Hudexperten: Så bevarar du solbrännan

Kureras hudvårsdexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips för hur du vårdar sommarens solbränna och får den att hålla så länge som möjligt.

Det tar 28 dagar från att en hudcell har bildats till det att den kommer upp till ytan och flagnar av. När vi inte är i solen längre kommer så småningom de nya hudcellerna som inte fått sol upp till ytan och det gör att huden bleknar igen.  Men förutom att passa på att sola när vi kan finns det även andra knep att ta till berättar hudterapeuten och homeopaten Johanna Bjurström.

Vilka är de vanligaste misstagen vi gör som gör att brännan bleknar snabbt eller blir glåmig?
– Det vanligaste felet vi oftast gör är att vi sätter på oss en hög solskyddsfaktor och tror att vi kan stanna hur länge som helst i solen och under hela dagen.

Solbränna skapar inflammation
När vi bränner oss uppstår får en kraftig inflammation vilket leder till att vi flagnar fortare förklarar Johanna dessutom uppstår en skada i huden. Hon rekommenderar därför att vi solar smart genom att undvika att vara i solen när den står som högst och är som starkast.
– Sitt under ett parasoll och sola antingen tidigt – innan kl 11 och efter kl 15.00 – om du är i Sverige, utomlands kan det vara tidigare och senare, beroende på vart du är, tipsar Johanna och fortsätter:
– Du kommer bli brun även om du sitter i skuggan.
Johanna marar oss att inte ha så bråttom att få färg.
En annan miss är att vi glömmer att peela huden några dagar innan vi skall sola.
– Peelingen medför att nya hudceller kommer fram som behåller brännan längre.

 

LÄS OCKSÅ: Bästa knepen för inomhushuden

Hur gör man för att få brännan att vara fin så länge som möjligt?
– Skynda dig inte att sola, utan sola långsamt och lite i taget. Det gör att det håller längre. Vänta lite med att duscha direkt efter att du varit ute i solen, det gör att brännan håller längre och glöm inte att smörja in med en återfuktande och lugnande lotion efter solning för att hålla hudcellerna smidiga, tipsar Johanna.
Torr hud förlorar nämligen färgen tidigare, förklarar Johanna. Även peeling är bra och det görs varsamt och med milda produkter.
– Det bästa du kan göra är att peela dig lätt en gång i veckan, på så sätt kan du få en mer hållbar brunhet i huden. Ät också betakarotener genom att exempelvis dricka morotsjuice dagligen, det gör också att solbrännan håller längre och ser snyggare ut.

LÄS OCKSÅ: Hudvård för män – vad behöver du tänka på?

Peakar efter två veckor
Hur brännan blir beror förutom på den egna pigmenteringen, om man är brunögd eller ljusögd, mörk eller ljus i huden och hårfärg också på hur ens D-vitaminnivåer ser ut, höga nivåer av D-vitamin ger nämligen en bättre bränna enligt Johanna.
– Efter två veckors konstant solande så händer det inte lika mycket, då är melaninet på topp. Solar du för mycket kommer det istället att bli skador som syns i huden längre fram fröklarar Johanna.
– Det bästa är att vara lätt brun och inte bränd.

LÄS OCKSÅ: Experternas tips för att undvika stressad hud

Finns det några knep för att hjälpa kroppen inifrån?
– Det finns massor. Man har sett i studier att goda nivåer av D-vitamin ger ett bra skydd, man blir brun fortare och man bränner sig inte heller lika lätt. Även omega 3 fetter är bra samt C-vitamin och betakarotener.
Johanna tipsar om att äta mycket grönt.
– Juica allt grönt du kommer åt och drick minst ett till två glas om dagen när du är ute i solan. Man kan även ta extra D-vitamintillskott om man misstänker att man ligger lågt samt tillsätta god bakterier för tarmen då det gynnar imunförsvaret och ger kroppen bättre motståndskraft om man skulle råka bränna sig.
Även Q10 har en positiv inverkan på huden när man solar och bidrar till att bevara brännan längre, förklarar Johanna.

Av Nina Törmark


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

 

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

 

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.

KBT på nätet hjälper deprimerade hjärtpatienter

Mental hälsa

Det hör inte till ovanligheterna att hjärtpatienter drabbas av depression. Nu har forskare vid Linköpings universitet utvecklat en behandling mot depression som riktar sig till hjärtsjuka. Resultaten visar att hjärtsjuka som genomgick internetterapi för sin depression blev mindre nedstämda och fick bättre livskvalitet.

“Vården måste bli bättre på att ta hand om patienter med Addisons sjukdom”

Kurera debatt

Med bättre kunskap om kortisolbrist bland husläkare och på sjukhus skulle patienter med diagnosen Addisons sjukdom kunna leva ett betydligt enklare och friskare liv. De skulle få hjälp med vardagliga besvär på sin vårdcentral, snabbare akut hjälp och dessutom kunna gå på rutinkontroller oftare. Det skriver Eva Rafner, ordförande i Svenska Addisonföreningen i denna debattartikel, där hon efterlyser större kunskap inom primärvården. Förbundet gav nyligen ut boken ”Ständigt på vakt”, om föräldrar till barn med kortisolbrist".

 

Vilka växter är giftiga – och vilka är säkra för din katt?

Hälsa

När vi väljer att dela vårt liv med en katt medför det att vi behöver vara uppmärksamma på sådant vi inte skänkte en tanke innan – som vilka blommor och krukväxter vi köper hem. Ta för vana att alltid kolla upp växten du är på väg att köpa redan i butiken och tveka inte att söka veterinär om du tror att din katt fått i sig en giftig växt. Här kommer en lista på växter du bör undvika och sådana du kan välja istället.

Goda och enkla frukostrecept

Recept

Frukost sägs ju vara dagens viktigaste mål. Här är två härliga frukostrecept - en uppdaterad variant av havregrynsgröten och en smarrig frukostklassiker som du förbereder kvällen innan och som tillagar sig själv under natten.

Därför är ditt vitamintillskott livsviktigt

Hälsa

Maten innehåller inte lika mycket näring som den gjorde för 40-50 år sedan. Det gör att vi äter mer för att fylla behoven och det är en av flera anledningar till att vi väger mer idag. Forskningsresultat från Tyskland, har bland annat visa att innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskade dramatiskt mellan 1985 och 1996. Därför kan det vara en god idé att då och då komplettera med kosttillskott.