Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Tanja Dyredand: “Starta decenniet med en skrattrevolution”

Tanja Dyedand

Yrke: Journalist, författare, yoga- och meditationslärare
Aktuell med: Boken ”Skratta&Pausa”. www.stressaav.nu 
Mer info: Läs mer om Tanja på hennes hemsida stressaav.nu Det går även att följa henne på Instagram under @mindfully_tanja
Bonus: På Tanjas youtube-kanal finns övningar att ta del av gratis.

När skrattade du senast så att tårarna sprutade? Ta med dig det som får ditt hjärta och din själ att skratta in i 2020, uppmanar yogaläraren Tanja Dyredand i denna krönika. Tanja menar att skrattet räddar liv och har potential att förändra vårt samhälle, hon vill  därför starta det nya decenniet med en rikstäckande skrattrevolution och föreslår att vi borde kunna få skratt på recept. 

För cirka 450 år sedan levde och verkade en man i Tyskland. Personligen är jag övertygad om han skrattat mer, skulle nog vår västerländska historia sett annorlunda ut. Mannen, Martin Luther, som ständigt befann sig i depressiv livskris, kom nämligen att skriva om bibeln, lite efter sitt eget tycke, vilket resulterade en bannlysning av påven. Medeltiden som brukar refereras till som en av de mörkaste epokerna i historien var här, och skrattet lyste med sin frånvaro. 

Enligt Luther var vi människor födda syndare, och enbart genom att varje dag späka oss själva (helst genom fysisk bestraffning) kunde vi nå himmelriket när vi närmade oss vårt sista andetag. Skratt och glädje ansågs inte alls höra ihop med välmående, snarare tvärtom. Att visa glädjeyttringar med gapskratt, framförallt offentlighet, var förknippat med livets lättja, fylla, galenskap, dåraktigt beteende och endast djävulen avbildas asgarvande i medeltida målningar. Den sanna troende syndtyngda människan, skulle dra lite på mungiporna i stillsamt Mona Lisa-leende på sin höjd.

 

LÄS OCKSÅ: På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Först på 1700-talet började människan, även njutningsfullt avbildad i konsten, tillåtas le och skratta offentligt. Man satir-skrattade åt samhällsklyftor och använde skrattet i politiska och samhällskritiska utspel. I Sverige, eller närmare bestämt i Västergötland, pågick dock redan under 1500-talet en smärre gräsrotsbetingad skrattrevolution, kallad Västgötaklimax. En subtil humorform, som enligt nutida skrattforskning är mest likt de sociala onlinefenomenen ”memes” och kräver mest av våra hjärnor för att förstå.

I början av 1900-talet får vi genom rörlig film en kavalkad av skratt. Charlie Chaplin gör slapstickhumor världskänt, och nu börjar skratt användas som styrkehjälp under ”depressionen” och världskrigstiderna. Sedan följer en skrattvåg av ståuppare och humorprogram. När Norman Cousins år 1979 skrattar sig frisk från en dödlig sjukdom, tas skrattet in i forskningens värld och länken mellan skratt, läkning och välbefinnande etableras.

LÄS OCKSÅ: Skratta mer och förläng livet!

Varför vi människor skrattar, är dock forskare än idag oense om. Vad vi dock vet genom forskning är att skratt är ett fyrverkeri av händelser, både fysiologiska och psykologiska aktiviteter, som i sin tur påverkar kropp och sinne på olika sätt. 10 minuters skratt är likvärdigt med 10 minuters roddmaskin enligt doktor William Fry vid Stanford University. Luft du skrattar ut under ett skratt kan slungas ut med en hastighet om 100km/h. 100 skratt är lika med 30 minuters gymträning för lungor, hjärta och mage. Studier visar att stresshormoner minskar, måbra-hormoner ökar, cellförnyelse och blodcirkulationen ökar, blodtryck balanseras, infektioner minskar, förebygger hjärtsjukdomar, förbättrar minnet och kroppen syresätts, immunförsvaret boostas och hjärnan reparerar DNA. Vår längsta nerv, vagusnerven, aktiveras. Vagusnerven som är direkt kopplad till vårt självläkande system: det parasympatiska nervsystemet. Som i sin tur reglerar smärta, sömn, återhämtning och tarmarnas viktiga funktioner. 

Ett gott skratt förlänger inte därför bara livet, det kan alltså rädda liv. Även när skrattet är på låtsas får du ta del av alla dess läkande effekter.  Skratt som läkning och återhämtning är sedan 1980-talet inkluderat i en rad olika terapeutiska behandlingar världen över.  Forskning har visat att skratt ger lindring och läkning på barnsjukhus, för personer med stressrelaterade sjukdomar, utmattningssymptom, Alzheimers sjukdom, cancer, för ångest, trauma och depressioner, vid smärta, sömnsvårigheter, hjärtkärl-sjukdomar och personer som drabbats av stroke.

LÄS OCKSÅ: “Glädje är en förmåga du kan öva upp”

Tro mig, jag är själv ett levande bevis på att skrattet är livsviktigt. Skrattet räddade mitt liv. Vändningen under min rehabilitering efter utbrändhet, hjärtflimmer och sedan stroke, kom av skrattets läkande kraft. De tuffaste, mörkaste tiden glömde jag helt bort hur man skrattade. Det var mest gråt, och till slut kom inte ens tårar längre. När jag av misstag råkade skratta under en stillsam yogaklass, fick jag efteråt mindre kronisk smärta, hjärntrötthet och sov för första gången en hel natt på två år. Jag började lägga till låtsasskratt till djupandning och övningar inspirerade från yoga, att aktivera vagusnerven blev den röda tråden. Nu kom styrkan tillbaka och jag gick från att enbart existera till att vilja börja leva. Det är mina dagboksanteckningar från min rehabilitering jag nu samlat till 80 enkla övningar i min bok. Min högsta dröm är att fler ska inspireras till enkla vardagspauser, med skratt och paus.  

 

Skratt är vår bästa medicin, ett universalt språk alla förstår och som är gratis. Tänk vilken skillnad det skulle kunna bli i vårt samhälle, till och med världen, om vi bara skrattade mer? Ett skratt smittar nämligen av sig, stärker sammanhållning och skapar osynliga band mellan människor. Även när det är på låtsas. Och JA, visst borde vi starta en världsomfattande skrattrevolution ihop, där skratt kunde fås på recept? Tänk mer skratt på skolor, i matkön, jobbet, i riksdagen, för att rädda planeten, vid stress, lämning på dagis,  när det är som tuffast - Ha hi ho, tänk vad mycket trevligare världen skulle bli. Så fråga dig själv, när skrattade du senaste så där så att tårarna sprutade? Ta med dig det som får ditt hjärta och din själ att skratta in i 2020.  Kom ihåg, skratta nu, för sen dör vi faktiskt. Och skrattar du riktigt mycket förlänger du livet i en lekande fart. 

Av Tanja Dyredand, certifierad yoga- och meditationslärare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Tanja Dyedand

Yrke: Journalist, författare, yoga- och meditationslärare
Aktuell med: Boken ”Skratta&Pausa”. www.stressaav.nu 
Mer info: Läs mer om Tanja på hennes hemsida stressaav.nu Det går även att följa henne på Instagram under @mindfully_tanja
Bonus: På Tanjas youtube-kanal finns övningar att ta del av gratis.

Roliga fakta om skratt

Söm förbättras och smärta minskar med skratt. 10 minuters skratt ger två timmars smärtfri sömn enligt studie.
Du blir pigg av skratt. Skrattar du direkt på morgonen piggas kroppen upp som om du druckit en kopp kaffe.
Ett barn skrattar i genomsnitt 400 gånger om dagen . En vuxen cirka 15 gånger.
Du får inre jogging och mental storstädning med skratt då vi börjar rensa ut slaggprodukter och storstädar sinnet.
Skratt är naturlig botox. Syresättning och cellförnyelse gör att rynkor slätas ut.
Skratt smittar. Vi skrattar upp till 30 gånger mer om vi är bland andra än när vi är själva.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Lucka 5: Tävla och vinn ett julpaket från Organics by Sara som är ekologisk hudvård. Christmas Gift Set är ett kit med ekologisk ansiktsvård som innehåller rengöring, ansiktsvatten och ansiktsolja. Huden får en näringsboost med nyttiga vitaminer och oljor. 

Glasburkar med rawbollar med pepparkakssmak

Raw pepparkaksbollar med apelsin

Recept

Tid för adventsmys, tända ljus och julgodis! Men allt godis behöver inte innehålla vitt socker och mjöl utan kan istället innehålla många vitaminer och mineraler – samtidigt som de är söta och goda. Rulla ihop och bjud på dessa raw pepparkaksbollar och njut!

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

 

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

 

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.