Studie: Fiskolja hjälper vid artros

Fakta

Då allt mer forskning pekar på att många vanliga sjukdomar orsakas av inflammationsprocesser i kroppen kan det vara bra att känna till att omega-3 fettsyror (i bland annat fiskolja) fungerar väldigt antiinflammatoriskt.

Vilken sorts fett vi äter påverkar nämligenvår inflammationsbenägenhet. Kortfattat kan man säga att omega-6-fettsyror främjar inflammatoriska processer medan omega-3-fettsyror hämmar dem.
– Den rekommenderade kvoten mellan omega-6 och omega-3 är 2:1, vilket betyder att man ska få i sig dubbelt så mycket omega-6 som omega-3. Men hos de flesta är kvoten mycket högre, mellan 10-20:1 och i vissa fall ännu mer vilket är katastrofalt, har dr Olle Haglund sagt i en tidigare intervju med Kurera.

Personer som inte äter fet fisk minst tre gånger per vecka eller personer som visar tecken på inflammation rekommenderas att äta omega-3-tillskott. Dr. Olle Haglund rekommenderar 1–1,5 gram omega-3 per dag, vilket motsvaras av två till tre kapslar Pikasol Forte Original.
Visar man tecken på inflammation kan en högre dosering behövas och ens totala fettintag bör ses över.
Källa: Dr Olle Haglund /Kurera.se

Tillskott med fiskolja, det vill säga omega 3-fettsyror, ger både smärtlindring och ökad funktion och rörlighet vid knäledsartros.
Det visar en studie publicerad i Journal of the Medical Association of Thailand.

75 deltagare med knäledsartros delades in i tre grupper om 25 personer för att forskare ville studera effekten av ett dagligt intag omega 3-fettsyror vid artros.
Grupp ett fick 1000 mg fiskolja (varav 400 mg EPA och 200 mg DHA), grupp två fick 2000 mg fiskolja och grupp tre fick olja utan omega-3 fettsyror, då kallat placebo.
Doseringen genomfördes en gång per dag under åtta veckor.

Läs också: Därför ska du äta fiskolja

 

Ville studera effekt på smärta och rörlighet
Studiens målsättning var att utröna om fiskolja har effekt på smärta och om det kan öka rörelseförmågan hos patienter med artros. Målsättningen var även att undersöka om en högre dos av fiskolja gav bättre effekt än en lägre dos.

Smärtnivå och funktion bedömdes via skala och övningar
Innan behandlingen startade fick alla medverkande en VAS-skala (en 10 centimeter lång ”linjal” innefattade siffrorna 0 till 10). Deltagarna fick sedan bedöma olika parametrar med hjälp av skalan, bland annat sin smärtnivå, där siffran noll var ingen smärta och tio värsta tänkbara smärta. De fick även bedöma sin rörelseförmåga efter vanlig gång och efter vissa standardiserade knäövningar.

► Läs också: Är hälsofördelarna med fisk fler än riskerna – eller är det tvärtom?

Tydlig förbättring
Åtta till tio veckor efter behandlingen med fiskolja genomfördes de initiala övningarna igen och skattades bland annat med hjälp av VAS-skalan.
När resultaten efter studien sedan jämfördes med resultaten innan studien visade det sig att de deltagare som ätit fiskolja hade statistiskt säkerställda och signifikanta förbättringar på samtliga parametrar, jämfört med kontrollgruppen.

Nöjda deltagare
Deltagarnas genomsnittliga poäng när det mättes hur nöjda de var över sina förbättringar var 9,06 av 10. Även den verbala responsen från 50 deltagare vittnade om att samtliga upplevde att det kändes bättre – och även att de mådde bättre med fiskoljan.

► Läs också: Omega-3 kan minska kostnaden för hjärtsjukdom med 1,3 miljarder

2000 mg fiskolja inte bättre än 1000 mg
Slutsatsen av studien är att tillskott med 1000-2000 mg fiskolja dagligen medförde en signifikant förbättring gällande knäfunktion och att det också är en säker behandlingsform för patienter med mild till måttlig stadier av artros och osteoartrit (inflammation i benvävnad, vanligen orsakad av bakterier).
Högre doser än 2000 mg fiskolja visade dock inte på någon signifikant större förbättring än 1000 mg.

► Läs också: Omega-3 mot inflammation

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Då allt mer forskning pekar på att många vanliga sjukdomar orsakas av inflammationsprocesser i kroppen kan det vara bra att känna till att omega-3 fettsyror (i bland annat fiskolja) fungerar väldigt antiinflammatoriskt.

Vilken sorts fett vi äter påverkar nämligenvår inflammationsbenägenhet. Kortfattat kan man säga att omega-6-fettsyror främjar inflammatoriska processer medan omega-3-fettsyror hämmar dem.
– Den rekommenderade kvoten mellan omega-6 och omega-3 är 2:1, vilket betyder att man ska få i sig dubbelt så mycket omega-6 som omega-3. Men hos de flesta är kvoten mycket högre, mellan 10-20:1 och i vissa fall ännu mer vilket är katastrofalt, har dr Olle Haglund sagt i en tidigare intervju med Kurera.

Personer som inte äter fet fisk minst tre gånger per vecka eller personer som visar tecken på inflammation rekommenderas att äta omega-3-tillskott. Dr. Olle Haglund rekommenderar 1–1,5 gram omega-3 per dag, vilket motsvaras av två till tre kapslar Pikasol Forte Original.
Visar man tecken på inflammation kan en högre dosering behövas och ens totala fettintag bör ses över.
Källa: Dr Olle Haglund /Kurera.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.