Vegokost minskar risken för hjärtsjukdom och cancer

Fakta

Antalet personer som strävar efter att äta helt eller delvis vegetarisk har ökat kraftigt sedan 2013, visar en ny mätning.

Var femte person, 22 procent, planerar att äta mindre kött den närmsta tiden, och var tredje svensk äter redan vegetariskt en eller flera gånger i veckan.

En av tio personer äter eller försöker äta uteslutande vegetariskt. Bland de yngre är siffran ännu högre. Särskilt kvinnor är mer inställda på att äta mera grönt i framtiden.

Orsaken bakom den växande vegotrenden tros vara att miljö och hälsa har blivit allt viktigare - och allt mer uppmärksammat. Men vill man undvika näringsbrister bör man ersätta det man utesluter, inte bara välja bort det.
Här kan du läsa mer om näringen du som vego bör vara noga med att få i dig.
Källa: Sifo, Demoskop.

Allt fler av oss äter väljer att äta vegetarisk eller vegansk kost – om än inte hela tiden så vid ökat antal tillfällen per månad.
Det gör vi helt rätt i, menar nu forskning.

En ny, omfattande metaanalys visar nämligen att vegokost förbättrar hälsan och ger ett markant skydd både när det gäller förtida död och förekomsten av hjärtsjukdom och cancer.

Syftet med denna studie var att – genom metaanalys – jämföra vegetarisk och vegansk kost med blandkost och klargöra sambandet mellan kosten och kronisk sjukdom och dödlighet.

► Läs också: Ny trenden: Nu blir allt fler ”flexitarianer”

 

En omfattande genomsökning av olika databaser
Forskarna tittade bland annat på riskfaktorer för kroniska sjukdomar, risken för total dödlighet, förekomst och dödlighet i hjärt-cerebrovaskulära sjukdomar, totalcancer och en viss typ av cancer (som kolorektal-, bröst-, prostata- och lungcancer).
En omfattande sökning av databaser som Medline, EMBASE, Scopus, The Cochrane Library och Google Scholar (Googles vetenskapliga sektion) genomfördes.

Bättre värden hos vegetarianer och veganer
96 studier av olika storlek ingick sammanlagt i metaanalysen och resultatet forskarna kom fram till var tydligt.
Personer som åt en vegetarisk eller vegansk kost hade inte bara betydligt bättre värden än personer som åt blandkost. De hade dessutom en lägre risk att dö i förtid till följd av hjärtsjukdom och cancer, jämfört med blandkostarna.
Den övergripande analysen av de 86 tvärsnittsstudier som ingick i metaanalysen visade på tydligt förbättrade nivåer gällande BMI, totalkolesterol, LDL-kolesterol och glukosnivåer (blodsocker) hos vegetarianer och veganer jämfört med blandkostare.

► Läs också – Läkare: Kosten orsak till en tredjedel av all cancer

Tydligt minskad risk för hjärtsjukdom och cancer 
Analysen av resterande tio studier (så kallade prospektiva kohortstudier) visade även den en gynnsamt resultat för vegetarianer och veganer. Där kunde forskarna se en tydligt minskad risk för, såväl förekomst av  som dödlighet i, ischemisk hjärtsjukdom (ett samlingsnamn på flera hjärtsjukdomar som har samma orsak). De såg även en minskning av förekomsten av antalet fall i cancer totalt.

► Läs också: Diabetiker? Ersätt kött med baljväxter – förbättra dina värden

Signifikant skyddande effekt”
Forskarna sammanfattar som sin slutsats att denna omfattande metaanalys bevisar “en signifikant skyddande effekt” av en vegetarisk kost när det gäller både förekomst och dödlighet i hjärtsjukdom (-25 procent) och i cancer (-8 procent). Även vegankost ger en betydande minskad risk för cancer (-15 procent).

► Läs också: Vegetarian eller vegan? Här är näringen du behöver mer av

Resultatet av metaanalysen har publicerats i Critical Reviews in Food Science and Nutrition.

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Antalet personer som strävar efter att äta helt eller delvis vegetarisk har ökat kraftigt sedan 2013, visar en ny mätning.

Var femte person, 22 procent, planerar att äta mindre kött den närmsta tiden, och var tredje svensk äter redan vegetariskt en eller flera gånger i veckan.

En av tio personer äter eller försöker äta uteslutande vegetariskt. Bland de yngre är siffran ännu högre. Särskilt kvinnor är mer inställda på att äta mera grönt i framtiden.

Orsaken bakom den växande vegotrenden tros vara att miljö och hälsa har blivit allt viktigare - och allt mer uppmärksammat. Men vill man undvika näringsbrister bör man ersätta det man utesluter, inte bara välja bort det.
Här kan du läsa mer om näringen du som vego bör vara noga med att få i dig.
Källa: Sifo, Demoskop.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer.