Så tar du dig ut ur ekorrhjulet – experternas bästa tips | Kurera.se

Så tar du dig ut ur ekorrhjulet – experternas bästa tips

Önskar du ibland att du kunde ta det lite lugnare?
Du är inte ensam.
Två miljoner svenskar tycker likadant, visar en attitydundersökning som presenteras i boken ”Ta det lite lugnare - och må mycket bättre”.

Men hur gör man för att stå emot alla krafter som snurrar allt snabbare?

Författarna till boken, Sigge Ennart och Olof Brundin, är två före detta höga chefer som fick nog och hoppade av ekorrhjulet för att leva ett lugnare liv med mer tid för familj, barn och fritid.

I boken ger flera framstående experter råd om hur du kan skaffa modet och möta rädslorna och våga lämna ett fast jobb, eller åtminstone börja sätta gränser på jobbet och ta det lite lugnare.

Läs också: Stressexperten: “Steg ett för att minska ohälsosam stress”

Många väntar för länge
Många väntar nämligen för länge med att hoppa av ekorrhjulet, tills det redan är för sent, berättar mindfulness-experten Cecilia Åkesdotter.
– Vi har 40-timmars arbetsvecka och vi vill prestera och vara lojala både mot vår arbetsgivare och mot oss själva. Dessutom sätter sig många i en ekonomisk situation där vi har höga boendekostnader och levnadsomkostnader. Många lever på marginalen och har därför svårt att hoppa av ekorrhjulet, säger hon.

 

Läs också: “Gör uppror mot prestationssamhället”

Springer i ekorrhjulet tills kroppen säger ifrån
Alltför få personer stannar upp och tänker: Vad vill jag egentligen? Vill jag verkligen vara i den här situationen? Hur vill jag och familjen leva livet? Man ställer sig inte den frågan förrän livet inte fungerar som man tänkt sig.
– Det är först när vi sover dåligt, glömmer saker, inte kan koncentrera oss, blir otrevliga mot vår omgivning och blir sjuka av stress som vi börjar reflektera. Min egen erfarenhet är att många springer i ekorrhjulet tills kroppen säger ifrån, säger Cecilia Åkesdotter i boken.

Men arbetsgivarna tar också sällan tillräckligt ansvar. Enligt Helena Schiller, doktor i folkhälsa, är det svåraste på arbetsplatser att få till det preventiva tänket.
– Ledningen vill ha siffror. Vad kostar det? Hur får vi tillbaka investeringen? Det får ju inte kosta något. Men vad kostar det om tio procent av alla anställda blir sjukskrivna? Det är så kortsiktigt tänkt att bara tänka på nästa kvartalsrapport.

Här är några av expertråden direkt hämtade ur boken för dig som vill ta det lite lugnare.

Anna Bennich Karlstedt, psykolog och terapeut som medverkar regelbundet i flera tidningar och TV4, författare till boken "Sjukt stressad"

Psykologen Anna Bennich Karlstedt
Foto: Mats Edman

”Träna på att försumma saker”

Träna på att försumma saker. Stå ut med att inte göra allt lika snabbt och lika bra. Försöka göra saker lite mera halvdant. Lär dig att svara ”Jag vet inte”.

Börja med att öka medvetenheten om vad som inte är bra.
I vilka situationer mår jag inte bra och vad kan jag själv påverka?

Gör någon fysisk aktivitet. Det är en återhämtning som är ovärderlig. Det kan räcka med en promenad.

Läs också: ACT – acceptans som redskap att hantera stress

Jukka Kuusela, beteendevetare:

”Hitta nya sammanhang”

Du kanske vantrivs, men du har normaliserat ditt tillstånd. Du tror att man måste ha det så som du har det. Vi är individer. Men vi behöver ett socialt sammanhang, även utanför arbetet.

 

Det är det som gjort att människosläktet överlevt. Vi måste hitta något sammanhang utanför arbetet. En ö att hoppa till eller åtminstone en fyr att styra mot. Det är viktigt att ha en trygghet att falla tillbaka på. Föräldrar, familj, vänner. Det är kärnan.

David Waskuri, vd, Sveapsykologerna:

”Sätt upp delmål”

Att byta liv kan kännas som att bestiga ett högt berg. För att lyckas måste vi bryta ner det i delmål. Vi kallar det för gradvis exponering.

Det kan vara att sätta upp regler för sig själv. För att minska stressen kan man exempelvis sluta läsa jobbmejl på kvällen. Att börja ta raster kontinuerligt. Att gå hem från jobbet klockan fem så att man hinner med de andra viktiga livs-tårtbitarna på kvällen såsom goda relationer, motion, återhämtning och så vidare. Om dessa förändringar inte accepteras på arbetsplatsen kan det bli tydligare att det här jobbet kanske inte är något för mig.

Josephine Ekelöf, psykolog, Alingsås:

”Bolla med en vän”

Om du har svårt att reda ut tanketrasslet på egen hand kan det kanske vara värt att bolla dina funderingar med någon. En vän. En anhörig. Eller varför inte en psykolog?

När du väl kommit fram till vilka förändringar du vill åstadkomma; gör upp en plan. Listor är aldrig fel och man kan aldrig skriva för många. För- och nackdelar. Budgetplanering. Mindmaps. Att sätta drömmarna på pränt är ett steg mot att konkretisera det hela.

Läs också: Fem knep för att lyckas med mindfulness – och bli lycklig i nuet

Cecilia Åkesdotter, mindfulnessexpert och författare till boken "Heartfulness":

”Gör små, enkla mindfulnessövningar”

Jag rekommenderar att man gör små enkla mindfulness-övningar. Uppmärksamma din andning några andetag innan du ska gå in på ett möte för att komma lugn till mötet. Rör på er, brukar jag också säga. Gå ut på en promenad på lunchen. Det finns många sätt att sänka stressen. Jag har utbildningskoncept på fyra veckor. Jag ser att 90 procent av de frivilliga som deltar tänker fortsätta med mindfulness för att sänka stressen, bli effektivare och för att ta det lite lugnare.

 

Helena Schiller, doktor i folkhälsa, författare till boken "Sömnpusslet":

Helena Schiller, doktor i folkhälsa Foto: Mats Edman

”Sätt gränser i tid och rum”

Arbetsplatserna måste hantera frågor som att vara ständigt uppkopplad. Ständigt nåbar. Hur hanterar man de frågorna? Många skickar mejl till alla och svarar alla. Är det bra?

Ledningen bör uppmuntra personalen att sätta gränser. Och vi måste uppmuntras att sätta gränser både i tid och rum.

Jag är ofta ute och pratar om det moderna arbetslivet. Stresshantering är absolut bra. Men jag tror mycket på att informera och väcka frågorna. Istället för att ställa krav på att man ska träna och göra en massa saker för att få livet att gå ihop så kan man ge personen ett helikopterperspektiv. Hur ser det ut på min arbetsplats? Hur ser min balans ut? Går det att ändra på något?

Här kan du tävla om att vinna boken "Ta det lite lugnare - och må mycket bättre”, där du också hittar fler råd och tips.

Du som läser Kurera får rabatt på boken "Ta det lite lugnare - och må mycket bättre”.

Av redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Grön midsommarmiddag signerad Sophie

Recept

Ni har väl inte missat Sophies Bohnstedts blogg på Kurera med ljuvliga recept på mat som är både miljövänlig och hälsosam. Här bjuder hon på ett specialkomponerad midsommarmiddag till Kureras läsare. Vad sägs om purjolöks”rösti” med ugnsbakade rödbetor i balsamicodressing med pinjeparmesan, basilika och gräslök. Till det serveras ruccola och ugnsrostad sparris. 

“Det är anti-aging inifrån”

Hud

När Maria Carlweitz passerade 40 upplevde hon att någonting hände med huden. Den blev torrare, slappare och förlorade sin lyster. I dag mår hennes hud bättre än någonsin – mycket tack vare näringsboosten med kollagen.

 

Ny studie: “Vi får i oss fem gram plast i veckan”

Eko/miljö

Det finns i allt från öl och vatten till skaldjur. Nu visar en ny sammanställning att vi kan få i oss så mycket som fem gram eller lika mycket som ett kreditkort plast i veckan. Det mesta kommer från vattnet vi dricker. Nu visar dessutom ny forskning att det finns betydligt mer mikroplast i haven än vi tidigare förstått.

Så upptäcker du farliga knölar hos din hund

Så upptäcker du potentiellt farliga knölar hos din hund

Allmänt

Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland hundar och ungefär varannan hund över åtta år drabbas. Som vid all cancer kan tidig diagnos vara avgörande och som hundägare är det därför bra att själv kunna undersöka sin älskling i jakten på knölar – även om långt ifrån alla ojämnheter i din hunds hud är farliga. Här får du veta mer om hur du går till väga.

Så skapar du en må-bra-trädgård

Eko/miljö

En prunkande, härlig trädgård kan fylla fler funktioner än att bara vara vacker. Genom att tänka på dofter, placering av växter och möbler kan du skapa en alldeles egen läkande trädgård där du får ro och kan koppla av.

Hudexperten: “Vi måste lära oss sola smart”

Forskning

Kemiska uv-filter i solskydd tränger in genom huden och ut i blodet enligt en ny studie. För vissa solskydd blir nivåerna i blodet så höga att de bör utredas som hälsorisk menar forskarna bakom studien. Vi frågade Kureras hudexpert hudvårdsterapeuten och homeopaten Johanna Bjurström vad hon anser om de nya rönen.

 

Hela Sverige springer för Terese

Allmänt

Träningsprofilen och inspiratören Térese Alvén 37, slog igenom med sin träningsblogg ”Spark i baken”, sedan dess har hon varit en förebild för många. I maj fick hon beskedet att hon drabbats av en svår form av cancer och i dagarna gick hennes make ut och meddelade att Térese valt att sövas ned sin sista tid. Nu pågår en insamling till Cancerfonden i hennes namn.

 

”Smärtan i mitt knä är helt borta”

Hälsa

Jan Lindberg är banchef på en golfklubb i Värmland och milslånga promenader ingår i arbetet. För två år sedan började ett knä värka. Röntgen visade på artros och värken tilltog så att Jan allt oftare fick ta golfbilen. I november förra året började Jan ta ett tillskott med gurkmeja och boswellia. Tre månader senare var smärtan i knäet helt borta.

Behåll hälsan med maten som skyddar mot sjukdom

Kost

Han är kändisarnas favorit och inte att undra på att han är populär, till exempel säger han att det är nyttigt att ta en öl. I boken "Ät dig frisk" som nyligen kom ut på svenska lyfter läkaren William W Li fram livsmedel som på olika sätt bidrar till att skydda mot sjukdom. 

“Unna dig att vila in semestern” 

Krönikan

För många kan försommaren vara en tid med många aktiviteter, sådant man vanligtvis gillar kan bli en börda som pliktskyldigt bockas av. Även roliga saker blir stressande om de blir för många. Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Frågar Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci i denna krönika där de tipsar om olika sätt att stressa ned.

 

Nutritionisten om hälsofördelarna med att fasta

Kost

Fasta har traditionellt används sedan urminnes tider inom olika religioner och traditioner. Det är skillnad på fasta och kalorirestriktion. Kalorirestriktion är när man minskar sitt intag av kalorier överlag och fasta innebär att man endast äter under specifika perioder eller tidpunkter. Många använder fasta för att gå ner i vikt med det har även visats ha många andra positiva hälsoeffekter. Nutritionisten Lina Åhlén hjälper oss att reda ut begreppen.

Allt fler barn kan prata med sin pappa om problem

Gravid/barn

Andelen barn och unga som kan prata med sin mamma om problem har varit hög i Sverige under lång tid. Nu ökar andelen som uppger att de kan prata förtroligt även med sin pappa, hos båda könen men särskilt bland flickor. Det visar de senaste resultaten från Folkhälsomyndighetens årliga undersökning om skolbarns hälsovanor.

Man skjutsar glad kvinna i skottkärra

Nya trenden: odla mat i grannens trädgård

Eko/miljö

Matcha odlingssugna med trädgårdsägare. Det är Rebecka Hagmans enkla idé som kan bidra till både mångfald och att outnyttjade trädgårdar tas tillvara. – Genom att dela trädgård skapas också nya möten mellan människor som annars inte hade träffats, säger hon.

 

Nationaldagsfirande med grekisk touch

Recept

Oavsett om du ska fira nationaldagen eller bara njuta med av en picknick i den underbara grönskan kan det vara gott med något att äta. Kurera bjuder på två recept med grekisk touch ur boken "Jills och Marias Taverna" av  Jill Johnson & Maria Molin Ljunggren. Båda rätterna passar utmärkt att ta med sig i den vegetariska picknickkorgen eller servera ihop med grillat – varför inte halloumi?

Så hittar du vägen bort från oron

Hälsa

Att oroa sig är normalt och fyller en funktion för att vi ska kunna lösa problem och tackla svårigheter. Men när oron blir till ett ältande som skapar osäkerhet och kanske handlingsförlamning, då är det dags att ta sig en ordentlig titt på sitt beteende. Kurera träffade stressexperten och samtalsterapeuten Karin Isberg som vet hur man kliver ur negativa tankemönster.