Guide till naturlig sötning

Vill du söta men undvika vitt, raffinerat socker och kemiska sötningsmedel som aspartam och sukralos?
Det finns naturligt söta alternativ som också är nyttigare.
Här är sex av dem.

Trodde du att det enda alternativet till traditionellt vitt socker var kemiskt framställda sötningsmedel? Då blir du nog glad av att läsa den här artikeln. Nedan nämnda produkter är nämligen naturligt söta. Dessutom är de minimalt eller inte alls processade, tillsatsfria och har fördelen att de förutom sin sötningseffekt även innehåller näring.

► Läs också: 10 ”regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

 

6 tips på naturligt sött! 


Kokossocker

Äkta kokossocker görs av reducerade, torkade och karamelliserade nektar från kokospalmens blommor. Kokossocker har en sötma jämförbar med rörsocker och en behaglig, knäckliknande smak. Tack vare det låga glykemiska indexet (GI 35) ger kokossocker endast en liten påverkan på blodsockret. Eftersom tillverkningen sker under låga temperaturer bibehålls även de vitaminer och mineraler som finns i nektarn.

Kokossocker innehåller bland annat:
• C-vitamin
• Magnesium, kalcium, kalium, zink, järn, fosfor och mangan
• B-vitaminer

Kokossocker kallas även palmsocker och kokospalmsocker. Vissa billigare produkter är utblandade med andra sorters socker så titta noga på innehållsförteckningen eller köp kvalitetsprodukter. Fråga gärna om råd på till exempel hälsokosten, de är ofta insatta.

► Läs också: Kurera guidar till socker och sötningsmedel

Honung

Honung har ett högre GI (55) än många av de andra naturliga alternativen av sötning men kompenserar för det med sin intensiva sötma och sitt fina näringsinnehåll. Trots det högre GI-värdet har studier visat att blodsockerpåverkan är mindre än man trott.
Honung passar som sötning i det mesta men används mycket vid bakning, matlagning, smoothies och som sötning av te.
Den mest hälsosamma honungen anses av många vara Manuka-honung.

Honung är rikt på:
• Enzymer
• Mineraler och vitaminer
• Aminosyror
• Inhibiner (ett bakteriehämmande ämne)

… och har dessutom visat sig ha lika god lindring som hostmedicin vid rethosta.

► Läs också: Mjölksyrabakterier i honung kanske mer effektivt än antibiotika

Lucuma

Lucumapulver är torkad, pulveriserad lucumafrukt och har en subtil sötma med smak av kola och vanilj. GI-värdet är mycket lågt, cirka 25. Den tåliga frukten växer på höga höjder i Peru där den är mycket uppskattad som sötning i allehanda produkter. Allra bäst passar lucuma i efterrätter, raw food-bakverk, smoothies eller istället för socker i varm choklad.

Utöver sötman är lucuma rikt på:
• Vitaminer
• Mineraler
• Fibrer
• Betakaroten

Lönnsirap

Lönnsirapen kommer från lönnträdets sav och har en ljuvlig sötma. Saven samlas in under tidig vår genom att man borrar hål i trädet och tappar den på sav. Kan det bli naturligare än så?
Saven kokas sedan försiktigt till sirapskonsistens.
När man köper lönnsirap är det mycket viktigt att man köper ekologisk och 100 procent ren lönnsirap då många av de billigare varianterna som finns är utblandade med andra, billigare varianter av sirap som majssirap. Blandade sirapsvarianter ger liknande smak men saknar de hälsofördelar som äkta lönnsirap har.

Lönnsirapens GI-värde kan variera mellan 43-78 men den glykemiska responsen har visat sig vara låg. Detta tack vare att lönnsirapen naturligt innehåller blodsockerreglerande molekyler i kombination med en typ av fytohormoner (växtbaserade hormoner) som motverkar insulinresistens. Insulinresistens är en viktig faktor i utvecklandet av diabetes typ 2 och metabolt syndrom.
Lönnsirap innehåller dessutom polyfenoler, ett naturligt antiinflammatoriskt och antioxidant ämne.

Lönnsirap är rikt på:
• B-vitaminer
• Antioxidanter
• Mineraler som järn, zink, kalcium, kalium, magnesium och natrium

► Läs också – Ny forskning: Socker farligare för blodtrycket än salt

Björksocker

Björksocker, som oftast går under namnet xylitol, har fått sitt namn från 1940-talet när man på grund av sockerbrist började massproducera alternativ sötning gjord på björkens sav. Tillverkningen skedde framförallt i Finland som fortfarande är en av världens största producenter.
Björksocker har samma struktur och vikt som vanligt socker och är dessutom värmestabilt vilket gör det väldigt lätt att använda. Sötman påminner om vitt socker och oftast kan man använda nästan samma mängd eller mindre och uppnå samma grad av sötma. Björksocker har ett mycket lågt GI på 7 och har, till skillnad från andra sockerarter, en positiv effekt på tandhälsan.

Björksockrets fördelar:
• Mycket lågt GI
• Bra för tandhälsan
• Liten blodsockerpåverkan
• Basbildande i kroppen till skillnad från socker som är försurande

OBS! Björksocker är mycket giftigt för hundar som inte kan bryta ned ämnet utan kan drabbas av förgiftning.

Läs också: 9 mer hälsosamma alternativ till vitt socker

Agavesirap

Ett något omdiskuterat alternativ. Agavesirap tillverkas av den kaktusliknande växten Agave som annars mest är känd för att den används för att tillverka tequila. Agave växer i Mexico och skördas först när den uppnått en ålder på minst sju år. Då pressar man nektarn ur växtens kärna och förädlar den till sirap genom upphettning.
Sötman är starkare än vitt socker och man kan därför använda en mindre mängd. GI-värdet är cirka 40 men eftersom den största mängden sockerarter i agavesirap är fruktos (som bland annat belastar levern) debatteras det om det verkligen finns några större hälsofördelar i att välja agavesirap i stället för vitt socker.

Fördelar med agavesirap:
• Hög sötma, behövs endast små mängder
• Naturlig, innehåller inga kemiska ämnen som traditionella sötningsmedel
• Går att använda i både varm och kall matlagning
• RAW agavesirap innehåller enzymer och näring, något vitt raffinerat socker helt saknar

► Läs också – Ny studie: Bästa fettet att steka i – och fettet du ska undvika

Av Therese Hagberg


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.