Näringsfysiologens bästa råd: Så är du rädd om ditt hjärta

Fakta

Namn: Anki Sundin
Ålder: 41 år
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Näringsfysiolog
Aktuell med: podcasten ”Mat och Marginaler”
Intressen: styrketränar, läser facklitteratur och lyssnar på podcasts om bland annat hållbarhet, ekonomi och nutrition/träning

1,4 miljoner människor är drabbade av hjärt-kärl-sjukdomar i Sverige idag, och till stor del beror detta på vår livsstil.
Hjärt-kärlsjukdomarna inkluderar alla de sjukdomar som har med hjärtat och kärlen att göra, vilket bland annat är hjärtinfarkt, hjärtsvikt, kärlkramp samt stroke och blodproppar.
Anki Sundin, näringsfysiolog och sakkunnig inom kost- och näringslära, tipsar om hur vi kan bli bättre på att ta hand om vårt hjärta.

Hjärt-kärlsjukdomar drabbar både män och kvinnor och det är den av våra folksjukdomar som kräver flest liv. Kvinnor drabbas generellt sett senare i livet än män. Man tror att orsaken till det är att det kvinnliga hormonet östrogen kan ha ett visst skydd på hjärta och kärl. När man kommer in i klimakteriet sjunker östrogenet och i samma veva har man märkt en ökad frekvens av hjärt-kärlsjukdomar bland kvinnor.

► Läs också: I riskzonen för blodpropp? Läs detta

 

Livsstilen påverkar
En stor del av hjärt-kärlproblemet är en följd vår livsstil och det metabola syndromet som i sin tur medför högt blodtryck och försämrad glukosintolerans. Stress är en riskfaktor enligt Hjärt- och lungfonden och forskning visar att långvarig stress skapar en obalans i kroppen som gör oss mer mottagliga för sjukdomar.
– Hjärt-kärlsjukdomarna ökar i samma takt som vår livsstil blir sämre. Rökning är den allra största riskfaktorn tätt följd av bukfetma. Med dålig kost och för lite för mycket stillasittande har vi ett recept för hjärt-kärlsjukdom, berättar Anki Sundin som är näringsfysiolog och sakkunnig inom kost- och näringslära med en Fil mag i näringslära från Stockholms universitet och Karolinska Institutet.

Äta varierat lättare än många tror
Man vet idag att regelbunden motion har en positiv effekt mot hjärt-kärlsjukdom.
– Hjärtat hjälper vi genom att träna. Ska vi hjälpa kroppen bör vi äta bra kost med mycket grönt. Det är även viktigt att vi inte överäter, säger Anki Sundin.
Vi bör äta så varierat som möjligt ur så många olika livsmedelsgrupper som vi kan.
– Det betyder inte att vi måste äta olika rätter till varje lunch och middag varje dag. Det betyder alltså inte att vi måste ha 14 olika rätter per vecka. Men för att äta varierat kan man välja olika tillbehör, variera mellan potatis och ris eller olika grönsaker. Man behöver inte göra så stora ingrepp i sin kost för att den ska bli varierad.

► Läs också: Hjärtläkaren: Mer C-vitamin kan kraftigt förbättra din hälsa

Baljväxters skyddande effekt
För mättnaden och vikten är det viktigt att få i sig fibrer som finns i till exempel bönor, linser, nötter frukt och grönt. Dessa sägs ha en skyddande effekt mot hjärt-kärlsjukdom.
– Det är ingen garanti för att aldrig drabbas men en god förutsättning för att få behålla hälsan. Fibrerna håller mag-tarmsystemet i schack och gör att man inte på samma sätt utvecklar övervikt – vilket ju är en grund för hjärt-kärlsjukdomar, säger Anki Sundin.

 Läs också: Baljväxter och korn kan minska risk för hjärt- och kärlsjukdom

”Ät naturella produkter och undvik socker”
Livsmedelsverket uppger att man bör undvika intag av bland annat allt för mycket läsk, socker, och vitt bröd.
– Det är viktigt att inte äta för mycket socker. Fika då och då, och spara då ditt sockerintag till dessa tillfällen. Ät naturella produkter till vardags och undvik socker i de produkterna du äter varje dag. Se även över de dolda sockerkällorna. Sötade frukostflingor och vanligt matbröd kan många gånger innehålla en hel del socker vilket man inte tänker på. Undvik även att sockra vanliga drycker som te och kaffe, säger Anki Sundin.

Anki Sundin

Näringsfysiolog Anki Sundin

Bufféfenomenet och överätning
Storleken på tallrikar har ökat drastiskt och vi serveras allt större portioner. De stora portionerna har blivit normalt.
– Många äter för mycket energi jämfört med vad de behöver. Bufféfenomenet är också något man bör ha förståelse för. Vi har nämligen ett hormonellt system som gör att vi kan äta oss mätta på en rätt – men faktiskt orkar äta en helt annan rätt direkt efter. Man brukar säga att man alltid har plats för lite efterrätt också och det stämmer på så sätt att kroppen lurar oss genom att vi inte känner samma mättnad när vi byter rätt, säger Anki Sundin.

►  Läs också: 5 goda vanor som kan skydda mot hjärtinfarkt

Begreppet mättade fettsyror behöver nyanseras
Idag svänger kostråden friskt och fett har i flera år varit debatterat.
– De fettsyror vi garanterat vet är dåliga för oss är transfetterna. Dessa består av delvis härdat fett och står det med bland ingredienserna så bör vi inte äta produkten.
I dagsläget finns anledning att nyansera begreppet mättade fettsyror, menar Anki Sundin.
– Vi kan inte längre dra dem över en kam och säga att alla mättade fettsyror är dåliga. Vissa verkar till och med vara positiva för blodfetterna. Ett exempel är de mättade fettsyrorna i ost, berättar hon.

Läs också: Probiotika kan skydda mot stroke

Rätt näring
Näringsrekommendationerna idag är inte individuella kostråd utan ska ses som generella råd.
– Man kan välja vilket kostupplägg man vill bara man får i sig av alla näringsämnen i rätt mängd. Det är viktigt att få i sig alla vitaminer, mineraler och essentiella näringsämnen och man behöver inte lägga så stor tonvikt på fördelningen mellan protein, kolhydrater och fett.

► Läs också: Mindre näring i dagens grönsaker

Omega-3-fettsyror gynnar hjärthälsan
Fisk och skaldjur innehåller omega-3-fettsyror som visat sig ha bra effekt för hjärt-kärlhälsan och ur ett näringsperspektiv är det viktigt att få i sig omega-3.
– I dagens läge är fet fisk väldigt förorenad och innehåller ackumulerade toxiner. Även om det är nyttigt att få i sig omega-3-fettsyror dagligen så är det inte bra att man äter just fet fisk varje dag. För att undvika att få i sig de gifter som är lagrade i fisken så kan man variera olika fisksorter – lax en dag, sill en dag. Vit fisk är tyvärr ingen bra källa till omega-3 eftersom den är så mager.

Läs också: Omega-3 kan minska kostnaden för hjärtsjukdom med 1,3 miljarder

D-vitamin och K-vitamin viktigt
Det finns även andra enskilda näringsämnen som är viktiga för hjärt-kärlhälsan. En av de hetaste vitaminerna man pratar om rent allmänt idag är vitamin D.
– D-vitamin har betydelse för hela kroppen och även hjärt-kärlhälsan. Välj D-vitaminberikade produkter om du till exempel inte dricker vanlig mjölk, så att du får i dig av det viktiga vitaminet. En annan vitamin som i preliminära studier verkar ha inverkan på hjärt-kärlhälsan är vitamin K. Denna vitamin finns i fermenterad soja som tofu samt i gröna grönsaker, säger Anki Sundin.

► Läs också: K- och D-vitamin i kombo främjar hjärthälsan

Poängterar vikten av antioxidanter
Antioxidanter har betydelse för kroppen eftersom det påverkar vårt skydd mot att rosta inifrån.
– Antioxidanterna verkar vara oerhört viktiga för hjärt-kärlhälsa. De finns i kraftigt färgade vegetabilier broccoli, blåbär, apelsin, men även te, kaffe och bönor och linser.

Saltets vara eller icke vara
Salt är ett omstritt ämne och joderat salt och havssalt anses vara viktigt att få i sig för att sköldkörteln som styr ämnesomsättningen ska fungera normalt.
– Salt ska man vara försiktig med om man redan har utvecklat högt blodtryck. Har man däremot inte högt blodtryck så behöver man inte vara försiktig med det.

► Läs också: Så sänker du ditt blodtryck med hälsokost

Genernas betydelse
Ärftlighet är en väldigt stor faktor för hjärt-kärlsjukdom. Har man en nära anhörig som har haft en hjärtinfarkt löper man själv högre risk att drabbas. Detta gäller särskilt så kallad tidig hjärtinfarkt, vilket är före 60 års ålder för kvinnor och före 55 år för män.
– Har man problem med hjärt-kärlsjukdom i släkten bör man vara ännu mer uppmärksam och noggrann med att äta rätt och motionera. Det är ett sätt att förbättra sina chanser att få vara frisk, avslutar Anki Sundin.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Anki Sundin
Ålder: 41 år
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Näringsfysiolog
Aktuell med: podcasten ”Mat och Marginaler”
Intressen: styrketränar, läser facklitteratur och lyssnar på podcasts om bland annat hållbarhet, ekonomi och nutrition/träning

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

värkande händer

Vad vet du om psoriasisartrit?

Värk

Psoriasisartrit är en kronisk ledsjukdom där många drabbade får vänta länge på diagnos och behandling. Men kunskapen om sjukdomen är dålig. Vad känner du själv till om psoriasisartrit?

Enkel övning mot smartphone-nacke. Sara Ström ligger på golvet på yogamatta

Enkel övning mot smartphone-nacke

Träning

Gamnacke när du skrollar i mobilen? Ja, troligtvis. Det är nämligen lätt att börja hänga med nacken och huvudet när vi grejar med telefon och surfplatta. Här visar yogainstruktören Sara Ström en övning som motverkar just smartphone-nacken.

Så vet du att du har zinkbrist

Hälsa

Zinkbrist är en av de vanligaste mineralbristerna bland svenskar. Vet du om du får i dig tillräckligt av mineralet? Här får du veta mer om dess funktion i kroppen, vilka bristsymtomen är och hur du tar reda på dina zinknivåer.

en familj som splittras

Så tar du dig igenom skilsmässan

Sex- och relationer

Skilsmässor är vanliga idag, men ändå är det svårt att vänja sig. Man har gift sig för att man trodde att det skulle vara till döden skiljer oss åt och skilsmässan är ofta tuff att gå igenom – man förlorar inte bara kärnfamiljen utan även många släktingar, vänner och traditioner som var knutna till familjen. Men hur tar man sig igenom skilsmässan när det är som mörkast och hur kan man hjälpa någon annan på bästa sätt? Här guidar Anna Bennich Karlstedt oss igenom vägen till skilsmässan.

staplade gurkor

Hur nyttigt är gurka – egentligen?

Kost

Gurka, det innehåller ju bara vatten! Eller? Gurka är antagligen mycket nyttigare än du tror för trots sitt stora innehåll av vatten innehåller den även andra nyttigheter – som fibrer, vitaminer och mineraler.

johanna bjurström

Därför är det viktigt att ha naturliga hudvårdsprodukter

Krönikan

För många år sedan arbetade jag som hudterapeut och kom dagligen i kontakt med kemikalier som påverkade min kropp på olika sätt, vilket bidrog till att det uppstod obalanser i mitt endokrina system, det vill säga körtlarnas system. Detta ledde till symtom som till sist gjorde att det gick upp för mig att vi mår bäst av naturlig hudvård på vår kropp. Här ska jag berätta mer om det.

Man joggar i vacker natur

Män långsammare än de själva tror

Forskning

Manliga långdistanslöpare överskattar sin egen förmåga – de är inte så snabba som de tror. Mitesh Kataria, docent i nationalekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, och själv motionerande löpare, har undersökt tävlingar som Göteborgsvarvet och Stockholm maraton, och ser tydliga skillnader mellan kvinnor och män. "Fenomenet att män tenderar att överskatta sin förmåga kan gälla även utanför löparbanan, exempelvis på arbetsmarknaden. Där vore det intressant att undersöka om det till viss del kan förklara lönegapet mellan män och kvinnor", säger han.

kvinna känner utanpå sin hals

Fokus på sköldkörtelproblematik – och behovet av utveckling på området

Allmänt

Cirka 450 000 personer har en sköldkörteldiagnos i Sverige. 80 procent av dessa är kvinnor. Idag, den 25 maj, uppmärksammas internationella Sköldkörteldagen, World Thyroid Day. Det är en dag som verkligen behövs menar Emese Gerentsér, vice ordförande i Sköldkörtelförbundet: "Avsaknaden av forskning och utveckling på det här området är skrämmande, inte minst med tanke på hur många människor och anhöriga som är drabbade. Kanske är det för att större delen är kvinnor?" säger hon till Kurera, och lyfter därmed en fråga som är en het potatis när det gäller många vanliga tillstånd och sjukdomar.

Bella håkansson kollage olika outfits

Sugen på yoga? Så väljer du rätt kläder och utrustning – Experten tipsar

Träning

Bella Håkansson är yogalärare och ayurvedisk livsstilscoach. Hon bloggar på Kurera och hennes önskan är att förmedla yoga till så många människor hon bara kan, på de sätt hon kan. För Bella är yoga så mycket mer än bara kroppspositioner, det är ett holistiskt synsätt – ett sätt att leva. Förutom att vara en genuin yogi är Bella även modemedveten och väldigt stylish. Så – vem passar bättre att svara på frågor om yogamode än Bella tänkte vi på Kurera. Sagt och gjort. Här är hennes svar.

Raw hallonparfait med kanderade mandlar

Raw hallonparfait med kanderade mandlar

Glutenfritt

Du behöver inte vänta till trädgårdens hallon har mognat i sommar för att äta hallonparfait, det går lika bra att använda frusna bär. Här är ett raw – det vill säga glutenfritt och helt veganskt – recept på en riktigt god parfait med kanderade mandlar.

Närbild kyckling

Smittskyddsläkare vill införa säljförbud efter kycklingsmitta

Hälsa

Det bör införas gränsvärden för smittämnen i alla livsmedel. Det föreslår nu smittskyddsläkare efter ett drygt års problematik med campylobacter från färsk kyckling. Även Livsmedelsverket får sig en känga. "Vi smittskyddsläkare anser att Livsmedelsverket nog skulle kunna göra mer med den lagstiftning som finns", säger smittskyddsläkaren Signar Mäkitalo till TT.

sallad med blommor

19 vilda och ätbara växter du ska plocka NU

Kost

Visste du att det finns många vilda växter, blad och blommor som du kan äta? Som är både milda och goda och dessutom erbjuder ett inslag av fräscht nytänk i sommarsalladen? Men med flera av dem har du bara ett fåtal veckor på dig innan de antingen slutar blomma eller blir för beska i smaken. Så yalla yalla – ut och skörda!

Övning: Skrivbordsyoga

Kort övning: Skrivbordsyoga

Träning

Här är en enkel övning från Kureras nya samarbetspartner Yogobe: Skrivbordsyoga. Övningen tar bara två minuter att utföra och innebär förutom ökad rörlighet även en paus som du med fördel kan ta en gång i timmen.

Inger oja

När den dagliga stressen försvann sov Inger bra på natten igen

Naturlig hälsa

Inger Oja, 53, har länge varit trött och stressad på dagarna. Det beror på att hon haft problem med nattsömnen i många år. Hon somnar oftast snabbt men vaknar efter två, tre timmar och ligger sedan vaken fram tills det är dags att stiga upp. Ingenting hon försökt med har fungerat fram tills för ett år sedan när hon provade ett nytt kosttillskott som lovade normalisera nivån av stresshormonet kortisol och ge en bra nattsömn. "Det hjälpte mig redan första natten och jag har sovit djupt och länge sedan jag började med produkten. Det var många år sedan jag vaknade utvilad och fungerade bra på dagarna", säger Inger till Kurera.

Dorotea Pettersson med en stor klocka

Sluta prokrastinera och få saker gjorda i tid

Mental hälsa

Att prokrastinera, skjuta upp uppgifter som behöver göras, är ett vanligt beteende men inte desto mindre jobbigt för de som gör det i stor utsträckning. I sin nya bok ”Jag ska bara … konsten att få det gjort i tid” ger författaren och tidscoachen Dorotea Pettersson råd och tips om hur man tar sig ur prokrastineringsfällan.

ammande spädbarn har ögonkontakt med sin mamma

Ammande mammor upplever bristande stöd från sjukvården

Gravid/barn

Allt fler kvinnor upplever problem med att amma, visar en ny Sifo-undersökning. Många mammor uppger att de tycker stödet från sjukvården är bristfälligt, särskilt om amningen har varit problematisk. Drygt hälften upplever bristande information om amning inför förlossningen och 20 procent är missnöjda med det stöd man har fått efter förlossningen. "Det är otroligt viktigt att utbildad vårdpersonal ger det stöd som efterfrågas", säger Anette Ekström, barnmorska och professor i omvårdnad vid Högskolan i Skövde.

Guide: Så väljer du rätt salt

Hälsa

Visste du att ditt val av matsalt kan ha stor påverkan på din hälsa? Många slentrianköper samma plastburk med raffinerat bordssalt men med ett aktivt val av salt kan din hälsa förbättras. Här får du veta mer.

Barbro Parkatti

Barbro hittade en lösning mot glömskan

Naturlig hälsa

Barbro Parkatti i Skinnskatteberg är 81 år. Hon är pigg för sin ålder och joggar en timme varannan dag tillsammans med hunden Tilda. Något hon haft problem med de senaste åren är minnet. Hon glömmer lätt namn. Men för ett år sedan började hon ta ett kosttillskott som är bra för glömska och är mycket nöjd med resultatet.

Par hånglar på säng

Nej till sex på arbetstid

Politik

En motion om sex på arbetstid har nu fått avslag. Det är kommunfullmäktige i Övertorneå som säger nej till förslaget om att kommunens personal ska få använda sin friskvårdstimme till sex. Det rapporterar P4 Norrbotten.

olika piller

Studie om fytosteroler stöttar tillskott för att sänka sjukvårdskostnader

Forskning

Fytosteroler som kosttillskott kan hjälpa hjärtpatienter – och kraftigt sänka sjukvårdskostnader, enligt en ny studie. Enligt studien skulle 5,3 miljarder euro per år kunna sparas om personer med höga kolesterolvärden ökade sitt intag av ämnet fytosteroler, som finns i växtriket. "En tydlig bild träder fram av de fördelar som kan uppnås genom en mer utbredd användning av kosttillskott hos dem som löper störst risk att drabbas", säger Ingrid Atteryd, svensk ordförande för Food Supplements Europe, i en kommentar.

The Ultimate Vegan Burger med avokadokräm

Den ultimata veganska burgaren med avokadokräm

Mat

Den här underbart goda burgaren är inspirerad av matlegenden Jamie Oliver och hans recept The Best Vegan Burger. De är inte busenkla att göra men går alldeles utmärkt att frysa in, så gör många. Burgarna är dessutom fantastiska att grilla.

hand skriver orden sepsis

Vitaminbehandling kan minska dödlighet i sepsis

Naturlig hälsa

Sepsis, det vill säga blodförgiftning, drabbar omkring 40 000 svenskar per år. Tillståndet verkar dock kunna botas med en blandning av vitaminer och kortison. Det indikerar i alla fall en första observationsstudie från ett sjukhus i USA där vitaminbehandlingen minskade dödligheten från 40 till åtta procent. "Är det så bra som de här preliminära resultaten visar skulle det innebära att vi fick ett kraftfullt behandlingsalternativ till ett av medicinens dödligaste tillstånd", säger infektionsläkare Adam Linder vid Lunds universitet som själv forskar på sepsis, till Sveriges radio.

Flicka går i ljus skog med häst och hund

Pollenallergimedel effektivt även mot pälsallergi

Naturlig hälsa

Pollensäsongen är i full gång och både traditionella pollenmediciner som naturliga alternativ säljer som smör. Men – vad få vet är att vissa pollenknep fungerar förträffligt även mot pälsdjursallergi. När tidningen Ridsport med hjälp av drygt 230 testpiloter utvärderade nytt naturligt pollenmedel mot just pälsdjursallergi upplevde nästan samtliga lindring. En av dem är Robin Oikarinen, som trots kraftig hästallergi valt yrket hovslagare och i och med detta tillbringar större delen av livet i stallet: "Jag kunde minska användningen av allergitabletterna. Hade jag bara varit en stund i stallet istället för större delen av dygnet hade jag nog inte behövt någon medicin alls", säger han till tidningen.