Mineralernas doldisar

Guide till mineralernas doldisar

Järn, magnesium och kalcium känner ju de flesta till. Men vad vet du om deras mindre kända mineralkompisar?
Kolla vår korta guide och bli expert!

Förkovra dig i några mindre kända men hyllade mineraler i vår miniguide.
Här får du snabbt information om när, var och hur dessa doldisar kan hjälpa - eller stjälpa - din hälsa.

 Läs också: Liten guide till viktiga mineraler

Litium

● kan lindra symptom vid Ménières sjukdom, tardiv dyskinesi och Huntingtons chorea.
● kan lindra smärta orsakad av kristalliserad urinsyra vid fibromyalgi.
● användas för att behandla alkoholism då det skapar avsmak mot alkohol.
● kan öka fertiliteten.
● används i höga doser för att behandla manodepressiv sjukdom.
● man har sett ett samband mellan låga litiumhalter i dricksvatten och ökad förekomst av självmord, våld, våldtäkt och andra våldsbrott.
● används terapeutiskt för att behandla huvudvärk, fibromyalgi, depression, autism, gikt och aggressivitet.

 

Läs också: Känner du dig missmodig eller mår dåligt psykiskt? Du kan ha litiumbrist

Molybden

● stödjer leverns avgiftningsfunktion.
● förebygger karies.
● kan normalisera höga järn och kopparnivåer i kroppen.
● lindrar besvär från astma.
● bristsymptom kan vara hypoglykemi, humörsvängningar, depression, kemikalieöverkänslighet och försämrad avgiftningsfunktion i levern.
● används terapeutiskt för att behandla symptom och sjukdomar som candida, astma, reumatism, wilson sjukdom samt för att balansera höga koppar och järnvärden.
● bra källor till molybden är till exempel bovete, vetegroddar och bönor.

► Läs också: Därför är du gjord för att äta joniska mineraler

Koppar

● nedsatt funktion i binjurarna leder till ökade kopparnivåer.
● låga kopparvärden ökar risken för höga värden av skadligt LDL-kolesterol.
● kopparöverskott kan bidra till att huden åldras i förtid.
● förstärker effekten av anti-inflammatoriska medel.
● brist på koppar kan leda till anemi och järnbrist, håravfall, ödem, tandköttssjukdom, skelettskador, förändringar i hårets pigmentering och skelettskador.
● används terapeutiskt för att bland annat behandla av vitligo, reumatism och för att förebygga hjärtsjukdom.
● koppar finns till exempel i lever, skaldjur och oliver.

Läs också: Har du kopparspiral? Kom ihåg att äta extra zink!

Selen

● viktig antioxidant.
● stärker immunförsvaret.
● skyddar mot kvicksilver- och arsenikförgiftning.
● stärker musklernas funktion inklusive hjärtat.
● behövs för reglering av sköldkörtelns funktion.
● i Norden ha vi mycket selenfattiga jordar vilket ökar behovet av tillskott.
● förstärker effekterna av E-vitamin
● kan fungera förebyggande mot cancer framkallat av kemikalier.
● används terapeutiskt mot ett stort antal sjukdomar och besvär, bland annat: MS, växtvärk, reumatism, allergi, akne, depression, trötthet och grå starr.
● bra källor till selen är smör, paranötter och fullkornsvetebröd.

 

► Läs också: Studie: Tillskott av selen skulle kunna hjälpa infertila par

Jod

● behövs i alla kroppens celler för att de ska kunna fungera normalt.
● jod behövs för att bibehålla normal funktion i sköldkörteln.
● jodbris hos vuxna leder till struma eller hypotyreoidism.
● cirka 72 procent av jordens vuxna befolkning är påverkade av jodbrist relaterade störningar.
● ökad risk att drabbas av jodbrist finns bland annat hos personer som bantar eller inte använder salt innehållande jod.
● symptom på jodbrist kan till exempel vara PMS, viktökning, kalla händer och fötter, försämrat immunförsvar, trötthet, depression och andra typiska symptom för hyporyteos.
● bra källor till jod är alger, sill, mjölk och ägg.

Mangan

● behövs för att omvandla tyrosin till dopamin och för att bilda tyrosin.
● förbättrar upptaget av magnesium.
● viktig byggsten för ämnet hyaluronsyra som smörjer lederna.
● är antioxuidant.
● behövs för normal funktion i bindväven.
● nödvändig för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig c-vitamin, kolin, biotin och vitamin B1 och B2.
● diabetiker har hälften så mycket mangan som genomsnittsbefolkningen och mangan behövs för att bibehålla fungerande celler i bukspottskörteln.
● symptom på manganbrist kan till exempel vara balansproblem, yrsel, sterilitet, impotens, artrit och hettande ansikte.
● mangan hittar du till exempel i sädesslag, nötter, sesamfrön och lingon.

► Läs också: Större effekt av dina tillskott? Lär dig om rekommenderad vs terapeutisk dos

Kalium

● både över och underskott kan leda till hjärtstillestånd.
● den största koncentrationen finns inne i cellerna.
● reglerar hjärtrytmen.
● styr tillsammans med natrium kroppens vätskebalans.
● en kost med högt innehåll av kalium och lågt natruiminnehåll har visat sig kunna normalisera ett högt blodtryck.
● kaliumbrist kan visa sig genom symptom som svaghet, trötthet, sömnlöshet, mental förvirring, muskelkramper, rytmstörningar i hjärtat och muskelsvaghet.
● bra källor till kalium är dulse alg, kelp, mandlar, solrosfrön, dadlar och avokado.

 

► Läs också: Magnesium och kalium minskar risken för stroke hos kvinnor

Fluor

● omdiskuterat ämne där experterna är oeniga huruvida det är positivt eller negativt för hälsan.
● studier tyder på att fluor kortsiktigt stärker bentätheten men långsiktigt kan orsaka benskörhet.
● våra kroppar innehåller tre till sju milligram fluor.
● 90 procent av kroppens fluor finns lagrat i skelettet.
● ett högt fluorintag tros kunna orsaka njursten.
● tecken på fluorbrist kan vara hämmad tillväxt, håravfall och ökad kariesbildning.
● överdosering av fluor kan leda till benskörhet, smärta och stelhet, osteoskleros (onormal förtätning av benmassa) och förkalkning av ligament.

► Läs också: Studie: Fluor misstänks kunna ge sköldkörtelsjukdom

Av Therese Hagberg

Källa: Näringsguiden

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Insektshotell

Så bygger du ett eget insektshotell

Trädgård

Fjärilar, bin, nyckelpigor och humlor i trädgården hör till sommaren. Men ibland får man hjälpa dem på traven. Och att bygga ett tillhåll för insekter är både enkelt och billigt – och du får garanterat valuta för ansträngningen.

vilda-vaxter-skola-syren

Vilda växter-skola: syren

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om den väldoftande syrenens något oväntade användningsområden.

Lämna skorna hemma – idag är det barfotadagen

Hälsa

Att vistas i naturen är helande för kropp och själ. Och när du slänger av dig skorna och går barfota på gräs, sand, jord och sten då får du en ännu starkare kontakt med jorden. Författaren, föreläsaren och kursmentorn Lilian Alterskjaer ville uppmärksamma oss på att inte glömma bort naturen självläkande kraft och skapade Barfotadagen – som firas överallt i Sverige idag.

Ny undersökning: Därför har svenskarna magproblem

Hälsa

Fyra av fem svenskar har så stora problem med magen att det påverkar deras vardag. Stress uppges som den största orsaken följt av fet mat, för mycket mat, alkohol och oregelbundna måltider. Hälsobarometern har även inkluderat våra grannländer och i Finland har man mest ont i magen - 87 procent uppger att de lider av magproblem.

Mineralet som boostar hud, hår & naglar

Hälsa

Sommaren står inför dörren – men håret känns tunt, naglarna sköra och ansiktet vinterglåmigt. Känns det igen? Ett tillskott med kisel kan ge fylligare hår, friskare hud och starkare naglar på några veckor. Läs om kroppens behov av mineraler och spårämnet kisel.

 

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

 

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.