Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

jäst på skärbräda

Så kan jäst stötta ditt immunförsvar

Kliniska studier

202 friska marathonlöpare tog Wellmune under 91 dagar och fick 19 procent mindre symtom och färre sjukdagar vid övre luftvägsinfektion än placebogruppen.
100 friska kvinnor och män över 50 år fick ökad mängd cytokiner, kemiska budbärare som produceras av immunförsvaret, samt minskade symtom och dagar vid övre luftvägsinfektion.
156 friska barn, 1–4 år,  fick Wellmune tolv veckor och hade färre sjukdagar och var friskare än placebogruppen.
60 personer, 22–38 år som tränade hårt testade Wellmune och återhämtade sig snabbare och hade högre andel vita blodkroppar än placebogruppen.
77 vuxna, friska men stressade personer, 18-65 år, tog tillskottet i tre månader hade mindre luftvägsbesvär än placebogruppen.
I alla studier delades försökspersonerna i två grupper: En grupp fick placebo och den andra Wellmune.

Hela 80 procent av vårt immunförsvar sitter i tarmen. Vill du hålla dig frisk ska du därför se till att tarmen mår bra. Stress, tillfälliga kostsvackor och dålig sömn kan rucka balansen. En patenterad form av betaglukaner från bagerijäst stärker ett försvagat immunförsvar. Och bäst av allt: Formulan kan inte överstimulera ditt immunsystem.

När det nya coronaviruset spred sig snabbt och fick dödlig utgång väcktes tankar om immunförsvaret och hur vi kan stärka det för att skydda oss mot angrepp av virus.

Vårt immunsystem kan beskrivas som ett nätverk av organ, celler och vävnad som tillsammans skyddar oss mot skadliga virus och bakterier som kan leda till sjukdomar. 

Vi har alla olika bakteriefloror i tarmen och olika starkt immunförsvar. Redan när vi föds läggs grunden till vårt immunförsvar. Vi ärver en del av vår mammas bakterier, och sedan utvecklas tarmfloran under några år. I fyra års-åldern bestäms tarmfloran i huvudsak av den mat vi äter, men också av den omgivning vi lever i.  

 

Tarmfloran är en del av det adaptiva, det icke medfödda immunförsvaret, som vi kan påverka själva genom att utsätta kroppen för virus och bakterier.

LÄS OCKSÅ: Algen som kan mota förkylning

Adaptivt försvar
Det är de vita blodkropparna som skyddar oss mot elaka organismer. När du får en infektion, som en förkylning eller en influensa, är det en reaktion på att kroppen blivit angripen. Då släpper cellerna ifrån sig ämnen som gör att olika typer av vita blodkroppar samlas för att reparera skadan. 

Immunförsvaret är ett komplext system, men för att nämna något så använder sig immunförsvaret av antikroppar, som är ett protein och en typ av vita blodkroppar som kallas för B-lymfocyter, och dessa kan bekämpa både bakterier och virus.

T-celler är också en viktig del av de vita blodkropparna. De tillhör det adaptiva försvaret och är tränade att känna igen fiender. 

Har du ett dåligt immunförsvar har du lägre nivåer av vita blodceller. Det som händer om du har nedsatt immunförsvar och din kropp är under attack av virus och bakterier, är att den får svårare att bekämpa de främmande hoten som skapar sjukdom.

LÄS OCKSÅ: Slipper förkylningar med bättre immunförsvar

Stress försämrar immunförsvaret
Varje dag stöttar och skyddar immunsystemet våra kroppar. Men om vi stressar för mycket, äter ohälsosamt, sover dåligt och kanske inte heller ägnar oss åt fysisk aktivitet – då kan immunsystemet försämras, och det vill vi förstås undvika.

 

Riskgrupperna för att bli svårare sjuk i covid-19 är bland annat äldre, överviktiga, mörkhyade och de som medicineras för andra underliggande sjukdomar. En gemensam faktor för dessa grupper är att de oftare kan ha ett nedsatt immunförsvar. 

Men precis som immunförsvaret kan bli försvagat så kan det också bli överstimulerat. Det blev tydligt när rapporter om män kom som blev svårt sjuka i covid-19. Vissa av dem hade plötsligt fått en kraftfull aktivering av immunförsvaret som försvårade sjukdomsbilden och påverkade bland hjärtat, gav förändringar i lungorna och ökade risken för blodproppsbildning.

Visst vet vi att en sund livsstil är basen för ett bra immunsystem, men det räcker inte alltid. 

Betaglukaner från en speciell stam av bagerijäst kan vara lösningen. Men den går inte att jämföra med betaglukaner som kommer från annan jäst eller svampar och ska heller inte förväxlas med betaglukaner från havre och korn.

Det finns 13 kliniska studier som stöder effekten av Wellmune, som den patenterade formulan av bagerijästen heter. 

Till exempel har man sett att både de som tränar hårt och de med en stressig vardag på olika sätt kan dra nytta av näringstillskottet eftersom det bidrar till att stärka vårt immunsystem.

 

LÄS OCKSÅ: Näringsterapeutens tips för ett starkt immunförsvar

Ingen risk för överstimulans
Vid hård träning blir immunförsvaret sämre under två till sex timmar efter avslutat pass, men återhämtar sig långsamt under det kommande dygnet. Den som tränar mycket kan därmed vara i behov av något som stärker immunförsvaret. 

Den här perioden av återhämtning kallas för ”det öppna fönstret” eftersom du under den tiden är mer mottaglig för infektioner. Studier har visat att tillskottet med betaglukaner kan stänga det fönstret.

Och bäst av allt: Du behöver inte vara rädd för att överstimulera ett redan starkt immunförsvar med betaglukanerna i den patenterade formulan. Om tillskottet tas av den som redan har ett väl fungerande immunförsvar, så händer ingenting.

Och glöm inte att det finns virus och bakterier runt omkring oss hela tiden, det kan vi inte göra något åt. Men vi kan se till att tarmen mår bra, för då mår sannolikt immunförsvaret bra.

Av Inger Palm


Kliniska studier

202 friska marathonlöpare tog Wellmune under 91 dagar och fick 19 procent mindre symtom och färre sjukdagar vid övre luftvägsinfektion än placebogruppen.
100 friska kvinnor och män över 50 år fick ökad mängd cytokiner, kemiska budbärare som produceras av immunförsvaret, samt minskade symtom och dagar vid övre luftvägsinfektion.
156 friska barn, 1–4 år,  fick Wellmune tolv veckor och hade färre sjukdagar och var friskare än placebogruppen.
60 personer, 22–38 år som tränade hårt testade Wellmune och återhämtade sig snabbare och hade högre andel vita blodkroppar än placebogruppen.
77 vuxna, friska men stressade personer, 18-65 år, tog tillskottet i tre månader hade mindre luftvägsbesvär än placebogruppen.
I alla studier delades försökspersonerna i två grupper: En grupp fick placebo och den andra Wellmune.

Wellmune

I tunntarmens slemhinna finns något som heter Peyers plack. Det är grupper av lymfatiska folliklar. Där bor en mängd olika immunceller. Vissa studier visar att en ökad mängd Peyers plack ger starkare immunförsvar, andra att det inte påverkade alls.

Vad man dock vet är att betaglukanerna i Wellmune tas upp av makrofagerna, en speciell typ av immunceller, som håller till i Peyers plack. Makrofager är en annan typ av vita blodkroppar som bryter ner dessa till mindre vita blodkropparna – neutrofila granulocyter. Dessa är viktiga för kroppens försvar. Tillsammans med bakteriejästen hittar de bakterier, virus, svampar och parasiter och oskadliggör dem.

Den patenterade formen av bagerijäst finns i kosttillskottet Immunbalans (Holistic), som även innehåller även vitamin C, D och B6 samt zink, koppar och selen och Immunosan (Biosan).

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

 

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.