Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Tina Haldorsson

Tina Haldorsson Foto: Kimmo Hakonen

Så läkte Tina sina sköldkörtelproblem själv – genom AIP-kost

Tina Haldorsson

Gör: Konstnär och kost- och hälsocoach som driver Colorfulhealth.se och aktuell med nya kokboken ”Läkande dundermat”
Bor: Göteborg
Familj: Man och tre vuxna barn
Ålder: 50 år
Så mår jag bra: Rätt mat i magen och en kropp som får sömn, meditation och rörelse

Tina Haldorsson sökte läkarhjälp på vårdcentralen under 17 års tid för trötthet, oro och övervikt – men det var när hon började äta enligt AIP, la till kosttillskott och ändrade sin livsstil som allt ändrades.

Kan förändrade kostval ge energi och lycka?
Svar ja, så var det för mig. Efter drygt 20 år med ohälsa såsom utbrändhet, oro, ångest, sömnproblem, inflammation, övervikt, hormonell obalans, PMS, sköldkörtelproblem och bröstcancer är jag idag som 50-åring piggare och starkare än på mycket länge. Jag bugar och tackar min kostförändring för det.

LÄS OCKSÅ: Kaos i hormonerna? Så får du hormonell balans!

Under cirka 17 års tid besökte jag läkare på vårdcentralen med jämna mellanrum för trötthet och oro, varje gång fick jag samma svar: det är bara stress, alla provsvar är bra. Alla läkare var alltid eniga så det blev till slut även min sanning. För att må bättre gick jag i KBT-samtal, tränade yoga, skapade konst och mediterade. Allt för att bli fri från oro och trötthet. Jag upplever att jag blev lite piggare och starkare ibland men aldrig helt bra.

LÄS OCKSÅ: Balansera sköldkörteln på fyra veckor

2016 bekostade jag ett eget blodprov som mätte 33 olika hälsomarkörer, det visade bland annat på underfunktion i sköldkörteln, vilket jag idag förstår att jag haft i många, många år. Jag började söka information på Internet och läsa böcker, insåg att jag var tvungen att äta medicin eller ändra min kost och livsstil. Där började min hälsoresa. En ingrediens till bättre hälsa förstod jag var kostomläggning. Kosten jag åt då var mest vegetarisk med grönsaker, rotfrukter, bönor, nötter, säd, mjölkprodukter som smör och ost med inslag av fisk och skaldjur. Jag åt en kost med för mycket snabba kolhydrater, vilket gav mig blodsockersvängningar, humörsvängningar och övervikt. Jag började genom att ta bort de snabba kolhydraterna ur min kost såsom socker, bröd, potatis, ris och pasta. Började äta kött som jag inte ätit på 16 år och gick över till att äta enligt paleo och lågkolhydratkost, då blev min kropp lugnare och gladare, humörkurvan gick uppåt och viktkurvan pekade nedåt. Tänk att ingen läkare någonsin frågade om min kosthållning, och att de inte förstår att maten påverkar hälsan är ofattbart.

 

LÄS OCKSÅ: Annika Sjöö: “Mina magproblem försvann med paleo”

Jag förstod då vad rätt näring till kroppen betyder. Jag blev nyfiken och ville lära mig mer, utbildade mig till kost- och hälsocoach. Hälsan blev väldigt mycket bättre men det var inte förrän jag tagit hjälp av en funktionsmedicinsk terapeut, tagit tester, sett över grundorsaken till ohälsa, ätit enligt det så kallade autoimmuna protokollet, AIP, vilket är en variant på paleokosten där du tar bort vanliga allergener och livsmedel som retar immunförsvaret, och bland annat behandlat obalanser i tarmfloran som jag återfick hälsan och mina sköldkörtelvärden normaliserats. Jag har inte haft någon autoimmun sjukdom men min kropp har haft inflammation, övervikt och hormonellobalans som PMS och hormonell bröstcancer.

LÄS OCKSÅ: Rätt kost och näring för sköldkörteln

AIP är en kost som ger näring, jämnare blodsocker, minskad inflammation samt boostar tarmhälsan. Du äter grönsaker, med några undantag, kött, fisk, fågel och naturliga fetter. När jag började äta enligt AIP, la till kosttillskott och ändrade min livsstil föll fler pusselbitar på plats i min kropp. Mitt psykiska och fysiska välbefinnande är bättre än på 20 år, sköldkörteln mår bättre och alla problem jag haft med oro är borta. Min hälsoresa fortsätter, idag äter jag en paleo- och lågkolhydratkost bestående av grönsaker, kött, fisk, fågel och naturliga fetter. Kost påverkar hälsan stort.
Det är fantastiskt att återfå god hälsa nu när jag är 50 år. Jag funderar ibland på hur mitt liv kunde sett ut om jag ändrat min kost och livsstil när jag var 25 år, kan se att inflammation i kroppen började då. Jag är väldigt glad att jag gjort det nu i alla fall. Min kropp älskar att äta enligt AIP, så jag har fotat och skrivit recept på maten jag ätit - det blev en AIP-kokbok, ”Läkande dundermat”

LÄS OCKSÅ: 11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem
God hälsa handlar så klart om en helhet och vad som är nyckeln till hälsa är väldigt individuellt, men för mig har det handlat mest om kosten. Men att äta processad mat med mycket snabba kolhydrater mår ingen kropp bra utav, så välj ren naturlig mat utan lång innehållsförteckning. Har du problem med din hälsa inventera och se över all områden såsom kost, träning, avslappning och sömnen. Lär dig mer om vad just din kropp behöver, läs på och utbilda dig, undersök vad är bra för just dig.

Av Tina Haldorsson, kost- och hälsocoach

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Tina Haldorsson

Gör: Konstnär och kost- och hälsocoach som driver Colorfulhealth.se och aktuell med nya kokboken ”Läkande dundermat”
Bor: Göteborg
Familj: Man och tre vuxna barn
Ålder: 50 år
Så mår jag bra: Rätt mat i magen och en kropp som får sömn, meditation och rörelse

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.