D-vitaminet uppmärksammas med en egen dag

Fakta

D-vitamin
...
är ett fettlösligt vitamin som bildas i huden vid solbestrålning. 15-30 minuters sol dagligen täcker behovet under sommarhalvåret. D-vitamin finns även i fet fisk, fiskolja, ägg och lever.
...är viktigt för ett flertal funktioner i kroppen, bland annat för cellernas tillväxt, nervsystemet och skelettbildningen.
...kallas ofta solskensvitaminet och ibland även piggvitaminet.

Brist på D-vitamin
...är vanligast under senhösten och vinterhalvåret i Sverige. Brist kan ge en mängd sjukdomar och symtom, ofta relaterade till att D-vitamin bidrar till normalt upptag av kalcium som i sin tur bidrar till att man kan behålla en normal benstomme, tandstatus och funktion av immunförsvaret.
Det enda säkra sättet att veta om du har D-vitaminbrist är via blodprov.

Rekommenderat dagligt intag (RDI)
...är 10 mikrogram per dag för barn och vuxna och 20 mikrogram per dag för personer över 75 år samt för personer med begränsad solexponering.
Ät tillskott med vitamin D3 från september till april, maj – eller året om.

Många experter menar att det idag finns vetenskapliga bevis för att D-vitaminintag över gällande RDI (rekommenderat dagligt intag) kan kopplas till bättre hälsa och att dagens RDI-värden borde fördubblas.

Vare sig vi vill inse det eller inte börjar nu hösten att bli ett faktum.
Under nästkommande sex månader kommer soltimmarna att vara få, vilket innebär att det blir ännu viktigare att se till att kroppen får i sig tillräckligt med D-vitamin.

Av den anledningen uppmärksammar Kurera idag D-vitaminets dag, som inträffar årligen på dagen för höstdagjämningen.

När höstdagjämningen inträffar i slutet av september brukar man säga att sommaren officiellt är över. Antalet soltimmar kommer under den närmaste tiden snabbt att minska.
För att förstå hur mycket kan vi ta Östersund som exempel, en stad som anses ligga i Sveriges mitt. Under juni månad har Östersund i genomsnitt 246 soltimmar - eller ungefär 8,4 soltimmar per dag. Redan i september har siffran nästintill halverats, till 3,83 soltimmar per dag. I december är antalet bara 0,5 soltimmar per dag.

► Läs också: Mer D-vitamin kan förbättra folkhälsan

 

För få soltimmar för att bilda tillräckligt med D-vitamin
Så varför detta snack om soltimmar? Jo, D-vitamin brukar kallas just solskensvitaminet eftersom huden behöver utsättas för solens strålar för att kunna bilda aktivt D-vitamin. Under vinterhalvåret räcker det skandinaviska solljuset helt enkelt inte till. Soltimmarna är för få och solen når inte tillräckligt högt. Kosten blir då vår enda källa till vitaminet.
D-vitamin är dock det vitamin som är mest sällsynt i maten. Några livsmedel på D-vitaminrik kost är fisk som lax, sill, makrill och tonfisk, ägg samt D-vitaminberikade mejeriprodukter.
Att personer i de nordligare länderna ofta har brist på vitaminet medför en negativ inverkan på vår allmänhälsa, menar dock allt fler forskare och experter. Tillräckligt med D-vitamin har nämligen visat sig avgörande för kroppens förmåga att förebygga en rad sjukdomar och besvär.

D-vitaminbrist orsak till många hälsobesvär
Senare års stora forskningsgenomslag gällande vad som påverkar folkhälsan har inte bara rört betydelsen av en bra tarmflora, utan även upptäckten om att D-vitaminbrist ligger bakom många sjukdomar (som fetma, diabetes, demens, MS) och andra tillstånd som autism och psykiska besvär. Vid ett flertal tillfällen har forskare och hälsoexperter gått ut och larmat om problemet med D-vitaminbrist i media. Bland annat har de uppmanat ansvariga myndigheter att ta sitt ansvar med ord som: ”Fortfarande är D-vitaminfrågan ´ingens bord´. Man kan fråga sig hur många sjukdomar som måste kopplas till låga D-vitaminnivåer för att något ska hända."
Till slut reagerade Livsmedelsverket och beslöt sig i slutet av 2015 för att D-vitaminberika fler livsmedel samt höja nivåerna. Men - många får fortfarande i sig för lite av vitaminet, menar experter. Inte minst eftersom redan mild D-vitaminbrist kan ge upphov till allvarlig ohälsa, till exempel benskörhet och neuropsykiatriska sjukdomstillstånd.

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

D-vitaminets dag – ett startskott för hösten
Många inom branschen vill hjälpa till att uppmärksamma vitaminet som anses kunna göra under för folkhälsan. En av dem är hälsokostkedjan Life, som förra året instiftade D-vitaminets dag, måhända inte bara för att värna folkhälsan utan även som ett smart sätt att marknadsföra vitaminer.
– Vi vill helt enkelt hylla D-vitaminet lite extra. Genom D-vitaminets dag vill vi upplysa om behovet att fylla på med D-vitamin under årets mörka månader. Vi vill även uppmana svenskarna att börja äta D-vitamin så vi alla kan hålla en jämn mängd i kroppen under hela året, vinter som sommar, säger Elin Bylund, den initiativtagande projektledaren på Lifes marknadsavdelning.
– D-vitaminets dag är startskottet för hösten och ett utmärkt tillfälle att se över sitt intag av vitaminet.
Själva står de redo, berättar hon.
– Alla våra butiker i Sverige inklusive vår e-butik har laddat för att lysa upp Sverige med, och om, det gula vitaminet, säger hon och tillägger att många butiker fyllt hela sitt skyltfönster med gula vitaminförpackningar.

Varför är just D-vitaminet så viktigt att uppmärksamma? Borde det inte finnas en C-vitaminets dag? Eller kanske magnesiumets eller järnets dag?
– Alla vitaminer och mineraler är lika viktiga men eftersom tillförseln av D-vitamin från solen varierar kraftigt över året vill vi att D-vitaminets dag ska fungera som en påminnelse i almanackan om att det är dags att säkerställa intaget via kosten.

 Läs också: Därför behövs D-vitamin även på sommaren

 

Höstdagjämningen – ett symboliskt val
Att dagen infaller årligen på dagen för höstdagjämningen, alltså den 22 eller 23 september, är ett symboliskt val, berättar Elin Bylund.
– På höstdagjämningen är dag och natt lika långa, sedan blir det allt mörkare och vi måste förlita oss på kosten för att fylla vårt behov av vitaminet.
Hon berättar att vi får i oss ungefär 7 mikrogram (mcg) D-vitamin per dag, vilket ligger under rekommendationen.
– Höstdagjämningen är ett symboliskt val för att uppmärksamma att hösten är här och med det även D-vitaminsäsongen.

► Läs också: Hur mycket D-vitamin behöver man? Experten svarar

Andra aktörer positiva till dagen
Så hur är det med de andra aktörerna i branschen - hänger de på och stöttar D-vitaminets dag?
– Vi jobbar aktivt för att lyfta kunskapsnivån ute bland folk för att fler ska få upp ögonen för vad vitaminer kan göra för oss. Självklart kommer även vi vara med och stödja ett sådant bra initiativ, säger Fredrik Gustafsson, försäljningsansvarig på hälsokostkedjan Hälsokraft.
– Vi kommer stötta ”D-vitaminets dag” främst genom att delge vår kunskap om D-vitamin till våra kunder och på så sätt hjälpa till att höja kunskapsnivån om detta viktiga vitamin hos folket. Som vi gör alla dagar. Samt kanske upplysa om att det är just D-vitaminets dag.

 Läs också: Larmet! D-vitaminbrist kan leda till demens och flera andra sjukdomar

Apotek Hjärtat: "Vi får titta på detta till nästa år"
Även Apotek Hjärtat välkomnar att D-vitamin får mer av sin förtjänta uppmärksamhet.
– Ett bra vitaminintag är alltid viktigt att uppmärksamma även om det finns olika sätt att göra det på. Vi får titta på detta till nästa år och se om det kanske kan vara aktuellt att vara med då. D-vitamin är lite speciellt då vi behöver solen för att tillverka vitaminet, det är också ett av de vitaminer som vissa faktiskt har brist på i Sverige så visst kan det vara värt att uppmärksamma, säger Catharina Claesson, ansvarig för läkemedelsinformation, farmaci och kvalitet på Apotek Hjärtat.

 

"Alla vitaminer förtjänar egentligen en egen dag"
Winta Woldai är toxikolog på Apoteket AB. Hon menar att D-vitaminet är viktigt men så är alla vitaminer.
– Alla vitaminer förtjänar egentligen en egen dag. Om du äter sunt och varierat får du i dig det mesta du behöver genom maten men ibland är det bra med ett tillskott i form av vitaminer och mineraler. Det kan gälla om du till exempel tränar mycket, om du är vegan, vegetarian eller gravid, påpekar hon och tillägger:
– D-vitamin hjälper kroppen att omsätta kalcium och fosfat och finns i fet fisk, vitaminberikade mjölkprodukter samt matfett. Kroppen kan själv bilda D-vitamin i huden om du är ute i solen under sommarhalvåret men den förmågan minskar när man blir äldre eller om man har mörk hudfärg. Pigmentet skyddar mot solens strålar och därmed förhindras bildningen av vitamin D. Detsamma gäller om man har heltäckande kläder under sommaren. Då är det extra viktigt att tänka på D-vitamin och eventuellt ta tillskott, säger Winta Woldai.

► Läs också: I riskzonen för D-vitaminbrist? Kolla här!

Vill du läsa mer om vikten av D-vitamin? 
Läs fler av Kureras många artiklar om vitaminet. Här är ett axplock:

• Forskning: Starkt samband mellan D-vitaminbrist och bröstcancer
• Ny studie visar koppling mellan lågt D-vitamin och livmoderhalscancer
• Studie: D-vitamin kan minska dina känslostormar vid PMS
• Hög D-vitaminstatus kopplat till ökad överlevnad vid koloncancer
• Studie: Vitamin D kan ge dig mer energi och sänka ditt blodtryck
• D-vitaminbrist som ung kopplas till åderförkalkning som äldre
• Upptäckten som kan bota IBS-symtom enligt forskare: D-vitamin
• Forskare har hittat koppling mellan D-vitaminnivåer och hjärtproblem
• Självmordsbenägna och deprimerade saknar D-vitamin
• D-vitamin ger ökad canceröverlevnad visar forskning
• D-vitamin kan bromsa luftvägsinfektioner
• Gravida med höga nivåer av vitamin D får starkare barn
• Otillräckliga nivåer D-vitamin bland höggravida
• Ny forskning: Vintermörkret kan ge ditt barn MS
D-vitamintillskott kan halvera risken för svåra astmaattacker

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

D-vitamin
...
är ett fettlösligt vitamin som bildas i huden vid solbestrålning. 15-30 minuters sol dagligen täcker behovet under sommarhalvåret. D-vitamin finns även i fet fisk, fiskolja, ägg och lever.
...är viktigt för ett flertal funktioner i kroppen, bland annat för cellernas tillväxt, nervsystemet och skelettbildningen.
...kallas ofta solskensvitaminet och ibland även piggvitaminet.

Brist på D-vitamin
...är vanligast under senhösten och vinterhalvåret i Sverige. Brist kan ge en mängd sjukdomar och symtom, ofta relaterade till att D-vitamin bidrar till normalt upptag av kalcium som i sin tur bidrar till att man kan behålla en normal benstomme, tandstatus och funktion av immunförsvaret.
Det enda säkra sättet att veta om du har D-vitaminbrist är via blodprov.

Rekommenderat dagligt intag (RDI)
...är 10 mikrogram per dag för barn och vuxna och 20 mikrogram per dag för personer över 75 år samt för personer med begränsad solexponering.
Ät tillskott med vitamin D3 från september till april, maj – eller året om.

Många experter menar att det idag finns vetenskapliga bevis för att D-vitaminintag över gällande RDI (rekommenderat dagligt intag) kan kopplas till bättre hälsa och att dagens RDI-värden borde fördubblas.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Self-care : mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning

Chia- och yoghurtswirl

Recept

En vardagslyxig frukost som sätter guldkant på morgonen. Förbered chiapudding, frukt och bär kvällen innan och varva i höga glas tillsammans med yoghurt och granola på morgonen. 

K2 kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Forskning

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men ny forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det är svårt att få i sig vitaminen i kosten. Det behövs nämligen stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

Här får du gratis blodsockerkoll på världsdiabetsdagen

Hälsa

Diabetes är en av våra stora folksjukdomar. Sjukdomen ökar över hela världen, och om 20 år kommer antalet sjuka uppgå till uppskattningsvis 640 miljoner. I Sverige är över en halv miljon människor drabbade och de flesta har typ 2-diabetes. I dag är det världsdiabetesdagen och det uppmärksammas i Stockholm genom att du får ett gratis blodsockertest.

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

 

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

 

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

 

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.

 

D-vitamin ger KOL-patienter färre skov

Forskning

För låga värden av D-vitamin har visat sig vara utbrett, framförallt bland den nordiska befolkningen eftersom solen är vår främsta källa för inlagring av vitaminet i kroppen. D-vitaminbrist kan ge allt från värkande muskler och benbrott till allvarliga sjukdomar som depression. En studie på KOL-patienter visade att om de som hade normala nivåer D-vitamin minskades risken markant för besvärliga skov.  

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Forskning

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

Therese ändrade kosten och blev frisk från en ilsken reumatisk värk

Hälsa

För tio år sedan drabbades Therese Gillberg, 41 år, av en aggressiv reumatisk sjukdom. Hon provade sig igenom alla mediciner sjukvården kunde erbjuda, men ingenting fungerade. Fem år senare, efter två operationer och månader av sängliggande beslöt hon sig för att hitta sin egen väg bort från värken. Hon lade om kosten och efter bara tre månader var hon medicinfri. Idag är Therese frisk från sin ”kroniska” sjukdom.