Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna syns yoga i skräddarställning bakifrån

Yogan som får kropp och själ i “hormoni”

Övningar som stärker binjurarna

– Det är svårt att nämna specifika övningar eftersom det handlar mycket om helheten, säger Ellena Engvall. Men framförallt handlar det om...
-Djupt balanserande andning, meditation och mentala tekniker för att balansera hjärnan i form av mantra och ögonfokus.
- Övningar som ryggflex, vridningar, böjningar och framåtfällningar. De är väldigt bra generellt för att minska stress.
-Alla övningar som jobbar med ryggen. De påverkar också binjureområdet.

Men som sagt detta är komplext och stressresponsen börjar i hjärnan så den måste också vara med, tipsar Ellen Engvall

Många kvinnor behöver sänka stressnivåerna för att få kropp, själ och hormoner i balans. HormonyYoga är en kvinnofokuserad, lugn yogaform som minskar stress och stöttar binjurar, sköldkörtel och äggstockar.

Ellen Engvall är barnmorska, medicinsk yogaterapeut och yogautbildare som driver HormonyYoga. Hon ger både onlineyogapass, utbildningar och kurser i såväl Mediyoga (medicinsk yoga) och hormonyoga som gravidyoga.

Hur skiljer sig HormonyYoga från Mediyoga?

– HormonyYoga har sitt ursprung i den tantriska traditionen som är avsedd för människor som lever ett vanligt liv med allt vad det kan innehålla. Den ser kroppen som ett tempel för själen som du tar hand om på bästa sätt för att leva det dagliga livet till fullo. Från denna tradition kommer till exempel kundaliniyogan som även Mediyogan har hämtat mycket inspiration ifrån. HormonyYoga har samma utformning som ett kundaliniyoga- och Mediyogapass.

 

HormonyYogan är utformad för kvinnor, och är mer flödande, mjuk, inkännande och fri. Den är inte strikt i sin form utan kan anpassas för individen, gruppen och ändras fritt av varje yogalärare. Den lockar fram det kvinnliga och lär oss att själva känna in vad kroppen behöver i stunden. Den har en bas som ska vara med, andning mantran, ögonposition, djupavslappning och meditation. Vi har ett tydligt fokus i rörelserna fysiskt och mentalt på körtlar och körtelområde för att aktivera och medvetande göra dessa.

Men inom konceptet HormonyYoga är även livsstilsfaktorer och kost med i helheten. Det räcker inte att bara yoga för att få balans på hormonerna och livet, allt behöver räknas in, förklarar Ellen Engvall.

LÄS OCKSÅ: Yoga och meditation stillar oro och ångest i pandemin

Yogaterapeut Ellen Engvall

Fokus i Ellen Engvalls yogafilosofi är på kvinnors behov och på att stärka vår hormonella hälsa.

Vilka typer av hormonbesvär är vanligast hos kvinnor idag och vilka kan lindras av yoga?

– Vanliga symtom som kvinnor har idag är PMS; klimakteriebesvär, infertilitet, sköldkörtelbesvär och binjuretrötthet. Detta har sannolikt sin grund i för mycket stress, för lite återhämtning, gifter och kemikalier i mat och miljö. Och för lite utrymme för ”självet” att få blomstra. Det handlar mycket om att tillåta sig att följa kropp och hjärta.

Binjurarna har en central roll för vår hormonbalans. På vilket sätt, och vilken typ av övningar hjälper dem att fungera optimalt?

– Binjurarna producerar våra stresshormoner och dessa har alltid högsta prioritet eftersom det handlar om överlevnad. Kroppen kan inte skilja på verkliga hot och en långvarig konstant stress på grund av för mycket att göra, en dålig relation och/eller för lite återhämtning. Kroppen ägnar sig då åt att mobilisera kraft och energi att överleva och då går resten på sparlåga. Att fortplanta sig, smälta mat etcetera står längst ner på listan.

 

LÄS OCKSÅ: Kaos i hormonerna? Så får du hormonell balans!

Vilka andra organ är viktiga för att våra hormoner ska vara "i harmoni"?

– I HormonyYogan jobbar vi med hypofys, sköldkörtel, äggstockar och binjurar. Dessa ingår i HPA-axeln, vår stressrespons och även OTA-axeln där binjurar, äggstockar och sköldkörtel jobbar tillsammans och påverkar varandra. Yogan stöttar och medvetandegör dessa körtlar och områden genom att yogaövningarna är valda för att beröra just dessa områden och vi fokuserar även mentalt på områdena.

Vi jobbar med att massera äggstockar i positioner och med andningen, sköldkörteln med olika övningar för hals, nacke och axlar, binjurar med ryggövningar och hypofysen med olika koordinationsövningar.

På vilket sätt stöttar HormonyYoga dem?

– Den påverkar mycket mer än detta och jobbar starkt med att minska stress och att skapa glädje och en god känsla för sig själv och den egna kroppen oavsett hur den ser ut eller beter sig. All yoga jobbar med körtlar och att minska stress men min erfarenhet är att i HormonyYogan blir det mer fokuserat och att det ramar in kvinnan och hennes behov på ett annat sätt. Det blir en tydligare och snabbare effekt på stress och hormoner på detta sätt.

LÄS OCKSÅ: ”Vi behöver prata ännu mer om klimakteriet”

Av Carolina Eriksson


Övningar som stärker binjurarna

– Det är svårt att nämna specifika övningar eftersom det handlar mycket om helheten, säger Ellena Engvall. Men framförallt handlar det om...
-Djupt balanserande andning, meditation och mentala tekniker för att balansera hjärnan i form av mantra och ögonfokus.
- Övningar som ryggflex, vridningar, böjningar och framåtfällningar. De är väldigt bra generellt för att minska stress.
-Alla övningar som jobbar med ryggen. De påverkar också binjureområdet.

Men som sagt detta är komplext och stressresponsen börjar i hjärnan så den måste också vara med, tipsar Ellen Engvall

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

man tittar ut över molnen

Första långtidsverkande behandlingen mot hiv finns nu i Sverige

Forskning

Ungefär 40 miljoner personer i världen har hiv. De flesta finns i Afrika. I Sverige finns cirka 8 000 kända fall av hiv. Men dagens medicin gör att de med hiv kan leva ett bra liv, som inte blir förkortat. Och nu har ett nytt läkemedel kommit ut på marknaden som innebär behandling mellan sex och tolv dagar per år istället för 365 dagar.

 

Tecknad bild på kökselektronik mot grön bakgrund

5 farliga ämnen funna i vanlig kökselektronik

Eko/miljö

Tekokare, brödrostar, kaffemaskiner och stavmixers...De flesta av oss har mängder av elektroniska köksprylar, men att se över vad de innehåller kan vara klokt. När Kemikalieinspektionen granskade vanlig kökselektronik hittades nämligen för höga halter av farliga ämnen i flera produkter. 

par i sängen

Superbäret som får igång sexlivet

Naturlig hälsa

Torra slemhinnor i underlivet hör ihop med kraftigt minskad östrogenproduktion. Efter klimakteriet skapar kroppen inte längre kvinnligt östradiol. Problem med samlivet är därför vanligt. Ett enkelt och helt naturligt sätt att återfukta slemhinnorna är att tillsätta det näringsrika superbäret havtorn.

man i skogshuggarkläder

Bertil slipper smärtan i sitt löparknä

Leder

Bertil Grön har besvärats av smärta i knäna och problem med ländryggen i många år. Han har gått hos sjukgymnast och till läkare, fått akupunktur och försökt lägga om träningen – men bara fått temporär hjälp. Förra hösten började han ta ett tillskott med grönläppad mussla och nu har han varken ont i ryggen eller besvär med knäna längre.

ung kvinna är ledsen

Därför blir du extra trött och deppig när våren kommer

Hälsa

Våren är här! En ljusare tid som gör oss pigga och glada. Eller? Nej, inte alla. Omkring 15 procent av oss känner tvärtom av att våren kommer genom att bli extra trötta – och till med vårdeppiga. "Längden på dagen förändras snabbast just nu. Den biologiska klockan hänger inte med", förklarar professor Torbjörn Åkerstedt fenomenet.

 

Gruppbild på 5 serum och en äldre kvinna

Skönhetspanelen testar: ansiktsserum

Hud

Ett serum under ansiktskrämen kan både lugna och strama upp hyn, reducera fina linjer och inte minst ge fukt, lyster och näring. Kureras skönhetspanel har testat fem naturliga serum – och utsett en favorit!

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

En ljus hund med ett påskägg i munnen

5 hälsofaror i påsk för hund och katt

Husdjur

Såväl fjädrar, prydnadsägg och annat pynt, som maten på påskbuffén och de vackra påskliljorna kan innebära en fara för nyfikna och hungriga hundar och katter. Så här skyddar du ditt älskade husdjur från påskens hälsofaror!

porträtt kvinna

Bark från tall motade Evas allergi

Hälsa

Eva Lidström är allergisk mot damm, pollen, pälsdjur och viss mat. När hon får en allergiattack kan hon nysa minst 150 gånger på en dag. Den receptbelagda allergimedicin hon tagit under 30 år, ger viss lindring. Men i höstas började hon med ett tillskott gjort på barken av en fransk tall. Och nu är nästan alla symtom borta.

ägg med märkning

Har du koll på äggmärkningen?

Eko/miljö

Till påsk ökar svenskarnas konsumtion av ägg till det dubbla. Vi äter över 2000 ton under en vecka. Bara på påskafton går det åt sex miljoner ägg per timma. Hönorna som kläcker våra påskägg lever under olika förhållande. Det finns fyra olika system, från ekologiska och frigående till burhöns som lever trångt. Har du koll på märkningen?

 

Kvinna och barn med rockringar

Vassledrycken ger bättre magkänsla

Mage

Tarmen är både smart och känslig. Om något är fel agerar den direkt genom att skicka signaler till hjärnan. För att hålla magen glad behöver du skapa bra förutsättningar. Koncentrerad ekologisk ostvassle kan förbättra näringsintaget och även minska sötsuget.

Kvinna håller i liten flaska och pipett för ansiktsvård

Så maxar du effekten av hyaluronsyra

Hud

De senaste åren har hyaluronsyra varit en hajpad  ingrediens i hudvård. Men hur använder man den på rätt sätt för att maxa den föryngrande och återfuktande effekten – invärtes eller utvärtes? Och finns det "renare", mer naturlig hyaluronsyra?

Leila Söderholm gör armhävning mot vägg

Leila Söderholms 4 hemmaträningsövningar

Träning

 I tider av ökat hemmajobbande och coronakarantän behöver vi enkel träning som bryter stillasittandet. Med dessa fyra övningar ger du både kropp och knopp en naturlig rörelsepaus och variation under arbetsdagen – och behöver inte ens byta om! 

 

vårklädd kvinna

Astman blev bättre med förkylningsörterna

Naturlig hälsa

Marina Aspholme har fibromyalgi. Det har medfört att hennes lungor ofta är ansträngda, och ibland får hon åka in akut till vårdcentralen för att få hjälp med andningen. I vintras provade Marina ett tillskott med fläder, timjan och bockhornsklöver när trycket på lungorna blev värre. Bara på några dagar blev hon bättre, och hon slapp sjukbesöken.

glas med vatten

Dricker du för lite vatten?

Hälsa

Ett vanligt dygn behöver vi mellan 1–1,5 liter vatten, men ibland kan du behöva upp till fyra liter. En undersökning visar att svensken i snitt bara dricker mellan ett par deciliter kranvatten och upp till en halv liter när de är hemma.

familj tre personer

Färre fall av covid-19 där halten av selen i jordarna är högre

Hälsa

När Kina var som värst drabbat av coronaviruset fanns det en stad i västra Hubeiprovinsen som bara registrerade sex coronafall per 100 000 invånare. Andra städer och provinser hade upp till 20 gånger så höga siffror. Resultaten förbryllade forskarna som till slut kunde dra en slutsats: I den delen av Kina är jordarna rika på selen och invånarna har tillräcklig selenstatus.

kvinna på moped

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

par tittar på tv

Stillasittande kan ge psykisk ohälsa

Mental hälsa

Den svenska folkhälsan har försämrats de senaste 30 åren det visar flera studier inom olika hälsoområden. Två av dessa undersökte den psykiska ohälsan, och resultatet visade att det finns en tydlig koppling mellan inaktivitet och psykisk ohälsa.

 

Närbild på en tunga

Covid-tunga nytt symtom på covid-19

Forskning

En mängd märkliga, ovanliga och luriga symtom på covid-19 har rapporterats sedan sjukdomen började spridas. Det senaste symtomet, upptäckt i en stor kartläggningsstudie i USA, Sverige och Storbrittanien, är förändringar på tungan och i munnen.

Kesoplättar med bär

Kolhydratsnåla kesoplättar med bär

Frukost

Lågkolhydratkost rekommenderas ofta av kostrådgivare som ett komplement till periodisk fasta, eller som ett sätt att bibehålla en sund vikt. De här kesoplättarna med bär är – trots sitt pannkaksliknande utseende – just kolhydratsnåla. Och en riktigt lyxig frukost!