Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

D-vitaminstatus påverkar symtombild vid psykisk sjukdom

Fakta

Schizofreni är en kronisk allvarlig psykisk störning som påverkar hur en person känner, tänker och agerar. Personer med schizofreni har svårt att skilja verklighet från fantasi.

Symtomen på schizofreni kategoriseras enligt tre typer: Positiva, negativa och kognitiva.
• Positiva symtom - inkluderar hallucinationer, vanföreställningar, tankestörningar och rörelserubbningar.
• Negativa symtom - inkluderar bland annat minskad känsla av glädje i vardagen, apati och svårigheter att delta i aktiviteter.
• Kognitiva symtom - kan handla om minnesförändringar, olika aspekter gällande tankearbete inklusive nedsatt minne, svårt att fokusera och dålig verkställande funktionsduglighet, det vill säga förmåga att förstå information och använda den för att fatta beslut.
Källa: Vitamin D Council

Nu kopplar ny forskning D-vitaminnivå till svårighetsgraden av schizofreni.
Forskare har upptäckt att D-vitaminbrist kan stå för en del av schizofrenas symtom och deras hypotes är att korrigering av D-vitaminbrist hos personer med sjukdomen - inte minst - skulle kunna minska vissa av de symtom som idag har begränsade medicinska behandlingsmöjligheter.

Forskning har visat att D-vitamin besitter neuroskyddande egenskaper. Vetenskapliga litteraturöversikter menar att vitamin D kan vara en viktig faktor i det centrala nervsystemet och ha en central roll för en hälsosam neural utveckling och funktion.

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

 

Lägre nivåer hos personer med schizofreni
Även tvärsnittsstudier har visat att patienter med schizofreni har lägre D-vitaminnivåer jämfört med friska kontroller. Trots den vetskapen har D-vitaminets inflytande på sjukdomen - och huruvida D-vitaminbrist bidrar till ökad svårighetsgrad hos vuxna med schizofreni - bara börjat utredas, skriver Vitamindcouncil.org, en ideell organisation i Kalifornien, USA, som arbetar för att utbilda allmänheten angående vitamin D, solexponering och hälsa.

Genomgick flera neurokognitiva tester
En ny studie publicerad i tidskriften Early Prevention in Psychiatry försökte att fastställa förhållandet mellan D-vitaminstatus och symtomens svårighetsgrad hos schizofrena patienter. Forskarna mätte D-vitaminnivåerna hos 20 nyinsjuknade schizofrena patienter och 20 friska kontrollpersoner. Varje deltagare fick genomgå neurokognitiva tester med fokus på verbalt flyt, uppmärksamhetsförmåga, hastigheten med vilken intryck och information processades samt tester på minne och exekutiv funktion/verkställande funktionsduglighet (det vill säga förmåga att förstå information och använda den för att fatta beslut).
Alla deltagare med schizofreni testades dessutom kliniskt för depression, utöver fick sina så kallade positiva och negativa schizofrena symtom utvärderade (läs mer om kategorierna i faktarutan).

 Läs också: D-vitaminet uppmärksammas med en egen dag

Svårare kognitiva brister förknippade med lägre D-vitaminnivåer
Forskarna upptäckte bland annat att den genomsnittliga D-vitaminstatusen hos schizofrena respektive friska deltagarna var 28,2 ng / ml respektive 29,9 ng / ml. De upptäckte också att svårare kognitiva brister var förknippade med lägre D-vitaminnivåer hos schizofrena patienter - samt att bland schizofrena deltagare stod allvarligare negativa symtom i relation till lägre D-vitaminnivåer.

D-vitaminbrist kan stå för en del av schizofrenas symtom
Forskarna kommenterar resultaten så här:
– Resultaten leder oss att anta att en otillräcklig D-vitaminstatus kan stå för någon del av den symtombörda som upplevs av personer med schizofreni.

 

► Läs också: Ensamhet – lika stor riskfaktor för tidig död som rökning

"Korrigering av D-vitaminbrist kan spela en avgörande roll"
Forskarna tror vidare att man, genom att råda bot på för låga D-vitaminnivåer skulle kunna minska vissa symtom och därmed förbättra livskvaliteten för personer med schizofreni.
I artikeln konstaterar de följande:
– Många av de funktionshinder som upplevs av personer med schizofreni är relaterade till svårighetsgraden av negativa och kognitiva symtom och det finns för närvarande inga godkända farmakologiska metoder (det vill säga läkemedel - reds anm.) för att behandla dessa symtom. Vår hypotes är att korrigering av D-vitaminbrist skulle kunna spela en avgörande roll vid schizofreni.

► Läs också: Luftföroreningar påverkar den psykiska hälsan

Fler studier behövs
Experter menar att studiens resultat är intressanta men poängterar, liksom forskarna själva nämner i sin artikel, att forskning om D-vitaminets roll vid schizofreni fortfarande är i sin linda. En svaghet med studien, menar de, är att dess utformning inte tillät forskarna att dra slutsatsen om huruvida en korrigerad D-vitaminbrist skulle leda till förbättrade symtom. Randomiserade kontrollerade studier behövs för att utvärdera detta menar de.

Rekommendationen: minst 5000 IE D-vitamin per dag
Amber Tovey berättar vilka dosrekommendationer Vitamin D Council ställer sig bakom vid sjukdomen.
– Vid denna tidpunkt rekommenderar vi personer med schizofreni att ta minst 5000 IE per dag av vitamin D - en dos som Institute of Medicine (US) Food and Nutrition Board menar aldrig har orsakat problem hos vuxna. Dessutom, anser hon, kan personer som lider av schizofreni med fördel skriva ut den aktuella studien och ta den med till sin psykiater.

 

► Läs också: Omega-3 tycks kunna dämpa psykiska störningar

Tidigare studie: Omega-3 skyddar mot psykisk sjukdom
Behandling med omega 3-fettsyror kan vara till nytta vid ett flertal psykiatriska sjukdomar, menar forskare vid bland annat Medizinische Universität i österrikiska Wien.
En studie har visat dramatisk lindring av schizofreni med tillskott av fiskolja, det vill säga omega-3-fettsyror. Studien visar att tillskott av bara ett gram omega-3-fett per dag verkar kunna skydda mot schizofreni - och överlag mot insjuknande i psykisk sjukdom.
Studien är dubbelblind, anses väldesignad - om än relativt liten - och resultatet var tydligt. Färre patienter med milda psykotiska symtom drabbades av psykossjukdom om de behandlades med omega 3-fettsyror, skriver Dagens Medicin.

Av Isabelle G Hedander

Referenser:
• Tovey, A. & Cannell, JJ. Recent research discovers vitamin D status linked to severity of schizophrenia. The Vitamin D Council Blog & Newsletter, 2016.
• Studien: Graham K.A. et al. Relationship of low vitamin D status with positive, negative and cognitive symptom domains in people with first-episode schizophrenia. Early Intervention in Psychiatry, 2016.
• Amminger G, et al. Long-Chain w-3 Fatty Acids for Indicated Prevention of Psychotic Disorders. A Randomized, Placebo-Controlled Trial. Arch Gen Psychiatry. 2010;67(2):146-154.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Schizofreni är en kronisk allvarlig psykisk störning som påverkar hur en person känner, tänker och agerar. Personer med schizofreni har svårt att skilja verklighet från fantasi.

Symtomen på schizofreni kategoriseras enligt tre typer: Positiva, negativa och kognitiva.
• Positiva symtom - inkluderar hallucinationer, vanföreställningar, tankestörningar och rörelserubbningar.
• Negativa symtom - inkluderar bland annat minskad känsla av glädje i vardagen, apati och svårigheter att delta i aktiviteter.
• Kognitiva symtom - kan handla om minnesförändringar, olika aspekter gällande tankearbete inklusive nedsatt minne, svårt att fokusera och dålig verkställande funktionsduglighet, det vill säga förmåga att förstå information och använda den för att fatta beslut.
Källa: Vitamin D Council

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter.