Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så tar du dig ut ur ekorrhjulet – experternas bästa tips

Önskar du ibland att du kunde ta det lite lugnare?
Du är inte ensam.
Två miljoner svenskar tycker likadant, visar en attitydundersökning som presenteras i boken ”Ta det lite lugnare - och må mycket bättre”.

Men hur gör man för att stå emot alla krafter som snurrar allt snabbare?

Författarna till boken, Sigge Ennart och Olof Brundin, är två före detta höga chefer som fick nog och hoppade av ekorrhjulet för att leva ett lugnare liv med mer tid för familj, barn och fritid.

I boken ger flera framstående experter råd om hur du kan skaffa modet och möta rädslorna och våga lämna ett fast jobb, eller åtminstone börja sätta gränser på jobbet och ta det lite lugnare.

Läs också: Stressexperten: “Steg ett för att minska ohälsosam stress”

Många väntar för länge
Många väntar nämligen för länge med att hoppa av ekorrhjulet, tills det redan är för sent, berättar mindfulness-experten Cecilia Åkesdotter.
– Vi har 40-timmars arbetsvecka och vi vill prestera och vara lojala både mot vår arbetsgivare och mot oss själva. Dessutom sätter sig många i en ekonomisk situation där vi har höga boendekostnader och levnadsomkostnader. Många lever på marginalen och har därför svårt att hoppa av ekorrhjulet, säger hon.

 

Läs också: “Gör uppror mot prestationssamhället”

Springer i ekorrhjulet tills kroppen säger ifrån
Alltför få personer stannar upp och tänker: Vad vill jag egentligen? Vill jag verkligen vara i den här situationen? Hur vill jag och familjen leva livet? Man ställer sig inte den frågan förrän livet inte fungerar som man tänkt sig.
– Det är först när vi sover dåligt, glömmer saker, inte kan koncentrera oss, blir otrevliga mot vår omgivning och blir sjuka av stress som vi börjar reflektera. Min egen erfarenhet är att många springer i ekorrhjulet tills kroppen säger ifrån, säger Cecilia Åkesdotter i boken.

Men arbetsgivarna tar också sällan tillräckligt ansvar. Enligt Helena Schiller, doktor i folkhälsa, är det svåraste på arbetsplatser att få till det preventiva tänket.
– Ledningen vill ha siffror. Vad kostar det? Hur får vi tillbaka investeringen? Det får ju inte kosta något. Men vad kostar det om tio procent av alla anställda blir sjukskrivna? Det är så kortsiktigt tänkt att bara tänka på nästa kvartalsrapport.

Här är några av expertråden direkt hämtade ur boken för dig som vill ta det lite lugnare.

Anna Bennich Karlstedt, psykolog och terapeut som medverkar regelbundet i flera tidningar och TV4, författare till boken "Sjukt stressad"

Psykologen Anna Bennich Karlstedt
Foto: Mats Edman

”Träna på att försumma saker”

Träna på att försumma saker. Stå ut med att inte göra allt lika snabbt och lika bra. Försöka göra saker lite mera halvdant. Lär dig att svara ”Jag vet inte”.

Börja med att öka medvetenheten om vad som inte är bra.
I vilka situationer mår jag inte bra och vad kan jag själv påverka?

Gör någon fysisk aktivitet. Det är en återhämtning som är ovärderlig. Det kan räcka med en promenad.

Läs också: ACT – acceptans som redskap att hantera stress

Jukka Kuusela, beteendevetare:

”Hitta nya sammanhang”

Du kanske vantrivs, men du har normaliserat ditt tillstånd. Du tror att man måste ha det så som du har det. Vi är individer. Men vi behöver ett socialt sammanhang, även utanför arbetet.

 

Det är det som gjort att människosläktet överlevt. Vi måste hitta något sammanhang utanför arbetet. En ö att hoppa till eller åtminstone en fyr att styra mot. Det är viktigt att ha en trygghet att falla tillbaka på. Föräldrar, familj, vänner. Det är kärnan.

David Waskuri, vd, Sveapsykologerna:

”Sätt upp delmål”

Att byta liv kan kännas som att bestiga ett högt berg. För att lyckas måste vi bryta ner det i delmål. Vi kallar det för gradvis exponering.

Det kan vara att sätta upp regler för sig själv. För att minska stressen kan man exempelvis sluta läsa jobbmejl på kvällen. Att börja ta raster kontinuerligt. Att gå hem från jobbet klockan fem så att man hinner med de andra viktiga livs-tårtbitarna på kvällen såsom goda relationer, motion, återhämtning och så vidare. Om dessa förändringar inte accepteras på arbetsplatsen kan det bli tydligare att det här jobbet kanske inte är något för mig.

Josephine Ekelöf, psykolog, Alingsås:

”Bolla med en vän”

Om du har svårt att reda ut tanketrasslet på egen hand kan det kanske vara värt att bolla dina funderingar med någon. En vän. En anhörig. Eller varför inte en psykolog?

När du väl kommit fram till vilka förändringar du vill åstadkomma; gör upp en plan. Listor är aldrig fel och man kan aldrig skriva för många. För- och nackdelar. Budgetplanering. Mindmaps. Att sätta drömmarna på pränt är ett steg mot att konkretisera det hela.

Läs också: Fem knep för att lyckas med mindfulness – och bli lycklig i nuet

Cecilia Åkesdotter, mindfulnessexpert och författare till boken "Heartfulness":

”Gör små, enkla mindfulnessövningar”

Jag rekommenderar att man gör små enkla mindfulness-övningar. Uppmärksamma din andning några andetag innan du ska gå in på ett möte för att komma lugn till mötet. Rör på er, brukar jag också säga. Gå ut på en promenad på lunchen. Det finns många sätt att sänka stressen. Jag har utbildningskoncept på fyra veckor. Jag ser att 90 procent av de frivilliga som deltar tänker fortsätta med mindfulness för att sänka stressen, bli effektivare och för att ta det lite lugnare.

 

Helena Schiller, doktor i folkhälsa, författare till boken "Sömnpusslet":

Helena Schiller, doktor i folkhälsa Foto: Mats Edman

”Sätt gränser i tid och rum”

Arbetsplatserna måste hantera frågor som att vara ständigt uppkopplad. Ständigt nåbar. Hur hanterar man de frågorna? Många skickar mejl till alla och svarar alla. Är det bra?

Ledningen bör uppmuntra personalen att sätta gränser. Och vi måste uppmuntras att sätta gränser både i tid och rum.

Jag är ofta ute och pratar om det moderna arbetslivet. Stresshantering är absolut bra. Men jag tror mycket på att informera och väcka frågorna. Istället för att ställa krav på att man ska träna och göra en massa saker för att få livet att gå ihop så kan man ge personen ett helikopterperspektiv. Hur ser det ut på min arbetsplats? Hur ser min balans ut? Går det att ändra på något?

Här kan du tävla om att vinna boken "Ta det lite lugnare - och må mycket bättre”, där du också hittar fler råd och tips.

Du som läser Kurera får rabatt på boken "Ta det lite lugnare - och må mycket bättre”.

Av redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.