Stor studie: 5:2-dieten ger diabetiker tydliga hälsoeffekter

Nu är det bevisat. Det finns stora hälsovinster att göra med den så kallade "5:2-dieten". I alla fall för personer med typ 2-diabetes. Dessutom verkar den lättare att följa än andra dieter.
Det visar en ny svensk studie - den största i världen på metoden hittills.

5:2-metoden lanserades 2013 av brittiska TV-reportern Michael Mosley och går ut på att växla mellan fastedagar och ätdagar och på så sätt få både minskad vikt och bättre värden för ett längre och hälsosammare liv, skriver SVT Nyheter.

Läs också: 5:2-dieten – så funkar det

Kerstin Brismar, läkare, professor och specialist i internmedicin, endokrinologi, diabetologi på Diabetesmottagningen, KI.

Kerstin Brismar, läkare, professor och specialist i internmedicin, endokrinologi, och diabetologi.

 

Största 5:2-studien i världen 
Nu har forskaren Kerstin Brismar, professor vid Diabetesmottagningen på Karolinska institutet i Solna, utvärderat metoden vetenskapligt.
Hon har låtit personer med övervikt, högt blodtryck och tidiga former av diabetes typ 2 prova 5:2-metoden och sedan undersökt hur deras hälsa påverkats. 105 försökspersoner har under ett halvår fastat två dagar i veckan och ätit som vanligt de andra fem. Under fastedagarna har de fått bestämda menyer. Deltagarna genomgick hälsoundersökningar innan studien inleddes, efter sex veckor samt efter tre månader respektive sex månader. Dessutom följs de upp ytterligare sex månader senare, för att se vilka effekter som kvarstått.

Läs också - Forskning: förändrad tarmflora kan orsaka diabetes

5:2-dieten lättare att följa än andra dieter
Ett vanligt problem med koststudier är att många hoppar av efter någon vecka på grund av att dieten innebär för stora påfrestningar att följa. 20 procents bortfall brukar vara det man rknar med vid koststudier av det här slaget. Men - 5:2-dieten verkar vara lättare att följa. Av de 105 deltagarna hoppade endast 11 av, och då på grund av skäl som graviditet och sjukdom. Nära 90 procent verkar alltså klara av att följa dieten, som innebär att män äter 600 kcal två dagar i veckan och kvinnor 500 kcal.

Minskat BMI
När nu professor Kerstin Brismar sammanställt resultaten för de 62 första fastarna visar det sig att majoriteten upplever sig må bra av dieten. De har i genomsnitt minskat sitt BMI från strax under 29 till strax under 27. Allra störst hälsovinster noteras i gruppen diabetiker.
– Jag är själv överraskad över hur bra resultaten ser ut, säger Kerstin Brismar till SVT Nyheter.

 

Läs också: Periodisk fasta och träning

Personer på gränsen till diabetes
Studien fokuserar på personer som ligger på gränsen till diabetes typ 2, men som klarar att hålla sitt blodsocker i schack med hjälp av kosten och som därför inte behöver ta insulin. Professor Brismar har valt att inte inkludera diabetiker som är insulinberoende eftersom det skulle kunna innebära en hälsorisk att fasta om man står under insulinbehandling - och dessa personers blodsockernivåer är svårare att kontrollera.

Läs också: En läsk om dagen ökar risken för diabetes

 

Minskad risk för hjärt- och kärlsjukdom
Diabetikerna hade när de påbörjade studien i genomsnitt ett midjemått på 104 centimeter. Efter ett halvårs periodisk fasta två dagar i veckan hade måttet minskat till i genomsnitt 100 centimeter. Ytterligare sex månader senare, efter att studien hade avslutats, hade deltagarna bibehållit sin hälsoeffekt och dessutom minskat sitt midjemått ännu mer - till 98,5 centimeter. Ett jättebra resultat med tanke på att allt över 102 centimeter anses ge en tydligt ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom.

Läs också: 9 tips för viktminskning

Bättre värden även för kolesterol, blodryck och inflammationsmarkörer
Värdena för kolesterol, blodtryck, blodsocker och inflammationsmarkörer har också förbättrats överlag, vilket borde leda till en bättre hälsa även på längre sikt.
Även de som inte hade diabetes hade en gynnsam utveckling, men de var smalare från början och minskade inte lika mycket.
– Kanske är diabetikerna mer motiverade eller så hade de sämre värden från början och har lättare att förbättra dem, säger Kerstin Brismar.

Läs också - Professorn: ”Thylakoider är knepet som dämpar ditt sötsug”

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här växer världens starkaste antioxidant

TV

I gröna vattenpölar på små kobbar och skär i Stockholms skärgård frodas en liten alg som har förmågan att bilda en av världens starkaste antioxidanter – astaxanthin. Kurera har träffat Åke Lignell, forskningschef på AstaReal, för att tala om den svenska upptäckten av algen, om vad antioxodanter gör i kroppen och betyder för oss – och om vad just astaxanthin, det ämne som färgar laxens kött rosa, har för effekt i våra kroppar. 

Läkaren Peter Martin arbetar med funktionsmedicin

Intervju

Det var hans egna hälsa – eller snarare ohälsa som förde in läkaren Peter Martin på rätt spår. Efter att ha gått in i väggen blev han tipsad om att bland annat lägga om kosten, något som gjorde susen där inget annat fungerat. Det väckte intresset hos Peter för funktionsmedicin – en metod han numera använder när han behandlar sina patienter.

 

Koriander kan bidra till att stoppa epileptiska anfall

Forskning

Koriander är en populär krydda som även har använts inom folkmedicinen i tusentals år, bland annat som kramplösande medel vid epilepsi. Nu kan forskning för första gången förklara förklara vad det är som gör att det fungerar. Koriander har även många andra hälsofrämjande effekter enligt forskarna.

Snart slut med PFAS i danska matförpackningar

Eko/miljö

De är osynliga men finns i allt från pizzakartonger till vandringskängor och soffdynor. I vårt grannland Danmark tar man i men hårdhandskarna och förbjuder från och med 1 juli 2020 högfluorerade ämnen i alla livsmedelsförpackningar rapporterar TT. Så från juli nästa år kan danskarna njuta av hämtmat utan att behöva riskera få i sig hormonstörande ämnen.

Paul Svensson: “Att slänga mat är det dummaste vi kan göra”

Eko/miljö

Den populära TV-kocken Paul Svensson drev nyligen Retaste en Popup-restaurang helt inriktad på att laga gourmetmat på råvaror som livsmedelsbutiker ämnat kassera för att visa att det finns ett annat, mer hållbart sätt att förhålla sig till mat. Nu kommer han ut med boken "Rädda maten" fullmatad med tips för minskat matsvinn och goda recept,

 

Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Hud

Många är rädda för att få slapp hud när de går ned i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Rotfruktsnästen med ägg

Recept

I dessa nästen gömmer sig ett ägg, precis som i ett riktigt fågelbo, detta recept på en modern version av rösti kommer från den vegetariska kokboken "Little green kitchen". Gör nästena genom att svarva råa rotsaker, vända dem i olja och lägga dem i små högar på en plåt. 

 

Ketogen kost som behandling för barn med epilepsi

Forskning

Cirka en tredjedel av alla barn med epilepsi svarar inte tillräckligt bra på läkemedelsbehandling. På Akademiska barnsjukhuset i Uppsala används sedan ett år kostbehandling med ketogen kost som ett behandlingsalternativ. Metoden är ingalunda ny utan har använts redan på 1920-talet då det saknades läkemedel mot sjukdomen.

 

Kureras hudexpert: Därför ska du använda ögonkräm

Hud

Kanske tillhör du dem som sneglat på de små tuberna med ögonkräm och undrat vad de ska vara bra för? Många smörjer inte alls eller så använder man sin vanliga ansiktskräm även runt ögonen. Men det finns en poäng med att använda just ögonkräm, förklarar Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström som tipsar om hur du applicerar på bästa sätt.

Handeln satsar på att lyfta ekologiskt i september

Eko/miljö

I september kommer ekologiska varor ta mer plats i butikerna än annars. Som kund kommer du märka av det i form av mer information, temaveckor och specialerbjudanden. På sina håll kan man även springa på bönder i butiken. EKO-september som är tänkt att bli en årligt återkommande tradition syftar till att öka medvetandet kring ekologisk mat.

 

Två timmar i naturen per vecka gör under för hälsan

Forskning

Det kommer allt mer forskning som styrker att det är bra för oss att vistas i naturen men hittills har vi inte vetat hur länge som krävs för att vi ska tillgodogöra oss de välgörande effekterna av att tillbringa tid i skog och mark – men nu har forskare kommit fram till att det behövs minst två timmar.