Johanna Gillbro på hudens pigmentering och betydelsen av oxidativ stress i huden på patienter med vitiligo, en sjukdom hon själv tampats med i många år. Med mer än 15 års erfarenhet inom dermatologi är hon specialist på huden och hur vi tar hand om den på bästa sätt.

 

Har du blivit fri från från vitiligo?
– Jag har inte blivit fri från min vitiligo men däremot har symptomen det vill säga de vita fläckarna blivit mycket bättre och  jag har fått en 90-procentig repigmentering av fläckarna på knän och ansikte. Jag har också stabiliserat min vitiligo och inte fått nya fläckar sedan jag startade behandlingen för 20 år sedan. Däremot har jag fortfarande kvar fläckar på exempelvis hals, händer och fötter som är relativt svårbehandlade områden.
Repigmenteringen har skett genom en kräm som appliceras på hela hudkostymen, berättar Johanna
– Krämen har utvecklats av Professor Schallreuter med team – där jag även var verksam under min doktorandtjänst.
Krämen kallas pseudocatalase och efterliknar hudens egna antioxidant enzym – Katalas. Vid applicering bryter den ner väteperoxid som finns i höga koncentrationer i vitiligo- drabbad hud. I takt med att den oxidativa stressen minskar kan melanocyterna åter igen bilda pigment.

LÄS OCKSÅ: Därför får du akne – och så blir du av med den

Vilken är den största myten inom hudvård?
– Jag skulle nog säga att det är relaterat till molekylstorlek. Det vill säga att man tror att man kan applicera allt som låter bra exempelvis sådant man kan äta på huden och att det ska ge effekt. Hudvård är en hel vetenskap och molekylstorleken och molekylernas karaktär spelar otroligt stor roll för att få effekt. De behöver vara små och helst ganska fettlösliga för att penetrera huden och ämnena måste just penetrera huden och nå målcellerna för att ge effekt.
En myt relaterad till detta är exempelvis applicering av kollagen – som såklart är fantastiskt att ha mycket av i huden, men det kommer inte att komma någonstans om man applicerar den på huden. Kollagen är ett av de största proteinerna vi har och kan definitivt inte penetrera huden för att ge en dermal effekt.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du dricka benbuljong

Hur vet man vilken molekylstorlek ämnena i produkterna har? Finns det någon riktlinje?
– Tyvärr så är det svårt för konsumenten att ta reda på detta på ett enkelt sätt men jag hoppas att Hudbibeln leder till att konsumenten ställer högre krav på tillverkarna. Efterfråga exempelvis kliniska studier på produkten du använder och gärna också på de ingredienser som lyfts fram i marknadsföringen.

Du skriver att man ska leta efter hudegna ämnen i ingredienslistan, kan du kort ge några exempel på vad det är?
– Dessa är ämnen som finns naturligt i huden och det som huden är van vid. Exempel är naturliga mjukgörare såsom ceramider, kolesterol eller squalen men även andra ämnen som retinol, mineraler, aminosyror som vi har helt naturligt i vår hud och som vi kan behöva tillföra vid exempelvis ett torrt klimat eller i takt med åldringsprocessen.

 

LÄS OCKSÅ: “Så skyddar du huden från att åldras i förtid”

Lär ut grunderna i hudvård och hudlära
Johanna är en flitigt anlitad skribent och föreläsare och har publicerat många vetenskapliga artiklar inom ämnet dermatologi. Hon har även verkat som forskningsledare inom anti-age behandlingar, hudens barriärfunktion och hyperpigmentering. I boken "Hudvårdsbibeln " summerar hon sin kunskap och förklarar grunderna inom hudlära och hudvård. Här kan man läsa vilka ingredienser som fungerar och vilka man bör undvika. Johanna tipsar även om hur man kan förbättra sin hy med hjälp av kost och livsstil. I boken har hon listat följande tio budord som alla har glädje av att följa.

Doktor Gillbros 10 budord
1. Tänk less is more! Många ämnen på ingredienslistan betyder inte bättre produkt – d et är snarare tvärtom!
2. Naturligt för huden är sådant som finns i huden, det vill säga hudegna ämnen. Leta efter dessa i ingredienslistan!
3. Låt molekylstorleken avgöra! För att ge effekt måste aktiva ingredienser kunna ta sig in i huden.
4. Överbehandla inte en frisk hud. Kom ihåg att alla inte är i behov av hudvård. Fler produkter ger inte en friskare hud.
5. Var sparsam med rengöring. Huden är smart och bildar en fin komposition av fetter och fuktbindare för att hålla dig mjuk, följsam och frisk – tvätta inte bort denna i onödan.
6. Var noga med solskydd när uv -index är högt.
7. Lev hälsosamt: Rör på dig, njut av naturen, av frisk luft och av närhet med andra människor. Sov gott!
8. Behandla hudens mikrobiom med respekt! Undvik att störa mikroorganismerna utan fokusera hellre på att stötta de goda bakterierna!
9. Vår tarm och hud är i ständig kontakt. Ät mer morötter och andra livsmedel som påverkar huden positivt!
10. Lär dig mer! Huden är vårt största organ och behöver omtanke. Kunskapen om huden ökar ständigt

Av Nina Törmark


Fakta

Namn: Johanna Gillbro
Yrke. Har doktorerat inom experimentell och klinisk dermatologi vid University of Bradford i England.
Aktuell med: Boken "Hudbibeln" på Bookmark förlag.
Om Johanna: Johanna Gillbro har publicerat flera vetenskapliga artiklar inom ämnet dermatologi och är den mest citerade författaren i tidskriften International Journal of Cosmetics. Hon har även vunnit pris för bästa vetenskapliga artikel inom ”cosmetic science”. Läs mer om Johanna på hennes hemsida skinome.com.

Fakta

Vitiligo är en autoimmun sjukdom och symptomen är vita fläckar på huden- oftast symmetriskt på båda kroppshalvor.
Om man är intresserad av behandlingen så är det viktigt att veta att man måste  kontakta Professor Karin Schallreuter som numera är verksam vid universitetet i Greifswald, Tyskland.  Det finns ett flertal kopior som säljs via näthandel men dessa  är inte att rekommendera eftersom de inte bygger på samma receptur samt saknar kliniska studier. Schallreuter har sammanlagt publicerat 171 ”peer-reviewed” vetenskapliga studier inom hennes arbete med vitiligo och även melanom
Vid ett första besök måste man också besöka kliniken i Greifswald där Schallreuter gör en fullständig bedömning av patientens vitiligo. Resultaten av behandlingen beror även på vilken typ av vitiligo du har, där Vitiligo vulgaris responderar bäst på behandling. Som alltid är det också viktigt att patienten har realistiska förväntningar. Repigmentering är inte något som sker över en natt och det är även svårt att få 100-procentig repigmentering. Däremot är behandlingen mycket bra för att stabilisera sjukdomen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.