Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Tanja Dyredand: “Starta decenniet med en skrattrevolution”

Tanja Dyedand

Yrke: Journalist, författare, yoga- och meditationslärare
Aktuell med: Boken ”Skratta&Pausa”. www.stressaav.nu 
Mer info: Läs mer om Tanja på hennes hemsida stressaav.nu Det går även att följa henne på Instagram under @mindfully_tanja
Bonus: På Tanjas youtube-kanal finns övningar att ta del av gratis.

När skrattade du senast så att tårarna sprutade? Ta med dig det som får ditt hjärta och din själ att skratta in i 2020, uppmanar yogaläraren Tanja Dyredand i denna krönika. Tanja menar att skrattet räddar liv och har potential att förändra vårt samhälle, hon vill  därför starta det nya decenniet med en rikstäckande skrattrevolution och föreslår att vi borde kunna få skratt på recept. 

För cirka 450 år sedan levde och verkade en man i Tyskland. Personligen är jag övertygad om han skrattat mer, skulle nog vår västerländska historia sett annorlunda ut. Mannen, Martin Luther, som ständigt befann sig i depressiv livskris, kom nämligen att skriva om bibeln, lite efter sitt eget tycke, vilket resulterade en bannlysning av påven. Medeltiden som brukar refereras till som en av de mörkaste epokerna i historien var här, och skrattet lyste med sin frånvaro. 

Enligt Luther var vi människor födda syndare, och enbart genom att varje dag späka oss själva (helst genom fysisk bestraffning) kunde vi nå himmelriket när vi närmade oss vårt sista andetag. Skratt och glädje ansågs inte alls höra ihop med välmående, snarare tvärtom. Att visa glädjeyttringar med gapskratt, framförallt offentlighet, var förknippat med livets lättja, fylla, galenskap, dåraktigt beteende och endast djävulen avbildas asgarvande i medeltida målningar. Den sanna troende syndtyngda människan, skulle dra lite på mungiporna i stillsamt Mona Lisa-leende på sin höjd.

 

LÄS OCKSÅ: På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Först på 1700-talet började människan, även njutningsfullt avbildad i konsten, tillåtas le och skratta offentligt. Man satir-skrattade åt samhällsklyftor och använde skrattet i politiska och samhällskritiska utspel. I Sverige, eller närmare bestämt i Västergötland, pågick dock redan under 1500-talet en smärre gräsrotsbetingad skrattrevolution, kallad Västgötaklimax. En subtil humorform, som enligt nutida skrattforskning är mest likt de sociala onlinefenomenen ”memes” och kräver mest av våra hjärnor för att förstå.

I början av 1900-talet får vi genom rörlig film en kavalkad av skratt. Charlie Chaplin gör slapstickhumor världskänt, och nu börjar skratt användas som styrkehjälp under ”depressionen” och världskrigstiderna. Sedan följer en skrattvåg av ståuppare och humorprogram. När Norman Cousins år 1979 skrattar sig frisk från en dödlig sjukdom, tas skrattet in i forskningens värld och länken mellan skratt, läkning och välbefinnande etableras.

LÄS OCKSÅ: Skratta mer och förläng livet!

Varför vi människor skrattar, är dock forskare än idag oense om. Vad vi dock vet genom forskning är att skratt är ett fyrverkeri av händelser, både fysiologiska och psykologiska aktiviteter, som i sin tur påverkar kropp och sinne på olika sätt. 10 minuters skratt är likvärdigt med 10 minuters roddmaskin enligt doktor William Fry vid Stanford University. Luft du skrattar ut under ett skratt kan slungas ut med en hastighet om 100km/h. 100 skratt är lika med 30 minuters gymträning för lungor, hjärta och mage. Studier visar att stresshormoner minskar, måbra-hormoner ökar, cellförnyelse och blodcirkulationen ökar, blodtryck balanseras, infektioner minskar, förebygger hjärtsjukdomar, förbättrar minnet och kroppen syresätts, immunförsvaret boostas och hjärnan reparerar DNA. Vår längsta nerv, vagusnerven, aktiveras. Vagusnerven som är direkt kopplad till vårt självläkande system: det parasympatiska nervsystemet. Som i sin tur reglerar smärta, sömn, återhämtning och tarmarnas viktiga funktioner. 

Ett gott skratt förlänger inte därför bara livet, det kan alltså rädda liv. Även när skrattet är på låtsas får du ta del av alla dess läkande effekter.  Skratt som läkning och återhämtning är sedan 1980-talet inkluderat i en rad olika terapeutiska behandlingar världen över.  Forskning har visat att skratt ger lindring och läkning på barnsjukhus, för personer med stressrelaterade sjukdomar, utmattningssymptom, Alzheimers sjukdom, cancer, för ångest, trauma och depressioner, vid smärta, sömnsvårigheter, hjärtkärl-sjukdomar och personer som drabbats av stroke.

LÄS OCKSÅ: “Glädje är en förmåga du kan öva upp”

Tro mig, jag är själv ett levande bevis på att skrattet är livsviktigt. Skrattet räddade mitt liv. Vändningen under min rehabilitering efter utbrändhet, hjärtflimmer och sedan stroke, kom av skrattets läkande kraft. De tuffaste, mörkaste tiden glömde jag helt bort hur man skrattade. Det var mest gråt, och till slut kom inte ens tårar längre. När jag av misstag råkade skratta under en stillsam yogaklass, fick jag efteråt mindre kronisk smärta, hjärntrötthet och sov för första gången en hel natt på två år. Jag började lägga till låtsasskratt till djupandning och övningar inspirerade från yoga, att aktivera vagusnerven blev den röda tråden. Nu kom styrkan tillbaka och jag gick från att enbart existera till att vilja börja leva. Det är mina dagboksanteckningar från min rehabilitering jag nu samlat till 80 enkla övningar i min bok. Min högsta dröm är att fler ska inspireras till enkla vardagspauser, med skratt och paus.  

 

Skratt är vår bästa medicin, ett universalt språk alla förstår och som är gratis. Tänk vilken skillnad det skulle kunna bli i vårt samhälle, till och med världen, om vi bara skrattade mer? Ett skratt smittar nämligen av sig, stärker sammanhållning och skapar osynliga band mellan människor. Även när det är på låtsas. Och JA, visst borde vi starta en världsomfattande skrattrevolution ihop, där skratt kunde fås på recept? Tänk mer skratt på skolor, i matkön, jobbet, i riksdagen, för att rädda planeten, vid stress, lämning på dagis,  när det är som tuffast - Ha hi ho, tänk vad mycket trevligare världen skulle bli. Så fråga dig själv, när skrattade du senaste så där så att tårarna sprutade? Ta med dig det som får ditt hjärta och din själ att skratta in i 2020.  Kom ihåg, skratta nu, för sen dör vi faktiskt. Och skrattar du riktigt mycket förlänger du livet i en lekande fart. 

Av Tanja Dyredand, certifierad yoga- och meditationslärare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.



Tanja Dyedand

Yrke: Journalist, författare, yoga- och meditationslärare
Aktuell med: Boken ”Skratta&Pausa”. www.stressaav.nu 
Mer info: Läs mer om Tanja på hennes hemsida stressaav.nu Det går även att följa henne på Instagram under @mindfully_tanja
Bonus: På Tanjas youtube-kanal finns övningar att ta del av gratis.

Roliga fakta om skratt

Söm förbättras och smärta minskar med skratt. 10 minuters skratt ger två timmars smärtfri sömn enligt studie.
Du blir pigg av skratt. Skrattar du direkt på morgonen piggas kroppen upp som om du druckit en kopp kaffe.
Ett barn skrattar i genomsnitt 400 gånger om dagen . En vuxen cirka 15 gånger.
Du får inre jogging och mental storstädning med skratt då vi börjar rensa ut slaggprodukter och storstädar sinnet.
Skratt är naturlig botox. Syresättning och cellförnyelse gör att rynkor slätas ut.
Skratt smittar. Vi skrattar upp till 30 gånger mer om vi är bland andra än när vi är själva.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Lemonadglas på rad

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Drycker och smoothies

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab" där hon hjälper cancerdrabbade tillbaka till livet, med hjälp av god och hälsosam mat. Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker, fulla av näringsämnen, vitaminer och skyddande ämnen för ditt immunförsvar.

Därför är lök så nyttigt

Kost

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

ögon

Näring för skarpare syn

Hälsa

Gula fläcken är det område i ögat som har flest synceller och där vi ser skarpast. Den lilla fläcken är bara ett par millimeter stor – men förändringar i makula kan påverka hela livet. Risken för makuladegeneration ökar med åldern, och kvinnor drabbas oftare än män. Studier har visat att vitaminer, antioxidanter och näringsämnen som lutein och zeaxanhtin kan bromsa förloppet med synförsämringar.

 

Leende kvinna äter choklad

Maten som lindrar ångest

Kost

Ångest och oro är dessvärre vanliga tillstånd idag. Svårare ångestformer kräver förstås professionell hjälp – men det finns naturliga sätt att hjälpa sitt mående på traven. Genom att äta eller dricka dessa råvaror kan du lindra ångest och oro naturligt!

Sommmarblommor på en äng

7 sorters blommor att plocka – med måtta!

Eko/miljö

Midsommar betyder traditioner. Och en är att plocka vackra blommor och lägga under kudden, ställa i en vas eller binda kransar av. Plocka gärna, men gör det med måtta – för binas skull . Här är blommorna som bin och insekter älskar – och en blomma du gärna får plocka mycket av. Glad midsommar!

händer sträcker sig upp mot solen

Vad är tillräckliga nivåer av D-vitamin? Kureras expert svarar

Naturlig hälsa

amin D bildas i huden när solen lyser starkt. Under vintern har de flesta svenskar brist på D-vitamin. Värst drabbade är mörkhyade personer och de som undviker solen. För att må bra behöver vi fylla på förråden, något vi kan passa på att göra nu under sommaren. Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert berättar om vad han anser är optimala nivåer.

 

Kvinna håller i plastpåsar med grönsaker

Så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

200 000 ton matsvinn produceras i Sverige varje år – och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i köket, menar författaren Karin Bohlin. Här bjuder hon på ett smarrigt "restrecept"!

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

Ginkgo biloba – när minnet sviker

Hälsa

Alla har vi nog känt att minnet kan svika och att hjärnan känns fylld av en svårgenomtränglig dimma. Orsaken kan vara sämre blodcirkulation – och då finns det flera sätt att lösa problemet, säger Kureras expert Fredrik Ölander. Det gröna tempelbladet gingko biloba kan få igång mikrocirkulationen, så att ditt minne blir bättre.

grönsaker

Debatt: “Motstridig forskning om antioxidanter presenteras utan underlag”

Kurera debatt

Svensk Egenvård och den svenska branschen uppskattar all forskning som syftar till att bekämpa cancer i alla dess former. Vi skulle också uppskatta om professor Martin Bergö på sedvanligt sätt publicerar sina forskningsresultat i vetenskapliga tidskrifter och låter sina resultat analyseras och bemötas av andra forskare. Det bästa vore om han gjorde detta innan han torgför slutsatserna i kvällstidningar och TV-soffor. Det skriver Mats Nilsson, VD på Svenske egenvård i en debattartikel.

Katt ligger i tunnel i klösträd

Ge din innekatt ett gott och hälsosamt liv

Husdjur

Många som bor i städer och i lägenhet väljer att ha innekatt – och katter anpassar sig väl till ett liv inomhus. Men för att de ska må bra behöver de få sina behov tillfredsställda och det är viktigt att katten både får stimulans, utlopp för sina instinkter och möjlighet att vila i lugn och ro.

 

Burrito bowl med avokado, bönor och taco chips

Mexikansk burrito bowl med ärthummus

Recept

Det klassiska fredagsmyset med tacos har fått konkurrens! Denna bowl med extra allt, från systrarna bakom matduon "Foodgeekz", innehåller både kryddade bönor, rostad sötpotatis och massvis av koriander och avokado.

kvinna vilar

Bitterörterna som gör magen glad & nöjd

Hälsa

Sommar och semester – och grillad mat, fika på stranden och picknick i parken. Sommarens matvanor är härliga, men ibland mer än vad magen klarar av. Då är det lätt hänt att matsmältningen hamnar i obalans. Bitterörter kan lindra allt från magknip, svullnad och gaser inom en kvart.

Vitaminer som underlättar klimakteriet

Naturlig hälsa

Resan genom klimakteriet kan vara väldigt olika. En del kvinnor upplever stora besvär medan andra knappt känner av förändringen. Det finns en hel del du kan göra själv för att underlätta omställningen. Kurera pratade med läkaren och näringsmedicinaren Elise Indekeu om hormoner, sömn, kost och kosttillskott som ger bättre mående i övergångsåldern.

 

flaskor och glas med fläder

Så gör du flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Kisel gav Anna hårsvallet tillbaka

Naturlig hälsa

När stressen blev för stor tappade Anna Falk mycket mer hår än vanligt. Hon anmälde sig till Sveriges största hårtest, och fick prova mineraliskt kisel, som lovar bättre hårkvalitet. – Jag var missnöjd med mitt livlösa, tunna och slitna hår. Men nu är mitt hår tjockare och starkare, säger Anna Falk.

Ung leende kvinna med vit angorakatt

Sådan matte sådan katt?

Husdjur

Katter är kända för att vara självständiga och bete sig så som de själva behagar, oavsett vad deras matte eller husse gör eller vill. Men nu visar det sig att de kanske är mer lika oss än vad vi tror – och till och med kopierar mattes eller husses personlighet!

Citrusfrukter

5 importerade varor du garanterat vill köpa eko

Eko/miljö

Många skadliga bekämpningsmedel är förbjudna i Sverige och i övriga EU. Men det innebär inte att vi inte kan få i oss dem ändå – via importerade varor från övriga världen. Här är 5 varor  som du bör köpa eko – för den biologiska mångfaldens och din egen hälsas skull.

 

Familj grälar i bil

5 överlevnadstips för familjesemestern

Mental hälsa

Äntligen sommar och semester – men ofta också gnäll, bråk och trassel när många viljor ska trängas i en sommarstuga eller ett litet hotellrum. Författaren Kristin Emilsson vet själv allt om detta och är aktuell med en feelgod-roman om en sommar där allt går fel. Här delar hon med sig av sina bästa överlevnadstips för semestern!

kvinna i naturen

Irina fick tillbaka rörligheten i knäet

Naturlig hälsa

Irina Esteman skadade sitt knä vid en cykelolycka under en semesterresa. Undersökningen avslöjade artros – men ett kollagentillskott berikat med MSM, C-vitamin och kondroitinsulfat tog bort smärtan och nu kan Irina promenera och cykla igen. Som en bonus blev hennes hår fylligare och tjockare av tillskottet.