Studie: Fiskolja hjälper vid artros | Kurera.se

Studie: Fiskolja hjälper vid artros

Fakta

Då allt mer forskning pekar på att många vanliga sjukdomar orsakas av inflammationsprocesser i kroppen kan det vara bra att känna till att omega-3 fettsyror (i bland annat fiskolja) fungerar väldigt antiinflammatoriskt.

Vilken sorts fett vi äter påverkar nämligenvår inflammationsbenägenhet. Kortfattat kan man säga att omega-6-fettsyror främjar inflammatoriska processer medan omega-3-fettsyror hämmar dem.
– Den rekommenderade kvoten mellan omega-6 och omega-3 är 2:1, vilket betyder att man ska få i sig dubbelt så mycket omega-6 som omega-3. Men hos de flesta är kvoten mycket högre, mellan 10-20:1 och i vissa fall ännu mer vilket är katastrofalt, har dr Olle Haglund sagt i en tidigare intervju med Kurera.

Personer som inte äter fet fisk minst tre gånger per vecka eller personer som visar tecken på inflammation rekommenderas att äta omega-3-tillskott. Dr. Olle Haglund rekommenderar 1–1,5 gram omega-3 per dag, vilket motsvaras av två till tre kapslar Pikasol Forte Original.
Visar man tecken på inflammation kan en högre dosering behövas och ens totala fettintag bör ses över.
Källa: Dr Olle Haglund /Kurera.se

Tillskott med fiskolja, det vill säga omega 3-fettsyror, ger både smärtlindring och ökad funktion och rörlighet vid knäledsartros.
Det visar en studie publicerad i Journal of the Medical Association of Thailand.

75 deltagare med knäledsartros delades in i tre grupper om 25 personer för att forskare ville studera effekten av ett dagligt intag omega 3-fettsyror vid artros.
Grupp ett fick 1000 mg fiskolja (varav 400 mg EPA och 200 mg DHA), grupp två fick 2000 mg fiskolja och grupp tre fick olja utan omega-3 fettsyror, då kallat placebo.
Doseringen genomfördes en gång per dag under åtta veckor.

 

Läs också: Därför ska du äta fiskolja

Ville studera effekt på smärta och rörlighet
Studiens målsättning var att utröna om fiskolja har effekt på smärta och om det kan öka rörelseförmågan hos patienter med artros. Målsättningen var även att undersöka om en högre dos av fiskolja gav bättre effekt än en lägre dos.

Smärtnivå och funktion bedömdes via skala och övningar
Innan behandlingen startade fick alla medverkande en VAS-skala (en 10 centimeter lång ”linjal” innefattade siffrorna 0 till 10). Deltagarna fick sedan bedöma olika parametrar med hjälp av skalan, bland annat sin smärtnivå, där siffran noll var ingen smärta och tio värsta tänkbara smärta. De fick även bedöma sin rörelseförmåga efter vanlig gång och efter vissa standardiserade knäövningar.

► Läs också: Är hälsofördelarna med fisk fler än riskerna – eller är det tvärtom?

Tydlig förbättring
Åtta till tio veckor efter behandlingen med fiskolja genomfördes de initiala övningarna igen och skattades bland annat med hjälp av VAS-skalan.
När resultaten efter studien sedan jämfördes med resultaten innan studien visade det sig att de deltagare som ätit fiskolja hade statistiskt säkerställda och signifikanta förbättringar på samtliga parametrar, jämfört med kontrollgruppen.

Nöjda deltagare
Deltagarnas genomsnittliga poäng när det mättes hur nöjda de var över sina förbättringar var 9,06 av 10. Även den verbala responsen från 50 deltagare vittnade om att samtliga upplevde att det kändes bättre - och även att de mådde bättre med fiskoljan.

 

► Läs också: Omega-3 kan minska kostnaden för hjärtsjukdom med 1,3 miljarder

2000 mg fiskolja inte bättre än 1000 mg
Slutsatsen av studien är att tillskott med 1000-2000 mg fiskolja dagligen medförde en signifikant förbättring gällande knäfunktion och att det också är en säker behandlingsform för patienter med mild till måttlig stadier av artros och osteoartrit (inflammation i benvävnad, vanligen orsakad av bakterier).
Högre doser än 2000 mg fiskolja visade dock inte på någon signifikant större förbättring än 1000 mg.

► Läs också: Omega-3 mot inflammation

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Då allt mer forskning pekar på att många vanliga sjukdomar orsakas av inflammationsprocesser i kroppen kan det vara bra att känna till att omega-3 fettsyror (i bland annat fiskolja) fungerar väldigt antiinflammatoriskt.

Vilken sorts fett vi äter påverkar nämligenvår inflammationsbenägenhet. Kortfattat kan man säga att omega-6-fettsyror främjar inflammatoriska processer medan omega-3-fettsyror hämmar dem.
– Den rekommenderade kvoten mellan omega-6 och omega-3 är 2:1, vilket betyder att man ska få i sig dubbelt så mycket omega-6 som omega-3. Men hos de flesta är kvoten mycket högre, mellan 10-20:1 och i vissa fall ännu mer vilket är katastrofalt, har dr Olle Haglund sagt i en tidigare intervju med Kurera.

Personer som inte äter fet fisk minst tre gånger per vecka eller personer som visar tecken på inflammation rekommenderas att äta omega-3-tillskott. Dr. Olle Haglund rekommenderar 1–1,5 gram omega-3 per dag, vilket motsvaras av två till tre kapslar Pikasol Forte Original.
Visar man tecken på inflammation kan en högre dosering behövas och ens totala fettintag bör ses över.
Källa: Dr Olle Haglund /Kurera.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.