Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

jäst på skärbräda

Så kan jäst stötta ditt immunförsvar

Kliniska studier

202 friska marathonlöpare tog Wellmune under 91 dagar och fick 19 procent mindre symtom och färre sjukdagar vid övre luftvägsinfektion än placebogruppen.
100 friska kvinnor och män över 50 år fick ökad mängd cytokiner, kemiska budbärare som produceras av immunförsvaret, samt minskade symtom och dagar vid övre luftvägsinfektion.
156 friska barn, 1–4 år,  fick Wellmune tolv veckor och hade färre sjukdagar och var friskare än placebogruppen.
60 personer, 22–38 år som tränade hårt testade Wellmune och återhämtade sig snabbare och hade högre andel vita blodkroppar än placebogruppen.
77 vuxna, friska men stressade personer, 18-65 år, tog tillskottet i tre månader hade mindre luftvägsbesvär än placebogruppen.
I alla studier delades försökspersonerna i två grupper: En grupp fick placebo och den andra Wellmune.

Hela 80 procent av vårt immunförsvar sitter i tarmen. Vill du hålla dig frisk ska du därför se till att tarmen mår bra. Stress, tillfälliga kostsvackor och dålig sömn kan rucka balansen. En patenterad form av betaglukaner från bagerijäst stärker ett försvagat immunförsvar. Och bäst av allt: Formulan kan inte överstimulera ditt immunsystem.

När det nya coronaviruset spred sig snabbt och fick dödlig utgång väcktes tankar om immunförsvaret och hur vi kan stärka det för att skydda oss mot angrepp av virus.

Vårt immunsystem kan beskrivas som ett nätverk av organ, celler och vävnad som tillsammans skyddar oss mot skadliga virus och bakterier som kan leda till sjukdomar. 

Vi har alla olika bakteriefloror i tarmen och olika starkt immunförsvar. Redan när vi föds läggs grunden till vårt immunförsvar. Vi ärver en del av vår mammas bakterier, och sedan utvecklas tarmfloran under några år. I fyra års-åldern bestäms tarmfloran i huvudsak av den mat vi äter, men också av den omgivning vi lever i.  

 

Tarmfloran är en del av det adaptiva, det icke medfödda immunförsvaret, som vi kan påverka själva genom att utsätta kroppen för virus och bakterier.

LÄS OCKSÅ: Algen som kan mota förkylning

Adaptivt försvar
Det är de vita blodkropparna som skyddar oss mot elaka organismer. När du får en infektion, som en förkylning eller en influensa, är det en reaktion på att kroppen blivit angripen. Då släpper cellerna ifrån sig ämnen som gör att olika typer av vita blodkroppar samlas för att reparera skadan. 

Immunförsvaret är ett komplext system, men för att nämna något så använder sig immunförsvaret av antikroppar, som är ett protein och en typ av vita blodkroppar som kallas för B-lymfocyter, och dessa kan bekämpa både bakterier och virus.

T-celler är också en viktig del av de vita blodkropparna. De tillhör det adaptiva försvaret och är tränade att känna igen fiender. 

Har du ett dåligt immunförsvar har du lägre nivåer av vita blodceller. Det som händer om du har nedsatt immunförsvar och din kropp är under attack av virus och bakterier, är att den får svårare att bekämpa de främmande hoten som skapar sjukdom.

LÄS OCKSÅ: Slipper förkylningar med bättre immunförsvar

Stress försämrar immunförsvaret
Varje dag stöttar och skyddar immunsystemet våra kroppar. Men om vi stressar för mycket, äter ohälsosamt, sover dåligt och kanske inte heller ägnar oss åt fysisk aktivitet – då kan immunsystemet försämras, och det vill vi förstås undvika.

 

Riskgrupperna för att bli svårare sjuk i covid-19 är bland annat äldre, överviktiga, mörkhyade och de som medicineras för andra underliggande sjukdomar. En gemensam faktor för dessa grupper är att de oftare kan ha ett nedsatt immunförsvar. 

Men precis som immunförsvaret kan bli försvagat så kan det också bli överstimulerat. Det blev tydligt när rapporter om män kom som blev svårt sjuka i covid-19. Vissa av dem hade plötsligt fått en kraftfull aktivering av immunförsvaret som försvårade sjukdomsbilden och påverkade bland hjärtat, gav förändringar i lungorna och ökade risken för blodproppsbildning.

Visst vet vi att en sund livsstil är basen för ett bra immunsystem, men det räcker inte alltid. 

Betaglukaner från en speciell stam av bagerijäst kan vara lösningen. Men den går inte att jämföra med betaglukaner som kommer från annan jäst eller svampar och ska heller inte förväxlas med betaglukaner från havre och korn.

Det finns 13 kliniska studier som stöder effekten av Wellmune, som den patenterade formulan av bagerijästen heter. 

Till exempel har man sett att både de som tränar hårt och de med en stressig vardag på olika sätt kan dra nytta av näringstillskottet eftersom det bidrar till att stärka vårt immunsystem.

 

LÄS OCKSÅ: Näringsterapeutens tips för ett starkt immunförsvar

Ingen risk för överstimulans
Vid hård träning blir immunförsvaret sämre under två till sex timmar efter avslutat pass, men återhämtar sig långsamt under det kommande dygnet. Den som tränar mycket kan därmed vara i behov av något som stärker immunförsvaret. 

Den här perioden av återhämtning kallas för ”det öppna fönstret” eftersom du under den tiden är mer mottaglig för infektioner. Studier har visat att tillskottet med betaglukaner kan stänga det fönstret.

Och bäst av allt: Du behöver inte vara rädd för att överstimulera ett redan starkt immunförsvar med betaglukanerna i den patenterade formulan. Om tillskottet tas av den som redan har ett väl fungerande immunförsvar, så händer ingenting.

Och glöm inte att det finns virus och bakterier runt omkring oss hela tiden, det kan vi inte göra något åt. Men vi kan se till att tarmen mår bra, för då mår sannolikt immunförsvaret bra.

Av Inger Palm


Kliniska studier

202 friska marathonlöpare tog Wellmune under 91 dagar och fick 19 procent mindre symtom och färre sjukdagar vid övre luftvägsinfektion än placebogruppen.
100 friska kvinnor och män över 50 år fick ökad mängd cytokiner, kemiska budbärare som produceras av immunförsvaret, samt minskade symtom och dagar vid övre luftvägsinfektion.
156 friska barn, 1–4 år,  fick Wellmune tolv veckor och hade färre sjukdagar och var friskare än placebogruppen.
60 personer, 22–38 år som tränade hårt testade Wellmune och återhämtade sig snabbare och hade högre andel vita blodkroppar än placebogruppen.
77 vuxna, friska men stressade personer, 18-65 år, tog tillskottet i tre månader hade mindre luftvägsbesvär än placebogruppen.
I alla studier delades försökspersonerna i två grupper: En grupp fick placebo och den andra Wellmune.

Wellmune

I tunntarmens slemhinna finns något som heter Peyers plack. Det är grupper av lymfatiska folliklar. Där bor en mängd olika immunceller. Vissa studier visar att en ökad mängd Peyers plack ger starkare immunförsvar, andra att det inte påverkade alls.

Vad man dock vet är att betaglukanerna i Wellmune tas upp av makrofagerna, en speciell typ av immunceller, som håller till i Peyers plack. Makrofager är en annan typ av vita blodkroppar som bryter ner dessa till mindre vita blodkropparna – neutrofila granulocyter. Dessa är viktiga för kroppens försvar. Tillsammans med bakteriejästen hittar de bakterier, virus, svampar och parasiter och oskadliggör dem.

Den patenterade formen av bagerijäst finns i kosttillskottet Immunbalans (Holistic), som även innehåller även vitamin C, D och B6 samt zink, koppar och selen och Immunosan (Biosan).

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

 

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.