Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Maria Helander: “Hälsa börjar med en vilja att ta hand om sig själv”

Maria Helander

Yrke: Beteendevetare, samtalsterapeut och yogalärare
Bor: Stockholm och Avesta
Aktuell med: Boken ”Konsten att vara självsnäll”, har tidigare givit ut ”Viktfällan”
Mer info: Läs mer om Maria på hennes blogg och hemsida, Maria driver även Självsnällpodden.

Att vara snäll mot sig själv, vad är det egentligen? Är det att unna sig bakelser och shopping? Nej, det är betydligt mindre glamouröst men mer angeläget och innebär bland annat att bli bättre på att säga nej till andras önskemål och att känna efter vad du själv vill. Samtalsterapeuten och beteendevetaren Maria Helander som skrivit boken ”Självsnäll” om varför det är viktigt och tipsar om hur vi kan bli bättre på det.

Maria Helander är samtalsterapeut och beteendevetare, hon känns igen av TV-tittarna från programmen "Gift vid första ögonkastet" och "Lyxfällan" där hon medverkat som expert. Nu är hon aktuell med boken ”Självsnäll”. I sin roll som terapeut möter hon ofta personer som satt sig själva åt sidan i sådan omfattning att det till slut gjort dem sjuka.

Hur ser du med de glasögonen på vikten av att ta hand om oss själva?
– Det finns många fördelar med att vara mer självsnäll. Jag skulle våga påstå att all hälsa börjar i en önskan att ta bättre hand om sig själv.
Att vara snäll mot sig själv är den bästa förutsättningen för att åstadkomma förändringar till det bättre i livet menar Maria. Enligt henne händer det händer saker i hjärnan när vi är byter ut negativt självprat till självmedkänsla, då bildas belöningshormonet oxytocin som dämpar stress och skapar välbehag. Vilket i sin tur gör att det blir lättare att coacha oss själva till att göra sunda val och sätta tydligare gränser mot andra.

 

LÄS OCKSÅ: Agneta Sjödins bästa tips för återhämtning

Varför brister så många av oss på det området tror du?
– En anledning till det är att vi använder självkritiken som en slags motor för att kunna prestera bättre. Att disciplinera sig, skärpa sig och skaffa en karaktär tror vi är vägen till att lyckas. Och då blir vi hårda mot oss själva och den inre självkritikern får fritt spelrum, när vi inte orkar prestera som vi har förutsatt oss. Många tänker att om de blir snälla mot sig själva så kommer de att bli lata eller tappa kontrollen. Men det är precis tvärtom. Självsnällhet hjälper oss att välja att göra det som vi mår bra av. 

Tror vi att det är egoistiskt att avsätta tid att ta hand om oss själva, var kommer det ifrån?
– Många av oss har redan tidigt fått lära sig att sätta andras välbefinnande före våra egna behov. Vi fostras till att vara snälla och ställa upp, men glömmer att vi behöver ta hand om oss själva också för att orka ta hand om andra. Vi är också rädda att andra ska tycka att vi är slöa eller egoistiska om vi går hem tidigt från jobbet när kollegorna jobbar vidare, eller tackar nej till en fest för att vi hellre vill vila. Fast det troligen är precis tvärtom – att de flesta omkring oss skulle tycka att vi gjorde ett klokt val som tar hand om oss själva.

LÄS OCKSÅ: Lisen Sundgrens nybörjarguide till skogsbad

Maria Helander

Är det vanligt att de som uppsöker dig i din roll som samtalsterapeut har svårt att prioritera sig själva?
– Det är mycket vanligt och när man till slut söker upp mig kan det ha gått så långt att stressen har gjort en sjuk. Det första steget är alltid i att börja öva sig i att lyssna in sina egna behov. Vad behöver jag just nu? Hur kan jag stötta mig själv i den här situationen? De allra flesta är så vana vid att lyssna på andras behov att de inte längre vet vad de själva vill och behöver. 

Vad är det för skillnad på självmedkänsla och att unna sig, exempelvis att köpa ett nytt plagg eller en bakelse?
– Självmedkänsla är att kunna möta sig själv med en värme och förståelse även när det är tufft. Det gör att vi kan hantera våra känslor bättre och då behöver vi inte styras av impulsen att unna oss. Att shoppa eller äta något sött är många gånger en flykt ifrån en obehaglig känsla. Om du känner dig stressad, så känns det lite bättre en kort stund om du äter den där bakelsen. Men känslan kommer tillbaka när bakelsen är slut. Med självmedkänsla kan du hantera stressen istället för att fly ifrån den. 

När vi förstår skillnaden är det lättare att skilja på vad som är vad. menar Maria.
– Du kan ju fortfarande vilja unna dig något när du är självsnäll, men då är det ett val du gör och inte en impuls som kommer ur att du vill trösta dig själv eller fly ifrån något obehagligt. 

 

I boken har du ett kapitel om att känna sig värdefull, på vilket sätt hänger självmedkänlsla ihop med vårt egenvärde?
– Självmedkänsla är något du kan ge dig själv även i de stunder då du inte känner dig värdefull. Du blir din egen bästa vän som kan ge dig värme och tröst även när du känner dig liten och svag. Det är väldigt vanligt att vi skapar vårt värde utifrån det vi presterar. Som att vi är värda att älskas om vi ställer upp för andra, har det städat och fint hemma eller har ett bra jobb. Den dagen du förlorar ditt jobb eller inte orkar vara den som alltid lyssnar är det lätt att känna sig värdelös. Att aktivt arbeta med sin självmedkänsla gör att du kan hitta en trygg grund i dig själv oavsett hur livet ser ut omkring dig.

LÄS OCKSÅ: Åsa lämnade ekorrhjulet – och skrev en bok om det

Handen på hjärtat, hur bra är du själv på att vara självsnäll?
– Jag skrev den här boken för att jag ville lära mig att vara självsnäll. Under alla år jag jobbat med att hjälpa mina klienter så har jag sett hur viktigt det är att kunna behandla sig själv med respekt och värme. Men det var svårt att vända de känslorna mot mig själv. I takt med att boken växte fram övade jag mig i självmedkänsla och upptäckte att det är ett förhållningssätt som vi kan välja att ha till oss själva varje dag. Idag väljer jag det förhållningsättet varje morgon. Vissa dagar är det lättare, andra dagar är det tufft. 

3 tips på hur du kan bli mer självsnäll
• När du märker att du blir självkritisk – ställ dig själv frågan ”Hur kan jag stötta mig själv just nu?”
• Små förändringar i din vardag eller i ditt tankesätt är vägen till självsnällhet. Bestäm dig för en sak du vill öva på och börja där. Det kan vara att du väljer att lyssna på dig själv eller övar dig att säga nej till andras krav. Om du ska förändra allt på en gång har du bäddat för att tappa sugen.
• Kom också ihåg att förändring tar tid och att din hjärna lär sig genom upprepning och misslyckanden. Om du inte gör självsnälla val en dag innebär inte det att det är kört, du kan fortfarande välja att vara självsnäll nästa dag.

Av Nina Törmark


Maria Helander

Yrke: Beteendevetare, samtalsterapeut och yogalärare
Bor: Stockholm och Avesta
Aktuell med: Boken ”Konsten att vara självsnäll”, har tidigare givit ut ”Viktfällan”
Mer info: Läs mer om Maria på hennes blogg och hemsida, Maria driver även Självsnällpodden.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

händer knäpper byxor

Låt bitterörter lugna magen

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.