Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror snarare på att vi har för lite än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

I magsäcken blandas mat med magsyra, den sura miljön aktiverar pepsin, ett enzym i magsäcken, som bryter ner protein. Pepsin står för cirka 20 procent av proteinnedbrytningen. Vid brist på saltsyra fungerar inte pepsin optimalt och vi får svårt med proteinrik mat men även med mycket annat.

Magsyra krävs för en fungerande matsmältning
Vid fungerande matsmältning knådas maten av magsäcken och pepsin börjar bryta ner protein. En liten portion i taget släpps sedan ned till tolvfingertarmen där större delen av matsmältningen sker. Enzymer frisätts från bukspottkörteln och galla från gallblåsan. Det sura pH:t neutraliseras av bikarbonat från bukspottkörteln och gör maginnehållet redo att fortsätta nedåt. Då kommer nästa portion. Och samma procedur upprepas. Men utan magsyra fungerar det inte som det ska, Det sura pH:t som magsyran skapar ger de signaler som krävs.

LÄS OCKSÅ: Coachens 5 tips – så får du tillbaka magen i balans

Brist får många konsekvenser
Vid brist på magsyra blir det inte bara problem med att bryta ner protein utan hela matsmältningen påverkas Magen blir orolig, det bildas gaser, näringsupptaget försämras, vilket kan leda till osmält mat i avföringen, sämre aptit och att vi känner oss uppblåsta efter måltid. Och till skillnad från vad många tror kan halsbränna och sura uppstötningar vara tecken på brist på saltsyra.

 

LÄS OCKSÅ: Magspecial – magsyran är vår beskyddare

Flera faktorer kan påverka magsyran
Produktionen av saltsyra kräver energi och tillgång till olika näringsämnen. Därför blir den ofta nedsatt vid kronisk sjukdom, långsam ämnesomsättning, nedsatt funktion hos binjurar och sköldkörtel, hög ålder och vid näringsbrister. Andra orsaker kan vara födoämnesallergier, infektioner, vävnadsskada i magsäcken – och förstås intag av saltsyrahämmande medel.

LÄS OCKSÅ: Enzymerna lugnade Karins mage

Biverkningar på läkemedel
Biverkningarna av saltsyrahämmande läkemedel visar tydligt hur viktig magsyran är för kroppen. I en studie mättes pH i magsäcken före och under behandling med det saltsyrahämmande medlet pantoprazol. Medelvärdet på pH var före behandlingen 1,7 och efter fyra veckors behandling 5,2. En extremt stor förändring som visat sig kunna leda till flera problem bland andra.
▪ Försämrat näringsupptag. Något både Läkemedelsverketoch Amerikanska FDA påpekar.
▪ Ökad risk för magsjuka och lunginflammation. Magsyran är en del av kroppens första försvarsbarriär och dödar många bakterier.
▪ SIBO – överväxt av bakterier i tunntarmen. I en placebokontrollerad studie ökade tillväxten av bakterier i tolvfingertarmen med 56 procent hos patienter som fick omeprazol i 4–8 veckor.
▪ Ökad risk för allergi. Eftersom nedbrytningen av protein försämras vid brist på saltsyra ökar risken för allergiska reaktioner mot proteiner från exempelvis hasselnötter och fisk.

Magsyran är därför viktig för matsmältningen, för balansen i tarmfloran, för att skydda oss mot infektioner och för att vi inte ska reagera allergiskt mot den mat vi äter.

Av redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

 

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.