Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så tar du dig ut ur ekorrhjulet – experternas bästa tips

Önskar du ibland att du kunde ta det lite lugnare?
Du är inte ensam.
Två miljoner svenskar tycker likadant, visar en attitydundersökning som presenteras i boken ”Ta det lite lugnare - och må mycket bättre”.

Men hur gör man för att stå emot alla krafter som snurrar allt snabbare?

Författarna till boken, Sigge Ennart och Olof Brundin, är två före detta höga chefer som fick nog och hoppade av ekorrhjulet för att leva ett lugnare liv med mer tid för familj, barn och fritid.

I boken ger flera framstående experter råd om hur du kan skaffa modet och möta rädslorna och våga lämna ett fast jobb, eller åtminstone börja sätta gränser på jobbet och ta det lite lugnare.

Läs också: Stressexperten: “Steg ett för att minska ohälsosam stress”

Många väntar för länge
Många väntar nämligen för länge med att hoppa av ekorrhjulet, tills det redan är för sent, berättar mindfulness-experten Cecilia Åkesdotter.
– Vi har 40-timmars arbetsvecka och vi vill prestera och vara lojala både mot vår arbetsgivare och mot oss själva. Dessutom sätter sig många i en ekonomisk situation där vi har höga boendekostnader och levnadsomkostnader. Många lever på marginalen och har därför svårt att hoppa av ekorrhjulet, säger hon.

 

Läs också: “Gör uppror mot prestationssamhället”

Springer i ekorrhjulet tills kroppen säger ifrån
Alltför få personer stannar upp och tänker: Vad vill jag egentligen? Vill jag verkligen vara i den här situationen? Hur vill jag och familjen leva livet? Man ställer sig inte den frågan förrän livet inte fungerar som man tänkt sig.
– Det är först när vi sover dåligt, glömmer saker, inte kan koncentrera oss, blir otrevliga mot vår omgivning och blir sjuka av stress som vi börjar reflektera. Min egen erfarenhet är att många springer i ekorrhjulet tills kroppen säger ifrån, säger Cecilia Åkesdotter i boken.

Men arbetsgivarna tar också sällan tillräckligt ansvar. Enligt Helena Schiller, doktor i folkhälsa, är det svåraste på arbetsplatser att få till det preventiva tänket.
– Ledningen vill ha siffror. Vad kostar det? Hur får vi tillbaka investeringen? Det får ju inte kosta något. Men vad kostar det om tio procent av alla anställda blir sjukskrivna? Det är så kortsiktigt tänkt att bara tänka på nästa kvartalsrapport.

Här är några av expertråden direkt hämtade ur boken för dig som vill ta det lite lugnare.

Anna Bennich Karlstedt, psykolog och terapeut som medverkar regelbundet i flera tidningar och TV4, författare till boken "Sjukt stressad"

Psykologen Anna Bennich Karlstedt
Foto: Mats Edman

”Träna på att försumma saker”

Träna på att försumma saker. Stå ut med att inte göra allt lika snabbt och lika bra. Försöka göra saker lite mera halvdant. Lär dig att svara ”Jag vet inte”.

Börja med att öka medvetenheten om vad som inte är bra.
I vilka situationer mår jag inte bra och vad kan jag själv påverka?

Gör någon fysisk aktivitet. Det är en återhämtning som är ovärderlig. Det kan räcka med en promenad.

Läs också: ACT – acceptans som redskap att hantera stress

Jukka Kuusela, beteendevetare:

”Hitta nya sammanhang”

Du kanske vantrivs, men du har normaliserat ditt tillstånd. Du tror att man måste ha det så som du har det. Vi är individer. Men vi behöver ett socialt sammanhang, även utanför arbetet.

 

Det är det som gjort att människosläktet överlevt. Vi måste hitta något sammanhang utanför arbetet. En ö att hoppa till eller åtminstone en fyr att styra mot. Det är viktigt att ha en trygghet att falla tillbaka på. Föräldrar, familj, vänner. Det är kärnan.

David Waskuri, vd, Sveapsykologerna:

”Sätt upp delmål”

Att byta liv kan kännas som att bestiga ett högt berg. För att lyckas måste vi bryta ner det i delmål. Vi kallar det för gradvis exponering.

Det kan vara att sätta upp regler för sig själv. För att minska stressen kan man exempelvis sluta läsa jobbmejl på kvällen. Att börja ta raster kontinuerligt. Att gå hem från jobbet klockan fem så att man hinner med de andra viktiga livs-tårtbitarna på kvällen såsom goda relationer, motion, återhämtning och så vidare. Om dessa förändringar inte accepteras på arbetsplatsen kan det bli tydligare att det här jobbet kanske inte är något för mig.

Josephine Ekelöf, psykolog, Alingsås:

”Bolla med en vän”

Om du har svårt att reda ut tanketrasslet på egen hand kan det kanske vara värt att bolla dina funderingar med någon. En vän. En anhörig. Eller varför inte en psykolog?

När du väl kommit fram till vilka förändringar du vill åstadkomma; gör upp en plan. Listor är aldrig fel och man kan aldrig skriva för många. För- och nackdelar. Budgetplanering. Mindmaps. Att sätta drömmarna på pränt är ett steg mot att konkretisera det hela.

Läs också: Fem knep för att lyckas med mindfulness – och bli lycklig i nuet

Cecilia Åkesdotter, mindfulnessexpert och författare till boken "Heartfulness":

”Gör små, enkla mindfulnessövningar”

Jag rekommenderar att man gör små enkla mindfulness-övningar. Uppmärksamma din andning några andetag innan du ska gå in på ett möte för att komma lugn till mötet. Rör på er, brukar jag också säga. Gå ut på en promenad på lunchen. Det finns många sätt att sänka stressen. Jag har utbildningskoncept på fyra veckor. Jag ser att 90 procent av de frivilliga som deltar tänker fortsätta med mindfulness för att sänka stressen, bli effektivare och för att ta det lite lugnare.

 

Helena Schiller, doktor i folkhälsa, författare till boken "Sömnpusslet":

Helena Schiller, doktor i folkhälsa Foto: Mats Edman

”Sätt gränser i tid och rum”

Arbetsplatserna måste hantera frågor som att vara ständigt uppkopplad. Ständigt nåbar. Hur hanterar man de frågorna? Många skickar mejl till alla och svarar alla. Är det bra?

Ledningen bör uppmuntra personalen att sätta gränser. Och vi måste uppmuntras att sätta gränser både i tid och rum.

Jag är ofta ute och pratar om det moderna arbetslivet. Stresshantering är absolut bra. Men jag tror mycket på att informera och väcka frågorna. Istället för att ställa krav på att man ska träna och göra en massa saker för att få livet att gå ihop så kan man ge personen ett helikopterperspektiv. Hur ser det ut på min arbetsplats? Hur ser min balans ut? Går det att ändra på något?

Här kan du tävla om att vinna boken "Ta det lite lugnare - och må mycket bättre”, där du också hittar fler råd och tips.

Du som läser Kurera får rabatt på boken "Ta det lite lugnare - och må mycket bättre”.

Av redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Övrigt

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

 

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

färgrika grönsaker

Näringsämnen som kan bidra till mindre symtom vid covid-19

Forskning

Kardiologen och överläkaren Urban Alehagen har tillsammans med norska och ryska forskare gjort en studie där de skriver att brist på specifika näringsämnen kan förvärra symtomen för de som fått covid-19. Genom att säkerställa en god näringsstatus, framförallt bland äldre, kan detta ha en immunstärkande effekt.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

 

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

 

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg. 

Programledaren Stephan Wilson i ett utegym

”Jag lyckades ta kontroll över min hälsa”

Krönikan

För fem år sedan gjorde programledaren Stephan Wilson en livsstilsförändring - efter en stark upplevelse som på många sätt förändrade hans liv. I sin krönika berättar han att han har sin nyfikenhet och sin upptäckarlust att tacka för att han idag är starkare och piggare vid 40 år fyllda än vid 20.

 

Gott Nytt År önskar vi på Kurera

Kurera

2020 blev året då alla pratade om hälsa och immunförsvar. För oss som gör tidningen och sajten Kurera har det varit både utvecklande och spännande. Över sex miljoner (!) användare och har klickat in på Kurera.se för att läsa artiklar under 2020. Här nedan berättar vi lite om vilka som varit mest lästa. Stort tack till er, alla våra läsare, för förtroendet!  Vi som gör Kurera är väldigt glada att vi har så engagerade läsare, som ofta tipsar oss om intressanta uppslag. Fortsätt gärna så! Tack för 2020 – och vi ses under 2021.

Ulrika Ennen, vd WW Viktväktarna

”Låt covid-19 bli en väckarklocka för Sveriges övervikt”

Kurera debatt

Ny forskning visar att övervikt utgör en särskilt allvarlig riskfaktor vid covid-19. Samtidigt har majoriteten av svenskarna fetma eller övervikt – en situation som dessutom riskerar att eskalera i takt med ökat hemarbete. Nu är det hög tid för regeringen och Folkhälsomyndigheten att öka hälsoinsatserna, skriver Ulrika Ennen, vd för WW Viktväktarna, i ett debattinlägg.