en familj som splittras

Så tar du dig igenom skilsmässan

Fakta

Hur hjälper du någon genom en skilsmässa?
Vi vill gärna hjälpa andra människor, men det kan lätt bli hurtigt och slå fel. Visa att du finns för den person som går igenom en kris. Ställ frågor som ”vill du att jag ringer eller kommer förbi”, ”vill du att jag kommer med lite middagsmat”, ”behöver du hjälp att hämta barnen, eller ska jag ta ut dem och leka lite i parken”. Det är emellertid viktigt att man rycker in och hjälper till om man ser att en människa blir alltför destruktiv i sitt beteende. Då kan det handla om djupare depressioner där man behöver hjälp.

Skilsmässor är vanliga idag, men ändå är det svårt att vänja sig. Man har gift sig för att man trodde att det skulle vara till döden skiljer oss åt och skilsmässan är ofta tuff att gå igenom – man förlorar inte bara kärnfamiljen utan även många släktingar, vänner och traditioner som var knutna till familjen. Men hur tar man sig igenom skilsmässan när det är som mörkast och hur kan man hjälpa någon annan på bästa sätt? Här guidar Anna Bennich Karlstedt oss igenom vägen till skilsmässan.

Vi ska skiljas. En enkel mening som ändå kan vara så svår. En enkel mening som blir allt vanligare att man hör. Och kanske är det du själv som behöver uttala orden en dag.

Att skiljas är inte längre något vi förfasas över
Idag bemöts man allt oftare bara med frågan: ”Är det något du själv ville, känner du dig lättad eller är du ledsen?” Det är inte längre självklart att skilsmässa är något negativt.
– Vi förfasas inte längre på samma sätt som tidigare när så många människor skiljer sig. Det håller på att bli ett skifte gällande människors reaktion på skilsmässor, säger Anna Bennich Karlstedt som är legitimerad psykolog och legitimerad psykoterapeut som bland annat arbetar med par- och familjeterapi, arbetslivsinriktad rehabilitering, stresshantering samt är författare.

 

Jag träffar Anna Bennich Karlstedt över en kopp kaffe en tidig morgon på hennes arbetsplats i Stockholms innerstad. Hon har precis påbörjat arbetet med nästa bok, samtidigt som hon driver en privatmottagning samt arbetar deltid som personalchef på ett byggföretag.

Anna Bennich Karlstedt, legitimerad psykolog, psykoterapeut och författare. Foto: Peter Knutson

Skilsmässa är en kris
Anna har nyligen kommit ut med boken ”Vägen genom skilsmässan. Att hantera en förlorad kärleksrelation”. Hon vill med den ytterligare stärka förståelse och acceptans för hur separationen påverkar oss. För det är en kris man går igenom när man separerar.
– Det är så vanligt med skilsmässor nuförtiden så man höjer knappt ögonbrynen längre. Samtidigt är det en paradox, för att skilja sig är ofta en av de svåraste sakerna man kan gå igenom. Det är för de flesta en stor kris, särskilt i de fall då barn är med i bilden.

Trots att många idag inte reagerar nämnvärt på det faktum att folk ska skiljas, så framkallar det fortfarande en hel del känslor av skuld, skam och misslyckande hos den som är mitt i det.

“Ett ganska stort glapp mellan kärnfamilj och singel med barn varannan vecka”
Anna har själv gått igenom en skilsmässa och har både yrkesmässiga och privata erfarenheter av separation. Hon funderade själv en del på just känslor av skam och misslyckande när hon skilde sig. Trots att hon kände att hon var en vuxen kvinna med relativt gott självförtroende så kunde frågor om hennes man få henne att leta efter orden för att nästan ursäkta sig över att hon inte längre hade en man.
– Det tar tid att förlika sig med den nya bilden av sig själv. Det är ett ganska stort glapp mellan att leva i kärnfamilj och att vara singel med barn bara varannan vecka.

Skilsmässa förr och nu
För den äldre generationen är det inte ovanligt att skilsmässa fortfarande ses som ett stort misslyckande. På den tiden när de var unga var det inte så lätt att skilja sig, särskilt inte för kvinnorna.
– Den äldre generationen är inte lika vana vid skilsmässa från sin uppväxt, på det sätt som de unga idag. Det finns exempel på hur de  kan reagera ganska hårt och komma med uttalanden som skuldbelägger och sårar. Men det börjar förändras.

Läs också: Därför slutar vi att vara kära

Mer jämställt idag
För 50-60 år sedan hade kvinnor inte möjlighet att skilja sig i samma utsträckning som nu. Dels på grund av de ekonomiska förutsättningarna då kvinnor ofta var hemmafruar och beroende av mannens inkomst och dels på de striktare regler som omgav samhället på den tiden.
– Vi är ju mer jämställda idag, vi skiljer oss för att vi kan. Situationen för kvinnan har ändrats och det är förstås ett framsteg ur ett jämställdhetsperspektiv.

Statistik
De senaste 100 åren har skilsmässorna ökat lavinartat. Idag skiljer sig drygt 25 000 par jämfört med år 1913 då bara drygt 700 par skilde sig. En ny undersökning visar att riskerna för skilsmässa minskar om man gifter sig efter man fyllt 30 år och då även hunnit skaffa sig en högre utbildning. Att vara relativt jämngamla ökar ytterligare chanserna att förbi gift. Motsatsen är att skilsmässorna ökar i grupper där paren var under 25 år, där det var stor åldersskillnad eller stor skillnad i utbildningsnivå och livsstil. Dessutom är det vanligare med skilsmässor bland par med låg utbildning.
– Det är svårt att med säkerhet säga vad som ligger bakom sådana siffror. Men det ligger nära till hands att tänka sig att de grupper som är utsatta för fler påfrestningar, till exempel sämre ekonomi, och samtidigt har sämre förutsättningar att ta hjälp, förstås är mer sårbara.

Men det kanske också är lättare att skilja sig om man inte har skaffat sig en dyr livsstil och umgås i kretsar där man vanligtvis inte separerar. En studie från Storbritannien visade att kvinnorna ifrån de högre samhällsskikten skilde sig i lägre grad, men inte för att de var lyckligare i sina relationer utan att anledningen till att stanna kvar i äktenskapet var att spärrarna var högre. Man har mer att förlora, både ekonomiskt och socialt.

Sorgen och förlusterna
En separation är i de allra flesta fall en kris. Vare sig man är överens om att skiljas, blir lämnad eller är den som lämnar så blir det en omställning och en förlust. Alla förlorar det liv, den framtid och den kärlek man trodde att man skulle ha tillsammans när man stod vid altaret och lovade ”till döden skiljer oss åt”.
– Det finns minnen och upplevelser som man bara delar med sin tidigare partner. Som bara vi två känner till. Framförallt gäller det upplevelser kring barnen, ingen annan kan till exempel glädjas lika mycket över ett barns tappade mjölktand. Det finns inte längre någon att dela dessa upplevelser med.

Mycket som förändras
När man separerar så förlorar man ofta mycket annat också, som hemmet där man bodde som kärnfamilj, sin partners släkt, en hel del traditioner. Man kan känna att man förlorar lite av sin identitet och till viss del förlorar man barnen genom att man kanske bara har dem varannan vecka och missar en del av deras uppväxt.
– Har man inte så stort umgänge utanför familjen så kan förlusten bli väldigt stor. Plötsligt är vänner, huset och sommarstugan borta i ett svep. Samtidigt kanske man slipper saker man inte har tyckt om. Man kanske aldrig trivdes i släktens sommarstuga eller kände att svärmor inte var någon trevlig människa.

Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

Hantera krisen
När vi är mitt i en kris är det ofta svårt att se någon ljusning. I krisen är det vanligt att känna stress och rädsla. Det är inte ovanligt att man känner sig sjuk med illamående och ont i kroppen när man går igenom en kris. Man blir ofta trött, svag och får svårt att koncentrera sig. Ångest tar sig uttryck genom bland annat tryck över bröstet och höjd puls.
– Alla människor har olika sätt att hantera kriser. En del har behov av att prata, några vill absolut inte vara ensamma medan andra drar sig undan för att få ordning på sina tankar. Är du i kris, våga be om hjälp när du vill ha det.

Krisen är i början mer akut, vi kan vara chockade och ha svårt att ta in det nya.  Som om det inte gäller mig eller egentligen inte händer. Det brukar sedan dras igång starka känslomässiga reaktioner, som exempelvis förtvivlan och ilska. Dessa tillstånd kan pendla fram och tillbaka en tid, variera och förändras gradvis. Det finns flera sätt att hantera de olika känslolägena i krisen.
– Människor vill ofta hjälpa till och utgår kanske från sig själv. Det är vanligt att man i all välmening säger saker som ”du måste prata om det”, men det finns inga sådana måsten. Vill du hjälpa någon som går igenom en kris, ställ då hellre en öppen fråga om vilket stöd personen önskar och visa att du finns där på det sättet, och inte på det sättet du själv förutsätter.

Obetänksamma vänner
Av vänner och bekanta kan man få höra saker som ”du träffar snart en ny partner”, och ”det går fler tåg”. Det är naturligtvis meningen att det ska vara till tröst men ofta kan det upplevas som ett förringande av den kris och sorg man går igenom.
– Människor kan häva ur sig saker som ”det var ju ändå en knäpp partner du hade, glöm honom” eller ”du behöver tänka positivt”. Men även om vännerna menar väl så kan det upplevas helt annorlunda för mottagaren.

Många nyblivna singlar vittnar även om att de inte längre blir inbjudna till sina vänner, särskilt inte när det gäller så kallade parmiddagar. I vissa fall kanske det beror på att vännerna inte riktigt vet hur de ska hantera paret som skilt sig,  man har kanske varit vän med bägge två eller så tar man för givet att den skilda vännen inte skulle uppskatta en middag med enbart par. Som vän till någon som är skild är det viktigt att vara rak och tänka sig för så att man inte sårar i ren obetänksamhet.

Motion och mat
Trots att det låter hurtigt så är det svårt att komma runt att det är viktigt att äta, sova och träna. Det är otroligt betydelsefullt att ta hand om sig så gott det går under en kris. Det finns ett flertal vetenskapliga studier som visar att motion påverkar oss positivt både psykiskt och fysiskt. Både ångest och depression kan minska med nästan 50 procent vid regelbunden träning och stressnivåerna sjunker.
– Man måste ju inte ge sig iväg på galna gympass om man inte orkar. Det kan räcka att gå en promenad några gånger i veckan, eller kliva av bussen någon station tidigare och få upp lite puls på det viset.

Träningen gör även att man distraheras ett tag från de svåra tankarna.
– Det är bra att aktivera sig med något som distraherar en från det jobbiga. Man kan få lite perspektiv också genom att ägna sig åt en hobby, se en spännande film eller umgås med en nära vän.

Stress ger ofta problem att äta
När man är stressad och kroppen går på högvarv får man ofta problem med att äta. Men vi måste ha näring i kroppen för att orka.
– Det kan vara svårt att få i sig stora portioner mat flera gånger om dagen, men man kan försöka äta små portioner med lättsmält mat, till exempel yoghurt, nötter och bär.

I boken beskriver Anna flera sätt och ger förslag på övningar för att hantera stressbeteenden, ältande, tankefällor och konflikter.
– Syftet är att kunna skapa goda strategier inför de vanliga svårigheter eller utmaningar man möter, både under och efter en separation

Läs också: 5 val som får förhållandet att hålla

Låt inte barnen hamna i kläm!
Det är ofta barnen som är anledningen till att vi väntar med att separera, eller tvekar inför en skilsmässa. Forskning har visat att barn som har föräldrar som skilt sig vanligtvis inte får några större negativa långsiktiga konsekvenser i vuxenlivet. En skilsmässa är emellertid extremt jobbigt att gå igenom både som barn och som vuxen.
– Det som är viktigt är att inte smutskasta varandra inför barnen. Det gäller ju alltid, men i en skilsmässa kanske det är lättare hänt att man gör det titt som tätt. Det gör ont i barnet att höra kritik och hårda ord om den andra föräldern.

Konflikter man har haft i relationen försvinner inte bara för att man separerar. Den största risken för att barnen kommer att må dåligt längre fram är om uppväxten och relationerna inom familjen varit väldigt konfliktfyllda och destruktiva vad gäller bråk och känslor av otrygghet och oförutsägbarhet, vare sig man är gift eller skild.
– Det är konflikterna och samarbetsproblemen som gör störst skada, inte själva separationen i sig. Så varje gång man lyckas bita sig i tungan istället för att häva ur sig något elakt är det en seger, för både sin egen skull och barnens.

“Prata om situtionen”
Blir man själv smutskastad av sin tidigare partner så kan man prata om det i termer som sant eller osant utan att gå till personangrepp.
– Man kan prata om situationen men inte göra utspel där barnen hamnar i kläm och måste ta ställning. Men självklart kan man bemöta felaktigheter.

Barnet ska heller inte hamna i en situation där han eller hon känner ansvar över att ta hand om eller trösta föräldern.
– Barnet måste övertygas om att du klarar att ta hand om dig själv. Försök låta barnet känna trygghet.

Skilsmässa kan vara något värt att gratulera
Det är en djupt rotad värdering i att det är något väldigt fint att vara gift i många år. Och naturligtvis är en långvarig och djup kärleksrelation något som många strävar efter. Men värderingen av evig kärlek kanske inte är rimlig.
– Ibland behöver vi kanske snarare gratulera människor som har orkat ta sig ur något som inte längre känns bra, och beklaga till de som hållit ihop av alla möjliga skäl utom att de verkligen har en kärleksfull relation.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Hur hjälper du någon genom en skilsmässa?
Vi vill gärna hjälpa andra människor, men det kan lätt bli hurtigt och slå fel. Visa att du finns för den person som går igenom en kris. Ställ frågor som ”vill du att jag ringer eller kommer förbi”, ”vill du att jag kommer med lite middagsmat”, ”behöver du hjälp att hämta barnen, eller ska jag ta ut dem och leka lite i parken”. Det är emellertid viktigt att man rycker in och hjälper till om man ser att en människa blir alltför destruktiv i sitt beteende. Då kan det handla om djupare depressioner där man behöver hjälp.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Bären som botar torra slemhinnor

Naturlig hälsa

De torra ögonen var värst. Carina Johansson kände av dem nästan jämnt – när hon körde bil, tittade på tv eller jobbade framför datorn. Genom en väninna fick hon tipset att prova havtornsextrakt. – Jag märkte skillnad nästan direkt.

Fem tips som dämpar stress och oro vid IBS

Mage

Mellan en och två miljoner svenskar lider av den kroniska magåkomman IBS, att samtidigt lida av stress och oro hör inte till ovanligheterna och kan förvärra besvären ytterligare. Fysio- och KBT-terapeuten Åsa Österlund förklarar hur det hänger ihop och delar med sig av sina bästa tips för att lindra stress och oro.

När hjärnan fick rätt näring släppte hjärndimman

Mental hälsa

Under tio års tid led Victor Käkelä, 28 år, till och från av depressioner. När han dessutom fick problem med sömnen kändes det som om botten var nådd. Det krävdes några genomgripande livsstilsförändringar för att vända utvecklingen. Vägen till bättre hälsa, koncentration och minne gick via meditation, att välja bort kött och att börja äta vitaminer för hjärnan och den mentala förmågan.

petra månström

Petra Månström: ”Det är känslan som räknas”

Intervju

Hon var den lågmälda plugghästen med löpning som sämsta gren i skolgympan.  20 år senare är Petra Månström expert på just löpning. Hennes blogg om hur hon förberedde sig inför Stockholm Marathon blev snabbt en av landets mest lästa. Och i augusti kom hennes bok om smartare löpning, med tips för att göra oss alla till gladare och bättre löpare.

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.