Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så tar du dig ut ur ekorrhjulet – experternas bästa tips

Önskar du ibland att du kunde ta det lite lugnare?
Du är inte ensam.
Två miljoner svenskar tycker likadant, visar en attitydundersökning som presenteras i boken ”Ta det lite lugnare - och må mycket bättre”.

Men hur gör man för att stå emot alla krafter som snurrar allt snabbare?

Författarna till boken, Sigge Ennart och Olof Brundin, är två före detta höga chefer som fick nog och hoppade av ekorrhjulet för att leva ett lugnare liv med mer tid för familj, barn och fritid.

I boken ger flera framstående experter råd om hur du kan skaffa modet och möta rädslorna och våga lämna ett fast jobb, eller åtminstone börja sätta gränser på jobbet och ta det lite lugnare.

Läs också: Stressexperten: “Steg ett för att minska ohälsosam stress”

Många väntar för länge
Många väntar nämligen för länge med att hoppa av ekorrhjulet, tills det redan är för sent, berättar mindfulness-experten Cecilia Åkesdotter.
– Vi har 40-timmars arbetsvecka och vi vill prestera och vara lojala både mot vår arbetsgivare och mot oss själva. Dessutom sätter sig många i en ekonomisk situation där vi har höga boendekostnader och levnadsomkostnader. Många lever på marginalen och har därför svårt att hoppa av ekorrhjulet, säger hon.

 

Läs också: “Gör uppror mot prestationssamhället”

Springer i ekorrhjulet tills kroppen säger ifrån
Alltför få personer stannar upp och tänker: Vad vill jag egentligen? Vill jag verkligen vara i den här situationen? Hur vill jag och familjen leva livet? Man ställer sig inte den frågan förrän livet inte fungerar som man tänkt sig.
– Det är först när vi sover dåligt, glömmer saker, inte kan koncentrera oss, blir otrevliga mot vår omgivning och blir sjuka av stress som vi börjar reflektera. Min egen erfarenhet är att många springer i ekorrhjulet tills kroppen säger ifrån, säger Cecilia Åkesdotter i boken.

Men arbetsgivarna tar också sällan tillräckligt ansvar. Enligt Helena Schiller, doktor i folkhälsa, är det svåraste på arbetsplatser att få till det preventiva tänket.
– Ledningen vill ha siffror. Vad kostar det? Hur får vi tillbaka investeringen? Det får ju inte kosta något. Men vad kostar det om tio procent av alla anställda blir sjukskrivna? Det är så kortsiktigt tänkt att bara tänka på nästa kvartalsrapport.

Här är några av expertråden direkt hämtade ur boken för dig som vill ta det lite lugnare.

Anna Bennich Karlstedt, psykolog och terapeut som medverkar regelbundet i flera tidningar och TV4, författare till boken "Sjukt stressad"

Psykologen Anna Bennich Karlstedt
Foto: Mats Edman

”Träna på att försumma saker”

Träna på att försumma saker. Stå ut med att inte göra allt lika snabbt och lika bra. Försöka göra saker lite mera halvdant. Lär dig att svara ”Jag vet inte”.

Börja med att öka medvetenheten om vad som inte är bra.
I vilka situationer mår jag inte bra och vad kan jag själv påverka?

Gör någon fysisk aktivitet. Det är en återhämtning som är ovärderlig. Det kan räcka med en promenad.

Läs också: ACT – acceptans som redskap att hantera stress

Jukka Kuusela, beteendevetare:

”Hitta nya sammanhang”

Du kanske vantrivs, men du har normaliserat ditt tillstånd. Du tror att man måste ha det så som du har det. Vi är individer. Men vi behöver ett socialt sammanhang, även utanför arbetet.

 

Det är det som gjort att människosläktet överlevt. Vi måste hitta något sammanhang utanför arbetet. En ö att hoppa till eller åtminstone en fyr att styra mot. Det är viktigt att ha en trygghet att falla tillbaka på. Föräldrar, familj, vänner. Det är kärnan.

David Waskuri, vd, Sveapsykologerna:

”Sätt upp delmål”

Att byta liv kan kännas som att bestiga ett högt berg. För att lyckas måste vi bryta ner det i delmål. Vi kallar det för gradvis exponering.

Det kan vara att sätta upp regler för sig själv. För att minska stressen kan man exempelvis sluta läsa jobbmejl på kvällen. Att börja ta raster kontinuerligt. Att gå hem från jobbet klockan fem så att man hinner med de andra viktiga livs-tårtbitarna på kvällen såsom goda relationer, motion, återhämtning och så vidare. Om dessa förändringar inte accepteras på arbetsplatsen kan det bli tydligare att det här jobbet kanske inte är något för mig.

Josephine Ekelöf, psykolog, Alingsås:

”Bolla med en vän”

Om du har svårt att reda ut tanketrasslet på egen hand kan det kanske vara värt att bolla dina funderingar med någon. En vän. En anhörig. Eller varför inte en psykolog?

När du väl kommit fram till vilka förändringar du vill åstadkomma; gör upp en plan. Listor är aldrig fel och man kan aldrig skriva för många. För- och nackdelar. Budgetplanering. Mindmaps. Att sätta drömmarna på pränt är ett steg mot att konkretisera det hela.

Läs också: Fem knep för att lyckas med mindfulness – och bli lycklig i nuet

Cecilia Åkesdotter, mindfulnessexpert och författare till boken "Heartfulness":

”Gör små, enkla mindfulnessövningar”

Jag rekommenderar att man gör små enkla mindfulness-övningar. Uppmärksamma din andning några andetag innan du ska gå in på ett möte för att komma lugn till mötet. Rör på er, brukar jag också säga. Gå ut på en promenad på lunchen. Det finns många sätt att sänka stressen. Jag har utbildningskoncept på fyra veckor. Jag ser att 90 procent av de frivilliga som deltar tänker fortsätta med mindfulness för att sänka stressen, bli effektivare och för att ta det lite lugnare.

 

Helena Schiller, doktor i folkhälsa, författare till boken "Sömnpusslet":

Helena Schiller, doktor i folkhälsa Foto: Mats Edman

”Sätt gränser i tid och rum”

Arbetsplatserna måste hantera frågor som att vara ständigt uppkopplad. Ständigt nåbar. Hur hanterar man de frågorna? Många skickar mejl till alla och svarar alla. Är det bra?

Ledningen bör uppmuntra personalen att sätta gränser. Och vi måste uppmuntras att sätta gränser både i tid och rum.

Jag är ofta ute och pratar om det moderna arbetslivet. Stresshantering är absolut bra. Men jag tror mycket på att informera och väcka frågorna. Istället för att ställa krav på att man ska träna och göra en massa saker för att få livet att gå ihop så kan man ge personen ett helikopterperspektiv. Hur ser det ut på min arbetsplats? Hur ser min balans ut? Går det att ändra på något?

Här kan du tävla om att vinna boken "Ta det lite lugnare - och må mycket bättre”, där du också hittar fler råd och tips.

Du som läser Kurera får rabatt på boken "Ta det lite lugnare - och må mycket bättre”.

Av redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ek

Ekved kan hjälpa kroniskt trötta

Övrigt

Från franska ekar utvinns ett vattenextrakt som ger extra energi till mitokondrierna – cellens eget kraftverk. Studier har visat att sömnproblem och kronisk trötthet blivit bättre av extraktet. Även fullt friska sportande personer gynnades – där visade rapporter att muskelmassan ökade och återhämtningen gick snabbare.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

 

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

 

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.