Tanja Dyredand: “Starta decenniet med en skrattrevolution”

Tanja Dyedand

Yrke: Journalist, författare, yoga- och meditationslärare
Aktuell med: Boken ”Skratta&Pausa”. www.stressaav.nu 
Mer info: Läs mer om Tanja på hennes hemsida stressaav.nu Det går även att följa henne på Instagram under @mindfully_tanja
Bonus: På Tanjas youtube-kanal finns övningar att ta del av gratis.

När skrattade du senast så att tårarna sprutade? Ta med dig det som får ditt hjärta och din själ att skratta in i 2020, uppmanar yogaläraren Tanja Dyredand i denna krönika. Tanja menar att skrattet räddar liv och har potential att förändra vårt samhälle, hon vill  därför starta det nya decenniet med en rikstäckande skrattrevolution och föreslår att vi borde kunna få skratt på recept. 

För cirka 450 år sedan levde och verkade en man i Tyskland. Personligen är jag övertygad om han skrattat mer, skulle nog vår västerländska historia sett annorlunda ut. Mannen, Martin Luther, som ständigt befann sig i depressiv livskris, kom nämligen att skriva om bibeln, lite efter sitt eget tycke, vilket resulterade en bannlysning av påven. Medeltiden som brukar refereras till som en av de mörkaste epokerna i historien var här, och skrattet lyste med sin frånvaro. 

Enligt Luther var vi människor födda syndare, och enbart genom att varje dag späka oss själva (helst genom fysisk bestraffning) kunde vi nå himmelriket när vi närmade oss vårt sista andetag. Skratt och glädje ansågs inte alls höra ihop med välmående, snarare tvärtom. Att visa glädjeyttringar med gapskratt, framförallt offentlighet, var förknippat med livets lättja, fylla, galenskap, dåraktigt beteende och endast djävulen avbildas asgarvande i medeltida målningar. Den sanna troende syndtyngda människan, skulle dra lite på mungiporna i stillsamt Mona Lisa-leende på sin höjd.

 

LÄS OCKSÅ: På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Först på 1700-talet började människan, även njutningsfullt avbildad i konsten, tillåtas le och skratta offentligt. Man satir-skrattade åt samhällsklyftor och använde skrattet i politiska och samhällskritiska utspel. I Sverige, eller närmare bestämt i Västergötland, pågick dock redan under 1500-talet en smärre gräsrotsbetingad skrattrevolution, kallad Västgötaklimax. En subtil humorform, som enligt nutida skrattforskning är mest likt de sociala onlinefenomenen ”memes” och kräver mest av våra hjärnor för att förstå.

I början av 1900-talet får vi genom rörlig film en kavalkad av skratt. Charlie Chaplin gör slapstickhumor världskänt, och nu börjar skratt användas som styrkehjälp under ”depressionen” och världskrigstiderna. Sedan följer en skrattvåg av ståuppare och humorprogram. När Norman Cousins år 1979 skrattar sig frisk från en dödlig sjukdom, tas skrattet in i forskningens värld och länken mellan skratt, läkning och välbefinnande etableras.

LÄS OCKSÅ: Skratta mer och förläng livet!

Varför vi människor skrattar, är dock forskare än idag oense om. Vad vi dock vet genom forskning är att skratt är ett fyrverkeri av händelser, både fysiologiska och psykologiska aktiviteter, som i sin tur påverkar kropp och sinne på olika sätt. 10 minuters skratt är likvärdigt med 10 minuters roddmaskin enligt doktor William Fry vid Stanford University. Luft du skrattar ut under ett skratt kan slungas ut med en hastighet om 100km/h. 100 skratt är lika med 30 minuters gymträning för lungor, hjärta och mage. Studier visar att stresshormoner minskar, måbra-hormoner ökar, cellförnyelse och blodcirkulationen ökar, blodtryck balanseras, infektioner minskar, förebygger hjärtsjukdomar, förbättrar minnet och kroppen syresätts, immunförsvaret boostas och hjärnan reparerar DNA. Vår längsta nerv, vagusnerven, aktiveras. Vagusnerven som är direkt kopplad till vårt självläkande system: det parasympatiska nervsystemet. Som i sin tur reglerar smärta, sömn, återhämtning och tarmarnas viktiga funktioner. 

Ett gott skratt förlänger inte därför bara livet, det kan alltså rädda liv. Även när skrattet är på låtsas får du ta del av alla dess läkande effekter.  Skratt som läkning och återhämtning är sedan 1980-talet inkluderat i en rad olika terapeutiska behandlingar världen över.  Forskning har visat att skratt ger lindring och läkning på barnsjukhus, för personer med stressrelaterade sjukdomar, utmattningssymptom, Alzheimers sjukdom, cancer, för ångest, trauma och depressioner, vid smärta, sömnsvårigheter, hjärtkärl-sjukdomar och personer som drabbats av stroke.

LÄS OCKSÅ: “Glädje är en förmåga du kan öva upp”

Tro mig, jag är själv ett levande bevis på att skrattet är livsviktigt. Skrattet räddade mitt liv. Vändningen under min rehabilitering efter utbrändhet, hjärtflimmer och sedan stroke, kom av skrattets läkande kraft. De tuffaste, mörkaste tiden glömde jag helt bort hur man skrattade. Det var mest gråt, och till slut kom inte ens tårar längre. När jag av misstag råkade skratta under en stillsam yogaklass, fick jag efteråt mindre kronisk smärta, hjärntrötthet och sov för första gången en hel natt på två år. Jag började lägga till låtsasskratt till djupandning och övningar inspirerade från yoga, att aktivera vagusnerven blev den röda tråden. Nu kom styrkan tillbaka och jag gick från att enbart existera till att vilja börja leva. Det är mina dagboksanteckningar från min rehabilitering jag nu samlat till 80 enkla övningar i min bok. Min högsta dröm är att fler ska inspireras till enkla vardagspauser, med skratt och paus.  

 

Skratt är vår bästa medicin, ett universalt språk alla förstår och som är gratis. Tänk vilken skillnad det skulle kunna bli i vårt samhälle, till och med världen, om vi bara skrattade mer? Ett skratt smittar nämligen av sig, stärker sammanhållning och skapar osynliga band mellan människor. Även när det är på låtsas. Och JA, visst borde vi starta en världsomfattande skrattrevolution ihop, där skratt kunde fås på recept? Tänk mer skratt på skolor, i matkön, jobbet, i riksdagen, för att rädda planeten, vid stress, lämning på dagis,  när det är som tuffast - Ha hi ho, tänk vad mycket trevligare världen skulle bli. Så fråga dig själv, när skrattade du senaste så där så att tårarna sprutade? Ta med dig det som får ditt hjärta och din själ att skratta in i 2020.  Kom ihåg, skratta nu, för sen dör vi faktiskt. Och skrattar du riktigt mycket förlänger du livet i en lekande fart. 

Av Tanja Dyredand, certifierad yoga- och meditationslärare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Tanja Dyedand

Yrke: Journalist, författare, yoga- och meditationslärare
Aktuell med: Boken ”Skratta&Pausa”. www.stressaav.nu 
Mer info: Läs mer om Tanja på hennes hemsida stressaav.nu Det går även att följa henne på Instagram under @mindfully_tanja
Bonus: På Tanjas youtube-kanal finns övningar att ta del av gratis.

Roliga fakta om skratt

Söm förbättras och smärta minskar med skratt. 10 minuters skratt ger två timmars smärtfri sömn enligt studie.
Du blir pigg av skratt. Skrattar du direkt på morgonen piggas kroppen upp som om du druckit en kopp kaffe.
Ett barn skrattar i genomsnitt 400 gånger om dagen . En vuxen cirka 15 gånger.
Du får inre jogging och mental storstädning med skratt då vi börjar rensa ut slaggprodukter och storstädar sinnet.
Skratt är naturlig botox. Syresättning och cellförnyelse gör att rynkor slätas ut.
Skratt smittar. Vi skrattar upp till 30 gånger mer om vi är bland andra än när vi är själva.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

frukt och grönsaker

10 anledningar att äta C-vitamin

Hälsa

Det pratas mycket om immunförsvaret just nu och vad man kan göra för att stärka det. En vitamin som bidrar till ett väl fungerande immunförsvar är C-vitamin. Det kan bland annat förkorta och lindra förkylningssymtom, men C-vitamin behövs också för kroppens brosk- och benvävnad, det är bra för tänderna och verkar kunna motverka träningsvärk.

Illustration av en doula som stöd till en gravid kvinna

Allt du vill veta om att föda med en doula

Gravid/barn

I en hårt ansatt förlossningsvård blir det allt populärare att anlita en doula för att få stöd och kontinuerlig närvaro under graviditet och förlossning. Även intresset för att bli doula växer. Men vad är egentligen en doula och vad behöver man tänka på när man väljer en?

skål med grönsaker

Ät efter säsong – för både smaken och klimatet

Kost

Förr i tiden anpassade vi den mat vi åt efter de råvaror som fanns tillgängliga. Idag är valmöjligheterna. Vi kan äta i princip allt året om, även om råvaror utanför säsong smakar sämre. Med sensommar och höst kommer skördesäsongen igång och ingen årstid passar väl bättre för att börja äta efter säsong än just vid den svenska höstskörden.

kvinna i spagat

En bra hållning bevarar vår hälsa

Hälsa

Ensidiga, upprepade rörelser försämrar din kroppshållning. Eftersom majoriteten i Sverige arbetar på kontor eller i andra yrken där upprepandet är en del av jobbet blir hållningen sämre – om du inte gör något åt det. Bli medveten om hur du går, sitter eller står och sträck på en krokig rygg och nacke med jämna mellanrum. Det kan minska besvär i rygg, nacke, axlar och även problem med höfterna. Dessutom så stärker en bra kroppshållning självförtroendet.

 

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hälsa

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



 

Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

 

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

 

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.