Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Ashwagandha
Den motverkar trötthet och hjälper dig att bibehålla fokus och koncentration. Inom folkmedicinen har ashwagandha-roten använts i flera tusen år för att motverka stress, ge energi och styrka, samtidigt som kropp och sinne får återhämtning och vila. Ashwagandha är en adaptogen. Den kallas också indisk ginseng, och ingår i släktet withania.

Fänkål
Fänkålsfrön används oftast i te vid hosta och astma för sin lugnande och slemlösande effekt. Fänkål stödjer matsmältningen och lär kunna motverka trötta och inflammerade ögon. I det forna Egypten odlades fänkål som en del i husapoteket och så småningom spred sig vanan till Grekland och Italien och resten av Medelhavsländerna. Fänkål har också använts för att stimulera mjölkbildandet hos ammande kvinnor.

 

Ginseng
Förr användes ginseng för att lindra astma och stress. I Kina visste man att ginseng kunde minska trötthet och i modern tid har det upptäckts att ginseng har en viss effekt på immunsystemet. Därför används ginseng numera för att motverka förkylning och för att ge ork och pigga upp. Nyare forskning har visat att den mentala prestationsförmågan ökar av ginseng. Även inlärning och ökat välbefinnande kan ses som ett resultat av ginseng.

LÄS OCKSÅ: Naturliga växtbaserade kosttillskott Så blandar du kosttillskott – experten tipsar

Kaffe
Koffeinet i kaffebönorna ger en snabb uppiggande effekt, både hos den vana kaffedrickaren och andra. Dricker du mycket kan du få huvudvärk, och slutar du dricka kaffe, så kan abstinensen ge dig huvudvärk till en början. En kopp kaffe kan göra många saker i kroppen. Vissa kvicknar till och presterar på topp, medan andra känner sig hispiga. Koffeinet kan skärpa våra sinnen när vi behöver det som mest, men det kan också förstöra nattsömnen. Så drick med måtta och inte så sent på dagen.

Guarana
Framställs från växten Paullinia cupana Kunths frön. Den växer i Sydamerika och är populär bland idrottare och finns i sportdrycker och bidrar till att förbättra den mentala prestationen. Guarana innehåller koffein, därav känslan av att känna sig mer vaken. Guarana har en viss temperaturhöjande effekt i kroppen som gör att mer energi går åt och den används av vissa som hjälp att gå ner i vikt.

Reishisvamp
I Kina kallas reishi odödlighetens svamp. Den växer även i Europa, Japan och USA. I den traditionella kinesiska medicinen har den använts i över 2000 år. Svampen har haft en hemlighetsfull stämpel över sig och värderas högt då den ses som ett livselixir med förmåga att ge liv till kroppens alla funktioner. Reishi används för att stödja immunsystemet samtidigt som den har antibakteriella och antivirala egenskaper. Den lär också kunna sänka förhöjt blodtryck och blodsocker. 

 

LÄS OCKSÅ: Örter – från magi till vetenskap

Rosenrot
Samerna tuggade på rosenrot under sina långa vandringar på fjället för att orka mer och hålla sig fokuserade. I Sibiren gavs nygifta par rosenrot i bröllopspresent för att främja fertiliteten. Idag används rosenrot för sina stimulerande och uppiggande egenskaper. Rosenrot är en adaptogen och kan motverka mental stress och utmattning. Rosenrot har i studier visat sig vara lika effektiv vid nedstämdhet och mild depression som antidepressiv medicin.

Rosmarin
Inom folkmedicinen har rosmarin använts för sin avgiftande effekt eftersom växten innehåller saponiner. Den har använts för att minska värken i leder, lugna nerverna och stimulera matsmältningen. I det antika Grekland bar studenter en kvist rosmarin i håret för minnets skull. Om de då visste att rosmarin innehåller ämnen som hindrar nedbrytningen av acetylkolin, en substans som är viktigt för minnet, ska vara osagt. 

Rysk rot
Kallas ibland för sibirisk ginseng och är den adaptogen som påverkar den fysiska prestationen mest. Rysk rot ökar syreupptagningsförmågan, vilket ger mer ork. Modern forskning har studerat prestation och uthållighet i samband med ett intag av rysk rot. Studier visar att en uppiggande effekt nås efter enbart en halvtimma. Rysk rot stärker hjärtat, är antiinflammatorisk och kan förbättra både minnet och synen.

 

LÄS OCKSÅ: Marie-Louise vill hjälpa oss återerövra kunskapen om naturens läkande kraft

Salvia
Salvia är värmevallningarnas fiende nummer ett, men kryddväxten har också en blod-renande och uppiggande effekt. Örten sägs även ha en avslappnande påverkan och kan lindra huvudvärk och stress. Salvia var en populär medicinalväxt i klosterträdgårdarna och är du student eller bara känner dig överansträngd kan du dra nytta av salvians stimulerande egenskaper.

Schisandra
Heter fjärilsranka på svenska och är en buske med röda bär med mycket högt näringsinnehåll som växer vilt i norra Kina. Schisandra har traditionellt använts vid trötthet och klassas som en adaptogen, vilket betyder att den hjälper kroppen att anpassa sig till stress och påfrestningar både kroppsligt som mentalt. Schisandra är leverskyddande och avgiftande. Bären kan stimulera blodcirkulationen och ökar bildandet av kväveoxid i kroppen, vilket bland annat är viktigt för den sexuella prestationen.

Yerba Mate
Guaranifolket i Sydamerika har bryggt te på yerba mate-växten i flera hundra år. Den ger energi och bättre koncentration, vilket också är styrkt i studier. Yerba mate innehåller teofyllin, ett ämne som bidrar att lungorna vidgas och till ökad syresättning, vilket gör det lättare att andas. Växten är antibakteriell, stimulerar immunsystemet och har en viss effekt på produktionen av dopamin. 

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!