Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så tar du dig ut ur ekorrhjulet – experternas bästa tips

Önskar du ibland att du kunde ta det lite lugnare?
Du är inte ensam.
Två miljoner svenskar tycker likadant, visar en attitydundersökning som presenteras i boken ”Ta det lite lugnare - och må mycket bättre”.

Men hur gör man för att stå emot alla krafter som snurrar allt snabbare?

Författarna till boken, Sigge Ennart och Olof Brundin, är två före detta höga chefer som fick nog och hoppade av ekorrhjulet för att leva ett lugnare liv med mer tid för familj, barn och fritid.

I boken ger flera framstående experter råd om hur du kan skaffa modet och möta rädslorna och våga lämna ett fast jobb, eller åtminstone börja sätta gränser på jobbet och ta det lite lugnare.

Läs också: Stressexperten: “Steg ett för att minska ohälsosam stress”

Många väntar för länge
Många väntar nämligen för länge med att hoppa av ekorrhjulet, tills det redan är för sent, berättar mindfulness-experten Cecilia Åkesdotter.
– Vi har 40-timmars arbetsvecka och vi vill prestera och vara lojala både mot vår arbetsgivare och mot oss själva. Dessutom sätter sig många i en ekonomisk situation där vi har höga boendekostnader och levnadsomkostnader. Många lever på marginalen och har därför svårt att hoppa av ekorrhjulet, säger hon.

 

Läs också: “Gör uppror mot prestationssamhället”

Springer i ekorrhjulet tills kroppen säger ifrån
Alltför få personer stannar upp och tänker: Vad vill jag egentligen? Vill jag verkligen vara i den här situationen? Hur vill jag och familjen leva livet? Man ställer sig inte den frågan förrän livet inte fungerar som man tänkt sig.
– Det är först när vi sover dåligt, glömmer saker, inte kan koncentrera oss, blir otrevliga mot vår omgivning och blir sjuka av stress som vi börjar reflektera. Min egen erfarenhet är att många springer i ekorrhjulet tills kroppen säger ifrån, säger Cecilia Åkesdotter i boken.

Men arbetsgivarna tar också sällan tillräckligt ansvar. Enligt Helena Schiller, doktor i folkhälsa, är det svåraste på arbetsplatser att få till det preventiva tänket.
– Ledningen vill ha siffror. Vad kostar det? Hur får vi tillbaka investeringen? Det får ju inte kosta något. Men vad kostar det om tio procent av alla anställda blir sjukskrivna? Det är så kortsiktigt tänkt att bara tänka på nästa kvartalsrapport.

Här är några av expertråden direkt hämtade ur boken för dig som vill ta det lite lugnare.

Anna Bennich Karlstedt, psykolog och terapeut som medverkar regelbundet i flera tidningar och TV4, författare till boken "Sjukt stressad"

Psykologen Anna Bennich Karlstedt
Foto: Mats Edman

”Träna på att försumma saker”

Träna på att försumma saker. Stå ut med att inte göra allt lika snabbt och lika bra. Försöka göra saker lite mera halvdant. Lär dig att svara ”Jag vet inte”.

Börja med att öka medvetenheten om vad som inte är bra.
I vilka situationer mår jag inte bra och vad kan jag själv påverka?

Gör någon fysisk aktivitet. Det är en återhämtning som är ovärderlig. Det kan räcka med en promenad.

Läs också: ACT – acceptans som redskap att hantera stress

Jukka Kuusela, beteendevetare:

”Hitta nya sammanhang”

Du kanske vantrivs, men du har normaliserat ditt tillstånd. Du tror att man måste ha det så som du har det. Vi är individer. Men vi behöver ett socialt sammanhang, även utanför arbetet.

 

Det är det som gjort att människosläktet överlevt. Vi måste hitta något sammanhang utanför arbetet. En ö att hoppa till eller åtminstone en fyr att styra mot. Det är viktigt att ha en trygghet att falla tillbaka på. Föräldrar, familj, vänner. Det är kärnan.

David Waskuri, vd, Sveapsykologerna:

”Sätt upp delmål”

Att byta liv kan kännas som att bestiga ett högt berg. För att lyckas måste vi bryta ner det i delmål. Vi kallar det för gradvis exponering.

Det kan vara att sätta upp regler för sig själv. För att minska stressen kan man exempelvis sluta läsa jobbmejl på kvällen. Att börja ta raster kontinuerligt. Att gå hem från jobbet klockan fem så att man hinner med de andra viktiga livs-tårtbitarna på kvällen såsom goda relationer, motion, återhämtning och så vidare. Om dessa förändringar inte accepteras på arbetsplatsen kan det bli tydligare att det här jobbet kanske inte är något för mig.

Josephine Ekelöf, psykolog, Alingsås:

”Bolla med en vän”

Om du har svårt att reda ut tanketrasslet på egen hand kan det kanske vara värt att bolla dina funderingar med någon. En vän. En anhörig. Eller varför inte en psykolog?

När du väl kommit fram till vilka förändringar du vill åstadkomma; gör upp en plan. Listor är aldrig fel och man kan aldrig skriva för många. För- och nackdelar. Budgetplanering. Mindmaps. Att sätta drömmarna på pränt är ett steg mot att konkretisera det hela.

Läs också: Fem knep för att lyckas med mindfulness – och bli lycklig i nuet

Cecilia Åkesdotter, mindfulnessexpert och författare till boken "Heartfulness":

”Gör små, enkla mindfulnessövningar”

Jag rekommenderar att man gör små enkla mindfulness-övningar. Uppmärksamma din andning några andetag innan du ska gå in på ett möte för att komma lugn till mötet. Rör på er, brukar jag också säga. Gå ut på en promenad på lunchen. Det finns många sätt att sänka stressen. Jag har utbildningskoncept på fyra veckor. Jag ser att 90 procent av de frivilliga som deltar tänker fortsätta med mindfulness för att sänka stressen, bli effektivare och för att ta det lite lugnare.

 

Helena Schiller, doktor i folkhälsa, författare till boken "Sömnpusslet":

Helena Schiller, doktor i folkhälsa Foto: Mats Edman

”Sätt gränser i tid och rum”

Arbetsplatserna måste hantera frågor som att vara ständigt uppkopplad. Ständigt nåbar. Hur hanterar man de frågorna? Många skickar mejl till alla och svarar alla. Är det bra?

Ledningen bör uppmuntra personalen att sätta gränser. Och vi måste uppmuntras att sätta gränser både i tid och rum.

Jag är ofta ute och pratar om det moderna arbetslivet. Stresshantering är absolut bra. Men jag tror mycket på att informera och väcka frågorna. Istället för att ställa krav på att man ska träna och göra en massa saker för att få livet att gå ihop så kan man ge personen ett helikopterperspektiv. Hur ser det ut på min arbetsplats? Hur ser min balans ut? Går det att ändra på något?

Här kan du tävla om att vinna boken "Ta det lite lugnare - och må mycket bättre”, där du också hittar fler råd och tips.

Du som läser Kurera får rabatt på boken "Ta det lite lugnare - och må mycket bättre”.

Av redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter.