9 tips som förbättrar ditt minne

Stress, överstimulans och åldrande kan vara orsaker till att minnet sviker dig. Men det finns hjälp att få – och det är mindre avancerat än du tror. Här är nio knep som förbättrar ditt minne.

Både akut stress och långvarig stress påverkar minnet, men kanske inte på det sätt du tror. Den akuta stressen kan faktiskt göra ditt minne mer alert. Och tvärtemot vad man trott så förstörs inte minnet av stress utan kan bli bättre igen.
Många av oss har säkert upplevt att gå in i ett rum för att hämta något och när vi kommit fram så har vi glömt vad vi gick in för. Eller upplevt att vi ”tappar ord” när vi är mitt i ett samtal. Detta kan vara ett tecken på att vi är stressade och anledningen till att vi glömmer tycks bero på att höga mängder av stresshormonet kortisol som gör att delar av nervcellerna skrumpnar. Men motsatt till vad vi tidigare trott så kan dessa delar av nervcellerna återskapa sina kommunikationsbanor när stressen är över.

Långtidsminne vid akut stress
När det gäller minne och stress så är det viktigt att skilja på om stressen är akut eller långvarig. Vid akut stress när binjurarna insöndrar stresshormoner som adrenalin och kortisol så höjs vår uppmärksamhet som en del av flykt- och kampresponsen i kroppen. Detta gör att vi ofta minns upplevelser som skett under akut stress, och följden blir att upplevelsen ofta sätter sig i det vi kallar långtidsminnet. Man menar att effekten av stresshormonernas funktion att lagra minnen beror på styrkan i den emotionella upplevelsen och adrenalinets interaktion med områden i hjärnans känslocenter; amygdala.

 

LÄS OCKSÅ: Okoncentrerad och dåligt minne? Det kan vara brist på lecithin 

Dåligt minne vid långvarig stress
Några av de vanligaste symtomen på långvarig stress är att vi får dåligt minne och svårt att koncentrera oss under en längre tid. Det är ett tecken på att kroppen har producerat höga mängder av stresshormonet kortisol,  eller gått in i ett läge av utmattning, när kortisolnivåerna är onormalt låga. Långvarig exponering för höga mängder kortisol kan bidra till depression vilket i sig även kan vara en mekanism för att få oss att glömma. När vi upplever symtom på långvarig stress är det viktigaste vi kan göra att arbeta med stressreduktion för att balansera stresshormonerna i kroppen men det finns också örter och näring som främjar vår motståndskraft mot stress.

LÄS OCKSÅ: Stressad och har fått sämre minne? 

1.Ta itu med stressen
Stress under längre perioder är direkt farligt. Stresshormonet kortisol förhindrar hjärnan från att fungera optimalt och påverkar minnet negativt. För mycket stress leder till att hjärnans främsta minnescentrum, hippocampus, inte längre kan använda sig av blodsocker. Finns det inte tillräckligt med blodsocker i minnescentrat uppstår energibrist, vilken gör att hjärnan inte kan skapa ett minne. Man kan alltså uppleva en händelse men inte minnas den. Även gamla minnen kan vara svåra att komma åt. Signalsubstanserna fungerar inte som de ska och hjärncellerna kan inte kommunicera med varandra.

 2. Motionera regelbundet
Vi åldras av att inte träna – både fysiskt och psykiskt. Stillasittande inte bara dödar – det minskar även din hjärna. En ny amerikansk studie, publicerad i tidskriften Journal of Neurology, visar nämligen att hjärnan hos soffpotatisar åldras snabbare än personer som rör på sig. Forskarna kunde även koppla minskade hjärnvolymer till att man levt ett stillasittande liv. I studien följde forskare 1 583 personer under 20 års tid. De mätte bland annat deras hjärnstorlek och konditionsnivå. Slutsatsen blev att de som inte motionerade och därmed hade dålig kondition – också hade mindre hjärnor vid studiens slut.

LÄS OCKSÅ: Så håller du hjärna och minne i trim

3. Skapa goda sömnrutiner
Forskning visar att man genom att sova middag kan förbättra både minne och produktivitet. Enligt Natural Society förbättrar en tupplur på eftermiddagen både minnet och ökar inlärningsförmåga och medvetenhet. Och det räcker med 15-20 minuter. För de som inte sover tillräckligt på natten rekommenderas en tupplur på hela 90 minuter. Då reparerar man sin sömncykel och kan öka sin kreativitet.

4. Ät fett
Det finns många bra anledningar att äta fett, en av de viktigaste är att vår hjärna till 60 procent består av fett. Hjärnan mår bättre när cellerna förbränner energi från fett än från kolhydrater. Det betyder inte att du behöver ta bort kolhydraterna helt, men välj de grova, långsamma kolhydraterna och fokusera på fett och protein. Se till att få minst en matsked fett ifrån avokado, ekologiskt smör, gee, avokadoolja, linfröolja, kallpressad olivolja eller kokosolja till varje måltid och komplettera med tillskott av omega-3 och MCT-olja. Försäkra dig även om att du har ett proteinintag på minst en knytnäve protein till varje måltid med alla essentiella aminosyror och ät gärna fet fisk.

LÄS OCKSÅ: Dåligt minne – tecken på gott omdöme

5. Var ute i solen
D-vitamin kan kopplas till många olika sjukdomar, och alltmer forskning tyder på att det också har stor betydelse för hjärnans hälsa. Forskare har bland annat funnit att personer över 60 år som har låga nivåer D-vitamin i blodet upplever ett tre gånger så snabbt mentalt förfall som de med tillräckliga nivåer av D-vitamin.

6. Styrketräna
Styrketräning kan motverka dåligt minne och effekten blir tydlig efter ett enda styrketräningspass, visar en amerikansk studie. Forskarna tror att det är hormonet noradrenalin som utsöndras i kroppen när vi styrketränar som ger minnet den extra kicken. Ett styrketräningspass på knappa 20 minuter kan boosta din hjärna och förbättra ditt minne med så mycket som tio procent.

LÄS OCKSÅ: Örterna som skärper hjärnan

7. Promenera
Promenader kan förbättra minnet. Hippocampus, den del av hjärnan som är involverad i minneshanteringen, minskar med en-två procent varje år. Om man promenerar en mil i veckan växer den delen av hjärnan. Hos personer som är sjuka i Alzheimer kan åtta kilometers promenad i veckan minska problem med minnet.

8. Ät för din hjärna
Ett forskarlag i Nederländerna har undersökt drygt 4 200 friska nederländare i åldern 45 och uppåt. Deltagarna fick svara på 400 frågor om vad och hur mycket de ätit månaden innan, sedan fick de genomgå en hjärnscanning för att mäta hjärnvolymen. De som hade störst hjärnor var de som åt mycket grönsaker, frukt, fullkorn, nötter, mejeriprodukter och höll nere konsumtionen av sockerhaltiga drycker. Hjärnornas volym var i genomsnitt två milliliter större jämfört med de som åt en kost rik på rött kött, mättat fett, sockerhaltiga drycker och salt.

LÄS OCKSÅ: Därför är tystnad viktig för hjärnan

9. Var försiktig med läkemedel om du kan
En ny studie från Storbritannien visar att den finns en risk för demens om man äter läkemedel med antikolinerg verkan. Det rör sig bland annat om läkemedel mot Parkinsons och vissa antidepressiva läkemedel. Studien, publiceras i British Medical Journal, jämförde nästan 41 000 personer med demens med jämngamla personer utan demens och visar att det är risk att drabbas av demens senare i livet.

Av Sanne Lundblad

Vill du läsa fler liknande artiklar?

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

5 frågor om mammamagen

Gravid/barn

Omkring 40 000 kvinnor riskerar varje år att få bestående problem efter graviditet och förlossning.  Problem som ofta klassas främst som skönhetsbesvär av vården. Kurera tog ett snack med Katarina Woxnerud, naprapat och personlig tränare, om mammamagen, på självaste mammatummy day.

Artros: Hur vet du om värken är artros?

TV

20 procent av befolkningen har artros – och hälften av alla över 50. Men hur vet du om värken i knän, höfter eller fingrar är artros eller något annat? Och när är det dags att gå till läkare? Kurera har intervjuat Lars Lindmark, forskare och doktor i medicinsk vetenskap om en av våra vanligaste åkommor.

Ogräspesto av kirskål och löktrav

Recept

Utrota dem inte bara eller dra upp upp dem och släng – ät dem istället! Ogräs är absolut inte bara av ondo. Inte för den som gillar pesto till exempel. Här är ett smaskigt recept från Johannes Wätterbäck och Theres Lundén bakom den härligt inspirerande bloggen Farbror Grön. 

Låt dina barn vara vilda

Gravid/barn

Idag är barns liv ofta fyllda till bristningsgränsen med aktiviteter och måsten. Skola, läxa, idrott och annan stimulans upptar veckans kvällar och ibland även helgerna. Men barn och tonåringar behöver även spontanitet, natur och äventyr i sina liv.

Få hjälp i pollentider!

Naturlig hälsa

Histamin är ett hormon och en signalsubstans som är aktivt i immunförsvaret. Det hjälper immunsystemet att försvara sig mot främmande ämnen – och är det som drar igång allergiska reaktioner. Man får också i sig histamin via maten, vissa livsmedel innehåller mer än andra. En ökad känslighet för histamin gör att man reagerar kraftigare på histaminrika livsmedel och vid allergiska reaktioner där histamin frisätts. Den ökade känsligheten beror vanligen på nedsatt enzymfunktion där histaminet inte kan brytas ner optimalt.

Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Hälsa

Kurera hälsar Cathrine Schück välkommen som ny medlem av tidningens expertpanel, där hon svarar på läsarnas frågor om kost. Cathrine är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion och författare till 37 kokböcker. Hon har även undervisat på Näringsmedicinska skolan och tagit fram en ny kostmetod tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley. Här förklarar hon varför vi gör bäst i att äta på olika sätt i olika åldrar i livet.

Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Intervju

Hon pratade om antiinflammatorisk kost redan i början av 2000-talet, men då var det få som lyssnade. 15 böcker och hundratals föreläsningar senare börjar budskapet nå fram. Allt fler upptäcker hälsofördelarna med IFD-mat – ett måste om vi inte ska utrota oss själva, menar Sanna Ehdin.

Adhd-experter är köpta av läkemedelsindustrin – hävdar ny bok

Allmänt

50 procent av Sveriges adhd-experter är knutna till läkemedelsindustrin och många kan betraktas som köpta. Detta enligt Katarina Bjärvall, författare till den nya boken ”Störningen – adhd, pillren och det stressade samhället”, som bland annat menar att Socialstyrelsen och Läkemedelsverket borde göra mer för att utestänga jäviga experter från vetenskapliga råd och expertmöten.

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.

Fem recept för ett veganskt påskbord

Recept

Svårt att vara vego vid högtider – som påsk till exempel? Nej då, i alla fall inte om man vet var man ska hitta inspirationen. Här delar Väljvego.se – organisationen Djurens Rätts inspirationssajt för vegomat – med sig av fem förslag till den som vill bjuda på en både väldigt god och väldigt djurvänlig påskmeny.