D-vitaminet uppmärksammas med en egen dag | Kurera.se

D-vitaminet uppmärksammas med en egen dag

Fakta

D-vitamin
...
är ett fettlösligt vitamin som bildas i huden vid solbestrålning. 15-30 minuters sol dagligen täcker behovet under sommarhalvåret. D-vitamin finns även i fet fisk, fiskolja, ägg och lever.
...är viktigt för ett flertal funktioner i kroppen, bland annat för cellernas tillväxt, nervsystemet och skelettbildningen.
...kallas ofta solskensvitaminet och ibland även piggvitaminet.

Brist på D-vitamin
...är vanligast under senhösten och vinterhalvåret i Sverige. Brist kan ge en mängd sjukdomar och symtom, ofta relaterade till att D-vitamin bidrar till normalt upptag av kalcium som i sin tur bidrar till att man kan behålla en normal benstomme, tandstatus och funktion av immunförsvaret.
Det enda säkra sättet att veta om du har D-vitaminbrist är via blodprov.

Rekommenderat dagligt intag (RDI)
...är 10 mikrogram per dag för barn och vuxna och 20 mikrogram per dag för personer över 75 år samt för personer med begränsad solexponering.
Ät tillskott med vitamin D3 från september till april, maj – eller året om.

Många experter menar att det idag finns vetenskapliga bevis för att D-vitaminintag över gällande RDI (rekommenderat dagligt intag) kan kopplas till bättre hälsa och att dagens RDI-värden borde fördubblas.

Vare sig vi vill inse det eller inte börjar nu hösten att bli ett faktum.
Under nästkommande sex månader kommer soltimmarna att vara få, vilket innebär att det blir ännu viktigare att se till att kroppen får i sig tillräckligt med D-vitamin.

Av den anledningen uppmärksammar Kurera idag D-vitaminets dag, som inträffar årligen på dagen för höstdagjämningen.

När höstdagjämningen inträffar i slutet av september brukar man säga att sommaren officiellt är över. Antalet soltimmar kommer under den närmaste tiden snabbt att minska.
För att förstå hur mycket kan vi ta Östersund som exempel, en stad som anses ligga i Sveriges mitt. Under juni månad har Östersund i genomsnitt 246 soltimmar - eller ungefär 8,4 soltimmar per dag. Redan i september har siffran nästintill halverats, till 3,83 soltimmar per dag. I december är antalet bara 0,5 soltimmar per dag.

► Läs också: Mer D-vitamin kan förbättra folkhälsan

 

För få soltimmar för att bilda tillräckligt med D-vitamin
Så varför detta snack om soltimmar? Jo, D-vitamin brukar kallas just solskensvitaminet eftersom huden behöver utsättas för solens strålar för att kunna bilda aktivt D-vitamin. Under vinterhalvåret räcker det skandinaviska solljuset helt enkelt inte till. Soltimmarna är för få och solen når inte tillräckligt högt. Kosten blir då vår enda källa till vitaminet.
D-vitamin är dock det vitamin som är mest sällsynt i maten. Några livsmedel på D-vitaminrik kost är fisk som lax, sill, makrill och tonfisk, ägg samt D-vitaminberikade mejeriprodukter.
Att personer i de nordligare länderna ofta har brist på vitaminet medför en negativ inverkan på vår allmänhälsa, menar dock allt fler forskare och experter. Tillräckligt med D-vitamin har nämligen visat sig avgörande för kroppens förmåga att förebygga en rad sjukdomar och besvär.

D-vitaminbrist orsak till många hälsobesvär
Senare års stora forskningsgenomslag gällande vad som påverkar folkhälsan har inte bara rört betydelsen av en bra tarmflora, utan även upptäckten om att D-vitaminbrist ligger bakom många sjukdomar (som fetma, diabetes, demens, MS) och andra tillstånd som autism och psykiska besvär. Vid ett flertal tillfällen har forskare och hälsoexperter gått ut och larmat om problemet med D-vitaminbrist i media. Bland annat har de uppmanat ansvariga myndigheter att ta sitt ansvar med ord som: ”Fortfarande är D-vitaminfrågan ´ingens bord´. Man kan fråga sig hur många sjukdomar som måste kopplas till låga D-vitaminnivåer för att något ska hända."
Till slut reagerade Livsmedelsverket och beslöt sig i slutet av 2015 för att D-vitaminberika fler livsmedel samt höja nivåerna. Men - många får fortfarande i sig för lite av vitaminet, menar experter. Inte minst eftersom redan mild D-vitaminbrist kan ge upphov till allvarlig ohälsa, till exempel benskörhet och neuropsykiatriska sjukdomstillstånd.

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

D-vitaminets dag – ett startskott för hösten
Många inom branschen vill hjälpa till att uppmärksamma vitaminet som anses kunna göra under för folkhälsan. En av dem är hälsokostkedjan Life, som förra året instiftade D-vitaminets dag, måhända inte bara för att värna folkhälsan utan även som ett smart sätt att marknadsföra vitaminer.
– Vi vill helt enkelt hylla D-vitaminet lite extra. Genom D-vitaminets dag vill vi upplysa om behovet att fylla på med D-vitamin under årets mörka månader. Vi vill även uppmana svenskarna att börja äta D-vitamin så vi alla kan hålla en jämn mängd i kroppen under hela året, vinter som sommar, säger Elin Bylund, den initiativtagande projektledaren på Lifes marknadsavdelning.
– D-vitaminets dag är startskottet för hösten och ett utmärkt tillfälle att se över sitt intag av vitaminet.
Själva står de redo, berättar hon.
– Alla våra butiker i Sverige inklusive vår e-butik har laddat för att lysa upp Sverige med, och om, det gula vitaminet, säger hon och tillägger att många butiker fyllt hela sitt skyltfönster med gula vitaminförpackningar.

Varför är just D-vitaminet så viktigt att uppmärksamma? Borde det inte finnas en C-vitaminets dag? Eller kanske magnesiumets eller järnets dag?
– Alla vitaminer och mineraler är lika viktiga men eftersom tillförseln av D-vitamin från solen varierar kraftigt över året vill vi att D-vitaminets dag ska fungera som en påminnelse i almanackan om att det är dags att säkerställa intaget via kosten.

 Läs också: Därför behövs D-vitamin även på sommaren

 

Höstdagjämningen – ett symboliskt val
Att dagen infaller årligen på dagen för höstdagjämningen, alltså den 22 eller 23 september, är ett symboliskt val, berättar Elin Bylund.
– På höstdagjämningen är dag och natt lika långa, sedan blir det allt mörkare och vi måste förlita oss på kosten för att fylla vårt behov av vitaminet.
Hon berättar att vi får i oss ungefär 7 mikrogram (mcg) D-vitamin per dag, vilket ligger under rekommendationen.
– Höstdagjämningen är ett symboliskt val för att uppmärksamma att hösten är här och med det även D-vitaminsäsongen.

► Läs också: Hur mycket D-vitamin behöver man? Experten svarar

Andra aktörer positiva till dagen
Så hur är det med de andra aktörerna i branschen - hänger de på och stöttar D-vitaminets dag?
– Vi jobbar aktivt för att lyfta kunskapsnivån ute bland folk för att fler ska få upp ögonen för vad vitaminer kan göra för oss. Självklart kommer även vi vara med och stödja ett sådant bra initiativ, säger Fredrik Gustafsson, försäljningsansvarig på hälsokostkedjan Hälsokraft.
– Vi kommer stötta ”D-vitaminets dag” främst genom att delge vår kunskap om D-vitamin till våra kunder och på så sätt hjälpa till att höja kunskapsnivån om detta viktiga vitamin hos folket. Som vi gör alla dagar. Samt kanske upplysa om att det är just D-vitaminets dag.

 Läs också: Larmet! D-vitaminbrist kan leda till demens och flera andra sjukdomar

Apotek Hjärtat: "Vi får titta på detta till nästa år"
Även Apotek Hjärtat välkomnar att D-vitamin får mer av sin förtjänta uppmärksamhet.
– Ett bra vitaminintag är alltid viktigt att uppmärksamma även om det finns olika sätt att göra det på. Vi får titta på detta till nästa år och se om det kanske kan vara aktuellt att vara med då. D-vitamin är lite speciellt då vi behöver solen för att tillverka vitaminet, det är också ett av de vitaminer som vissa faktiskt har brist på i Sverige så visst kan det vara värt att uppmärksamma, säger Catharina Claesson, ansvarig för läkemedelsinformation, farmaci och kvalitet på Apotek Hjärtat.

 

"Alla vitaminer förtjänar egentligen en egen dag"
Winta Woldai är toxikolog på Apoteket AB. Hon menar att D-vitaminet är viktigt men så är alla vitaminer.
– Alla vitaminer förtjänar egentligen en egen dag. Om du äter sunt och varierat får du i dig det mesta du behöver genom maten men ibland är det bra med ett tillskott i form av vitaminer och mineraler. Det kan gälla om du till exempel tränar mycket, om du är vegan, vegetarian eller gravid, påpekar hon och tillägger:
– D-vitamin hjälper kroppen att omsätta kalcium och fosfat och finns i fet fisk, vitaminberikade mjölkprodukter samt matfett. Kroppen kan själv bilda D-vitamin i huden om du är ute i solen under sommarhalvåret men den förmågan minskar när man blir äldre eller om man har mörk hudfärg. Pigmentet skyddar mot solens strålar och därmed förhindras bildningen av vitamin D. Detsamma gäller om man har heltäckande kläder under sommaren. Då är det extra viktigt att tänka på D-vitamin och eventuellt ta tillskott, säger Winta Woldai.

► Läs också: I riskzonen för D-vitaminbrist? Kolla här!

Vill du läsa mer om vikten av D-vitamin? 
Läs fler av Kureras många artiklar om vitaminet. Här är ett axplock:

• Forskning: Starkt samband mellan D-vitaminbrist och bröstcancer
• Ny studie visar koppling mellan lågt D-vitamin och livmoderhalscancer
• Studie: D-vitamin kan minska dina känslostormar vid PMS
• Hög D-vitaminstatus kopplat till ökad överlevnad vid koloncancer
• Studie: Vitamin D kan ge dig mer energi och sänka ditt blodtryck
• D-vitaminbrist som ung kopplas till åderförkalkning som äldre
• Upptäckten som kan bota IBS-symtom enligt forskare: D-vitamin
• Forskare har hittat koppling mellan D-vitaminnivåer och hjärtproblem
• Självmordsbenägna och deprimerade saknar D-vitamin
• D-vitamin ger ökad canceröverlevnad visar forskning
• D-vitamin kan bromsa luftvägsinfektioner
• Gravida med höga nivåer av vitamin D får starkare barn
• Otillräckliga nivåer D-vitamin bland höggravida
• Ny forskning: Vintermörkret kan ge ditt barn MS
D-vitamintillskott kan halvera risken för svåra astmaattacker

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

D-vitamin
...
är ett fettlösligt vitamin som bildas i huden vid solbestrålning. 15-30 minuters sol dagligen täcker behovet under sommarhalvåret. D-vitamin finns även i fet fisk, fiskolja, ägg och lever.
...är viktigt för ett flertal funktioner i kroppen, bland annat för cellernas tillväxt, nervsystemet och skelettbildningen.
...kallas ofta solskensvitaminet och ibland även piggvitaminet.

Brist på D-vitamin
...är vanligast under senhösten och vinterhalvåret i Sverige. Brist kan ge en mängd sjukdomar och symtom, ofta relaterade till att D-vitamin bidrar till normalt upptag av kalcium som i sin tur bidrar till att man kan behålla en normal benstomme, tandstatus och funktion av immunförsvaret.
Det enda säkra sättet att veta om du har D-vitaminbrist är via blodprov.

Rekommenderat dagligt intag (RDI)
...är 10 mikrogram per dag för barn och vuxna och 20 mikrogram per dag för personer över 75 år samt för personer med begränsad solexponering.
Ät tillskott med vitamin D3 från september till april, maj – eller året om.

Många experter menar att det idag finns vetenskapliga bevis för att D-vitaminintag över gällande RDI (rekommenderat dagligt intag) kan kopplas till bättre hälsa och att dagens RDI-värden borde fördubblas.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

 

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.

Nu blir fler utemiljöer rökfria

Politik

Från och med 1 juli kommer det att råda rökförbud på flera platser i utomhusmiljön. Bland annat omfattas uteserveringar, lekplatser, perronger, busshållplatser och vissa entréer. Förbudet omfattar även e-cigaretter. Det rapporterar Folkhälsomyndigheten.