D-vitaminstatus påverkar symtombild vid psykisk sjukdom

Fakta

Schizofreni är en kronisk allvarlig psykisk störning som påverkar hur en person känner, tänker och agerar. Personer med schizofreni har svårt att skilja verklighet från fantasi.

Symtomen på schizofreni kategoriseras enligt tre typer: Positiva, negativa och kognitiva.
• Positiva symtom - inkluderar hallucinationer, vanföreställningar, tankestörningar och rörelserubbningar.
• Negativa symtom - inkluderar bland annat minskad känsla av glädje i vardagen, apati och svårigheter att delta i aktiviteter.
• Kognitiva symtom - kan handla om minnesförändringar, olika aspekter gällande tankearbete inklusive nedsatt minne, svårt att fokusera och dålig verkställande funktionsduglighet, det vill säga förmåga att förstå information och använda den för att fatta beslut.
Källa: Vitamin D Council

Nu kopplar ny forskning D-vitaminnivå till svårighetsgraden av schizofreni.
Forskare har upptäckt att D-vitaminbrist kan stå för en del av schizofrenas symtom och deras hypotes är att korrigering av D-vitaminbrist hos personer med sjukdomen – inte minst – skulle kunna minska vissa av de symtom som idag har begränsade medicinska behandlingsmöjligheter.

Forskning har visat att D-vitamin besitter neuroskyddande egenskaper. Vetenskapliga litteraturöversikter menar att vitamin D kan vara en viktig faktor i det centrala nervsystemet och ha en central roll för en hälsosam neural utveckling och funktion.

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

 

Lägre nivåer hos personer med schizofreni
Även tvärsnittsstudier har visat att patienter med schizofreni har lägre D-vitaminnivåer jämfört med friska kontroller. Trots den vetskapen har D-vitaminets inflytande på sjukdomen – och huruvida D-vitaminbrist bidrar till ökad svårighetsgrad hos vuxna med schizofreni – bara börjat utredas, skriver Vitamindcouncil.org, en ideell organisation i Kalifornien, USA, som arbetar för att utbilda allmänheten angående vitamin D, solexponering och hälsa.

Genomgick flera neurokognitiva tester
En ny studie publicerad i tidskriften Early Prevention in Psychiatry försökte att fastställa förhållandet mellan D-vitaminstatus och symtomens svårighetsgrad hos schizofrena patienter. Forskarna mätte D-vitaminnivåerna hos 20 nyinsjuknade schizofrena patienter och 20 friska kontrollpersoner. Varje deltagare fick genomgå neurokognitiva tester med fokus på verbalt flyt, uppmärksamhetsförmåga, hastigheten med vilken intryck och information processades samt tester på minne och exekutiv funktion/verkställande funktionsduglighet (det vill säga förmåga att förstå information och använda den för att fatta beslut).
Alla deltagare med schizofreni testades dessutom kliniskt för depression, utöver fick sina så kallade positiva och negativa schizofrena symtom utvärderade (läs mer om kategorierna i faktarutan).

 Läs också: D-vitaminet uppmärksammas med en egen dag

Svårare kognitiva brister förknippade med lägre D-vitaminnivåer
Forskarna upptäckte bland annat att den genomsnittliga D-vitaminstatusen hos schizofrena respektive friska deltagarna var 28,2 ng / ml respektive 29,9 ng / ml. De upptäckte också att svårare kognitiva brister var förknippade med lägre D-vitaminnivåer hos schizofrena patienter – samt att bland schizofrena deltagare stod allvarligare negativa symtom i relation till lägre D-vitaminnivåer.

D-vitaminbrist kan stå för en del av schizofrenas symtom
Forskarna kommenterar resultaten så här:
– Resultaten leder oss att anta att en otillräcklig D-vitaminstatus kan stå för någon del av den symtombörda som upplevs av personer med schizofreni.

► Läs också: Ensamhet – lika stor riskfaktor för tidig död som rökning

”Korrigering av D-vitaminbrist kan spela en avgörande roll”
Forskarna tror vidare att man, genom att råda bot på för låga D-vitaminnivåer skulle kunna minska vissa symtom och därmed förbättra livskvaliteten för personer med schizofreni.
I artikeln konstaterar de följande:
– Många av de funktionshinder som upplevs av personer med schizofreni är relaterade till svårighetsgraden av negativa och kognitiva symtom och det finns för närvarande inga godkända farmakologiska metoder (det vill säga läkemedel – reds anm.) för att behandla dessa symtom. Vår hypotes är att korrigering av D-vitaminbrist skulle kunna spela en avgörande roll vid schizofreni.

► Läs också: Luftföroreningar påverkar den psykiska hälsan

Fler studier behövs
Experter menar att studiens resultat är intressanta men poängterar, liksom forskarna själva nämner i sin artikel, att forskning om D-vitaminets roll vid schizofreni fortfarande är i sin linda. En svaghet med studien, menar de, är att dess utformning inte tillät forskarna att dra slutsatsen om huruvida en korrigerad D-vitaminbrist skulle leda till förbättrade symtom. Randomiserade kontrollerade studier behövs för att utvärdera detta menar de.

Rekommendationen: minst 5000 IE D-vitamin per dag
Amber Tovey berättar vilka dosrekommendationer Vitamin D Council ställer sig bakom vid sjukdomen.
– Vid denna tidpunkt rekommenderar vi personer med schizofreni att ta minst 5000 IE per dag av vitamin D – en dos som Institute of Medicine (US) Food and Nutrition Board menar aldrig har orsakat problem hos vuxna. Dessutom, anser hon, kan personer som lider av schizofreni med fördel skriva ut den aktuella studien och ta den med till sin psykiater.

► Läs också: Omega-3 tycks kunna dämpa psykiska störningar

Tidigare studie: Omega-3 skyddar mot psykisk sjukdom
Behandling med omega 3-fettsyror kan vara till nytta vid ett flertal psykiatriska sjukdomar, menar forskare vid bland annat Medizinische Universität i österrikiska Wien.
En studie har visat dramatisk lindring av schizofreni med tillskott av fiskolja, det vill säga omega-3-fettsyror. Studien visar att tillskott av bara ett gram omega-3-fett per dag verkar kunna skydda mot schizofreni – och överlag mot insjuknande i psykisk sjukdom.
Studien är dubbelblind, anses väldesignad – om än relativt liten – och resultatet var tydligt. Färre patienter med milda psykotiska symtom drabbades av psykossjukdom om de behandlades med omega 3-fettsyror, skriver Dagens Medicin.

Av Isabelle G Hedander

Referenser:
• Tovey, A. & Cannell, JJ. Recent research discovers vitamin D status linked to severity of schizophrenia. The Vitamin D Council Blog & Newsletter, 2016.
• Studien: Graham K.A. et al. Relationship of low vitamin D status with positive, negative and cognitive symptom domains in people with first-episode schizophrenia. Early Intervention in Psychiatry, 2016.
• Amminger G, et al. Long-Chain w-3 Fatty Acids for Indicated Prevention of Psychotic Disorders. A Randomized, Placebo-Controlled Trial. Arch Gen Psychiatry. 2010;67(2):146-154.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Schizofreni är en kronisk allvarlig psykisk störning som påverkar hur en person känner, tänker och agerar. Personer med schizofreni har svårt att skilja verklighet från fantasi.

Symtomen på schizofreni kategoriseras enligt tre typer: Positiva, negativa och kognitiva.
• Positiva symtom - inkluderar hallucinationer, vanföreställningar, tankestörningar och rörelserubbningar.
• Negativa symtom - inkluderar bland annat minskad känsla av glädje i vardagen, apati och svårigheter att delta i aktiviteter.
• Kognitiva symtom - kan handla om minnesförändringar, olika aspekter gällande tankearbete inklusive nedsatt minne, svårt att fokusera och dålig verkställande funktionsduglighet, det vill säga förmåga att förstå information och använda den för att fatta beslut.
Källa: Vitamin D Council

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

man i vit skjorta håller sig om magen som om smärta

Vanligt med magproblem

Mage

Många svenskar har problem med magen så är du en av dem är du i gott sällskap. Sex av tio personer i Sverige har magproblem och sex av tio som söker hjälp för mag- och tarmbesvär visar sig ha så kallad IBS, känslig tarm. En lösning på problemet kan vara kisel.

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.