D-vitaminet uppmärksammas med en egen dag

Fakta

D-vitamin
...
är ett fettlösligt vitamin som bildas i huden vid solbestrålning. 15-30 minuters sol dagligen täcker behovet under sommarhalvåret. D-vitamin finns även i fet fisk, fiskolja, ägg och lever.
...är viktigt för ett flertal funktioner i kroppen, bland annat för cellernas tillväxt, nervsystemet och skelettbildningen.
...kallas ofta solskensvitaminet och ibland även piggvitaminet.

Brist på D-vitamin
...är vanligast under senhösten och vinterhalvåret i Sverige. Brist kan ge en mängd sjukdomar och symtom, ofta relaterade till att D-vitamin bidrar till normalt upptag av kalcium som i sin tur bidrar till att man kan behålla en normal benstomme, tandstatus och funktion av immunförsvaret.
Det enda säkra sättet att veta om du har D-vitaminbrist är via blodprov.

Rekommenderat dagligt intag (RDI)
...är 10 mikrogram per dag för barn och vuxna och 20 mikrogram per dag för personer över 75 år samt för personer med begränsad solexponering.
Ät tillskott med vitamin D3 från september till april, maj – eller året om.

Många experter menar att det idag finns vetenskapliga bevis för att D-vitaminintag över gällande RDI (rekommenderat dagligt intag) kan kopplas till bättre hälsa och att dagens RDI-värden borde fördubblas.

Vare sig vi vill inse det eller inte börjar nu hösten att bli ett faktum.
Under nästkommande sex månader kommer soltimmarna att vara få, vilket innebär att det blir ännu viktigare att se till att kroppen får i sig tillräckligt med D-vitamin.

Av den anledningen uppmärksammar Kurera idag D-vitaminets dag, som inträffar årligen på dagen för höstdagjämningen.

När höstdagjämningen inträffar i slutet av september brukar man säga att sommaren officiellt är över. Antalet soltimmar kommer under den närmaste tiden snabbt att minska.
För att förstå hur mycket kan vi ta Östersund som exempel, en stad som anses ligga i Sveriges mitt. Under juni månad har Östersund i genomsnitt 246 soltimmar - eller ungefär 8,4 soltimmar per dag. Redan i september har siffran nästintill halverats, till 3,83 soltimmar per dag. I december är antalet bara 0,5 soltimmar per dag.

► Läs också: Mer D-vitamin kan förbättra folkhälsan

 

För få soltimmar för att bilda tillräckligt med D-vitamin
Så varför detta snack om soltimmar? Jo, D-vitamin brukar kallas just solskensvitaminet eftersom huden behöver utsättas för solens strålar för att kunna bilda aktivt D-vitamin. Under vinterhalvåret räcker det skandinaviska solljuset helt enkelt inte till. Soltimmarna är för få och solen når inte tillräckligt högt. Kosten blir då vår enda källa till vitaminet.
D-vitamin är dock det vitamin som är mest sällsynt i maten. Några livsmedel på D-vitaminrik kost är fisk som lax, sill, makrill och tonfisk, ägg samt D-vitaminberikade mejeriprodukter.
Att personer i de nordligare länderna ofta har brist på vitaminet medför en negativ inverkan på vår allmänhälsa, menar dock allt fler forskare och experter. Tillräckligt med D-vitamin har nämligen visat sig avgörande för kroppens förmåga att förebygga en rad sjukdomar och besvär.

D-vitaminbrist orsak till många hälsobesvär
Senare års stora forskningsgenomslag gällande vad som påverkar folkhälsan har inte bara rört betydelsen av en bra tarmflora, utan även upptäckten om att D-vitaminbrist ligger bakom många sjukdomar (som fetma, diabetes, demens, MS) och andra tillstånd som autism och psykiska besvär. Vid ett flertal tillfällen har forskare och hälsoexperter gått ut och larmat om problemet med D-vitaminbrist i media. Bland annat har de uppmanat ansvariga myndigheter att ta sitt ansvar med ord som: ”Fortfarande är D-vitaminfrågan ´ingens bord´. Man kan fråga sig hur många sjukdomar som måste kopplas till låga D-vitaminnivåer för att något ska hända."
Till slut reagerade Livsmedelsverket och beslöt sig i slutet av 2015 för att D-vitaminberika fler livsmedel samt höja nivåerna. Men - många får fortfarande i sig för lite av vitaminet, menar experter. Inte minst eftersom redan mild D-vitaminbrist kan ge upphov till allvarlig ohälsa, till exempel benskörhet och neuropsykiatriska sjukdomstillstånd.

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

D-vitaminets dag – ett startskott för hösten
Många inom branschen vill hjälpa till att uppmärksamma vitaminet som anses kunna göra under för folkhälsan. En av dem är hälsokostkedjan Life, som förra året instiftade D-vitaminets dag, måhända inte bara för att värna folkhälsan utan även som ett smart sätt att marknadsföra vitaminer.
– Vi vill helt enkelt hylla D-vitaminet lite extra. Genom D-vitaminets dag vill vi upplysa om behovet att fylla på med D-vitamin under årets mörka månader. Vi vill även uppmana svenskarna att börja äta D-vitamin så vi alla kan hålla en jämn mängd i kroppen under hela året, vinter som sommar, säger Elin Bylund, den initiativtagande projektledaren på Lifes marknadsavdelning.
– D-vitaminets dag är startskottet för hösten och ett utmärkt tillfälle att se över sitt intag av vitaminet.
Själva står de redo, berättar hon.
– Alla våra butiker i Sverige inklusive vår e-butik har laddat för att lysa upp Sverige med, och om, det gula vitaminet, säger hon och tillägger att många butiker fyllt hela sitt skyltfönster med gula vitaminförpackningar.

Varför är just D-vitaminet så viktigt att uppmärksamma? Borde det inte finnas en C-vitaminets dag? Eller kanske magnesiumets eller järnets dag?
– Alla vitaminer och mineraler är lika viktiga men eftersom tillförseln av D-vitamin från solen varierar kraftigt över året vill vi att D-vitaminets dag ska fungera som en påminnelse i almanackan om att det är dags att säkerställa intaget via kosten.

 Läs också: Därför behövs D-vitamin även på sommaren

 

Höstdagjämningen – ett symboliskt val
Att dagen infaller årligen på dagen för höstdagjämningen, alltså den 22 eller 23 september, är ett symboliskt val, berättar Elin Bylund.
– På höstdagjämningen är dag och natt lika långa, sedan blir det allt mörkare och vi måste förlita oss på kosten för att fylla vårt behov av vitaminet.
Hon berättar att vi får i oss ungefär 7 mikrogram (mcg) D-vitamin per dag, vilket ligger under rekommendationen.
– Höstdagjämningen är ett symboliskt val för att uppmärksamma att hösten är här och med det även D-vitaminsäsongen.

► Läs också: Hur mycket D-vitamin behöver man? Experten svarar

Andra aktörer positiva till dagen
Så hur är det med de andra aktörerna i branschen - hänger de på och stöttar D-vitaminets dag?
– Vi jobbar aktivt för att lyfta kunskapsnivån ute bland folk för att fler ska få upp ögonen för vad vitaminer kan göra för oss. Självklart kommer även vi vara med och stödja ett sådant bra initiativ, säger Fredrik Gustafsson, försäljningsansvarig på hälsokostkedjan Hälsokraft.
– Vi kommer stötta ”D-vitaminets dag” främst genom att delge vår kunskap om D-vitamin till våra kunder och på så sätt hjälpa till att höja kunskapsnivån om detta viktiga vitamin hos folket. Som vi gör alla dagar. Samt kanske upplysa om att det är just D-vitaminets dag.

 Läs också: Larmet! D-vitaminbrist kan leda till demens och flera andra sjukdomar

Apotek Hjärtat: "Vi får titta på detta till nästa år"
Även Apotek Hjärtat välkomnar att D-vitamin får mer av sin förtjänta uppmärksamhet.
– Ett bra vitaminintag är alltid viktigt att uppmärksamma även om det finns olika sätt att göra det på. Vi får titta på detta till nästa år och se om det kanske kan vara aktuellt att vara med då. D-vitamin är lite speciellt då vi behöver solen för att tillverka vitaminet, det är också ett av de vitaminer som vissa faktiskt har brist på i Sverige så visst kan det vara värt att uppmärksamma, säger Catharina Claesson, ansvarig för läkemedelsinformation, farmaci och kvalitet på Apotek Hjärtat.

 

"Alla vitaminer förtjänar egentligen en egen dag"
Winta Woldai är toxikolog på Apoteket AB. Hon menar att D-vitaminet är viktigt men så är alla vitaminer.
– Alla vitaminer förtjänar egentligen en egen dag. Om du äter sunt och varierat får du i dig det mesta du behöver genom maten men ibland är det bra med ett tillskott i form av vitaminer och mineraler. Det kan gälla om du till exempel tränar mycket, om du är vegan, vegetarian eller gravid, påpekar hon och tillägger:
– D-vitamin hjälper kroppen att omsätta kalcium och fosfat och finns i fet fisk, vitaminberikade mjölkprodukter samt matfett. Kroppen kan själv bilda D-vitamin i huden om du är ute i solen under sommarhalvåret men den förmågan minskar när man blir äldre eller om man har mörk hudfärg. Pigmentet skyddar mot solens strålar och därmed förhindras bildningen av vitamin D. Detsamma gäller om man har heltäckande kläder under sommaren. Då är det extra viktigt att tänka på D-vitamin och eventuellt ta tillskott, säger Winta Woldai.

► Läs också: I riskzonen för D-vitaminbrist? Kolla här!

Vill du läsa mer om vikten av D-vitamin? 
Läs fler av Kureras många artiklar om vitaminet. Här är ett axplock:

• Forskning: Starkt samband mellan D-vitaminbrist och bröstcancer
• Ny studie visar koppling mellan lågt D-vitamin och livmoderhalscancer
• Studie: D-vitamin kan minska dina känslostormar vid PMS
• Hög D-vitaminstatus kopplat till ökad överlevnad vid koloncancer
• Studie: Vitamin D kan ge dig mer energi och sänka ditt blodtryck
• D-vitaminbrist som ung kopplas till åderförkalkning som äldre
• Upptäckten som kan bota IBS-symtom enligt forskare: D-vitamin
• Forskare har hittat koppling mellan D-vitaminnivåer och hjärtproblem
• Självmordsbenägna och deprimerade saknar D-vitamin
• D-vitamin ger ökad canceröverlevnad visar forskning
• D-vitamin kan bromsa luftvägsinfektioner
• Gravida med höga nivåer av vitamin D får starkare barn
• Otillräckliga nivåer D-vitamin bland höggravida
• Ny forskning: Vintermörkret kan ge ditt barn MS
D-vitamintillskott kan halvera risken för svåra astmaattacker

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

D-vitamin
...
är ett fettlösligt vitamin som bildas i huden vid solbestrålning. 15-30 minuters sol dagligen täcker behovet under sommarhalvåret. D-vitamin finns även i fet fisk, fiskolja, ägg och lever.
...är viktigt för ett flertal funktioner i kroppen, bland annat för cellernas tillväxt, nervsystemet och skelettbildningen.
...kallas ofta solskensvitaminet och ibland även piggvitaminet.

Brist på D-vitamin
...är vanligast under senhösten och vinterhalvåret i Sverige. Brist kan ge en mängd sjukdomar och symtom, ofta relaterade till att D-vitamin bidrar till normalt upptag av kalcium som i sin tur bidrar till att man kan behålla en normal benstomme, tandstatus och funktion av immunförsvaret.
Det enda säkra sättet att veta om du har D-vitaminbrist är via blodprov.

Rekommenderat dagligt intag (RDI)
...är 10 mikrogram per dag för barn och vuxna och 20 mikrogram per dag för personer över 75 år samt för personer med begränsad solexponering.
Ät tillskott med vitamin D3 från september till april, maj – eller året om.

Många experter menar att det idag finns vetenskapliga bevis för att D-vitaminintag över gällande RDI (rekommenderat dagligt intag) kan kopplas till bättre hälsa och att dagens RDI-värden borde fördubblas.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Lämna skorna hemma – idag är det barfotadagen

Hälsa

Att vistas i naturen är helande för kropp och själ. Och när du slänger av dig skorna och går barfota på gräs, sand, jord och sten då får du en ännu starkare kontakt med jorden. Författaren, föreläsaren och kursmentorn Lilian Alterskjaer ville uppmärksamma oss på att inte glömma bort naturen självläkande kraft och skapade Barfotadagen – som firas överallt i Sverige idag.

Ny undersökning: Därför har svenskarna magproblem

Hälsa

Fyra av fem svenskar har så stora problem med magen att det påverkar deras vardag. Stress uppges som den största orsaken följt av fet mat, för mycket mat, alkohol och oregelbundna måltider. Hälsobarometern har även inkluderat våra grannländer och i Finland har man mest ont i magen - 87 procent uppger att de lider av magproblem.

Mineralet som boostar hud, hår & naglar

Hälsa

Sommaren står inför dörren – men håret känns tunt, naglarna sköra och ansiktet vinterglåmigt. Känns det igen? Ett tillskott med kisel kan ge fylligare hår, friskare hud och starkare naglar på några veckor. Läs om kroppens behov av mineraler och spårämnet kisel.

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

 

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

 

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.