en familj som splittras

Så tar du dig igenom skilsmässan

Fakta

Hur hjälper du någon genom en skilsmässa?
Vi vill gärna hjälpa andra människor, men det kan lätt bli hurtigt och slå fel. Visa att du finns för den person som går igenom en kris. Ställ frågor som ”vill du att jag ringer eller kommer förbi”, ”vill du att jag kommer med lite middagsmat”, ”behöver du hjälp att hämta barnen, eller ska jag ta ut dem och leka lite i parken”. Det är emellertid viktigt att man rycker in och hjälper till om man ser att en människa blir alltför destruktiv i sitt beteende. Då kan det handla om djupare depressioner där man behöver hjälp.

Skilsmässor är vanliga idag, men ändå är det svårt att vänja sig. Man har gift sig för att man trodde att det skulle vara till döden skiljer oss åt och skilsmässan är ofta tuff att gå igenom – man förlorar inte bara kärnfamiljen utan även många släktingar, vänner och traditioner som var knutna till familjen. Men hur tar man sig igenom skilsmässan när det är som mörkast och hur kan man hjälpa någon annan på bästa sätt? Här guidar Anna Bennich Karlstedt oss igenom vägen till skilsmässan.

Vi ska skiljas. En enkel mening som ändå kan vara så svår. En enkel mening som blir allt vanligare att man hör. Och kanske är det du själv som behöver uttala orden en dag.

Att skiljas är inte längre något vi förfasas över
Idag bemöts man allt oftare bara med frågan: ”Är det något du själv ville, känner du dig lättad eller är du ledsen?” Det är inte längre självklart att skilsmässa är något negativt.
– Vi förfasas inte längre på samma sätt som tidigare när så många människor skiljer sig. Det håller på att bli ett skifte gällande människors reaktion på skilsmässor, säger Anna Bennich Karlstedt som är legitimerad psykolog och legitimerad psykoterapeut som bland annat arbetar med par- och familjeterapi, arbetslivsinriktad rehabilitering, stresshantering samt är författare.

 

Jag träffar Anna Bennich Karlstedt över en kopp kaffe en tidig morgon på hennes arbetsplats i Stockholms innerstad. Hon har precis påbörjat arbetet med nästa bok, samtidigt som hon driver en privatmottagning samt arbetar deltid som personalchef på ett byggföretag.

Anna Bennich Karlstedt, legitimerad psykolog, psykoterapeut och författare. Foto: Peter Knutson

Skilsmässa är en kris
Anna har nyligen kommit ut med boken ”Vägen genom skilsmässan. Att hantera en förlorad kärleksrelation”. Hon vill med den ytterligare stärka förståelse och acceptans för hur separationen påverkar oss. För det är en kris man går igenom när man separerar.
– Det är så vanligt med skilsmässor nuförtiden så man höjer knappt ögonbrynen längre. Samtidigt är det en paradox, för att skilja sig är ofta en av de svåraste sakerna man kan gå igenom. Det är för de flesta en stor kris, särskilt i de fall då barn är med i bilden.

Trots att många idag inte reagerar nämnvärt på det faktum att folk ska skiljas, så framkallar det fortfarande en hel del känslor av skuld, skam och misslyckande hos den som är mitt i det.

”Ett ganska stort glapp mellan kärnfamilj och singel med barn varannan vecka”
Anna har själv gått igenom en skilsmässa och har både yrkesmässiga och privata erfarenheter av separation. Hon funderade själv en del på just känslor av skam och misslyckande när hon skilde sig. Trots att hon kände att hon var en vuxen kvinna med relativt gott självförtroende så kunde frågor om hennes man få henne att leta efter orden för att nästan ursäkta sig över att hon inte längre hade en man.
– Det tar tid att förlika sig med den nya bilden av sig själv. Det är ett ganska stort glapp mellan att leva i kärnfamilj och att vara singel med barn bara varannan vecka.

Skilsmässa förr och nu
För den äldre generationen är det inte ovanligt att skilsmässa fortfarande ses som ett stort misslyckande. På den tiden när de var unga var det inte så lätt att skilja sig, särskilt inte för kvinnorna.
– Den äldre generationen är inte lika vana vid skilsmässa från sin uppväxt, på det sätt som de unga idag. Det finns exempel på hur de  kan reagera ganska hårt och komma med uttalanden som skuldbelägger och sårar. Men det börjar förändras.

Läs också: Därför slutar vi att vara kära

Mer jämställt idag
För 50-60 år sedan hade kvinnor inte möjlighet att skilja sig i samma utsträckning som nu. Dels på grund av de ekonomiska förutsättningarna då kvinnor ofta var hemmafruar och beroende av mannens inkomst och dels på de striktare regler som omgav samhället på den tiden.
– Vi är ju mer jämställda idag, vi skiljer oss för att vi kan. Situationen för kvinnan har ändrats och det är förstås ett framsteg ur ett jämställdhetsperspektiv.

Statistik
De senaste 100 åren har skilsmässorna ökat lavinartat. Idag skiljer sig drygt 25 000 par jämfört med år 1913 då bara drygt 700 par skilde sig. En ny undersökning visar att riskerna för skilsmässa minskar om man gifter sig efter man fyllt 30 år och då även hunnit skaffa sig en högre utbildning. Att vara relativt jämngamla ökar ytterligare chanserna att förbi gift. Motsatsen är att skilsmässorna ökar i grupper där paren var under 25 år, där det var stor åldersskillnad eller stor skillnad i utbildningsnivå och livsstil. Dessutom är det vanligare med skilsmässor bland par med låg utbildning.
– Det är svårt att med säkerhet säga vad som ligger bakom sådana siffror. Men det ligger nära till hands att tänka sig att de grupper som är utsatta för fler påfrestningar, till exempel sämre ekonomi, och samtidigt har sämre förutsättningar att ta hjälp, förstås är mer sårbara.

Men det kanske också är lättare att skilja sig om man inte har skaffat sig en dyr livsstil och umgås i kretsar där man vanligtvis inte separerar. En studie från Storbritannien visade att kvinnorna ifrån de högre samhällsskikten skilde sig i lägre grad, men inte för att de var lyckligare i sina relationer utan att anledningen till att stanna kvar i äktenskapet var att spärrarna var högre. Man har mer att förlora, både ekonomiskt och socialt.

Sorgen och förlusterna
En separation är i de allra flesta fall en kris. Vare sig man är överens om att skiljas, blir lämnad eller är den som lämnar så blir det en omställning och en förlust. Alla förlorar det liv, den framtid och den kärlek man trodde att man skulle ha tillsammans när man stod vid altaret och lovade ”till döden skiljer oss åt”.
– Det finns minnen och upplevelser som man bara delar med sin tidigare partner. Som bara vi två känner till. Framförallt gäller det upplevelser kring barnen, ingen annan kan till exempel glädjas lika mycket över ett barns tappade mjölktand. Det finns inte längre någon att dela dessa upplevelser med.

Mycket som förändras
När man separerar så förlorar man ofta mycket annat också, som hemmet där man bodde som kärnfamilj, sin partners släkt, en hel del traditioner. Man kan känna att man förlorar lite av sin identitet och till viss del förlorar man barnen genom att man kanske bara har dem varannan vecka och missar en del av deras uppväxt.
– Har man inte så stort umgänge utanför familjen så kan förlusten bli väldigt stor. Plötsligt är vänner, huset och sommarstugan borta i ett svep. Samtidigt kanske man slipper saker man inte har tyckt om. Man kanske aldrig trivdes i släktens sommarstuga eller kände att svärmor inte var någon trevlig människa.

Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

Hantera krisen
När vi är mitt i en kris är det ofta svårt att se någon ljusning. I krisen är det vanligt att känna stress och rädsla. Det är inte ovanligt att man känner sig sjuk med illamående och ont i kroppen när man går igenom en kris. Man blir ofta trött, svag och får svårt att koncentrera sig. Ångest tar sig uttryck genom bland annat tryck över bröstet och höjd puls.
– Alla människor har olika sätt att hantera kriser. En del har behov av att prata, några vill absolut inte vara ensamma medan andra drar sig undan för att få ordning på sina tankar. Är du i kris, våga be om hjälp när du vill ha det.

Krisen är i början mer akut, vi kan vara chockade och ha svårt att ta in det nya.  Som om det inte gäller mig eller egentligen inte händer. Det brukar sedan dras igång starka känslomässiga reaktioner, som exempelvis förtvivlan och ilska. Dessa tillstånd kan pendla fram och tillbaka en tid, variera och förändras gradvis. Det finns flera sätt att hantera de olika känslolägena i krisen.
– Människor vill ofta hjälpa till och utgår kanske från sig själv. Det är vanligt att man i all välmening säger saker som ”du måste prata om det”, men det finns inga sådana måsten. Vill du hjälpa någon som går igenom en kris, ställ då hellre en öppen fråga om vilket stöd personen önskar och visa att du finns där på det sättet, och inte på det sättet du själv förutsätter.

Obetänksamma vänner
Av vänner och bekanta kan man få höra saker som ”du träffar snart en ny partner”, och ”det går fler tåg”. Det är naturligtvis meningen att det ska vara till tröst men ofta kan det upplevas som ett förringande av den kris och sorg man går igenom.
– Människor kan häva ur sig saker som ”det var ju ändå en knäpp partner du hade, glöm honom” eller ”du behöver tänka positivt”. Men även om vännerna menar väl så kan det upplevas helt annorlunda för mottagaren.

Många nyblivna singlar vittnar även om att de inte längre blir inbjudna till sina vänner, särskilt inte när det gäller så kallade parmiddagar. I vissa fall kanske det beror på att vännerna inte riktigt vet hur de ska hantera paret som skilt sig,  man har kanske varit vän med bägge två eller så tar man för givet att den skilda vännen inte skulle uppskatta en middag med enbart par. Som vän till någon som är skild är det viktigt att vara rak och tänka sig för så att man inte sårar i ren obetänksamhet.

Motion och mat
Trots att det låter hurtigt så är det svårt att komma runt att det är viktigt att äta, sova och träna. Det är otroligt betydelsefullt att ta hand om sig så gott det går under en kris. Det finns ett flertal vetenskapliga studier som visar att motion påverkar oss positivt både psykiskt och fysiskt. Både ångest och depression kan minska med nästan 50 procent vid regelbunden träning och stressnivåerna sjunker.
– Man måste ju inte ge sig iväg på galna gympass om man inte orkar. Det kan räcka att gå en promenad några gånger i veckan, eller kliva av bussen någon station tidigare och få upp lite puls på det viset.

Träningen gör även att man distraheras ett tag från de svåra tankarna.
– Det är bra att aktivera sig med något som distraherar en från det jobbiga. Man kan få lite perspektiv också genom att ägna sig åt en hobby, se en spännande film eller umgås med en nära vän.

Stress ger ofta problem att äta
När man är stressad och kroppen går på högvarv får man ofta problem med att äta. Men vi måste ha näring i kroppen för att orka.
– Det kan vara svårt att få i sig stora portioner mat flera gånger om dagen, men man kan försöka äta små portioner med lättsmält mat, till exempel yoghurt, nötter och bär.

I boken beskriver Anna flera sätt och ger förslag på övningar för att hantera stressbeteenden, ältande, tankefällor och konflikter.
– Syftet är att kunna skapa goda strategier inför de vanliga svårigheter eller utmaningar man möter, både under och efter en separation

Läs också: 5 val som får förhållandet att hålla

Låt inte barnen hamna i kläm!
Det är ofta barnen som är anledningen till att vi väntar med att separera, eller tvekar inför en skilsmässa. Forskning har visat att barn som har föräldrar som skilt sig vanligtvis inte får några större negativa långsiktiga konsekvenser i vuxenlivet. En skilsmässa är emellertid extremt jobbigt att gå igenom både som barn och som vuxen.
– Det som är viktigt är att inte smutskasta varandra inför barnen. Det gäller ju alltid, men i en skilsmässa kanske det är lättare hänt att man gör det titt som tätt. Det gör ont i barnet att höra kritik och hårda ord om den andra föräldern.

Konflikter man har haft i relationen försvinner inte bara för att man separerar. Den största risken för att barnen kommer att må dåligt längre fram är om uppväxten och relationerna inom familjen varit väldigt konfliktfyllda och destruktiva vad gäller bråk och känslor av otrygghet och oförutsägbarhet, vare sig man är gift eller skild.
– Det är konflikterna och samarbetsproblemen som gör störst skada, inte själva separationen i sig. Så varje gång man lyckas bita sig i tungan istället för att häva ur sig något elakt är det en seger, för både sin egen skull och barnens.

”Prata om situtionen”
Blir man själv smutskastad av sin tidigare partner så kan man prata om det i termer som sant eller osant utan att gå till personangrepp.
– Man kan prata om situationen men inte göra utspel där barnen hamnar i kläm och måste ta ställning. Men självklart kan man bemöta felaktigheter.

Barnet ska heller inte hamna i en situation där han eller hon känner ansvar över att ta hand om eller trösta föräldern.
– Barnet måste övertygas om att du klarar att ta hand om dig själv. Försök låta barnet känna trygghet.

Skilsmässa kan vara något värt att gratulera
Det är en djupt rotad värdering i att det är något väldigt fint att vara gift i många år. Och naturligtvis är en långvarig och djup kärleksrelation något som många strävar efter. Men värderingen av evig kärlek kanske inte är rimlig.
– Ibland behöver vi kanske snarare gratulera människor som har orkat ta sig ur något som inte längre känns bra, och beklaga till de som hållit ihop av alla möjliga skäl utom att de verkligen har en kärleksfull relation.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Hur hjälper du någon genom en skilsmässa?
Vi vill gärna hjälpa andra människor, men det kan lätt bli hurtigt och slå fel. Visa att du finns för den person som går igenom en kris. Ställ frågor som ”vill du att jag ringer eller kommer förbi”, ”vill du att jag kommer med lite middagsmat”, ”behöver du hjälp att hämta barnen, eller ska jag ta ut dem och leka lite i parken”. Det är emellertid viktigt att man rycker in och hjälper till om man ser att en människa blir alltför destruktiv i sitt beteende. Då kan det handla om djupare depressioner där man behöver hjälp.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ett par

Relationsexperten: Är du medberoende?

Krönikan

Ordet medberoende har de flesta människor hört och det nämns numera betydligt oftare än tidigare, men vad innebär det egentligen att vara medberoende? Det ger Kureras nya krönikör relationterapeuten och författaren Cornelia Södergren svar på.

Skydda levern med hjälp av rätt kost

Hälsa

Din lever behöver rätt kost för att orka med sitt viktiga utrensningsarbete. Det är lätt att kroppen överbelastas med kemikalier från maten och då hinner levern inte med. Om du äter för mycket socker kan det synas i ansiktet som blemmor och rodnader och kroppen brukar kännas svullen, trött och ibland får man värk. Sommaren innebär oftast excesser i sötsaker och det är okey så länger du inte tar med dig ovanorna in i vardagen. Här kommer tips på bra mat som stöder en frisk lever.

Fler får hjärtinfarkt på måndagar

Forskning

När stressen ökar tycks hjärtinfarkterna bli fler. Statistik visar att antalet infarkter skjuter i höjden under jul- och nyårshelgen men även på måndagar. Det visar en studie som nyligen publicerades i tidskriften American Heart Journal. Sifforna baserades på data från olika svenska register.

Ont i ryggen? Så blir du bättre

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Gråhårig man speglar sig

Grått hår – en markör för god hälsa?

Forskning

Spanska forskare har genom att studera vildsvin kommit fram till att grått hår kan vara ett tecken på god hälsa. Länge har det betraktats som motsatsen och något som ska döljas till varje pris för att bibehålla ett ungdomligt och hälsosamt utseende. Men den grå manen kan nu istället visa sig vara en symbol för god hälsa – medan rödhåriga kan ligga lite mer pyrt till.

sittande kvinna

Enkla knep för att undvika stillasittande

Hälsa

Människan är skapad för rörelse. Att leva sitt liv med mycket stillasittande är inte naturligt för kroppen. I Sverige sitter vuxna i snitt åtta timmar per dag och bara hälften motionerar mer än 30 minuter i veckan. Att minska antalet stillasittande timmar från åtta till tre kan öka livslängden med två till tre år

Frukost

Ny forskning: ”Du beter dig som du äter”

Kost

Vad vi äter påverkar hur vi mår och beter oss mot andra, visar ny forskning. Tidigare har Kurera berättat om att socker visat sig vara en starkt bidragande orsak till psykisk ohälsa. I en artikel i Svt nyheter berättades det nyligen att vad vi äter i övrigt styr vårt humör.

Studie: ”Minskat köttintag – bra för tarmhälsan”

Kost

Nu kommer fler argument för att dra ned på köttkonsumtionen. En riklig köttkonsumtion har nämligen visat sig kunna ligga bakom divertikulit eller inflammerade tarmfickor. Sedan tidigare har rökning och stillasittande pekats ut som bovar men nu är det alltså biffen som sägs ställa till det.

Så bevarar män självständighet och hälsa långt upp i åldern

Forskning

Hur gör man för att kunna klara sig själv och vara någorlunda frisk högt upp i åldern? En studie på män födda mellan 1920 och 1924 där man utvärderat dem sex gånger sedan 1970 gav tydliga besked. Rök inte, ät inte för mycket och när du väl äter, välj en medelhavsliknande kost. Då har du goda chanser att bli gammal och dessutom bevara din självständighet långt upp i åldern.

Sötpotatis

Aminosyra kan förebygga ALS och alzheimer

Naturlig hälsa

Kan lösningen på gåtan ALS finnas i sjön? Sjukdomar som ALS, och alzheimer gäckar oss fortfarande och än finns inga effektiva mediciner mot dessa svåra åkommor men nu verkar forskare vara en lösning på spåren. Algblomningen i Östersjön har länge varit ett problem och man har sedan tidigare kunnat konstatera att gifterna kan orsaka bland annat leverskador.

Hälsosam mat, nötter, lax. olivolja och avokado

Träna hållbart med antiinflammatorisk mat

Träning

En hälsosam kost är en av förutsättningarna för en hållbar livsstil – särskilt för återhämtning i samband träning. En felaktig kost sänker kroppens pH-värde och ökar risken för oxidativ stress, inflammation och skador. Därför är det viktigt för den som tränar att stödja kroppen med antiinflammatorisk kost och extra intag av antioxidanter.

Rhesusapa

Återhållsam diet kan ge ett längre liv

Forskning

LCHF i all ära men för den som vill addera år till livslängden är det svältkost som gäller. Eller kalorirestriktion som det också kallas och då inte i vanlig viktväktarbemärkelse utan helst ska man hålla nere kaloriintaget under 1000 kilokalorier om dagen skriver KIT.

Hormonstörande ämnen i vanliga hudvårdsprodukter

Skönhet

Att välja hudvård och make-up med naturliga ingredienser har aldrig varit viktigare. Inte sedan barockens tid med sitt blysmink har väl det vi applicerar på kroppen för att bli mjuka och vackra varit mer fyllt med diverse mer eller mindre farliga ämnen. Om inte annat finns det betydligt fler skadliga ämnen att välja på i morden tid.

johanna bjurström

Skydda dig mot allergier genom att ta hand om din tarm

Krönikan

Allergi kan uppkomma genom att bakterier och parasiter tar sig in i mage och tarm, där de skapar föruttnelsebakterier. Detta kan leda till nedsatt immunförsvar med trötthet, allergier, akne, eksem, olika tarmproblem och autonoma sjukdomar som följd. Väl fungerande mage och tarm är oftast liktydigt med god hälsa. Här delar jag med mig av mina bästa tips för en frisk tarmhälsa och ett starkt immunförsvar.

Kirurgi – värsta placebon

Hälsa

Saknar kirurgi bevisad effekt? Ja i alla fall i vissa fall menar den austaliensiske kirurgen Ian Harris som i sin bok ”Surgery, The Ultimate Placebo: A surgeon cuts through the evidence” uttrycker stark skepsis mot flera typer av kirurgi, dels för att undersökningar visar att många ingrepp har mindre effekt av än vad som påstås.

Kökssvamp

Därför ska du inte mikra din disktrasa

Forskning

Kökets måsten för rengöring - disktrasan och skrubsvampen är svåra att klara sig utan när det gäller att hålla rent på diskbänk och arbetsytor. Något som är viktigt för att hålla god hygien men hur fräscha är de egentligen?

Pannkaor med bär

Glutenfria pannkakor med sommarbär

Recept

Supergoda, nyttiga och näringsrika är dessa naturligt glutenfria fullkornspannkakor från Nillas Kitchen. Varför inte göra dem till frukost i helgen. Smeten är gjord på havremjöl och fullkornsrismjöl.

Högintensiv träning – så funkar det

Träning

Trött på långa löprundor? En ny träningsform kan ge ny inspiration, kanske är det dags att prova en mer tidseffektiv metod när träningen drar igång igen i höst.  Högintensiv träning eller HIIT som det förkortas är en explosiv träningsform som bland annat kickstartar kroppens förbränning.

Allt fler skolor skippar sockret

Kost

Frågan om barn äter för mycket socker upphör aldrig att engagera. Med hjälp av bland annat program som "Skolmatslyftet" och "En sockermart skola" väljer nu allt fler skolor runt om i landet att begränsa barnens tillgång till socker.

Växtbaserad mjölk och ett havreax

Växtbaserad mjölk ökar i popularitet

Kost

Försäljningen av havre- och annan växtbaserad mjölk fortsätter att öka och ta marknadsandelar från den traditionella komjölken, skriver SVT. Orsakerna till att man byter är många - allt från etiska och miljömässiga till reda hälsoskäl.

Mun

Fixa frisk andedräkt på naturlig väg

Allmänt

Idag är det internationella dagen för god andedräkt. God andedräkt är inte bara ett resultat av god munhygien även om det givetvis är viktigt – andedräkten påverkas även av vår matsmältning och vad vi äter. Vem har inte hamnat bredvid någon på bussen som ätit färsk vitlök till lunch?

Choklad

Ny märkning kan klassa godis som hälsosamt

Politik

Grönt ljus för choklad – skulle inte tro det.  Sedan december 2016 är det obligatoriskt med enhetlig märkning för livsmedel inom EU. Samtidigt tillåts producenterna att ha med egen märkning på förpackningarna och har nu tagit fram vad de kallar för en trafikljusmärkning. Färgerna rött, gult och grönt ska hjälpa konsumenten att äta hälsosammare är det tänkt.

Titti Holmer psykolog

Tittis Holmers 5 tips för ett lyckligare liv

Krönikan

De flesta är väl överens om att lycka är något eftersträvansvärt. Vad som statuerar lycka är olika beroende på vem frågar. Hur kan vi då öka lyckan i våra liv? Det vet psykologen Titti Holmer som lyfter fram förmågan att glädjas över det vi redan har, motion och att utveckla sina gåvor och intressen.

Besprutad odlimg

FN riktar skarp kritik mot användandet av kemiska bekämpningmedel

Eko/miljö

FN slår hål på myten att vi skulle behöva kemiska bekämpningsmedel för att klara av att föda en växande befolkning skriver Aktuell hållbarhet. Nyligen presenterades en rapport som anklagar tillverkare av bekämpningsmedel för att motarbeta försök att minska användandet giftiga bekämpningsmedel som man anser utgöra ett hot mot både miljön och människors hälsa.