man tittar i sin telefon på stranden

Expertens tips – så kommer du ner i varv under semestern

Ah, semester! Ändå sitter du med malande måsten och tankar på jobbprojekt du aldrig hann ro i hamn.
Här är några knep för hur du gör för att återhämta dig på riktigt under ledigheten.

Bara för att du är ledig från jobbet betyder det inte att du automatiskt får en kvalitativ återhämtning under semestern.
Vi behöver utmana vårt kontrollbehov och lära oss komma till ro genom att inte konstant fylla på med nya intryck, menar beteendevetaren och stressdoktorn Tomas Danielsson som skrivit boken ”Smart och lat”.
– Inled ledigheten med att först ta reda på några måsten. Betala räkningarna, plocka ur kylskåpet och röj upp hemma så slipper du känna att flera saker ligger över er när ni väl är lediga tillsammans, säger han.

LÄS OCKSÅ: Rädda semesterrelationen! 12 tips

Tjuvtitta på mobilen
Det är bra att logga ut från mobilen och sociala medier i största möjliga mån under semestern, men ibland kan det skapa ännu mer stress att tvingas koppla ner helt och hållet, resonerar Tomas Danielson.
– Det kan vara okej att tjuvtitta på jobbmejlen eller liknande om det gör dig lugnare. Bestäm i så fall att du får titta på telefonen en kvart på morgonen och en kvart på eftermiddagen, för att undvika onödiga distraktioner.

 

LÄS OCKSÅ: Ny forskning: Kvinnor bör slappa mer på soffan efter jobbet

Stressdoktorn Tomas Danielsson
Foto: Martin Henningsson

Maximera sin återhämtning
Att göra övergången smidig mellan jobbet och semestern  är ytterligare ett tips för att maximera sin återhämtning.
– Gå på semester på en onsdag för att hinna få en helg att bara pusta ut – och samma sak när du kommer tillbaka till jobbet, försök att börja på en onsdag för att få en uppvärmning innan jobbveckan sätter igång på riktigt.
Tomas Danielsson poängterar också att det finns många som upplever sig ekonomiskt stressade under semestern och som inte får tillräcklig återhämtning på grund av det.
– Man har rätt att ta ledigt och koppla av sin ekonomistress någon vecka, även om man är arbetslös och går på a-kassa, det är viktigt att komma ihåg.

LÄS OCKSÅ: Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Så varvar du ner på semestern
Planera in tid till återhämtning. Ha en vecka (eller mer) då ni inte planerar någonting. Helt plötsligt blir det mysigt att gå på bio när det spöregnar ute, istället för att känna besvikelse för att vädret inte blev så som ni hade tänkt er.
Ta tid till att strukturera upp semestern. Det finns en del som gör det till en sport att inte planera något, men för många är det en trygghet att ha åtminstone ramarna planerade. Kolla lufttrycket i husvagnen, boka färjan och leta fram badkläder i rätt storlek till barnen. Det gör det enklare att bara koppla av och vara spontana under själva ledigheten.
Lägg undan telefonen. Några dagar utan sin smartphone kan göra underverk för stressnivåerna i kroppen. Ibland kan det dock skapa mer stress att inte få titta en extra gång på jobbmejlen eller liknande, bestäm i så fall att du får tjuvtitta på telefonen en kvart på morgonen och en kvart på eftermiddagen.
Producera inget. Att varva ner innebär inte att du behöver sitta i en mörk garderob och försöka rensa alla dina tankar. Det är helt okej att lyssna på ett sommarprat vid en badplats och dricka kaffe, men försök undvika att producera något - och våga vara rastlös. Det är ofta då man behöver återhämtningen som mest.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

 

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

 

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

 

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

 

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

 

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan

Återfukta hår och hud – inifrån och ut

Skönhet

Sommarsolen kan torka ut både håret och huden och så här frampå höstkanten behöver vi ge oss själva det bästa för att återfukta och reparera både inifrån och ut! Här ger Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström tips på några sköna produkter att ladda upp med inför kallare tider.

Tappade fisknät fångar upp stora mängder fisk 

Eko/miljö

Fisknät som tappas ute till havs kallas spökgarn. De sjunker ner till botten och blir en till en dödsfälla för fiskar i många år efteråt. Ett djurplågeri som aldrig tillåtits på land. I FN pågår nu förhandlingar om att ta fram ett globalt havsavtal men även lokalt efterlyser man åtgärder.

Lukas Färenstedt- Widerberg

Så fick Lukas, 16, hjälp med sin adhd

Intervju

Sedan Lukas Färenstedt-Widerberg fick sin adhd-diagnos har han provat olika mediciner för att få bukt med känsloutbrott och koncentrationen, men ingenting har fungerat. Det var inte förrän han provade ett näringstillskott som han kände sig lugnare, mer fokuserad och kunde sova bättre