Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna går i höstskog

Gå ut på morgonen – ljuset minskar risken för årstidsbunden depression

När vi gått in i den mörkaste årstiden gör bristen på ljus oss trötta och ibland håglösa. För att undvika nedstämdhet och för att minska risken att hamna i en depression – som är kopplat till årstidsväxlingarna – kan ljuset på morgonen göra dig piggare – och gladare. Det visar forskning.

När vi för ungefär en månad sedan ställde om till vintertid kanske det var många som kände sig något piggare av de ljusare morgnarna. Det ökade ljuset hjälper hjärnan att förstå skillnaden mellan dag och natt. Dagsljuset styr nämligen en del funktioner i vår kropp. Till exempel regleras dygnsrytmen. Att bara var inomhus gör skillnaderna mellan dag och natt otydligare. Då kan kroppens produktion av sömnhormonet, melatonin, utsöndras mer och medföra att vi känner oss trötta.

LÄS OCKSÅ: Medelhavskost bidrar till att minska depression

Gener anpassade efter dygnsrytm
– Bästa sättet att inte förlora humöret under den mörka perioden är att vara utomhus minst en timme före klockan tio på morgonen. Det ljus vi då utsätts för har en styrka på 1000 lux jämfört med inomhusljuset som bara är ungefär 500 lux, säger Arne Lowden som är docent i psykologi med speciell inriktning mot sömn och ljuspåverkan vid Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet, till sajten doktorn.com.

Går vi ut på morgonen har ljuset en tydlig effekt i kroppen. Vi känner oss mer aktiva och pigga. Efter klockan tio på förmiddagen ändrar ljuset sin sammansättning och har inte samma effekt på kroppen. Våra gener är anpassade efter att aktivitet på dagen och vila och återhämtning på natten. Denna rytm, som 50 procent av våra celler följer, kallas det cirkadiska systemet.

 

LÄS OCKSÅ: Saffran kan muntra upp – och vara hjälpen ur en depression

Tänd ljuset
Enligt Arne Lowden och hans forskning är november den månad som skolungdomar känner sig mest nedstämda. Forskning visare att i länder runt ekvatorn har befolkning nästan aldrig årstidsbundna depressioner. Vilket sannolikt beror på att växlingar mellan årstider och ljus och mörker inte är lika kraftiga som här uppe i Norden. Ju längre norrut man kommer desto vanligare är det med årstidsbunden depression.

Trots att man känner sig trött på dagen kan det vara svårt att sova på natten. En del känner sug efter socker och snabba kolhydrater för att ”bota” tröttheten.

Ett gott råd är att tända mycket lampor hemma, även om dessa inte går att jämföra med utomhusljuset. En promenad på morgonen minskar kroppens produktion av sömnhormonet melatonin och gör dig definitivt piggare.

Av Inger Palm

Källa: doktorn.com


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Leila Söderholm

Leila Söderholm: “Läkarna gav mig 50 procents chans”

Hälsa

När hon var så svårt sjuk i cancer att hon inte ens kunde resa sig ur fåtöljen lurade Leila Söderholm sin hjärna att känna glädje genom att dansa med fingrarna. Leila lät inte sjukdomen och de mörka tankarna ta över. Idag är hon fortfarande ärrad av sjukdomen, men har lyckats starta om sitt liv och mår bra – och drivs av att få andra att hitta sin lustfyllda väg till hälsa. 

kvinna med värk i lederna

Artrosappen erbjuder hjälp mot smärta i lederna

Hälsa

Var fjärde svensk över 45 år har artros. Alla har inte ont, men för de som har värk som begränsar deras vardagen är det ett problem. Det är inte farligt att röra en led, även om det gör ont. Tvärtom så är lederna skapta för rörelse. Om du är osäker på vad du kan göra – prova gratisappen Joint Acadamy.

Därför ska du äta zink

Hälsa

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

 

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!