D-vitaminstatus påverkar symtombild vid psykisk sjukdom

Fakta

Schizofreni är en kronisk allvarlig psykisk störning som påverkar hur en person känner, tänker och agerar. Personer med schizofreni har svårt att skilja verklighet från fantasi.

Symtomen på schizofreni kategoriseras enligt tre typer: Positiva, negativa och kognitiva.
• Positiva symtom - inkluderar hallucinationer, vanföreställningar, tankestörningar och rörelserubbningar.
• Negativa symtom - inkluderar bland annat minskad känsla av glädje i vardagen, apati och svårigheter att delta i aktiviteter.
• Kognitiva symtom - kan handla om minnesförändringar, olika aspekter gällande tankearbete inklusive nedsatt minne, svårt att fokusera och dålig verkställande funktionsduglighet, det vill säga förmåga att förstå information och använda den för att fatta beslut.
Källa: Vitamin D Council

Nu kopplar ny forskning D-vitaminnivå till svårighetsgraden av schizofreni.
Forskare har upptäckt att D-vitaminbrist kan stå för en del av schizofrenas symtom och deras hypotes är att korrigering av D-vitaminbrist hos personer med sjukdomen – inte minst – skulle kunna minska vissa av de symtom som idag har begränsade medicinska behandlingsmöjligheter.

Forskning har visat att D-vitamin besitter neuroskyddande egenskaper. Vetenskapliga litteraturöversikter menar att vitamin D kan vara en viktig faktor i det centrala nervsystemet och ha en central roll för en hälsosam neural utveckling och funktion.

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

 

Lägre nivåer hos personer med schizofreni
Även tvärsnittsstudier har visat att patienter med schizofreni har lägre D-vitaminnivåer jämfört med friska kontroller. Trots den vetskapen har D-vitaminets inflytande på sjukdomen – och huruvida D-vitaminbrist bidrar till ökad svårighetsgrad hos vuxna med schizofreni – bara börjat utredas, skriver Vitamindcouncil.org, en ideell organisation i Kalifornien, USA, som arbetar för att utbilda allmänheten angående vitamin D, solexponering och hälsa.

Genomgick flera neurokognitiva tester
En ny studie publicerad i tidskriften Early Prevention in Psychiatry försökte att fastställa förhållandet mellan D-vitaminstatus och symtomens svårighetsgrad hos schizofrena patienter. Forskarna mätte D-vitaminnivåerna hos 20 nyinsjuknade schizofrena patienter och 20 friska kontrollpersoner. Varje deltagare fick genomgå neurokognitiva tester med fokus på verbalt flyt, uppmärksamhetsförmåga, hastigheten med vilken intryck och information processades samt tester på minne och exekutiv funktion/verkställande funktionsduglighet (det vill säga förmåga att förstå information och använda den för att fatta beslut).
Alla deltagare med schizofreni testades dessutom kliniskt för depression, utöver fick sina så kallade positiva och negativa schizofrena symtom utvärderade (läs mer om kategorierna i faktarutan).

 Läs också: D-vitaminet uppmärksammas med en egen dag

Svårare kognitiva brister förknippade med lägre D-vitaminnivåer
Forskarna upptäckte bland annat att den genomsnittliga D-vitaminstatusen hos schizofrena respektive friska deltagarna var 28,2 ng / ml respektive 29,9 ng / ml. De upptäckte också att svårare kognitiva brister var förknippade med lägre D-vitaminnivåer hos schizofrena patienter – samt att bland schizofrena deltagare stod allvarligare negativa symtom i relation till lägre D-vitaminnivåer.

D-vitaminbrist kan stå för en del av schizofrenas symtom
Forskarna kommenterar resultaten så här:
– Resultaten leder oss att anta att en otillräcklig D-vitaminstatus kan stå för någon del av den symtombörda som upplevs av personer med schizofreni.

► Läs också: Ensamhet – lika stor riskfaktor för tidig död som rökning

”Korrigering av D-vitaminbrist kan spela en avgörande roll”
Forskarna tror vidare att man, genom att råda bot på för låga D-vitaminnivåer skulle kunna minska vissa symtom och därmed förbättra livskvaliteten för personer med schizofreni.
I artikeln konstaterar de följande:
– Många av de funktionshinder som upplevs av personer med schizofreni är relaterade till svårighetsgraden av negativa och kognitiva symtom och det finns för närvarande inga godkända farmakologiska metoder (det vill säga läkemedel – reds anm.) för att behandla dessa symtom. Vår hypotes är att korrigering av D-vitaminbrist skulle kunna spela en avgörande roll vid schizofreni.

► Läs också: Luftföroreningar påverkar den psykiska hälsan

Fler studier behövs
Experter menar att studiens resultat är intressanta men poängterar, liksom forskarna själva nämner i sin artikel, att forskning om D-vitaminets roll vid schizofreni fortfarande är i sin linda. En svaghet med studien, menar de, är att dess utformning inte tillät forskarna att dra slutsatsen om huruvida en korrigerad D-vitaminbrist skulle leda till förbättrade symtom. Randomiserade kontrollerade studier behövs för att utvärdera detta menar de.

Rekommendationen: minst 5000 IE D-vitamin per dag
Amber Tovey berättar vilka dosrekommendationer Vitamin D Council ställer sig bakom vid sjukdomen.
– Vid denna tidpunkt rekommenderar vi personer med schizofreni att ta minst 5000 IE per dag av vitamin D – en dos som Institute of Medicine (US) Food and Nutrition Board menar aldrig har orsakat problem hos vuxna. Dessutom, anser hon, kan personer som lider av schizofreni med fördel skriva ut den aktuella studien och ta den med till sin psykiater.

► Läs också: Omega-3 tycks kunna dämpa psykiska störningar

Tidigare studie: Omega-3 skyddar mot psykisk sjukdom
Behandling med omega 3-fettsyror kan vara till nytta vid ett flertal psykiatriska sjukdomar, menar forskare vid bland annat Medizinische Universität i österrikiska Wien.
En studie har visat dramatisk lindring av schizofreni med tillskott av fiskolja, det vill säga omega-3-fettsyror. Studien visar att tillskott av bara ett gram omega-3-fett per dag verkar kunna skydda mot schizofreni – och överlag mot insjuknande i psykisk sjukdom.
Studien är dubbelblind, anses väldesignad – om än relativt liten – och resultatet var tydligt. Färre patienter med milda psykotiska symtom drabbades av psykossjukdom om de behandlades med omega 3-fettsyror, skriver Dagens Medicin.

Av Isabelle G Hedander

Referenser:
• Tovey, A. & Cannell, JJ. Recent research discovers vitamin D status linked to severity of schizophrenia. The Vitamin D Council Blog & Newsletter, 2016.
• Studien: Graham K.A. et al. Relationship of low vitamin D status with positive, negative and cognitive symptom domains in people with first-episode schizophrenia. Early Intervention in Psychiatry, 2016.
• Amminger G, et al. Long-Chain w-3 Fatty Acids for Indicated Prevention of Psychotic Disorders. A Randomized, Placebo-Controlled Trial. Arch Gen Psychiatry. 2010;67(2):146-154.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Schizofreni är en kronisk allvarlig psykisk störning som påverkar hur en person känner, tänker och agerar. Personer med schizofreni har svårt att skilja verklighet från fantasi.

Symtomen på schizofreni kategoriseras enligt tre typer: Positiva, negativa och kognitiva.
• Positiva symtom - inkluderar hallucinationer, vanföreställningar, tankestörningar och rörelserubbningar.
• Negativa symtom - inkluderar bland annat minskad känsla av glädje i vardagen, apati och svårigheter att delta i aktiviteter.
• Kognitiva symtom - kan handla om minnesförändringar, olika aspekter gällande tankearbete inklusive nedsatt minne, svårt att fokusera och dålig verkställande funktionsduglighet, det vill säga förmåga att förstå information och använda den för att fatta beslut.
Källa: Vitamin D Council

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sabine Rosén

Sabine Rosén: ”Blåbär är effektivt vid allergi och fettsyror vid barnönskan”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Andra personen ut: Näringsterapeuten, kinesiologen och akupunktören Sabine Rosén.

närbild mygga på hud

Naturliga – barnvänliga – knep mot mygg

Gravid/barn

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då bör du fortsätta läsa. Här är nämligen några effektiva naturliga sätt att bli slippa de irriterande små rackarna.

Sandra springer i skogen

Bytte antidepressiva mot ett naturligt alternativ

Mental hälsa

Efter sitt andra barn fick Sandra diagnosen PMDS – en svår form av PMS som kan leda till nedstämdhet och personlighetsförändringar. Efter ett år med antidepressiva medel ville hon hitta en naturlig lösning. Idag har känslostormarna lagt sig och Sandra har en trygg bas i livet som består av träning, balans och en liten tablett som innehåller saffran.

peter Wilhelmsson

Peter Wilhelmsson: Här är kosttillskotten jag äter dagligen

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför startar idag serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag berättar om vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Först ut: Näringsmedicinaren och författaren Peter Wilhelmsson.

Ulrika Davidsson

Kostvanor under semestern

Krönikan

Många fasar över hur man ska hålla vikten eller hålla en hälsosam livsstil under sin semester. Det blir lätt för mycket glass, godis, chips och andra onyttigheter under sommarens varma dagar. Känslan att komma tillbaka efter semestern och ställa sig på vågen som visar många kilon plus är inte en önskvärd tanke. Det går dock att ändra sitt tankesätt och boka ett styrelsemöte med sig själv innan du går på semester. Då kan du fundera igenom vad du skulle kunna förbättra denna sommar med din kosthållning och dina sommaraktiviteter.

kvinna håller sig om armen

6 naturliga och effektiva tips för skelett, leder och muskler

Naturlig hälsa

Börjar du känna dig gammal och svag - med mer ledvärk, minskad muskelmassa och så kanske lite benskörhet på det? Eller är du inte där än men vill gärna vara ute i tid för att förebygga och förhoppningsvis förhindra? Här är några stärkande tips för dig som vill hålla dig frisk, stark och värkfri längre - med hjälp av naturliga egenvårdsprodukter.

Birgitta kempe på en stubbe på en sommaräng

Enzymer och örter mot livslånga magproblem

Mage

Birgitta Kempe, 71 år, har haft bekymmer med magen så länge hon kan minnas. Redan i tonåren började den att krångla. Hon fick alla möjliga mediciner, men inget hjälpte. Till slut tvingades hon lära sig leva med illamående, svullnad och magknip. Men förra året kom en oväntad vändning. Hon började med ett kosttillskott som innehåller naturliga matsmältningsenzymer och örter. Och nu, efter mer än 50 år, mår magen bra igen.

sara ström visar yoga mot ryggont

Yoga mot ryggont

Träning

Stillasittande vardag? Många lyft? När vi får ont i ryggen vill vi gärna vara stilla, men det bästa är att istället röra sig mjukt för att motverka stelhet och för att bibehålla styrka. Denna övning, som bara tar 3,5 minut i anspråk, bjuder på snälla, sittande övningar som ger dig just detta.

tre kvinnor med solhatt solar vid strandkanten

12 tips för en skön semester (utan sommarplågor)

Allmänt

Ska du ut och resa i sommar eller njuta av en ”hemester”? Oavsett vilket kan det vara bra med några matnyttiga tips på vägen om hur du på bästa sätt står rustad mot sommarens olika prövningar. Vi hjälper dig med naturliga tips mot oönskad solbränna, turistmage, sommarförkylning, flygrädsla - och mycket mer.

Vitt MSM-pulver på träslev

Därför ska du äta MSM

Naturlig hälsa

MSN? Nej, MSM. Alltså organiskt svavel. MSM är ”mirakelmedlet” som tillför kroppen detta svavel och är bra för alltifrån ledvärk till hudproblem, sköra naglar och håravfall. Och mycket mer än så. Här får du veta mer om det svavelrika tillskottet och varför det har så god effekt på kroppens bindväv.

Ivan Valencia

Ekologiska skönhetsexperten tipsar: Knepen som håller dig snygg längre!

Hud

Hans titel är eco beauty consultant, han är en av medgrundarna till ansedda Organic Beauty Awards och en av de främsta experterna inom ekologisk skönhet i Sverige idag. Kurera frågade Iván Valencia om vad som är trendigt inom hudvård och skönhet just nu – och vilka knep som är hetast att ta till för att främja skönhet inifrån. "De företag som ligger i framkant tar fram lösningar som tas oralt som komplement till krämer", avslöjar Iván bland annat för Kurera. Dessutom avslöjar han knepet för naturlig botox.

Citron- och kokostårta

Nyttigare citron- och kokostårta

Recept

Fira in sommaren med ett härligt tårtkalas. Sommaren är här med sol, färska bär och firande av student, bröllop, dop och midsommar. Här kommer en tårta utan gluten och vanligt socker - som passar till sommarens alla festligheter.

tomater

Lykopen minskar risken för stroke

Hälsa

Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt, blodpropp i hjärnan, och hjärnblödning. Det är också en av våra stora folksjukdomar och antalet strokedrabbade unga ökar. Men det finns sätt att skydda sig. Ett av dem är ämnet lykopen, som finns i tomater, vilket i forskning har visat sig minska risken att drabbas.

Marie Erlandsson Tordsjänta

”Adaptogener gav mig energin och livsglädjen tillbaka”

Naturlig hälsa

Marie Erlandsson Tordsjänta, 41 år, har varit sjukskriven på heltid för utbrändhet två gånger. Hon blev riktigt sjuk båda gångerna och gick tillbaka till jobbet alldeles för tidigt med stressymtom kvar i kroppen. Men ett nytt kosttillskott gav Marie en välkommen energi. "Jag mådde bättre med en gång. Kroppen orkade börja läka, tröttheten blev mindre och jag kände att livsglädjen återvände. För mig tog livet en positiv vändning", säger hon till Kurera.

man i jeans står vid pissoar

7 tips för god prostatahälsa

Hälsa

Är du man? Då är risken stor att du vid något tillfälle i livet kommer att oroa dig för din prostata. Här är tipsen som gör dig lugnare när – eller innan – den oron sätter in.

vacker kvinna med fint hår och fin hy mot gul bakgrund

Därför behöver du kisel

Mage

Kisel är ett spårämne som finns naturligt i kroppen. Det är en viktig komponent i ditt kollagen och stärker även hud, hår, naglar och ledsna magar. Här får du veta mer om ämnet och om varför du behöver tillföra extra kisel.

omega-3-kapsel i form av en fisk

Fiskoljan som inte härsknar i kroppen

Forskning

1971 publicerades den första studien som visade att fet fisk är bra för hjärt- och kärlhälsan. Men att ta tillvara den nyttiga fiskoljan och göra tillskott som inte förlorade effekten visade sig vara svårare än man trodde. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen ägnade tio år på att ta fram en fiskolja som inte härsknar i kroppen – och lyckades. Här berättar han mer om en studie som gjordes på de tio största svenska fiskoljorna och om vilken fiskolja som hade mest effektivt skydd mot härskning.