Näringsfysiologens bästa råd: Så är du rädd om ditt hjärta

Fakta

Namn: Anki Sundin
Ålder: 41 år
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Näringsfysiolog
Aktuell med: podcasten ”Mat och Marginaler”
Intressen: styrketränar, läser facklitteratur och lyssnar på podcasts om bland annat hållbarhet, ekonomi och nutrition/träning

1,4 miljoner människor är drabbade av hjärt-kärl-sjukdomar i Sverige idag, och till stor del beror detta på vår livsstil.
Hjärt-kärlsjukdomarna inkluderar alla de sjukdomar som har med hjärtat och kärlen att göra, vilket bland annat är hjärtinfarkt, hjärtsvikt, kärlkramp samt stroke och blodproppar.
Anki Sundin, näringsfysiolog och sakkunnig inom kost- och näringslära, tipsar om hur vi kan bli bättre på att ta hand om vårt hjärta.

Hjärt-kärlsjukdomar drabbar både män och kvinnor och det är den av våra folksjukdomar som kräver flest liv. Kvinnor drabbas generellt sett senare i livet än män. Man tror att orsaken till det är att det kvinnliga hormonet östrogen kan ha ett visst skydd på hjärta och kärl. När man kommer in i klimakteriet sjunker östrogenet och i samma veva har man märkt en ökad frekvens av hjärt-kärlsjukdomar bland kvinnor.

► Läs också: I riskzonen för blodpropp? Läs detta

 

Livsstilen påverkar
En stor del av hjärt-kärlproblemet är en följd vår livsstil och det metabola syndromet som i sin tur medför högt blodtryck och försämrad glukosintolerans. Stress är en riskfaktor enligt Hjärt- och lungfonden och forskning visar att långvarig stress skapar en obalans i kroppen som gör oss mer mottagliga för sjukdomar.
– Hjärt-kärlsjukdomarna ökar i samma takt som vår livsstil blir sämre. Rökning är den allra största riskfaktorn tätt följd av bukfetma. Med dålig kost och för lite för mycket stillasittande har vi ett recept för hjärt-kärlsjukdom, berättar Anki Sundin som är näringsfysiolog och sakkunnig inom kost- och näringslära med en Fil mag i näringslära från Stockholms universitet och Karolinska Institutet.

Äta varierat lättare än många tror
Man vet idag att regelbunden motion har en positiv effekt mot hjärt-kärlsjukdom.
– Hjärtat hjälper vi genom att träna. Ska vi hjälpa kroppen bör vi äta bra kost med mycket grönt. Det är även viktigt att vi inte överäter, säger Anki Sundin.
Vi bör äta så varierat som möjligt ur så många olika livsmedelsgrupper som vi kan.
– Det betyder inte att vi måste äta olika rätter till varje lunch och middag varje dag. Det betyder alltså inte att vi måste ha 14 olika rätter per vecka. Men för att äta varierat kan man välja olika tillbehör, variera mellan potatis och ris eller olika grönsaker. Man behöver inte göra så stora ingrepp i sin kost för att den ska bli varierad.

► Läs också: Hjärtläkaren: Mer C-vitamin kan kraftigt förbättra din hälsa

Baljväxters skyddande effekt
För mättnaden och vikten är det viktigt att få i sig fibrer som finns i till exempel bönor, linser, nötter frukt och grönt. Dessa sägs ha en skyddande effekt mot hjärt-kärlsjukdom.
– Det är ingen garanti för att aldrig drabbas men en god förutsättning för att få behålla hälsan. Fibrerna håller mag-tarmsystemet i schack och gör att man inte på samma sätt utvecklar övervikt – vilket ju är en grund för hjärt-kärlsjukdomar, säger Anki Sundin.

 Läs också: Baljväxter och korn kan minska risk för hjärt- och kärlsjukdom

”Ät naturella produkter och undvik socker”
Livsmedelsverket uppger att man bör undvika intag av bland annat allt för mycket läsk, socker, och vitt bröd.
– Det är viktigt att inte äta för mycket socker. Fika då och då, och spara då ditt sockerintag till dessa tillfällen. Ät naturella produkter till vardags och undvik socker i de produkterna du äter varje dag. Se även över de dolda sockerkällorna. Sötade frukostflingor och vanligt matbröd kan många gånger innehålla en hel del socker vilket man inte tänker på. Undvik även att sockra vanliga drycker som te och kaffe, säger Anki Sundin.

Anki Sundin

Näringsfysiolog Anki Sundin

Bufféfenomenet och överätning
Storleken på tallrikar har ökat drastiskt och vi serveras allt större portioner. De stora portionerna har blivit normalt.
– Många äter för mycket energi jämfört med vad de behöver. Bufféfenomenet är också något man bör ha förståelse för. Vi har nämligen ett hormonellt system som gör att vi kan äta oss mätta på en rätt – men faktiskt orkar äta en helt annan rätt direkt efter. Man brukar säga att man alltid har plats för lite efterrätt också och det stämmer på så sätt att kroppen lurar oss genom att vi inte känner samma mättnad när vi byter rätt, säger Anki Sundin.

►  Läs också: 5 goda vanor som kan skydda mot hjärtinfarkt

Begreppet mättade fettsyror behöver nyanseras
Idag svänger kostråden friskt och fett har i flera år varit debatterat.
– De fettsyror vi garanterat vet är dåliga för oss är transfetterna. Dessa består av delvis härdat fett och står det med bland ingredienserna så bör vi inte äta produkten.
I dagsläget finns anledning att nyansera begreppet mättade fettsyror, menar Anki Sundin.
– Vi kan inte längre dra dem över en kam och säga att alla mättade fettsyror är dåliga. Vissa verkar till och med vara positiva för blodfetterna. Ett exempel är de mättade fettsyrorna i ost, berättar hon.

Läs också: Probiotika kan skydda mot stroke

Rätt näring
Näringsrekommendationerna idag är inte individuella kostråd utan ska ses som generella råd.
– Man kan välja vilket kostupplägg man vill bara man får i sig av alla näringsämnen i rätt mängd. Det är viktigt att få i sig alla vitaminer, mineraler och essentiella näringsämnen och man behöver inte lägga så stor tonvikt på fördelningen mellan protein, kolhydrater och fett.

► Läs också: Mindre näring i dagens grönsaker

Omega-3-fettsyror gynnar hjärthälsan
Fisk och skaldjur innehåller omega-3-fettsyror som visat sig ha bra effekt för hjärt-kärlhälsan och ur ett näringsperspektiv är det viktigt att få i sig omega-3.
– I dagens läge är fet fisk väldigt förorenad och innehåller ackumulerade toxiner. Även om det är nyttigt att få i sig omega-3-fettsyror dagligen så är det inte bra att man äter just fet fisk varje dag. För att undvika att få i sig de gifter som är lagrade i fisken så kan man variera olika fisksorter – lax en dag, sill en dag. Vit fisk är tyvärr ingen bra källa till omega-3 eftersom den är så mager.

Läs också: Omega-3 kan minska kostnaden för hjärtsjukdom med 1,3 miljarder

D-vitamin och K-vitamin viktigt
Det finns även andra enskilda näringsämnen som är viktiga för hjärt-kärlhälsan. En av de hetaste vitaminerna man pratar om rent allmänt idag är vitamin D.
– D-vitamin har betydelse för hela kroppen och även hjärt-kärlhälsan. Välj D-vitaminberikade produkter om du till exempel inte dricker vanlig mjölk, så att du får i dig av det viktiga vitaminet. En annan vitamin som i preliminära studier verkar ha inverkan på hjärt-kärlhälsan är vitamin K. Denna vitamin finns i fermenterad soja som tofu samt i gröna grönsaker, säger Anki Sundin.

► Läs också: K- och D-vitamin i kombo främjar hjärthälsan

Poängterar vikten av antioxidanter
Antioxidanter har betydelse för kroppen eftersom det påverkar vårt skydd mot att rosta inifrån.
– Antioxidanterna verkar vara oerhört viktiga för hjärt-kärlhälsa. De finns i kraftigt färgade vegetabilier broccoli, blåbär, apelsin, men även te, kaffe och bönor och linser.

Saltets vara eller icke vara
Salt är ett omstritt ämne och joderat salt och havssalt anses vara viktigt att få i sig för att sköldkörteln som styr ämnesomsättningen ska fungera normalt.
– Salt ska man vara försiktig med om man redan har utvecklat högt blodtryck. Har man däremot inte högt blodtryck så behöver man inte vara försiktig med det.

► Läs också: Så sänker du ditt blodtryck med hälsokost

Genernas betydelse
Ärftlighet är en väldigt stor faktor för hjärt-kärlsjukdom. Har man en nära anhörig som har haft en hjärtinfarkt löper man själv högre risk att drabbas. Detta gäller särskilt så kallad tidig hjärtinfarkt, vilket är före 60 års ålder för kvinnor och före 55 år för män.
– Har man problem med hjärt-kärlsjukdom i släkten bör man vara ännu mer uppmärksam och noggrann med att äta rätt och motionera. Det är ett sätt att förbättra sina chanser att få vara frisk, avslutar Anki Sundin.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Anki Sundin
Ålder: 41 år
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Näringsfysiolog
Aktuell med: podcasten ”Mat och Marginaler”
Intressen: styrketränar, läser facklitteratur och lyssnar på podcasts om bland annat hållbarhet, ekonomi och nutrition/träning

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är den hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Eller en deltidsvegan. Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.