Mineralernas doldisar

Guide till mineralernas doldisar

Järn, magnesium och kalcium känner ju de flesta till. Men vad vet du om deras mindre kända mineralkompisar?
Kolla vår korta guide och bli expert!

Förkovra dig i några mindre kända men hyllade mineraler i vår miniguide.
Här får du snabbt information om när, var och hur dessa doldisar kan hjälpa – eller stjälpa – din hälsa.

 Läs också: Liten guide till viktiga mineraler

 

Litium

● kan lindra symptom vid Ménières sjukdom, tardiv dyskinesi och Huntingtons chorea.
● kan lindra smärta orsakad av kristalliserad urinsyra vid fibromyalgi.
● användas för att behandla alkoholism då det skapar avsmak mot alkohol.
● kan öka fertiliteten.
● används i höga doser för att behandla manodepressiv sjukdom.
● man har sett ett samband mellan låga litiumhalter i dricksvatten och ökad förekomst av självmord, våld, våldtäkt och andra våldsbrott.
● används terapeutiskt för att behandla huvudvärk, fibromyalgi, depression, autism, gikt och aggressivitet.

Läs också: Känner du dig missmodig eller mår dåligt psykiskt? Du kan ha litiumbrist

Molybden

● stödjer leverns avgiftningsfunktion.
● förebygger karies.
● kan normalisera höga järn och kopparnivåer i kroppen.
● lindrar besvär från astma.
● bristsymptom kan vara hypoglykemi, humörsvängningar, depression, kemikalieöverkänslighet och försämrad avgiftningsfunktion i levern.
● används terapeutiskt för att behandla symptom och sjukdomar som candida, astma, reumatism, wilson sjukdom samt för att balansera höga koppar och järnvärden.
● bra källor till molybden är till exempel bovete, vetegroddar och bönor.

► Läs också: Därför är du gjord för att äta joniska mineraler

Koppar

● nedsatt funktion i binjurarna leder till ökade kopparnivåer.
● låga kopparvärden ökar risken för höga värden av skadligt LDL-kolesterol.
● kopparöverskott kan bidra till att huden åldras i förtid.
● förstärker effekten av anti-inflammatoriska medel.
● brist på koppar kan leda till anemi och järnbrist, håravfall, ödem, tandköttssjukdom, skelettskador, förändringar i hårets pigmentering och skelettskador.
● används terapeutiskt för att bland annat behandla av vitligo, reumatism och för att förebygga hjärtsjukdom.
● koppar finns till exempel i lever, skaldjur och oliver.

Läs också: Har du kopparspiral? Kom ihåg att äta extra zink!

Selen

● viktig antioxidant.
● stärker immunförsvaret.
● skyddar mot kvicksilver- och arsenikförgiftning.
● stärker musklernas funktion inklusive hjärtat.
● behövs för reglering av sköldkörtelns funktion.
● i Norden ha vi mycket selenfattiga jordar vilket ökar behovet av tillskott.
● förstärker effekterna av E-vitamin
● kan fungera förebyggande mot cancer framkallat av kemikalier.
● används terapeutiskt mot ett stort antal sjukdomar och besvär, bland annat: MS, växtvärk, reumatism, allergi, akne, depression, trötthet och grå starr.
● bra källor till selen är smör, paranötter och fullkornsvetebröd.

► Läs också: Studie: Tillskott av selen skulle kunna hjälpa infertila par

Jod

● behövs i alla kroppens celler för att de ska kunna fungera normalt.
● jod behövs för att bibehålla normal funktion i sköldkörteln.
● jodbris hos vuxna leder till struma eller hypotyreoidism.
● cirka 72 procent av jordens vuxna befolkning är påverkade av jodbrist relaterade störningar.
● ökad risk att drabbas av jodbrist finns bland annat hos personer som bantar eller inte använder salt innehållande jod.
● symptom på jodbrist kan till exempel vara PMS, viktökning, kalla händer och fötter, försämrat immunförsvar, trötthet, depression och andra typiska symptom för hyporyteos.
● bra källor till jod är alger, sill, mjölk och ägg.

Mangan

● behövs för att omvandla tyrosin till dopamin och för att bilda tyrosin.
● förbättrar upptaget av magnesium.
● viktig byggsten för ämnet hyaluronsyra som smörjer lederna.
● är antioxuidant.
● behövs för normal funktion i bindväven.
● nödvändig för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig c-vitamin, kolin, biotin och vitamin B1 och B2.
● diabetiker har hälften så mycket mangan som genomsnittsbefolkningen och mangan behövs för att bibehålla fungerande celler i bukspottskörteln.
● symptom på manganbrist kan till exempel vara balansproblem, yrsel, sterilitet, impotens, artrit och hettande ansikte.
● mangan hittar du till exempel i sädesslag, nötter, sesamfrön och lingon.

► Läs också: Större effekt av dina tillskott? Lär dig om rekommenderad vs terapeutisk dos

Kalium

● både över och underskott kan leda till hjärtstillestånd.
● den största koncentrationen finns inne i cellerna.
● reglerar hjärtrytmen.
● styr tillsammans med natrium kroppens vätskebalans.
● en kost med högt innehåll av kalium och lågt natruiminnehåll har visat sig kunna normalisera ett högt blodtryck.
● kaliumbrist kan visa sig genom symptom som svaghet, trötthet, sömnlöshet, mental förvirring, muskelkramper, rytmstörningar i hjärtat och muskelsvaghet.
● bra källor till kalium är dulse alg, kelp, mandlar, solrosfrön, dadlar och avokado.

► Läs också: Magnesium och kalium minskar risken för stroke hos kvinnor

Fluor

● omdiskuterat ämne där experterna är oeniga huruvida det är positivt eller negativt för hälsan.
● studier tyder på att fluor kortsiktigt stärker bentätheten men långsiktigt kan orsaka benskörhet.
● våra kroppar innehåller tre till sju milligram fluor.
● 90 procent av kroppens fluor finns lagrat i skelettet.
● ett högt fluorintag tros kunna orsaka njursten.
● tecken på fluorbrist kan vara hämmad tillväxt, håravfall och ökad kariesbildning.
● överdosering av fluor kan leda till benskörhet, smärta och stelhet, osteoskleros (onormal förtätning av benmassa) och förkalkning av ligament.

► Läs också: Studie: Fluor misstänks kunna ge sköldkörtelsjukdom

Av Therese Hagberg

Källa: Näringsguiden

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Gråhårig man speglar sig

Grått hår – en markör för god hälsa?

Forskning

Spanska forskare har genom att studera vildsvin kommit fram till att grått hår kan vara ett tecken på god hälsa. Länge har det betraktats som motsatsen och något som ska döljas till varje pris för att bibehålla ett ungdomligt och hälsosamt utseende. Men den grå manen kan nu istället visa sig vara en symbol för god hälsa – medan rödhåriga kan ligga lite mer pyrt till.

sittande kvinna

Enkla knep för att undvika stillasittande

Hälsa

Människan är skapad för rörelse. Att leva sitt liv med mycket stillasittande är inte naturligt för kroppen. I Sverige sitter vuxna i snitt åtta timmar per dag och bara hälften motionerar mer än 30 minuter i veckan. Att minska antalet stillasittande timmar från åtta till tre kan öka livslängden med två till tre år

Frukost

Ny forskning: ”Du beter dig som du äter”

Kost

Vad vi äter påverkar hur vi mår och beter oss mot andra, visar ny forskning. Tidigare har Kurera berättat om att socker visat sig vara en starkt bidragande orsak till psykisk ohälsa. I en artikel i Svt nyheter berättades det nyligen att vad vi äter i övrigt styr vårt humör.

Studie: ”Minskat köttintag – bra för tarmhälsan”

Kost

Nu kommer fler argument för att dra ned på köttkonsumtionen. En riklig köttkonsumtion har nämligen visat sig kunna ligga bakom divertikulit eller inflammerade tarmfickor. Sedan tidigare har rökning och stillasittande pekats ut som bovar men nu är det alltså biffen som sägs ställa till det.

Så bevarar män självständighet och hälsa långt upp i åldern

Forskning

Hur gör man för att kunna klara sig själv och vara någorlunda frisk högt upp i åldern? En studie på män födda mellan 1920 och 1924 där man utvärderat dem sex gånger sedan 1970 gav tydliga besked. Rök inte, ät inte för mycket och när du väl äter, välj en medelhavsliknande kost. Då har du goda chanser att bli gammal och dessutom bevara din självständighet långt upp i åldern.

Sötpotatis

Aminosyra kan förebygga ALS och alzheimer

Naturlig hälsa

Kan lösningen på gåtan ALS finnas i sjön? Sjukdomar som ALS, och alzheimer gäckar oss fortfarande och än finns inga effektiva mediciner mot dessa svåra åkommor men nu verkar forskare vara en lösning på spåren. Algblomningen i Östersjön har länge varit ett problem och man har sedan tidigare kunnat konstatera att gifterna kan orsaka bland annat leverskador.

Hälsosam mat, nötter, lax. olivolja och avokado

Träna hållbart med antiinflammatorisk mat

Träning

En hälsosam kost är en av förutsättningarna för en hållbar livsstil – särskilt för återhämtning i samband träning. En felaktig kost sänker kroppens pH-värde och ökar risken för oxidativ stress, inflammation och skador. Därför är det viktigt för den som tränar att stödja kroppen med antiinflammatorisk kost och extra intag av antioxidanter.

Rhesusapa

Återhållsam diet kan ge ett längre liv

Forskning

LCHF i all ära men för den som vill addera år till livslängden är det svältkost som gäller. Eller kalorirestriktion som det också kallas och då inte i vanlig viktväktarbemärkelse utan helst ska man hålla nere kaloriintaget under 1000 kilokalorier om dagen skriver KIT.

Hormonstörande ämnen i vanliga hudvårdsprodukter

Skönhet

Att välja hudvård och make-up med naturliga ingredienser har aldrig varit viktigare. Inte sedan barockens tid med sitt blysmink har väl det vi applicerar på kroppen för att bli mjuka och vackra varit mer fyllt med diverse mer eller mindre farliga ämnen. Om inte annat finns det betydligt fler skadliga ämnen att välja på i morden tid.

johanna bjurström

Skydda dig mot allergier genom att ta hand om din tarm

Krönikan

Allergi kan uppkomma genom att bakterier och parasiter tar sig in i mage och tarm, där de skapar föruttnelsebakterier. Detta kan leda till nedsatt immunförsvar med trötthet, allergier, akne, eksem, olika tarmproblem och autonoma sjukdomar som följd. Väl fungerande mage och tarm är oftast liktydigt med god hälsa. Här delar jag med mig av mina bästa tips för en frisk tarmhälsa och ett starkt immunförsvar.

Kirurgi – värsta placebon

Hälsa

Saknar kirurgi bevisad effekt? Ja i alla fall i vissa fall menar den austaliensiske kirurgen Ian Harris som i sin bok ”Surgery, The Ultimate Placebo: A surgeon cuts through the evidence” uttrycker stark skepsis mot flera typer av kirurgi, dels för att undersökningar visar att många ingrepp har mindre effekt av än vad som påstås.

Kökssvamp

Därför ska du inte mikra din disktrasa

Forskning

Kökets måsten för rengöring - disktrasan och skrubsvampen är svåra att klara sig utan när det gäller att hålla rent på diskbänk och arbetsytor. Något som är viktigt för att hålla god hygien men hur fräscha är de egentligen?

Pannkaor med bär

Glutenfria pannkakor med sommarbär

Recept

Supergoda, nyttiga och näringsrika är dessa naturligt glutenfria fullkornspannkakor från Nillas Kitchen. Varför inte göra dem till frukost i helgen. Smeten är gjord på havremjöl och fullkornsrismjöl.

Högintensiv träning – så funkar det

Träning

Trött på långa löprundor? En ny träningsform kan ge ny inspiration, kanske är det dags att prova en mer tidseffektiv metod när träningen drar igång igen i höst.  Högintensiv träning eller HIIT som det förkortas är en explosiv träningsform som bland annat kickstartar kroppens förbränning.

Allt fler skolor skippar sockret

Kost

Frågan om barn äter för mycket socker upphör aldrig att engagera. Med hjälp av bland annat program som "Skolmatslyftet" och "En sockermart skola" väljer nu allt fler skolor runt om i landet att begränsa barnens tillgång till socker.

Växtbaserad mjölk och ett havreax

Växtbaserad mjölk ökar i popularitet

Kost

Försäljningen av havre- och annan växtbaserad mjölk fortsätter att öka och ta marknadsandelar från den traditionella komjölken, skriver SVT. Orsakerna till att man byter är många - allt från etiska och miljömässiga till reda hälsoskäl.

Mun

Fixa frisk andedräkt på naturlig väg

Allmänt

Idag är det internationella dagen för god andedräkt. God andedräkt är inte bara ett resultat av god munhygien även om det givetvis är viktigt – andedräkten påverkas även av vår matsmältning och vad vi äter. Vem har inte hamnat bredvid någon på bussen som ätit färsk vitlök till lunch?

Choklad

Ny märkning kan klassa godis som hälsosamt

Politik

Grönt ljus för choklad – skulle inte tro det.  Sedan december 2016 är det obligatoriskt med enhetlig märkning för livsmedel inom EU. Samtidigt tillåts producenterna att ha med egen märkning på förpackningarna och har nu tagit fram vad de kallar för en trafikljusmärkning. Färgerna rött, gult och grönt ska hjälpa konsumenten att äta hälsosammare är det tänkt.

Titti Holmer psykolog

Tittis Holmers 5 tips för ett lyckligare liv

Krönikan

De flesta är väl överens om att lycka är något eftersträvansvärt. Vad som statuerar lycka är olika beroende på vem frågar. Hur kan vi då öka lyckan i våra liv? Det vet psykologen Titti Holmer som lyfter fram förmågan att glädjas över det vi redan har, motion och att utveckla sina gåvor och intressen.

Besprutad odlimg

FN riktar skarp kritik mot användandet av kemiska bekämpningmedel

Eko/miljö

FN slår hål på myten att vi skulle behöva kemiska bekämpningsmedel för att klara av att föda en växande befolkning skriver Aktuell hållbarhet. Nyligen presenterades en rapport som anklagar tillverkare av bekämpningsmedel för att motarbeta försök att minska användandet giftiga bekämpningsmedel som man anser utgöra ett hot mot både miljön och människors hälsa.

Brandsläckare

Giftiga ämnen kan lämna kroppen snabbare än man trott

Forskning

Den som sett dokumentärfilmaren Stefan Jarls film ”Underkastelsen” där den då gravida skådespelerskan Eva Röse fick halterna av bland andra bromerade flamskyddsmedel i blodet uppmätta drog sig troligen för att så mycket som ta i ett bisfenol A -bestruket kvitto eller för den delen köpa nagellack igen. Men nu visar en studie från Arbets- och miljömedicin vid Göteborgs universitet att halten högfluorerande ämnen, även kallade PFAS, i en människokropp kan halveras på bara några år.

Gazpacho

Gazpacho av vattenmelon och gurka

Recept

I dag är det vattenmelonens dag, vilket passar väldigt bra för nu är en tid när vattenmelonen dessutom är väldigt billig. Så varför inte testa ett nytt recept? En väl kyld vitlöksdoftande gazpacho hör sommaren till. Detta recept är gjort på vattenmelon istället för tomat.

Två små barn

Rätt bakterieflora ger försprång i livet

Forskning

Mikrobiotan eller vår bakterieflora har större betydelse än vi kunnat föreställa oss, det har exempelvis på senare tid seglat upp teorier om samband mellan sammansättningen av bakterier i tarmen och både hjärtsjukdom och risken att utveckla demens. Sedan tidigare har man kunnat konstatera en koppling mellan IBS och depression. Så när nu nya rön visar på ett samband mellan bakterieflora och inlärnigsförmågan hos barn är det kanske inte så många som höjer på ögonbrynen.