Stor studie: 5:2-dieten ger diabetiker tydliga hälsoeffekter

Nu är det bevisat. Det finns stora hälsovinster att göra med den så kallade "5:2-dieten". I alla fall för personer med typ 2-diabetes. Dessutom verkar den lättare att följa än andra dieter.
Det visar en ny svensk studie - den största i världen på metoden hittills.

5:2-metoden lanserades 2013 av brittiska TV-reportern Michael Mosley och går ut på att växla mellan fastedagar och ätdagar och på så sätt få både minskad vikt och bättre värden för ett längre och hälsosammare liv, skriver SVT Nyheter.

Läs också: 5:2-dieten – så funkar det

Kerstin Brismar, läkare, professor och specialist i internmedicin, endokrinologi, diabetologi på Diabetesmottagningen, KI.

Kerstin Brismar, läkare, professor och specialist i internmedicin, endokrinologi, och diabetologi.

 

Största 5:2-studien i världen 
Nu har forskaren Kerstin Brismar, professor vid Diabetesmottagningen på Karolinska institutet i Solna, utvärderat metoden vetenskapligt.
Hon har låtit personer med övervikt, högt blodtryck och tidiga former av diabetes typ 2 prova 5:2-metoden och sedan undersökt hur deras hälsa påverkats. 105 försökspersoner har under ett halvår fastat två dagar i veckan och ätit som vanligt de andra fem. Under fastedagarna har de fått bestämda menyer. Deltagarna genomgick hälsoundersökningar innan studien inleddes, efter sex veckor samt efter tre månader respektive sex månader. Dessutom följs de upp ytterligare sex månader senare, för att se vilka effekter som kvarstått.

Läs också - Forskning: förändrad tarmflora kan orsaka diabetes

5:2-dieten lättare att följa än andra dieter
Ett vanligt problem med koststudier är att många hoppar av efter någon vecka på grund av att dieten innebär för stora påfrestningar att följa. 20 procents bortfall brukar vara det man rknar med vid koststudier av det här slaget. Men - 5:2-dieten verkar vara lättare att följa. Av de 105 deltagarna hoppade endast 11 av, och då på grund av skäl som graviditet och sjukdom. Nära 90 procent verkar alltså klara av att följa dieten, som innebär att män äter 600 kcal två dagar i veckan och kvinnor 500 kcal.

Minskat BMI
När nu professor Kerstin Brismar sammanställt resultaten för de 62 första fastarna visar det sig att majoriteten upplever sig må bra av dieten. De har i genomsnitt minskat sitt BMI från strax under 29 till strax under 27. Allra störst hälsovinster noteras i gruppen diabetiker.
– Jag är själv överraskad över hur bra resultaten ser ut, säger Kerstin Brismar till SVT Nyheter.

 

Läs också: Periodisk fasta och träning

Personer på gränsen till diabetes
Studien fokuserar på personer som ligger på gränsen till diabetes typ 2, men som klarar att hålla sitt blodsocker i schack med hjälp av kosten och som därför inte behöver ta insulin. Professor Brismar har valt att inte inkludera diabetiker som är insulinberoende eftersom det skulle kunna innebära en hälsorisk att fasta om man står under insulinbehandling - och dessa personers blodsockernivåer är svårare att kontrollera.

Läs också: En läsk om dagen ökar risken för diabetes

 

Minskad risk för hjärt- och kärlsjukdom
Diabetikerna hade när de påbörjade studien i genomsnitt ett midjemått på 104 centimeter. Efter ett halvårs periodisk fasta två dagar i veckan hade måttet minskat till i genomsnitt 100 centimeter. Ytterligare sex månader senare, efter att studien hade avslutats, hade deltagarna bibehållit sin hälsoeffekt och dessutom minskat sitt midjemått ännu mer - till 98,5 centimeter. Ett jättebra resultat med tanke på att allt över 102 centimeter anses ge en tydligt ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom.

Läs också: 9 tips för viktminskning

Bättre värden även för kolesterol, blodryck och inflammationsmarkörer
Värdena för kolesterol, blodtryck, blodsocker och inflammationsmarkörer har också förbättrats överlag, vilket borde leda till en bättre hälsa även på längre sikt.
Även de som inte hade diabetes hade en gynnsam utveckling, men de var smalare från början och minskade inte lika mycket.
– Kanske är diabetikerna mer motiverade eller så hade de sämre värden från början och har lättare att förbättra dem, säger Kerstin Brismar.

Läs också - Professorn: ”Thylakoider är knepet som dämpar ditt sötsug”

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.