Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Så funkar probiotika

1) Bidrar till mångfald i tarmen.
2) Motar bort de onda bakterierna.
3) Är gynnsam för tarmslemhinnan.
4) Är inflammationshämmande.
5) Motverkar förkylningar och infektioner.
6) Gör magen lugnare.
7) Förebygger diarré och förstoppning.

Uppemot 80 procent av immunförsvarets celler finns i tarmen. Goda tarmbakterier kan stötta immunförsvaret och hjälpa dig att slippa bli trött, förkyld eller få influensa. Ett snabbt sätt att stärka immunförsvaret är att ta probiotika, exempelvis mjölksyrabakterier från släktet Lactobacillus.

Bakteriefloran ser olika ut hos olika människor. Forskningen har ännu inte lycktas ge en tydlig bild över hur den optimala tarmfloran ska se ut som ska hålla oss friska. Däremot pekar mycket på att en mångfald av bakterier ger bättre immunförsvar, starkare motståndskraft mot sjukdomar och bättre hälsa.

I den känsliga tarmkanalen bor de flesta av dina immunceller. Där bor också en mängd signalsubstanser, som neuropeptider. Dessa kan liknas vid en liten hjärna som delvis är självständig, men som också kommunicerar med din ”vanliga” hjärna och berättar vad som händer, framförallt när något är fel. Finns det för mycket stress, oro och patogena bakterier i din tarmkanal, då sänds signaler till hjärnan att tarmen inte mår bra, vilket gör att du själv inte mår bra.

 

LÄS OCKSÅ: Fakta och forskning om goda bakterier

Immunförsvaret du kan stärka
Det är därför viktigt att äta en kost som främjar de hälsosamma tarmbakterierna, stärker immunförsvaret och producerar nyttiga vitaminer och fettsyror. Den kost du äter är näring för alla invånare i kroppen – allt från dina celler och de goda bakterierna till de elaka sjukdomsframkallande bakterierna .

Grunden till immunförsvaret läggs redan vid födseln när barnet ärver en del av mammans bakterier, men tarmfloran utvecklas fram tills barnet blivit fyra år. Bakterierna får du i dig genom maten och via omgivningen. Tarmfloran påverkar det icke medfödda immunförsvaret, det som kallas det adaptiva immunförsvaret och är den del av immunsystemet som vi kan påverka själva.

Det adaptiva immunförsvaret kan du bygga upp genom att anpassa kroppen till ett liv där den utsätts för bakterier och virus. Det är nämligen ingen lösning att helt försöka undvika virus och bakterier. Då ger du inte kroppen rätt förutsättningar att stärka immunsystemet. Däremot bör du se till att du tar hand om immunförsvaret på rätt sätt så att det håller sig starkt och kan försvara din kropp mot angrepp.

LÄS OCKSÅ: Probiotika och kostomläggning vid depression

Stress försämrar immunförsvaret
Det går ganska fort att förändra tarmfloran – både till det sämre och till det bättre. Det betyder att mycket skräpmat, socker och fett snabbt kan ge utrymme för otrevliga sjukdomsframkallande bakterier, medan en stor tallrik grönsaker göder de goda bakterierna.

 

Stress frisätter en rad olika neuropeptider, hormoner och andra så kallade neuro-
kemiska ämnen som på sikt kan påverka immunsystemets viktiga funktioner. Stress kan vara det svåraste att bekämpa, och stressen påverkar matsmältningen, vilket kan bidra till tarmproblem.

Studier på astronauter som anses leva under konstant stress visade en allvarlig försämring av mångfalden i tarmfloran. Till exempel upptäcktes en minskning av de probiotiska lactobacillerna samtidigt som de elakartade bakterierna ökade kraftigt. Även idrottsmän och studenter under press och stress tappar stora delar av bakteriefloran och får ett försvagat immunsystem som kan göra dem sjuka.

LÄS OCKSÅ: Barn som får probiotika blir inte lika ofta sjuka

Snabbare frisk
Bättre kost och mindre stress är grunden för ett bra immunförsvar, men för att vara på den säkra sidan kan du lägga till ytterligare en sak – probitoika. Ett välstuderat preparat är ProbiFrisk där varje tablett innehåller en miljard probiotiska bakterier. I ProbiFrisk finns två bakteriestammar – Lactobacillus paracasei 8700:2 och Lactobacillus plantarum HEAL 9.

Kliniska studier har visat att tillskottet minskar risken att drabbas av förkylning med närmare 30 procent och att symtomen också minskade med 30 procent. Även flertalet av de försökspersoner som deltog i studierna tillfrisknade snabbare än de som fick placebo. Analyser visar att det är kombinationen av dessa två bakteriestammar som stärker kroppens motståndskraft mot infektioner samtidigt som forskarna kunde identifiera en tydlig inflammationshämmande effekt.

 

LÄS OCKSÅ: Probiotika bra för både tarm och hjärna

Immunförsvaret påverkas
Andra studier har slagit fast att det så kallade NK-cellerna ökar vid ett intag av probiotikan i tillskottet. NK-celler är kroppens första försvar mot bakterier och virus. Forskarna såg även att minnescellerna fick en viss ökad aktivitet, vilket tyder på att kroppen ökar sin beredskap att försvara sig mot infektioner.

När du utsätts för virus svarar kroppen med att du får huvudvärk, snuva eller halsont. I samband med det ökar T-hjälparcellerna och B-lymfocyterna. Analyser av hur probiotikan verkar i kroppen visade en sänkning av B-lymfocyter som också kunde kopplas till en minskning av T-hjälparceller, vilket visar att denna probiotika har en inflammationshämmande effekt och är förklaringen till varför förkylningen lindras och att du snabbare blir frisk om du redan är förkyld.

Av Inger Palm

Länkar till studier på Probi Frisk och Probi Family: Berggren 2011 och Busch 2013


Så funkar probiotika

1) Bidrar till mångfald i tarmen.
2) Motar bort de onda bakterierna.
3) Är gynnsam för tarmslemhinnan.
4) Är inflammationshämmande.
5) Motverkar förkylningar och infektioner.
6) Gör magen lugnare.
7) Förebygger diarré och förstoppning.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

 

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

 

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.