Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Hudexperten: Så bevarar du solbrännan

Kureras hudvårsdexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips för hur du vårdar sommarens solbränna och får den att hålla så länge som möjligt.

Det tar 28 dagar från att en hudcell har bildats till det att den kommer upp till ytan och flagnar av. När vi inte är i solen längre kommer så småningom de nya hudcellerna som inte fått sol upp till ytan och det gör att huden bleknar igen.  Men förutom att passa på att sola när vi kan finns det även andra knep att ta till berättar hudterapeuten och homeopaten Johanna Bjurström.

Vilka är de vanligaste misstagen vi gör som gör att brännan bleknar snabbt eller blir glåmig?
– Det vanligaste felet vi oftast gör är att vi sätter på oss en hög solskyddsfaktor och tror att vi kan stanna hur länge som helst i solen och under hela dagen.

Solbränna skapar inflammation
När vi bränner oss uppstår får en kraftig inflammation vilket leder till att vi flagnar fortare förklarar Johanna dessutom uppstår en skada i huden. Hon rekommenderar därför att vi solar smart genom att undvika att vara i solen när den står som högst och är som starkast.
– Sitt under ett parasoll och sola antingen tidigt – innan kl 11 och efter kl 15.00 – om du är i Sverige, utomlands kan det vara tidigare och senare, beroende på vart du är, tipsar Johanna och fortsätter:
– Du kommer bli brun även om du sitter i skuggan.
Johanna marar oss att inte ha så bråttom att få färg.
En annan miss är att vi glömmer att peela huden några dagar innan vi skall sola.
– Peelingen medför att nya hudceller kommer fram som behåller brännan längre.

 

LÄS OCKSÅ: Bästa knepen för inomhushuden

Hur gör man för att få brännan att vara fin så länge som möjligt?
– Skynda dig inte att sola, utan sola långsamt och lite i taget. Det gör att det håller längre. Vänta lite med att duscha direkt efter att du varit ute i solen, det gör att brännan håller längre och glöm inte att smörja in med en återfuktande och lugnande lotion efter solning för att hålla hudcellerna smidiga, tipsar Johanna.
Torr hud förlorar nämligen färgen tidigare, förklarar Johanna. Även peeling är bra och det görs varsamt och med milda produkter.
– Det bästa du kan göra är att peela dig lätt en gång i veckan, på så sätt kan du få en mer hållbar brunhet i huden. Ät också betakarotener genom att exempelvis dricka morotsjuice dagligen, det gör också att solbrännan håller längre och ser snyggare ut.

LÄS OCKSÅ: Hudvård för män – vad behöver du tänka på?

Peakar efter två veckor
Hur brännan blir beror förutom på den egna pigmenteringen, om man är brunögd eller ljusögd, mörk eller ljus i huden och hårfärg också på hur ens D-vitaminnivåer ser ut, höga nivåer av D-vitamin ger nämligen en bättre bränna enligt Johanna.
– Efter två veckors konstant solande så händer det inte lika mycket, då är melaninet på topp. Solar du för mycket kommer det istället att bli skador som syns i huden längre fram fröklarar Johanna.
– Det bästa är att vara lätt brun och inte bränd.

LÄS OCKSÅ: Experternas tips för att undvika stressad hud

Finns det några knep för att hjälpa kroppen inifrån?
– Det finns massor. Man har sett i studier att goda nivåer av D-vitamin ger ett bra skydd, man blir brun fortare och man bränner sig inte heller lika lätt. Även omega 3 fetter är bra samt C-vitamin och betakarotener.
Johanna tipsar om att äta mycket grönt.
– Juica allt grönt du kommer åt och drick minst ett till två glas om dagen när du är ute i solan. Man kan även ta extra D-vitamintillskott om man misstänker att man ligger lågt samt tillsätta god bakterier för tarmen då det gynnar imunförsvaret och ger kroppen bättre motståndskraft om man skulle råka bränna sig.
Även Q10 har en positiv inverkan på huden när man solar och bidrar till att bevara brännan längre, förklarar Johanna.

Av Nina Törmark


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

 

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

 

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!