Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kureras nya experter och bloggare - Karin Innings och Peter Feldt

Kureras nya experter: “Friskvård är viktigare än någonsin”

Peter Feldt och Karin Innings

Gör Livstilscoacher och föreläsare och nya bloggare och experter på Kurera. Här hittar du deras blogg.
Ålder: 53 och 48
Bor: Nacka
Familj: Varandra och Peter har två barn som är 26 och 23 och Karin har tre söner som är 20, 18, och 12.
Så mår vi bra: När vi äter bra, rör på oss och har ett lugn i tillvaron. När vi hittar små glädjeämnen i vardagen och kan skratta tillsammans.

Mental coachning blev den avgörande nyckeln för hälsoprofilerna och Kureras nya experter och bloggare, Peter Feldt och Karin Innings, för att koppla greppet om sin hälsa en gång för alla.
Nu vill de hjälpa andra.

Peter Feldt har stött på otaliga quickfixes, aerobicstrender och banandieter sedan han inledde sin hälsokarriär för drygt 30 år sedan, men en sak har bestått. Hur kroppen och knoppen fungerar – och samspelar.
– Oavsett vilka trender som har passerat så är det egentligen alltid samma saker vi brottas med. Och det är tydligt att det sällan räcker med att bara jobba med träning, eller bara med kosten, utan man behöver även ställa in sina tankar så att de följer med och utvecklas i samma takt som kroppen, säger han.

LÄS OCKSÅ: Träningsexpertens tips: Träna mindre – och må bättre

Vill hjälpa andra
Under åren har han jobbat som kiropraktor, rådgivare inom kost och träning, rektor, föreläsare och generalsekreterare för Kroppsterapeuternas Yrkesförbund. Bland annat. Den röda tråden har varit viljan att hjälpa och coacha andra. Samma sak är det för sambon Karin Innings som har haft yoga och vandring som stora intressen hela livet och även har erfarenhet av projektledning och av ledarskap inom Scouterna. Men det var först för något år sedan hon tog klivet att helhjärtat ägna sig åt hälsofrågor och utbildade sig därför till hälsocoach. Nu jobbar de tillsammans med att coacha och föreläsa om hälsa, och att jobba ihop med sin partner är oerhört givande, tycker de.
– Vi är lika så tillvida att vi har samma intressen och samma uppfattning om hur livet ska levas, men vi har fått olika erfarenheter genom livet, vilket gör att vi kompletterar varandra, säger Karin Innings.

 

Och om det är något de båda är övertygade om är det att kroppen och knoppen är en helhet. För trots att man har all kunskap för att må bra är det ingen garanti att man har motivationen eller förmågan att göra bestående förändringar. Det är Peter Feldt ett levande bevis på.

LÄS OCKSÅ: Experten: “Fem sätt att öka din mentala styrka”

Slarvade med kost och träning
När jobbet tog för mycket tid började han slarva med kost och träning. Extrakilona kom smygande och för några år sedan i samband med att han började skriva en bok om hälsa startade han också sin egen hälsoresa genom att förändra kosten, börja träna - och inte minst få mental coachning, vilket har lett till att han nu är 20 kilo lättare. Även Karin Innings led tidigare av hälsoproblem i form av kronisk spänningshuvudvärk med flera migränanfall i månaden. Hon förändrade kosten och uteslöt kaffe, socker och alkohol, och blev så småningom fri från migränen.

Men den avgörande nyckeln var att få hjälp med att ändra sitt beteende.
– Jag har länge haft problem med att prestation genomsyrat min tillvaro och har alltid mätt mina rundor och sprungit lopp på tid. Jag fick öva på att ta bort all prestation i träningen och istället träna för att må bra. Och den utlösande faktorn var att ändra mina tankar och beteenden – inse att jag är värd något även utan mina prestationer.

Att leva som man lär är viktigt för dem båda. Därför försöker de att röra på sig dagligen, i form av springturer, cykelrundor eller göra yoga- och mindfulnessövningar.
– Vi präglas båda av en nyfikenhet och har satt upp tydliga målbilder var vi vill befinna oss om ett halvår för att fortsätta utvecklas, säger de.

LÄS OCKSÅ: Michael Mosleys tips: 12 sätt att bli mer aktiv i vardagen

Måste jobba mer med friskvård
Förutom att Karin Innings och Peter Feldt nu blir nya experter på Kurera där de kommer svara på livsstilsrelaterade frågor kommer de också blogga och skriva om motivation och bjuda på olika verktyg och tankesätt som kan handla om alltifrån kost till träning och stress.
– Kurera är en fantastisk portal och en kunskapsbank som har med allt med hälsa och välmående att göra. Vi tycker att vi har något att bidra med och kan folk ha nytta av våra kunskaper är ingen gladare än vi, säger Karin Innings.

 

Friskvård har dessutom aldrig varit så viktigt som nu i och med coronakrisen, tycker Peter Feldt.
– Med fler människor som lever längre, unga som sitter stilla större delen av sin tid och en krisande sjukvård måste vi jobba betydligt mer med friskvård. Och många har fått en ögonöppnare kring sin hälsa på grund av corona, i och med att många som är i riskgruppen har välfärdssjukdomar som övervikt, högt blodtryck och typ 2-diabetes, säger han.

Till viss del handlar det även om att jobba med sina tankar och att bli bättre på att hitta lugnet trots att vi lever i en orolig tid, fyller Karin Innings i.
– Många tänker att det är avkoppling att sitta framför tv:n, medan det egentligen bara är ett sätt att fly undan sina tankar. Istället behöver vi bli bättre på att hitta den här lugna platsen inom oss och våga stanna där – och för det krävs det träning, säger hon.

Av Tina Harr


Peter Feldt och Karin Innings

Gör Livstilscoacher och föreläsare och nya bloggare och experter på Kurera. Här hittar du deras blogg.
Ålder: 53 och 48
Bor: Nacka
Familj: Varandra och Peter har två barn som är 26 och 23 och Karin har tre söner som är 20, 18, och 12.
Så mår vi bra: När vi äter bra, rör på oss och har ett lugn i tillvaron. När vi hittar små glädjeämnen i vardagen och kan skratta tillsammans.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.