Så hittar du livsstilen för att få och behålla din drömkropp

”Jag vill gå ner i vikt. Snabbt och enkelt, men jag vill unna mig att äta gott och jag vill inte träna!”
– Känner du igen dig? Det är många som tycker att de har några kilon för mycket men som inte är beredda att göra de förändringar som krävs.
Men vad är det egentligen som krävs? Vi bad hälsopedagogen och viktminskningscoachen Yassin Eriksson berätta just det.

Det finns inga genvägar. Det är hårt jobb bakom en viktnedgång. En livsstilsförändring är bland det svåraste du kan göra. Det räcker inte bara att ha kunskapen – att du vet hur du ska göra för att gå ner i vikt. Det krävs att du gör en beteendeförändring.
► Läs också: Stillasittande ökar cancerrisken

► Läs också: Ställ dig upp – bli friskare, piggare OCH tappa 10 kilo på ett år

"All förändring kostar"
Orden kommer från Yassin Eriksson som arbetar som platschef och hälsopedagog på Concept for Life. Hon har tidigare arbetat på ett Viktminskningscenter och har både där och i sin roll som hälsopedagog träffat många människor som kämpar med att gå ner i vikt. Det står helt klart att den mentala biten spelar en grundläggande roll i en viktnedgång. Att ha bra självkänsla, attityd och rätt inställning är viktigt.
– Du måste tro på dig själv. Tro att du klarar det och tycka att du är värd det. All slags förändring kostar. Det finns inget som kommer gratis. Att förändra gamla vanor och förankra nya kräver tid och det är inget som sker över en natt, säger Yassin.

 

► Läs också: Var tionde dödsfall i Sverige orsakat av för lite fysisk aktivitet

Långsiktig förändring
Yassin arbetar bland annat utifrån ett 12-veckors program för viktminskning eftersom hon anser att det är viktigt att lägga upp en strategi för en långsiktig förändring.
– Att gå ner i vikt är inte alltid det svåraste, det är oftast betydligt svårare att behålla vikten samt få balans i vardagen. Det kräver oftast en livsstilsförändring och man får räkna med en längre tid för att de nya beteendena och vanorna ska sitta i ryggraden, menar Yassin.

► Läs också: Dina tarmbakterier påverkar vilken effekt du får av din diet

Motverkar sjukskrivningar
De som söker sig till Concept for Life är både privatpersoner som vill ha en kickstart mot en hälsosammare livsstil eller är oroliga över sin hälsa samt företag som vill att personalen ska hålla sig frisk och på så sätt motverka kostsamma sjukskrivningar.
– Vi gör hälsoprofiler, tar kapillära blodprover, blodtryck, puls, gör mätning av kroppssammansättningen och erbjuder både kostrådgivning och individuella träningsprogram. Vi har även större paket med fysiska tester som konditionstest och styrke-, balans- och rörlighetstester vars syfte är att identifiera styrkor och svagheter hos varje individ, berättar Yassin.

► Läs också: Ny forskning: Antibiotika påverkar barns BMI – för resten av deras liv

 

Viktökning av träning
Vågen och vikten är inte alltid relevant och ger inte alltid en sann bild av din kropp. En mätning av kroppssammansättningen ger information om vad kroppen består av och hur mycket.
– Det är inte helt ovanligt att man går upp i vikt om man börjar träna hårt. Sammansättningen av fett, muskler och vatten förändras och att gå upp i vikt när man har lagt mycket tid på träning kan kännas som ett misslyckande om man bara tittar på en vanlig våg, men genom en kroppssammansättningsmätning kan det mycket väl visa sig att man har minskat i fett men ökat i muskler. För många är det en extra kick att se sitt resultat efter en sådan mätning och det ger ytterligare motivation till att fortsätta sträva för att nå sitt mål, säger Yassin.

► Läs också: 16 fantastiska knep för dig som vill nå formen snabbare

Varningen: Ät inte upp dina träningsresultat!
Det finns även risk för att man lägger på sig extra oönskade kilon när man börjar träna. Många går nämligen upp i vikt för att de ”äter upp” sina träningsresultat.
– Många tror att ett träningspass bränner många fler kalorier än det faktiskt gör och anser sig ”värda” ett skrovmål eller en bulle efter träning. Titta gärna i en kaloritabell hur mycket kalorier du förbrukade genom din träning och ät inte upp dessa kalorier i ett nafs direkt efter avslutat pass, säger Yassin.
En mätning av kroppssammansättningen kan också säkerställa att man är på rätt väg så att man inte, genom en alltför hård diet, riskerar att tappa muskler men med en bibehållen mängd fett på kroppen. En mätning av kroppssammansättningen ger svar – svart på vitt.

► Läs också: Ny studie: Därför är högintensiv träning mest effektiv

Muskler bränner fett
När man vill gå ner i vikt brukar det sägas att kosten är av störst betydelse. Men träning står förstås även den för en stor del av framgången, speciellt när det gäller att bibehålla sin målvikt när man nått den.
– Mer muskler på kroppen gör att du ökar din förbränning även i vila så muskler är bra för din viktminskning. Trappa upp träningen långsamt och sätt inte orealistiska mål. Planera in din träning i vardagspusslet och se till att den blir av, säger Yassin.

 

► Läs också: Småfet och svårt att bygga muskler? Du har förmodligen testosteronbrist!

Kostens betydelse
En sund viktnedgång går i relativt långsam takt så att du bibehåller muskler men tappar i fett. Kosten har naturligtvis stor inverkan.
– Öka mängden grönsaker, minska på sötsaker och alkohol, ät allsidigt och se till att äta mindre portioner men på regelbundna tider. Ett bra mellanmål innehåller inte bara en stor mängd kolhydrater – som till exempel en frukt – utan bör även tillföra protein som kvarg med bär, avokado eller ägg. Protein är mättande och det är därför positivt att äta en proteinrik kost vid en viktminskning, säger Yassin.

► Läs också: Därför blir du tjock av alkohol!

Minimera stressen
Stress är också en bov i sammanhanget och kan påverka vikten negativt. Bland annat genom att vi är mer benägna att göra mindre bra val när vi är stressade. Det är också svårare att lägga energi på en beteendeförändring när man har mycket runtomkring sig och då faller man lättare tillbaka till gamla mönster.
– Försök att äta i lugn och ro, ta dig tid att känna mättnad. Känn efter hur maten smakar och glöm inte att njuta när du äter, avslutar Yassin.

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

 

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.