en familj som splittras

Så tar du dig igenom skilsmässan

Fakta

Hur hjälper du någon genom en skilsmässa?
Vi vill gärna hjälpa andra människor, men det kan lätt bli hurtigt och slå fel. Visa att du finns för den person som går igenom en kris. Ställ frågor som ”vill du att jag ringer eller kommer förbi”, ”vill du att jag kommer med lite middagsmat”, ”behöver du hjälp att hämta barnen, eller ska jag ta ut dem och leka lite i parken”. Det är emellertid viktigt att man rycker in och hjälper till om man ser att en människa blir alltför destruktiv i sitt beteende. Då kan det handla om djupare depressioner där man behöver hjälp.

Skilsmässor är vanliga idag, men ändå är det svårt att vänja sig. Man har gift sig för att man trodde att det skulle vara till döden skiljer oss åt och skilsmässan är ofta tuff att gå igenom – man förlorar inte bara kärnfamiljen utan även många släktingar, vänner och traditioner som var knutna till familjen. Men hur tar man sig igenom skilsmässan när det är som mörkast och hur kan man hjälpa någon annan på bästa sätt? Här guidar Anna Bennich Karlstedt oss igenom vägen till skilsmässan.

Vi ska skiljas. En enkel mening som ändå kan vara så svår. En enkel mening som blir allt vanligare att man hör. Och kanske är det du själv som behöver uttala orden en dag.

Att skiljas är inte längre något vi förfasas över
Idag bemöts man allt oftare bara med frågan: ”Är det något du själv ville, känner du dig lättad eller är du ledsen?” Det är inte längre självklart att skilsmässa är något negativt.
– Vi förfasas inte längre på samma sätt som tidigare när så många människor skiljer sig. Det håller på att bli ett skifte gällande människors reaktion på skilsmässor, säger Anna Bennich Karlstedt som är legitimerad psykolog och legitimerad psykoterapeut som bland annat arbetar med par- och familjeterapi, arbetslivsinriktad rehabilitering, stresshantering samt är författare.

 

Jag träffar Anna Bennich Karlstedt över en kopp kaffe en tidig morgon på hennes arbetsplats i Stockholms innerstad. Hon har precis påbörjat arbetet med nästa bok, samtidigt som hon driver en privatmottagning samt arbetar deltid som personalchef på ett byggföretag.

Anna Bennich Karlstedt, legitimerad psykolog, psykoterapeut och författare. Foto: Peter Knutson

Skilsmässa är en kris
Anna har nyligen kommit ut med boken ”Vägen genom skilsmässan. Att hantera en förlorad kärleksrelation”. Hon vill med den ytterligare stärka förståelse och acceptans för hur separationen påverkar oss. För det är en kris man går igenom när man separerar.
– Det är så vanligt med skilsmässor nuförtiden så man höjer knappt ögonbrynen längre. Samtidigt är det en paradox, för att skilja sig är ofta en av de svåraste sakerna man kan gå igenom. Det är för de flesta en stor kris, särskilt i de fall då barn är med i bilden.

Trots att många idag inte reagerar nämnvärt på det faktum att folk ska skiljas, så framkallar det fortfarande en hel del känslor av skuld, skam och misslyckande hos den som är mitt i det.

“Ett ganska stort glapp mellan kärnfamilj och singel med barn varannan vecka”
Anna har själv gått igenom en skilsmässa och har både yrkesmässiga och privata erfarenheter av separation. Hon funderade själv en del på just känslor av skam och misslyckande när hon skilde sig. Trots att hon kände att hon var en vuxen kvinna med relativt gott självförtroende så kunde frågor om hennes man få henne att leta efter orden för att nästan ursäkta sig över att hon inte längre hade en man.
– Det tar tid att förlika sig med den nya bilden av sig själv. Det är ett ganska stort glapp mellan att leva i kärnfamilj och att vara singel med barn bara varannan vecka.

Skilsmässa förr och nu
För den äldre generationen är det inte ovanligt att skilsmässa fortfarande ses som ett stort misslyckande. På den tiden när de var unga var det inte så lätt att skilja sig, särskilt inte för kvinnorna.
– Den äldre generationen är inte lika vana vid skilsmässa från sin uppväxt, på det sätt som de unga idag. Det finns exempel på hur de  kan reagera ganska hårt och komma med uttalanden som skuldbelägger och sårar. Men det börjar förändras.

Läs också: Därför slutar vi att vara kära

Mer jämställt idag
För 50-60 år sedan hade kvinnor inte möjlighet att skilja sig i samma utsträckning som nu. Dels på grund av de ekonomiska förutsättningarna då kvinnor ofta var hemmafruar och beroende av mannens inkomst och dels på de striktare regler som omgav samhället på den tiden.
– Vi är ju mer jämställda idag, vi skiljer oss för att vi kan. Situationen för kvinnan har ändrats och det är förstås ett framsteg ur ett jämställdhetsperspektiv.

Statistik
De senaste 100 åren har skilsmässorna ökat lavinartat. Idag skiljer sig drygt 25 000 par jämfört med år 1913 då bara drygt 700 par skilde sig. En ny undersökning visar att riskerna för skilsmässa minskar om man gifter sig efter man fyllt 30 år och då även hunnit skaffa sig en högre utbildning. Att vara relativt jämngamla ökar ytterligare chanserna att förbi gift. Motsatsen är att skilsmässorna ökar i grupper där paren var under 25 år, där det var stor åldersskillnad eller stor skillnad i utbildningsnivå och livsstil. Dessutom är det vanligare med skilsmässor bland par med låg utbildning.
– Det är svårt att med säkerhet säga vad som ligger bakom sådana siffror. Men det ligger nära till hands att tänka sig att de grupper som är utsatta för fler påfrestningar, till exempel sämre ekonomi, och samtidigt har sämre förutsättningar att ta hjälp, förstås är mer sårbara.

Men det kanske också är lättare att skilja sig om man inte har skaffat sig en dyr livsstil och umgås i kretsar där man vanligtvis inte separerar. En studie från Storbritannien visade att kvinnorna ifrån de högre samhällsskikten skilde sig i lägre grad, men inte för att de var lyckligare i sina relationer utan att anledningen till att stanna kvar i äktenskapet var att spärrarna var högre. Man har mer att förlora, både ekonomiskt och socialt.

Sorgen och förlusterna
En separation är i de allra flesta fall en kris. Vare sig man är överens om att skiljas, blir lämnad eller är den som lämnar så blir det en omställning och en förlust. Alla förlorar det liv, den framtid och den kärlek man trodde att man skulle ha tillsammans när man stod vid altaret och lovade ”till döden skiljer oss åt”.
– Det finns minnen och upplevelser som man bara delar med sin tidigare partner. Som bara vi två känner till. Framförallt gäller det upplevelser kring barnen, ingen annan kan till exempel glädjas lika mycket över ett barns tappade mjölktand. Det finns inte längre någon att dela dessa upplevelser med.

Mycket som förändras
När man separerar så förlorar man ofta mycket annat också, som hemmet där man bodde som kärnfamilj, sin partners släkt, en hel del traditioner. Man kan känna att man förlorar lite av sin identitet och till viss del förlorar man barnen genom att man kanske bara har dem varannan vecka och missar en del av deras uppväxt.
– Har man inte så stort umgänge utanför familjen så kan förlusten bli väldigt stor. Plötsligt är vänner, huset och sommarstugan borta i ett svep. Samtidigt kanske man slipper saker man inte har tyckt om. Man kanske aldrig trivdes i släktens sommarstuga eller kände att svärmor inte var någon trevlig människa.

Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

Hantera krisen
När vi är mitt i en kris är det ofta svårt att se någon ljusning. I krisen är det vanligt att känna stress och rädsla. Det är inte ovanligt att man känner sig sjuk med illamående och ont i kroppen när man går igenom en kris. Man blir ofta trött, svag och får svårt att koncentrera sig. Ångest tar sig uttryck genom bland annat tryck över bröstet och höjd puls.
– Alla människor har olika sätt att hantera kriser. En del har behov av att prata, några vill absolut inte vara ensamma medan andra drar sig undan för att få ordning på sina tankar. Är du i kris, våga be om hjälp när du vill ha det.

Krisen är i början mer akut, vi kan vara chockade och ha svårt att ta in det nya.  Som om det inte gäller mig eller egentligen inte händer. Det brukar sedan dras igång starka känslomässiga reaktioner, som exempelvis förtvivlan och ilska. Dessa tillstånd kan pendla fram och tillbaka en tid, variera och förändras gradvis. Det finns flera sätt att hantera de olika känslolägena i krisen.
– Människor vill ofta hjälpa till och utgår kanske från sig själv. Det är vanligt att man i all välmening säger saker som ”du måste prata om det”, men det finns inga sådana måsten. Vill du hjälpa någon som går igenom en kris, ställ då hellre en öppen fråga om vilket stöd personen önskar och visa att du finns där på det sättet, och inte på det sättet du själv förutsätter.

Obetänksamma vänner
Av vänner och bekanta kan man få höra saker som ”du träffar snart en ny partner”, och ”det går fler tåg”. Det är naturligtvis meningen att det ska vara till tröst men ofta kan det upplevas som ett förringande av den kris och sorg man går igenom.
– Människor kan häva ur sig saker som ”det var ju ändå en knäpp partner du hade, glöm honom” eller ”du behöver tänka positivt”. Men även om vännerna menar väl så kan det upplevas helt annorlunda för mottagaren.

Många nyblivna singlar vittnar även om att de inte längre blir inbjudna till sina vänner, särskilt inte när det gäller så kallade parmiddagar. I vissa fall kanske det beror på att vännerna inte riktigt vet hur de ska hantera paret som skilt sig,  man har kanske varit vän med bägge två eller så tar man för givet att den skilda vännen inte skulle uppskatta en middag med enbart par. Som vän till någon som är skild är det viktigt att vara rak och tänka sig för så att man inte sårar i ren obetänksamhet.

Motion och mat
Trots att det låter hurtigt så är det svårt att komma runt att det är viktigt att äta, sova och träna. Det är otroligt betydelsefullt att ta hand om sig så gott det går under en kris. Det finns ett flertal vetenskapliga studier som visar att motion påverkar oss positivt både psykiskt och fysiskt. Både ångest och depression kan minska med nästan 50 procent vid regelbunden träning och stressnivåerna sjunker.
– Man måste ju inte ge sig iväg på galna gympass om man inte orkar. Det kan räcka att gå en promenad några gånger i veckan, eller kliva av bussen någon station tidigare och få upp lite puls på det viset.

Träningen gör även att man distraheras ett tag från de svåra tankarna.
– Det är bra att aktivera sig med något som distraherar en från det jobbiga. Man kan få lite perspektiv också genom att ägna sig åt en hobby, se en spännande film eller umgås med en nära vän.

Stress ger ofta problem att äta
När man är stressad och kroppen går på högvarv får man ofta problem med att äta. Men vi måste ha näring i kroppen för att orka.
– Det kan vara svårt att få i sig stora portioner mat flera gånger om dagen, men man kan försöka äta små portioner med lättsmält mat, till exempel yoghurt, nötter och bär.

I boken beskriver Anna flera sätt och ger förslag på övningar för att hantera stressbeteenden, ältande, tankefällor och konflikter.
– Syftet är att kunna skapa goda strategier inför de vanliga svårigheter eller utmaningar man möter, både under och efter en separation

Läs också: 5 val som får förhållandet att hålla

Låt inte barnen hamna i kläm!
Det är ofta barnen som är anledningen till att vi väntar med att separera, eller tvekar inför en skilsmässa. Forskning har visat att barn som har föräldrar som skilt sig vanligtvis inte får några större negativa långsiktiga konsekvenser i vuxenlivet. En skilsmässa är emellertid extremt jobbigt att gå igenom både som barn och som vuxen.
– Det som är viktigt är att inte smutskasta varandra inför barnen. Det gäller ju alltid, men i en skilsmässa kanske det är lättare hänt att man gör det titt som tätt. Det gör ont i barnet att höra kritik och hårda ord om den andra föräldern.

Konflikter man har haft i relationen försvinner inte bara för att man separerar. Den största risken för att barnen kommer att må dåligt längre fram är om uppväxten och relationerna inom familjen varit väldigt konfliktfyllda och destruktiva vad gäller bråk och känslor av otrygghet och oförutsägbarhet, vare sig man är gift eller skild.
– Det är konflikterna och samarbetsproblemen som gör störst skada, inte själva separationen i sig. Så varje gång man lyckas bita sig i tungan istället för att häva ur sig något elakt är det en seger, för både sin egen skull och barnens.

“Prata om situtionen”
Blir man själv smutskastad av sin tidigare partner så kan man prata om det i termer som sant eller osant utan att gå till personangrepp.
– Man kan prata om situationen men inte göra utspel där barnen hamnar i kläm och måste ta ställning. Men självklart kan man bemöta felaktigheter.

Barnet ska heller inte hamna i en situation där han eller hon känner ansvar över att ta hand om eller trösta föräldern.
– Barnet måste övertygas om att du klarar att ta hand om dig själv. Försök låta barnet känna trygghet.

Skilsmässa kan vara något värt att gratulera
Det är en djupt rotad värdering i att det är något väldigt fint att vara gift i många år. Och naturligtvis är en långvarig och djup kärleksrelation något som många strävar efter. Men värderingen av evig kärlek kanske inte är rimlig.
– Ibland behöver vi kanske snarare gratulera människor som har orkat ta sig ur något som inte längre känns bra, och beklaga till de som hållit ihop av alla möjliga skäl utom att de verkligen har en kärleksfull relation.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Hur hjälper du någon genom en skilsmässa?
Vi vill gärna hjälpa andra människor, men det kan lätt bli hurtigt och slå fel. Visa att du finns för den person som går igenom en kris. Ställ frågor som ”vill du att jag ringer eller kommer förbi”, ”vill du att jag kommer med lite middagsmat”, ”behöver du hjälp att hämta barnen, eller ska jag ta ut dem och leka lite i parken”. Det är emellertid viktigt att man rycker in och hjälper till om man ser att en människa blir alltför destruktiv i sitt beteende. Då kan det handla om djupare depressioner där man behöver hjälp.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Artros: Hur vet du om värken är artros?

TV

20 procent av befolkningen har artros – och hälften av alla över 50. Men hur vet du om värken i knän, höfter eller fingrar är artros eller något annat? Och när är det dags att gå till läkare? Kurera har intervjuat Lars Lindmark, forskare och doktor i medicinsk vetenskap om en av våra vanligaste åkommor.

Ogräspesto av kirskål och löktrav

Recept

Utrota dem inte bara eller dra upp upp dem och släng – ät dem istället! Ogräs är absolut inte bara av ondo. Inte för den som gillar pesto till exempel. Här är ett smaskigt recept från Johannes Wätterbäck och Theres Lundén bakom den härligt inspirerande bloggen Farbror Grön. 

Låt dina barn vara vilda

Gravid/barn

Idag är barns liv ofta fyllda till bristningsgränsen med aktiviteter och måsten. Skola, läxa, idrott och annan stimulans upptar veckans kvällar och ibland även helgerna. Men barn och tonåringar behöver även spontanitet, natur och äventyr i sina liv.

Få hjälp i pollentider!

Naturlig hälsa

Histamin är ett hormon och en signalsubstans som är aktivt i immunförsvaret. Det hjälper immunsystemet att försvara sig mot främmande ämnen – och är det som drar igång allergiska reaktioner. Man får också i sig histamin via maten, vissa livsmedel innehåller mer än andra. En ökad känslighet för histamin gör att man reagerar kraftigare på histaminrika livsmedel och vid allergiska reaktioner där histamin frisätts. Den ökade känsligheten beror vanligen på nedsatt enzymfunktion där histaminet inte kan brytas ner optimalt.

Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Hälsa

Kurera hälsar Cathrine Schück välkommen som ny medlem av tidningens expertpanel, där hon svarar på läsarnas frågor om kost. Cathrine är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion och författare till 37 kokböcker. Hon har även undervisat på Näringsmedicinska skolan och tagit fram en ny kostmetod tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley. Här förklarar hon varför vi gör bäst i att äta på olika sätt i olika åldrar i livet.

Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Intervju

Hon pratade om antiinflammatorisk kost redan i början av 2000-talet, men då var det få som lyssnade. 15 böcker och hundratals föreläsningar senare börjar budskapet nå fram. Allt fler upptäcker hälsofördelarna med IFD-mat – ett måste om vi inte ska utrota oss själva, menar Sanna Ehdin.

Adhd-experter är köpta av läkemedelsindustrin – hävdar ny bok

Allmänt

50 procent av Sveriges adhd-experter är knutna till läkemedelsindustrin och många kan betraktas som köpta. Detta enligt Katarina Bjärvall, författare till den nya boken ”Störningen – adhd, pillren och det stressade samhället”, som bland annat menar att Socialstyrelsen och Läkemedelsverket borde göra mer för att utestänga jäviga experter från vetenskapliga råd och expertmöten.

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.

Fem recept för ett veganskt påskbord

Recept

Svårt att vara vego vid högtider – som påsk till exempel? Nej då, i alla fall inte om man vet var man ska hitta inspirationen. Här delar Väljvego.se – organisationen Djurens Rätts inspirationssajt för vegomat – med sig av fem förslag till den som vill bjuda på en både väldigt god och väldigt djurvänlig påskmeny.