Så hittar du livsstilen för att få och behålla din drömkropp

”Jag vill gå ner i vikt. Snabbt och enkelt, men jag vill unna mig att äta gott och jag vill inte träna!”
– Känner du igen dig? Det är många som tycker att de har några kilon för mycket men som inte är beredda att göra de förändringar som krävs.
Men vad är det egentligen som krävs? Vi bad hälsopedagogen och viktminskningscoachen Yassin Eriksson berätta just det.

Det finns inga genvägar. Det är hårt jobb bakom en viktnedgång. En livsstilsförändring är bland det svåraste du kan göra. Det räcker inte bara att ha kunskapen – att du vet hur du ska göra för att gå ner i vikt. Det krävs att du gör en beteendeförändring.
► Läs också: Stillasittande ökar cancerrisken

► Läs också: Ställ dig upp – bli friskare, piggare OCH tappa 10 kilo på ett år

 

”All förändring kostar”
Orden kommer från Yassin Eriksson som arbetar som platschef och hälsopedagog på Concept for Life. Hon har tidigare arbetat på ett Viktminskningscenter och har både där och i sin roll som hälsopedagog träffat många människor som kämpar med att gå ner i vikt. Det står helt klart att den mentala biten spelar en grundläggande roll i en viktnedgång. Att ha bra självkänsla, attityd och rätt inställning är viktigt.
– Du måste tro på dig själv. Tro att du klarar det och tycka att du är värd det. All slags förändring kostar. Det finns inget som kommer gratis. Att förändra gamla vanor och förankra nya kräver tid och det är inget som sker över en natt, säger Yassin.

► Läs också: Var tionde dödsfall i Sverige orsakat av för lite fysisk aktivitet

Långsiktig förändring
Yassin arbetar bland annat utifrån ett 12-veckors program för viktminskning eftersom hon anser att det är viktigt att lägga upp en strategi för en långsiktig förändring.
– Att gå ner i vikt är inte alltid det svåraste, det är oftast betydligt svårare att behålla vikten samt få balans i vardagen. Det kräver oftast en livsstilsförändring och man får räkna med en längre tid för att de nya beteendena och vanorna ska sitta i ryggraden, menar Yassin.

► Läs också: Dina tarmbakterier påverkar vilken effekt du får av din diet

Motverkar sjukskrivningar
De som söker sig till Concept for Life är både privatpersoner som vill ha en kickstart mot en hälsosammare livsstil eller är oroliga över sin hälsa samt företag som vill att personalen ska hålla sig frisk och på så sätt motverka kostsamma sjukskrivningar.
– Vi gör hälsoprofiler, tar kapillära blodprover, blodtryck, puls, gör mätning av kroppssammansättningen och erbjuder både kostrådgivning och individuella träningsprogram. Vi har även större paket med fysiska tester som konditionstest och styrke-, balans- och rörlighetstester vars syfte är att identifiera styrkor och svagheter hos varje individ, berättar Yassin.

► Läs också: Ny forskning: Antibiotika påverkar barns BMI – för resten av deras liv

Viktökning av träning
Vågen och vikten är inte alltid relevant och ger inte alltid en sann bild av din kropp. En mätning av kroppssammansättningen ger information om vad kroppen består av och hur mycket.
– Det är inte helt ovanligt att man går upp i vikt om man börjar träna hårt. Sammansättningen av fett, muskler och vatten förändras och att gå upp i vikt när man har lagt mycket tid på träning kan kännas som ett misslyckande om man bara tittar på en vanlig våg, men genom en kroppssammansättningsmätning kan det mycket väl visa sig att man har minskat i fett men ökat i muskler. För många är det en extra kick att se sitt resultat efter en sådan mätning och det ger ytterligare motivation till att fortsätta sträva för att nå sitt mål, säger Yassin.

► Läs också: 16 fantastiska knep för dig som vill nå formen snabbare

Varningen: Ät inte upp dina träningsresultat!
Det finns även risk för att man lägger på sig extra oönskade kilon när man börjar träna. Många går nämligen upp i vikt för att de ”äter upp” sina träningsresultat.
– Många tror att ett träningspass bränner många fler kalorier än det faktiskt gör och anser sig ”värda” ett skrovmål eller en bulle efter träning. Titta gärna i en kaloritabell hur mycket kalorier du förbrukade genom din träning och ät inte upp dessa kalorier i ett nafs direkt efter avslutat pass, säger Yassin.
En mätning av kroppssammansättningen kan också säkerställa att man är på rätt väg så att man inte, genom en alltför hård diet, riskerar att tappa muskler men med en bibehållen mängd fett på kroppen. En mätning av kroppssammansättningen ger svar – svart på vitt.

► Läs också: Ny studie: Därför är högintensiv träning mest effektiv

Muskler bränner fett
När man vill gå ner i vikt brukar det sägas att kosten är av störst betydelse. Men träning står förstås även den för en stor del av framgången, speciellt när det gäller att bibehålla sin målvikt när man nått den.
– Mer muskler på kroppen gör att du ökar din förbränning även i vila så muskler är bra för din viktminskning. Trappa upp träningen långsamt och sätt inte orealistiska mål. Planera in din träning i vardagspusslet och se till att den blir av, säger Yassin.

► Läs också: Småfet och svårt att bygga muskler? Du har förmodligen testosteronbrist!

Kostens betydelse
En sund viktnedgång går i relativt långsam takt så att du bibehåller muskler men tappar i fett. Kosten har naturligtvis stor inverkan.
– Öka mängden grönsaker, minska på sötsaker och alkohol, ät allsidigt och se till att äta mindre portioner men på regelbundna tider. Ett bra mellanmål innehåller inte bara en stor mängd kolhydrater – som till exempel en frukt – utan bör även tillföra protein som kvarg med bär, avokado eller ägg. Protein är mättande och det är därför positivt att äta en proteinrik kost vid en viktminskning, säger Yassin.

► Läs också: Därför blir du tjock av alkohol!

Minimera stressen
Stress är också en bov i sammanhanget och kan påverka vikten negativt. Bland annat genom att vi är mer benägna att göra mindre bra val när vi är stressade. Det är också svårare att lägga energi på en beteendeförändring när man har mycket runtomkring sig och då faller man lättare tillbaka till gamla mönster.
– Försök att äta i lugn och ro, ta dig tid att känna mättnad. Känn efter hur maten smakar och glöm inte att njuta när du äter, avslutar Yassin.

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.