Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Studie: Fiskolja hjälper vid artros

Fakta

Då allt mer forskning pekar på att många vanliga sjukdomar orsakas av inflammationsprocesser i kroppen kan det vara bra att känna till att omega-3 fettsyror (i bland annat fiskolja) fungerar väldigt antiinflammatoriskt.

Vilken sorts fett vi äter påverkar nämligenvår inflammationsbenägenhet. Kortfattat kan man säga att omega-6-fettsyror främjar inflammatoriska processer medan omega-3-fettsyror hämmar dem.
– Den rekommenderade kvoten mellan omega-6 och omega-3 är 2:1, vilket betyder att man ska få i sig dubbelt så mycket omega-6 som omega-3. Men hos de flesta är kvoten mycket högre, mellan 10-20:1 och i vissa fall ännu mer vilket är katastrofalt, har dr Olle Haglund sagt i en tidigare intervju med Kurera.

Personer som inte äter fet fisk minst tre gånger per vecka eller personer som visar tecken på inflammation rekommenderas att äta omega-3-tillskott. Dr. Olle Haglund rekommenderar 1–1,5 gram omega-3 per dag, vilket motsvaras av två till tre kapslar Pikasol Forte Original.
Visar man tecken på inflammation kan en högre dosering behövas och ens totala fettintag bör ses över.
Källa: Dr Olle Haglund /Kurera.se

Tillskott med fiskolja, det vill säga omega 3-fettsyror, ger både smärtlindring och ökad funktion och rörlighet vid knäledsartros.
Det visar en studie publicerad i Journal of the Medical Association of Thailand.

75 deltagare med knäledsartros delades in i tre grupper om 25 personer för att forskare ville studera effekten av ett dagligt intag omega 3-fettsyror vid artros.
Grupp ett fick 1000 mg fiskolja (varav 400 mg EPA och 200 mg DHA), grupp två fick 2000 mg fiskolja och grupp tre fick olja utan omega-3 fettsyror, då kallat placebo.
Doseringen genomfördes en gång per dag under åtta veckor.

 

Läs också: Därför ska du äta fiskolja

Ville studera effekt på smärta och rörlighet
Studiens målsättning var att utröna om fiskolja har effekt på smärta och om det kan öka rörelseförmågan hos patienter med artros. Målsättningen var även att undersöka om en högre dos av fiskolja gav bättre effekt än en lägre dos.

Smärtnivå och funktion bedömdes via skala och övningar
Innan behandlingen startade fick alla medverkande en VAS-skala (en 10 centimeter lång ”linjal” innefattade siffrorna 0 till 10). Deltagarna fick sedan bedöma olika parametrar med hjälp av skalan, bland annat sin smärtnivå, där siffran noll var ingen smärta och tio värsta tänkbara smärta. De fick även bedöma sin rörelseförmåga efter vanlig gång och efter vissa standardiserade knäövningar.

► Läs också: Är hälsofördelarna med fisk fler än riskerna – eller är det tvärtom?

Tydlig förbättring
Åtta till tio veckor efter behandlingen med fiskolja genomfördes de initiala övningarna igen och skattades bland annat med hjälp av VAS-skalan.
När resultaten efter studien sedan jämfördes med resultaten innan studien visade det sig att de deltagare som ätit fiskolja hade statistiskt säkerställda och signifikanta förbättringar på samtliga parametrar, jämfört med kontrollgruppen.

Nöjda deltagare
Deltagarnas genomsnittliga poäng när det mättes hur nöjda de var över sina förbättringar var 9,06 av 10. Även den verbala responsen från 50 deltagare vittnade om att samtliga upplevde att det kändes bättre - och även att de mådde bättre med fiskoljan.

 

► Läs också: Omega-3 kan minska kostnaden för hjärtsjukdom med 1,3 miljarder

2000 mg fiskolja inte bättre än 1000 mg
Slutsatsen av studien är att tillskott med 1000-2000 mg fiskolja dagligen medförde en signifikant förbättring gällande knäfunktion och att det också är en säker behandlingsform för patienter med mild till måttlig stadier av artros och osteoartrit (inflammation i benvävnad, vanligen orsakad av bakterier).
Högre doser än 2000 mg fiskolja visade dock inte på någon signifikant större förbättring än 1000 mg.

► Läs också: Omega-3 mot inflammation

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Då allt mer forskning pekar på att många vanliga sjukdomar orsakas av inflammationsprocesser i kroppen kan det vara bra att känna till att omega-3 fettsyror (i bland annat fiskolja) fungerar väldigt antiinflammatoriskt.

Vilken sorts fett vi äter påverkar nämligenvår inflammationsbenägenhet. Kortfattat kan man säga att omega-6-fettsyror främjar inflammatoriska processer medan omega-3-fettsyror hämmar dem.
– Den rekommenderade kvoten mellan omega-6 och omega-3 är 2:1, vilket betyder att man ska få i sig dubbelt så mycket omega-6 som omega-3. Men hos de flesta är kvoten mycket högre, mellan 10-20:1 och i vissa fall ännu mer vilket är katastrofalt, har dr Olle Haglund sagt i en tidigare intervju med Kurera.

Personer som inte äter fet fisk minst tre gånger per vecka eller personer som visar tecken på inflammation rekommenderas att äta omega-3-tillskott. Dr. Olle Haglund rekommenderar 1–1,5 gram omega-3 per dag, vilket motsvaras av två till tre kapslar Pikasol Forte Original.
Visar man tecken på inflammation kan en högre dosering behövas och ens totala fettintag bör ses över.
Källa: Dr Olle Haglund /Kurera.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

 

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.