Maria Helander: “Hälsa börjar med en vilja att ta hand om sig själv”

Maria Helander

Yrke: Beteendevetare, samtalsterapeut och yogalärare
Bor: Stockholm och Avesta
Aktuell med: Boken ”Konsten att vara självsnäll”, har tidigare givit ut ”Viktfällan”
Mer info: Läs mer om Maria på hennes blogg och hemsida, Maria driver även Självsnällpodden.

Att vara snäll mot sig själv, vad är det egentligen? Är det att unna sig bakelser och shopping? Nej, det är betydligt mindre glamouröst men mer angeläget och innebär bland annat att bli bättre på att säga nej till andras önskemål och att känna efter vad du själv vill. Samtalsterapeuten och beteendevetaren Maria Helander som skrivit boken ”Självsnäll” om varför det är viktigt och tipsar om hur vi kan bli bättre på det.

Maria Helander är samtalsterapeut och beteendevetare, hon känns igen av TV-tittarna från programmen "Gift vid första ögonkastet" och "Lyxfällan" där hon medverkat som expert. Nu är hon aktuell med boken ”Självsnäll”. I sin roll som terapeut möter hon ofta personer som satt sig själva åt sidan i sådan omfattning att det till slut gjort dem sjuka.

Hur ser du med de glasögonen på vikten av att ta hand om oss själva?
– Det finns många fördelar med att vara mer självsnäll. Jag skulle våga påstå att all hälsa börjar i en önskan att ta bättre hand om sig själv.
Att vara snäll mot sig själv är den bästa förutsättningen för att åstadkomma förändringar till det bättre i livet menar Maria. Enligt henne händer det händer saker i hjärnan när vi är byter ut negativt självprat till självmedkänsla, då bildas belöningshormonet oxytocin som dämpar stress och skapar välbehag. Vilket i sin tur gör att det blir lättare att coacha oss själva till att göra sunda val och sätta tydligare gränser mot andra.

 

LÄS OCKSÅ: Agneta Sjödins bästa tips för återhämtning

Varför brister så många av oss på det området tror du?
– En anledning till det är att vi använder självkritiken som en slags motor för att kunna prestera bättre. Att disciplinera sig, skärpa sig och skaffa en karaktär tror vi är vägen till att lyckas. Och då blir vi hårda mot oss själva och den inre självkritikern får fritt spelrum, när vi inte orkar prestera som vi har förutsatt oss. Många tänker att om de blir snälla mot sig själva så kommer de att bli lata eller tappa kontrollen. Men det är precis tvärtom. Självsnällhet hjälper oss att välja att göra det som vi mår bra av. 

Tror vi att det är egoistiskt att avsätta tid att ta hand om oss själva, var kommer det ifrån?
– Många av oss har redan tidigt fått lära sig att sätta andras välbefinnande före våra egna behov. Vi fostras till att vara snälla och ställa upp, men glömmer att vi behöver ta hand om oss själva också för att orka ta hand om andra. Vi är också rädda att andra ska tycka att vi är slöa eller egoistiska om vi går hem tidigt från jobbet när kollegorna jobbar vidare, eller tackar nej till en fest för att vi hellre vill vila. Fast det troligen är precis tvärtom – att de flesta omkring oss skulle tycka att vi gjorde ett klokt val som tar hand om oss själva.

LÄS OCKSÅ: Lisen Sundgrens nybörjarguide till skogsbad

Maria Helander

Är det vanligt att de som uppsöker dig i din roll som samtalsterapeut har svårt att prioritera sig själva?
– Det är mycket vanligt och när man till slut söker upp mig kan det ha gått så långt att stressen har gjort en sjuk. Det första steget är alltid i att börja öva sig i att lyssna in sina egna behov. Vad behöver jag just nu? Hur kan jag stötta mig själv i den här situationen? De allra flesta är så vana vid att lyssna på andras behov att de inte längre vet vad de själva vill och behöver. 

Vad är det för skillnad på självmedkänsla och att unna sig, exempelvis att köpa ett nytt plagg eller en bakelse?
– Självmedkänsla är att kunna möta sig själv med en värme och förståelse även när det är tufft. Det gör att vi kan hantera våra känslor bättre och då behöver vi inte styras av impulsen att unna oss. Att shoppa eller äta något sött är många gånger en flykt ifrån en obehaglig känsla. Om du känner dig stressad, så känns det lite bättre en kort stund om du äter den där bakelsen. Men känslan kommer tillbaka när bakelsen är slut. Med självmedkänsla kan du hantera stressen istället för att fly ifrån den. 

När vi förstår skillnaden är det lättare att skilja på vad som är vad. menar Maria.
– Du kan ju fortfarande vilja unna dig något när du är självsnäll, men då är det ett val du gör och inte en impuls som kommer ur att du vill trösta dig själv eller fly ifrån något obehagligt. 

 

I boken har du ett kapitel om att känna sig värdefull, på vilket sätt hänger självmedkänlsla ihop med vårt egenvärde?
– Självmedkänsla är något du kan ge dig själv även i de stunder då du inte känner dig värdefull. Du blir din egen bästa vän som kan ge dig värme och tröst även när du känner dig liten och svag. Det är väldigt vanligt att vi skapar vårt värde utifrån det vi presterar. Som att vi är värda att älskas om vi ställer upp för andra, har det städat och fint hemma eller har ett bra jobb. Den dagen du förlorar ditt jobb eller inte orkar vara den som alltid lyssnar är det lätt att känna sig värdelös. Att aktivt arbeta med sin självmedkänsla gör att du kan hitta en trygg grund i dig själv oavsett hur livet ser ut omkring dig.

LÄS OCKSÅ: Åsa lämnade ekorrhjulet – och skrev en bok om det

Handen på hjärtat, hur bra är du själv på att vara självsnäll?
– Jag skrev den här boken för att jag ville lära mig att vara självsnäll. Under alla år jag jobbat med att hjälpa mina klienter så har jag sett hur viktigt det är att kunna behandla sig själv med respekt och värme. Men det var svårt att vända de känslorna mot mig själv. I takt med att boken växte fram övade jag mig i självmedkänsla och upptäckte att det är ett förhållningssätt som vi kan välja att ha till oss själva varje dag. Idag väljer jag det förhållningsättet varje morgon. Vissa dagar är det lättare, andra dagar är det tufft. 

3 tips på hur du kan bli mer självsnäll
• När du märker att du blir självkritisk – ställ dig själv frågan ”Hur kan jag stötta mig själv just nu?”
• Små förändringar i din vardag eller i ditt tankesätt är vägen till självsnällhet. Bestäm dig för en sak du vill öva på och börja där. Det kan vara att du väljer att lyssna på dig själv eller övar dig att säga nej till andras krav. Om du ska förändra allt på en gång har du bäddat för att tappa sugen.
• Kom också ihåg att förändring tar tid och att din hjärna lär sig genom upprepning och misslyckanden. Om du inte gör självsnälla val en dag innebär inte det att det är kört, du kan fortfarande välja att vara självsnäll nästa dag.

Av Nina Törmark


Maria Helander

Yrke: Beteendevetare, samtalsterapeut och yogalärare
Bor: Stockholm och Avesta
Aktuell med: Boken ”Konsten att vara självsnäll”, har tidigare givit ut ”Viktfällan”
Mer info: Läs mer om Maria på hennes blogg och hemsida, Maria driver även Självsnällpodden.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Liten flicka ger insulinspruta till sig själv

PFAS ökar risk för diabetes och celiaki

Eko/miljö

Ny forskning visar att risken för typ 1-diabetes och celiaki kan öka hos barn om deras mödrar utsatts för vanliga högfluorerade kemikalier, så kallade PFAS, under graviditeten. Dessa syntetiska ämnen finns i många vanliga produkter i vår vardag.

kvinna på badstrand

Svider det när du kissar? Lingon sköljer bort bakterierna

Hälsa

Långa dagar på stranden är underbara. Men om du känner att det svider i underlivet när du kissar efter en härlig baddag – då kan du ha fått blåskatarr. Att du glömmer bort att dricka vatten och badar kallt kan ge bränsle till bakterierna så att de förökar sig. Ett snabbt och naturlig sätt att få bukt med problemet är att ta en kur med lingonjuice.

frukt och grönsaker

10 anledningar att äta C-vitamin

Hälsa

Det pratas mycket om immunförsvaret just nu och vad man kan göra för att stärka det. En vitamin som bidrar till ett väl fungerande immunförsvar är C-vitamin. Det kan bland annat förkorta och lindra förkylningssymtom, men C-vitamin behövs också för kroppens brosk- och benvävnad, det är bra för tänderna och verkar kunna motverka träningsvärk.

Illustration av en doula som stöd till en gravid kvinna

Allt du vill veta om att föda med en doula

Gravid/barn

I en hårt ansatt förlossningsvård blir det allt populärare att anlita en doula för att få stöd och kontinuerlig närvaro under graviditet och förlossning. Även intresset för att bli doula växer. Men vad är egentligen en doula och vad behöver man tänka på när man väljer en?

skål med grönsaker

Ät efter säsong – för både smaken och klimatet

Kost

Förr i tiden anpassade vi den mat vi åt efter de råvaror som fanns tillgängliga. Idag är valmöjligheterna. Vi kan äta i princip allt året om, även om råvaror utanför säsong smakar sämre. Med sensommar och höst kommer skördesäsongen igång och ingen årstid passar väl bättre för att börja äta efter säsong än just vid den svenska höstskörden.

 

kvinna i spagat

En bra hållning bevarar vår hälsa

Hälsa

Ensidiga, upprepade rörelser försämrar din kroppshållning. Eftersom majoriteten i Sverige arbetar på kontor eller i andra yrken där upprepandet är en del av jobbet blir hållningen sämre – om du inte gör något åt det. Bli medveten om hur du går, sitter eller står och sträck på en krokig rygg och nacke med jämna mellanrum. Det kan minska besvär i rygg, nacke, axlar och även problem med höfterna. Dessutom så stärker en bra kroppshållning självförtroendet.

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hälsa

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

 

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

 

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

 

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

 

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.