Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Lycklig kvinna i halsduk och ljus kappa som promenerar och lyssnar på musik i hörlurar.

Hälsopoddarna du inte får missa i jul

Puts väck är julfester, glöggmingel och dignande julbord med hela tjocka släkten. Men misströsta inte. Utnyttja julledigheten till att lyssna på poddar! Här är 8 hälsopoddar perfekta för långpromenaden.

 

I år ser julen lite annorlunda ut. Det går inte längre att fira i stora sällskap och de flesta sociala aktiviteter är inställda. Men deppa inte! Nu finns det istället tid att ta långa skogspromenader och lyssna på inspirerande hälsorelaterade poddar.
Här har vi radat upp några alternativ.
LÄS OCKSÅ: Lär dig förundras – och sänk din stress

    • HälsorevolutionenHälsorevolutionen Maria Borelius
      Den här podden tar avstamp i vetenskapsjournalisten, författaren och biologen Maria Borelius böcker om en antiinflammatorisk livsstil. Tillsammans med lyssnaren utforskas det nya hälsolandskapet med ett lika kritiskt som nyfiket öga. Gästar gör forskare, läkare, entreprenörer, författare, kulturprofiler, vänner, kända och okända hälsoprofiler.
      LÄS OCKSÅ: Maria vill revolutionera synen på hälsa

Kristin Kaspersen podd Nyfiken På

    • Kristin Kaspersen Nyfiken på
      Programledaren Kristin Kaspersen möter personer, kända som okända, som har en speciell livshistoria, kunskap, erfarenhet eller upplevelse som hon är extra nyfiken på. Det kan handla om ledarskap, livsöden, drivkraft, hälsa, upplevelser eller erfarenheter.
    • Hälsa kommer inifrån
      Inspiration och hälsosamma tips från hälsoföretaget Holistic i samarbete med Petra Månström, som också står bakom populära Maratonpodden. Podden har en ambition att bidra till det holistiska perspektivet kring vad som påverkar vår hälsa och bidra till minskad hälsostress.
      LÄS OCKSÅ: Expertens jultips: “Jobba med motivationen att äta hälsosamt”
    • Food Pharmacy-podden
      En podd om tarmfloror, goda bakterier, forskning och antiinflammatorisk mat, där gäster bjuds in att prata om alltifrån IBS till diabetes och sina cancerresor. Ordineras till alla som vill äta sig till ett friskare liv. Går inte att överdosera.
    • Klimakteriepoddenklimakteriepodden
      Vad händer i kvinnokroppen i klimakteriet och varför? Vilka är för- och nackdelarna med att ta hormoner? Och hur kan man underlätta klimakteriet och göra livet lite skönare? Det talar Åsa Melin, föredragshållare och hälsoinspiratör, om med personer som har kunskap och erfarenhet av olika aspekter av klimakteriet.
      LÄS OCKSÅ: 10 hälsopoddar du inte får missa
    • Fanny och Ila – Hållbar livsstil och holistisk hälsa
      En fyndig, kostrådgivande retoriker och en underhållande, finlandssvensk näringsterapeut kända från @lesscarbs och @morotsliv - nu sammanslagna till ett. Här avhandlar de stort och smått, delar hacks, tips och råd, upplevelser och iakttagelser.

healthfulnesspodden

  • Healthfulnesspodden
    Är du nyfiken på nya perspektiv inom hälsa, personlig utveckling och välmående? Då är det här podden för dig. I Healthfulnesspodden bjuder Natalie Yonan, holistisk hälsocoach, in gäster som på ett eller annat sätt brinner för att öka välmåendet på planeten. Just kring jul och nyår kommer ett avsnitt med  Johannes Hansen som är "mental PT ", och ett avsnitt med Natalies mest värdefulla wellness-hacks, sånt som hjälpt henne i sin personliga utveckling.
    LÄS OCKSÅ: DIY: Fem skönhetstips du enkelt kan använda hemma
  • Healthy hormones for women podcast
    För lyssning på engelska, lyssna på den här podden, där kanadensiska Samantha Gladish, nutrionist, viktcoach och hormonexpert på Holistic wellness blog, berättar om enkla och effektiva strategier för att balansera sina hormoner, gå ner i vikt och bli mer hälsosam generellt.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.