Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så hittar du livsstilen för att få och behålla din drömkropp

”Jag vill gå ner i vikt. Snabbt och enkelt, men jag vill unna mig att äta gott och jag vill inte träna!”
– Känner du igen dig? Det är många som tycker att de har några kilon för mycket men som inte är beredda att göra de förändringar som krävs.
Men vad är det egentligen som krävs? Vi bad hälsopedagogen och viktminskningscoachen Yassin Eriksson berätta just det.

Det finns inga genvägar. Det är hårt jobb bakom en viktnedgång. En livsstilsförändring är bland det svåraste du kan göra. Det räcker inte bara att ha kunskapen – att du vet hur du ska göra för att gå ner i vikt. Det krävs att du gör en beteendeförändring.
► Läs också: Stillasittande ökar cancerrisken

► Läs också: Ställ dig upp – bli friskare, piggare OCH tappa 10 kilo på ett år

"All förändring kostar"
Orden kommer från Yassin Eriksson som arbetar som platschef och hälsopedagog på Concept for Life. Hon har tidigare arbetat på ett Viktminskningscenter och har både där och i sin roll som hälsopedagog träffat många människor som kämpar med att gå ner i vikt. Det står helt klart att den mentala biten spelar en grundläggande roll i en viktnedgång. Att ha bra självkänsla, attityd och rätt inställning är viktigt.
– Du måste tro på dig själv. Tro att du klarar det och tycka att du är värd det. All slags förändring kostar. Det finns inget som kommer gratis. Att förändra gamla vanor och förankra nya kräver tid och det är inget som sker över en natt, säger Yassin.

 

► Läs också: Var tionde dödsfall i Sverige orsakat av för lite fysisk aktivitet

Långsiktig förändring
Yassin arbetar bland annat utifrån ett 12-veckors program för viktminskning eftersom hon anser att det är viktigt att lägga upp en strategi för en långsiktig förändring.
– Att gå ner i vikt är inte alltid det svåraste, det är oftast betydligt svårare att behålla vikten samt få balans i vardagen. Det kräver oftast en livsstilsförändring och man får räkna med en längre tid för att de nya beteendena och vanorna ska sitta i ryggraden, menar Yassin.

► Läs också: Dina tarmbakterier påverkar vilken effekt du får av din diet

Motverkar sjukskrivningar
De som söker sig till Concept for Life är både privatpersoner som vill ha en kickstart mot en hälsosammare livsstil eller är oroliga över sin hälsa samt företag som vill att personalen ska hålla sig frisk och på så sätt motverka kostsamma sjukskrivningar.
– Vi gör hälsoprofiler, tar kapillära blodprover, blodtryck, puls, gör mätning av kroppssammansättningen och erbjuder både kostrådgivning och individuella träningsprogram. Vi har även större paket med fysiska tester som konditionstest och styrke-, balans- och rörlighetstester vars syfte är att identifiera styrkor och svagheter hos varje individ, berättar Yassin.

► Läs också: Ny forskning: Antibiotika påverkar barns BMI – för resten av deras liv

 

Viktökning av träning
Vågen och vikten är inte alltid relevant och ger inte alltid en sann bild av din kropp. En mätning av kroppssammansättningen ger information om vad kroppen består av och hur mycket.
– Det är inte helt ovanligt att man går upp i vikt om man börjar träna hårt. Sammansättningen av fett, muskler och vatten förändras och att gå upp i vikt när man har lagt mycket tid på träning kan kännas som ett misslyckande om man bara tittar på en vanlig våg, men genom en kroppssammansättningsmätning kan det mycket väl visa sig att man har minskat i fett men ökat i muskler. För många är det en extra kick att se sitt resultat efter en sådan mätning och det ger ytterligare motivation till att fortsätta sträva för att nå sitt mål, säger Yassin.

► Läs också: 16 fantastiska knep för dig som vill nå formen snabbare

Varningen: Ät inte upp dina träningsresultat!
Det finns även risk för att man lägger på sig extra oönskade kilon när man börjar träna. Många går nämligen upp i vikt för att de ”äter upp” sina träningsresultat.
– Många tror att ett träningspass bränner många fler kalorier än det faktiskt gör och anser sig ”värda” ett skrovmål eller en bulle efter träning. Titta gärna i en kaloritabell hur mycket kalorier du förbrukade genom din träning och ät inte upp dessa kalorier i ett nafs direkt efter avslutat pass, säger Yassin.
En mätning av kroppssammansättningen kan också säkerställa att man är på rätt väg så att man inte, genom en alltför hård diet, riskerar att tappa muskler men med en bibehållen mängd fett på kroppen. En mätning av kroppssammansättningen ger svar – svart på vitt.

► Läs också: Ny studie: Därför är högintensiv träning mest effektiv

Muskler bränner fett
När man vill gå ner i vikt brukar det sägas att kosten är av störst betydelse. Men träning står förstås även den för en stor del av framgången, speciellt när det gäller att bibehålla sin målvikt när man nått den.
– Mer muskler på kroppen gör att du ökar din förbränning även i vila så muskler är bra för din viktminskning. Trappa upp träningen långsamt och sätt inte orealistiska mål. Planera in din träning i vardagspusslet och se till att den blir av, säger Yassin.

 

► Läs också: Småfet och svårt att bygga muskler? Du har förmodligen testosteronbrist!

Kostens betydelse
En sund viktnedgång går i relativt långsam takt så att du bibehåller muskler men tappar i fett. Kosten har naturligtvis stor inverkan.
– Öka mängden grönsaker, minska på sötsaker och alkohol, ät allsidigt och se till att äta mindre portioner men på regelbundna tider. Ett bra mellanmål innehåller inte bara en stor mängd kolhydrater – som till exempel en frukt – utan bör även tillföra protein som kvarg med bär, avokado eller ägg. Protein är mättande och det är därför positivt att äta en proteinrik kost vid en viktminskning, säger Yassin.

► Läs också: Därför blir du tjock av alkohol!

Minimera stressen
Stress är också en bov i sammanhanget och kan påverka vikten negativt. Bland annat genom att vi är mer benägna att göra mindre bra val när vi är stressade. Det är också svårare att lägga energi på en beteendeförändring när man har mycket runtomkring sig och då faller man lättare tillbaka till gamla mönster.
– Försök att äta i lugn och ro, ta dig tid att känna mättnad. Känn efter hur maten smakar och glöm inte att njuta när du äter, avslutar Yassin.

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

 

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

 

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

 

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.