Expertens tips – så kommer du ner i varv under semestern | Kurera.se
man tittar i sin telefon på stranden

Expertens tips – så kommer du ner i varv under semestern

Ah, semester! Ändå sitter du med malande måsten och tankar på jobbprojekt du aldrig hann ro i hamn.
Här är några knep för hur du gör för att återhämta dig på riktigt under ledigheten.

Bara för att du är ledig från jobbet betyder det inte att du automatiskt får en kvalitativ återhämtning under semestern.
Vi behöver utmana vårt kontrollbehov och lära oss komma till ro genom att inte konstant fylla på med nya intryck, menar beteendevetaren och stressdoktorn Tomas Danielsson som skrivit boken ”Smart och lat”.
– Inled ledigheten med att först ta reda på några måsten. Betala räkningarna, plocka ur kylskåpet och röj upp hemma så slipper du känna att flera saker ligger över er när ni väl är lediga tillsammans, säger han.

LÄS OCKSÅ: Rädda semesterrelationen! 12 tips

Tjuvtitta på mobilen
Det är bra att logga ut från mobilen och sociala medier i största möjliga mån under semestern, men ibland kan det skapa ännu mer stress att tvingas koppla ner helt och hållet, resonerar Tomas Danielson.
– Det kan vara okej att tjuvtitta på jobbmejlen eller liknande om det gör dig lugnare. Bestäm i så fall att du får titta på telefonen en kvart på morgonen och en kvart på eftermiddagen, för att undvika onödiga distraktioner.

 

LÄS OCKSÅ: Ny forskning: Kvinnor bör slappa mer på soffan efter jobbet

Stressdoktorn Tomas Danielsson
Foto: Martin Henningsson

Maximera sin återhämtning
Att göra övergången smidig mellan jobbet och semestern  är ytterligare ett tips för att maximera sin återhämtning.
– Gå på semester på en onsdag för att hinna få en helg att bara pusta ut – och samma sak när du kommer tillbaka till jobbet, försök att börja på en onsdag för att få en uppvärmning innan jobbveckan sätter igång på riktigt.
Tomas Danielsson poängterar också att det finns många som upplever sig ekonomiskt stressade under semestern och som inte får tillräcklig återhämtning på grund av det.
– Man har rätt att ta ledigt och koppla av sin ekonomistress någon vecka, även om man är arbetslös och går på a-kassa, det är viktigt att komma ihåg.

LÄS OCKSÅ: Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Så varvar du ner på semestern
Planera in tid till återhämtning. Ha en vecka (eller mer) då ni inte planerar någonting. Helt plötsligt blir det mysigt att gå på bio när det spöregnar ute, istället för att känna besvikelse för att vädret inte blev så som ni hade tänkt er.
Ta tid till att strukturera upp semestern. Det finns en del som gör det till en sport att inte planera något, men för många är det en trygghet att ha åtminstone ramarna planerade. Kolla lufttrycket i husvagnen, boka färjan och leta fram badkläder i rätt storlek till barnen. Det gör det enklare att bara koppla av och vara spontana under själva ledigheten.
Lägg undan telefonen. Några dagar utan sin smartphone kan göra underverk för stressnivåerna i kroppen. Ibland kan det dock skapa mer stress att inte få titta en extra gång på jobbmejlen eller liknande, bestäm i så fall att du får tjuvtitta på telefonen en kvart på morgonen och en kvart på eftermiddagen.
Producera inget. Att varva ner innebär inte att du behöver sitta i en mörk garderob och försöka rensa alla dina tankar. Det är helt okej att lyssna på ett sommarprat vid en badplats och dricka kaffe, men försök undvika att producera något - och våga vara rastlös. Det är ofta då man behöver återhämtningen som mest.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

 

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

 

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.