Mineralernas doldisar

Guide till mineralernas doldisar

Järn, magnesium och kalcium känner ju de flesta till. Men vad vet du om deras mindre kända mineralkompisar?
Kolla vår korta guide och bli expert!

Förkovra dig i några mindre kända men hyllade mineraler i vår miniguide.
Här får du snabbt information om när, var och hur dessa doldisar kan hjälpa – eller stjälpa – din hälsa.

 Läs också: Liten guide till viktiga mineraler

 

Litium

● kan lindra symptom vid Ménières sjukdom, tardiv dyskinesi och Huntingtons chorea.
● kan lindra smärta orsakad av kristalliserad urinsyra vid fibromyalgi.
● användas för att behandla alkoholism då det skapar avsmak mot alkohol.
● kan öka fertiliteten.
● används i höga doser för att behandla manodepressiv sjukdom.
● man har sett ett samband mellan låga litiumhalter i dricksvatten och ökad förekomst av självmord, våld, våldtäkt och andra våldsbrott.
● används terapeutiskt för att behandla huvudvärk, fibromyalgi, depression, autism, gikt och aggressivitet.

Läs också: Känner du dig missmodig eller mår dåligt psykiskt? Du kan ha litiumbrist

Molybden

● stödjer leverns avgiftningsfunktion.
● förebygger karies.
● kan normalisera höga järn och kopparnivåer i kroppen.
● lindrar besvär från astma.
● bristsymptom kan vara hypoglykemi, humörsvängningar, depression, kemikalieöverkänslighet och försämrad avgiftningsfunktion i levern.
● används terapeutiskt för att behandla symptom och sjukdomar som candida, astma, reumatism, wilson sjukdom samt för att balansera höga koppar och järnvärden.
● bra källor till molybden är till exempel bovete, vetegroddar och bönor.

► Läs också: Därför är du gjord för att äta joniska mineraler

Koppar

● nedsatt funktion i binjurarna leder till ökade kopparnivåer.
● låga kopparvärden ökar risken för höga värden av skadligt LDL-kolesterol.
● kopparöverskott kan bidra till att huden åldras i förtid.
● förstärker effekten av anti-inflammatoriska medel.
● brist på koppar kan leda till anemi och järnbrist, håravfall, ödem, tandköttssjukdom, skelettskador, förändringar i hårets pigmentering och skelettskador.
● används terapeutiskt för att bland annat behandla av vitligo, reumatism och för att förebygga hjärtsjukdom.
● koppar finns till exempel i lever, skaldjur och oliver.

Läs också: Har du kopparspiral? Kom ihåg att äta extra zink!

Selen

● viktig antioxidant.
● stärker immunförsvaret.
● skyddar mot kvicksilver- och arsenikförgiftning.
● stärker musklernas funktion inklusive hjärtat.
● behövs för reglering av sköldkörtelns funktion.
● i Norden ha vi mycket selenfattiga jordar vilket ökar behovet av tillskott.
● förstärker effekterna av E-vitamin
● kan fungera förebyggande mot cancer framkallat av kemikalier.
● används terapeutiskt mot ett stort antal sjukdomar och besvär, bland annat: MS, växtvärk, reumatism, allergi, akne, depression, trötthet och grå starr.
● bra källor till selen är smör, paranötter och fullkornsvetebröd.

► Läs också: Studie: Tillskott av selen skulle kunna hjälpa infertila par

Jod

● behövs i alla kroppens celler för att de ska kunna fungera normalt.
● jod behövs för att bibehålla normal funktion i sköldkörteln.
● jodbris hos vuxna leder till struma eller hypotyreoidism.
● cirka 72 procent av jordens vuxna befolkning är påverkade av jodbrist relaterade störningar.
● ökad risk att drabbas av jodbrist finns bland annat hos personer som bantar eller inte använder salt innehållande jod.
● symptom på jodbrist kan till exempel vara PMS, viktökning, kalla händer och fötter, försämrat immunförsvar, trötthet, depression och andra typiska symptom för hyporyteos.
● bra källor till jod är alger, sill, mjölk och ägg.

Mangan

● behövs för att omvandla tyrosin till dopamin och för att bilda tyrosin.
● förbättrar upptaget av magnesium.
● viktig byggsten för ämnet hyaluronsyra som smörjer lederna.
● är antioxuidant.
● behövs för normal funktion i bindväven.
● nödvändig för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig c-vitamin, kolin, biotin och vitamin B1 och B2.
● diabetiker har hälften så mycket mangan som genomsnittsbefolkningen och mangan behövs för att bibehålla fungerande celler i bukspottskörteln.
● symptom på manganbrist kan till exempel vara balansproblem, yrsel, sterilitet, impotens, artrit och hettande ansikte.
● mangan hittar du till exempel i sädesslag, nötter, sesamfrön och lingon.

► Läs också: Större effekt av dina tillskott? Lär dig om rekommenderad vs terapeutisk dos

Kalium

● både över och underskott kan leda till hjärtstillestånd.
● den största koncentrationen finns inne i cellerna.
● reglerar hjärtrytmen.
● styr tillsammans med natrium kroppens vätskebalans.
● en kost med högt innehåll av kalium och lågt natruiminnehåll har visat sig kunna normalisera ett högt blodtryck.
● kaliumbrist kan visa sig genom symptom som svaghet, trötthet, sömnlöshet, mental förvirring, muskelkramper, rytmstörningar i hjärtat och muskelsvaghet.
● bra källor till kalium är dulse alg, kelp, mandlar, solrosfrön, dadlar och avokado.

► Läs också: Magnesium och kalium minskar risken för stroke hos kvinnor

Fluor

● omdiskuterat ämne där experterna är oeniga huruvida det är positivt eller negativt för hälsan.
● studier tyder på att fluor kortsiktigt stärker bentätheten men långsiktigt kan orsaka benskörhet.
● våra kroppar innehåller tre till sju milligram fluor.
● 90 procent av kroppens fluor finns lagrat i skelettet.
● ett högt fluorintag tros kunna orsaka njursten.
● tecken på fluorbrist kan vara hämmad tillväxt, håravfall och ökad kariesbildning.
● överdosering av fluor kan leda till benskörhet, smärta och stelhet, osteoskleros (onormal förtätning av benmassa) och förkalkning av ligament.

► Läs också: Studie: Fluor misstänks kunna ge sköldkörtelsjukdom

Av Therese Hagberg

Källa: Näringsguiden

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sabine Rosén

Sabine Rosén: ”Blåbär är effektivt vid allergi och fettsyror vid barnönskan”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Andra personen ut: Näringsterapeuten, kinesiologen och akupunktören Sabine Rosén.

närbild mygga på hud

Naturliga – barnvänliga – knep mot mygg

Gravid/barn

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då bör du fortsätta läsa. Här är nämligen några effektiva naturliga sätt att bli slippa de irriterande små rackarna.

Sandra springer i skogen

Bytte antidepressiva mot ett naturligt alternativ

Mental hälsa

Efter sitt andra barn fick Sandra diagnosen PMDS – en svår form av PMS som kan leda till nedstämdhet och personlighetsförändringar. Efter ett år med antidepressiva medel ville hon hitta en naturlig lösning. Idag har känslostormarna lagt sig och Sandra har en trygg bas i livet som består av träning, balans och en liten tablett som innehåller saffran.

peter Wilhelmsson

Peter Wilhelmsson: Här är kosttillskotten jag äter dagligen

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför startar idag serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag berättar om vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Först ut: Näringsmedicinaren och författaren Peter Wilhelmsson.

Ulrika Davidsson

Kostvanor under semestern

Krönikan

Många fasar över hur man ska hålla vikten eller hålla en hälsosam livsstil under sin semester. Det blir lätt för mycket glass, godis, chips och andra onyttigheter under sommarens varma dagar. Känslan att komma tillbaka efter semestern och ställa sig på vågen som visar många kilon plus är inte en önskvärd tanke. Det går dock att ändra sitt tankesätt och boka ett styrelsemöte med sig själv innan du går på semester. Då kan du fundera igenom vad du skulle kunna förbättra denna sommar med din kosthållning och dina sommaraktiviteter.

kvinna håller sig om armen

6 naturliga och effektiva tips för skelett, leder och muskler

Naturlig hälsa

Börjar du känna dig gammal och svag - med mer ledvärk, minskad muskelmassa och så kanske lite benskörhet på det? Eller är du inte där än men vill gärna vara ute i tid för att förebygga och förhoppningsvis förhindra? Här är några stärkande tips för dig som vill hålla dig frisk, stark och värkfri längre - med hjälp av naturliga egenvårdsprodukter.

Birgitta kempe på en stubbe på en sommaräng

Enzymer och örter mot livslånga magproblem

Mage

Birgitta Kempe, 71 år, har haft bekymmer med magen så länge hon kan minnas. Redan i tonåren började den att krångla. Hon fick alla möjliga mediciner, men inget hjälpte. Till slut tvingades hon lära sig leva med illamående, svullnad och magknip. Men förra året kom en oväntad vändning. Hon började med ett kosttillskott som innehåller naturliga matsmältningsenzymer och örter. Och nu, efter mer än 50 år, mår magen bra igen.

sara ström visar yoga mot ryggont

Yoga mot ryggont

Träning

Stillasittande vardag? Många lyft? När vi får ont i ryggen vill vi gärna vara stilla, men det bästa är att istället röra sig mjukt för att motverka stelhet och för att bibehålla styrka. Denna övning, som bara tar 3,5 minut i anspråk, bjuder på snälla, sittande övningar som ger dig just detta.

tre kvinnor med solhatt solar vid strandkanten

12 tips för en skön semester (utan sommarplågor)

Allmänt

Ska du ut och resa i sommar eller njuta av en ”hemester”? Oavsett vilket kan det vara bra med några matnyttiga tips på vägen om hur du på bästa sätt står rustad mot sommarens olika prövningar. Vi hjälper dig med naturliga tips mot oönskad solbränna, turistmage, sommarförkylning, flygrädsla - och mycket mer.

Vitt MSM-pulver på träslev

Därför ska du äta MSM

Naturlig hälsa

MSN? Nej, MSM. Alltså organiskt svavel. MSM är ”mirakelmedlet” som tillför kroppen detta svavel och är bra för alltifrån ledvärk till hudproblem, sköra naglar och håravfall. Och mycket mer än så. Här får du veta mer om det svavelrika tillskottet och varför det har så god effekt på kroppens bindväv.

Ivan Valencia

Ekologiska skönhetsexperten tipsar: Knepen som håller dig snygg längre!

Hud

Hans titel är eco beauty consultant, han är en av medgrundarna till ansedda Organic Beauty Awards och en av de främsta experterna inom ekologisk skönhet i Sverige idag. Kurera frågade Iván Valencia om vad som är trendigt inom hudvård och skönhet just nu – och vilka knep som är hetast att ta till för att främja skönhet inifrån. "De företag som ligger i framkant tar fram lösningar som tas oralt som komplement till krämer", avslöjar Iván bland annat för Kurera. Dessutom avslöjar han knepet för naturlig botox.

Citron- och kokostårta

Nyttigare citron- och kokostårta

Recept

Fira in sommaren med ett härligt tårtkalas. Sommaren är här med sol, färska bär och firande av student, bröllop, dop och midsommar. Här kommer en tårta utan gluten och vanligt socker - som passar till sommarens alla festligheter.

tomater

Lykopen minskar risken för stroke

Hälsa

Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt, blodpropp i hjärnan, och hjärnblödning. Det är också en av våra stora folksjukdomar och antalet strokedrabbade unga ökar. Men det finns sätt att skydda sig. Ett av dem är ämnet lykopen, som finns i tomater, vilket i forskning har visat sig minska risken att drabbas.

Marie Erlandsson Tordsjänta

”Adaptogener gav mig energin och livsglädjen tillbaka”

Naturlig hälsa

Marie Erlandsson Tordsjänta, 41 år, har varit sjukskriven på heltid för utbrändhet två gånger. Hon blev riktigt sjuk båda gångerna och gick tillbaka till jobbet alldeles för tidigt med stressymtom kvar i kroppen. Men ett nytt kosttillskott gav Marie en välkommen energi. "Jag mådde bättre med en gång. Kroppen orkade börja läka, tröttheten blev mindre och jag kände att livsglädjen återvände. För mig tog livet en positiv vändning", säger hon till Kurera.

man i jeans står vid pissoar

7 tips för god prostatahälsa

Hälsa

Är du man? Då är risken stor att du vid något tillfälle i livet kommer att oroa dig för din prostata. Här är tipsen som gör dig lugnare när – eller innan – den oron sätter in.

vacker kvinna med fint hår och fin hy mot gul bakgrund

Därför behöver du kisel

Mage

Kisel är ett spårämne som finns naturligt i kroppen. Det är en viktig komponent i ditt kollagen och stärker även hud, hår, naglar och ledsna magar. Här får du veta mer om ämnet och om varför du behöver tillföra extra kisel.

omega-3-kapsel i form av en fisk

Fiskoljan som inte härsknar i kroppen

Forskning

1971 publicerades den första studien som visade att fet fisk är bra för hjärt- och kärlhälsan. Men att ta tillvara den nyttiga fiskoljan och göra tillskott som inte förlorade effekten visade sig vara svårare än man trodde. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen ägnade tio år på att ta fram en fiskolja som inte härsknar i kroppen – och lyckades. Här berättar han mer om en studie som gjordes på de tio största svenska fiskoljorna och om vilken fiskolja som hade mest effektivt skydd mot härskning.