Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Lasse Heijdenberg

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Chrisbeth Gradell

Ålder: 50 år.
Yrke: Barnskötare.
Familj: Sex barn.
Bor: I Mjölby.
Så mår jag bra: När jag umgås med familj och vänner i sol och värme eller lyssnar på ljudböcker och ser filmer och serier.

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran.
– Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

Sömnbesvären har de senaste fem åren blivit värre än någonsin när Chrisbeth Gradell gick igenom en smärtsam skilsmässa och dessutom för ett par år sedan gick in i klimakteriet.

– Jag har haft svårt att somna på kvällarna och legat vaken till tre, fyra på morgonen för att somna någon timme och vakna igen. Under en bra natt fick jag fyra timmars sömn. Jag tänkte att jag på något sätt naturligt skulle kunna ta igen förlorad sömn på helgerna och på mina lunchraster, men jag förstod såklart att det var ohållbart, berättar hon.

 

Christbeth försökte att sänka kraven på sig själv, hålla ett lugnare tempo och sova några extra timmar på helgmornarna.

13– Jag var orolig för att jag inte fick tillräckligt med djupsömn och köpte en smartklocka för att se om jag sov så lite som jag trodde – och det gjorde jag, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Saffran en hjälp ur depressionen

Försökte med allt
Chrisbeth tänkte att det handlade om stress och att det snart skulle bli bättre, men var orolig för att hon skulle gå in i väggen. För att orka med på jobbet tog hon varje dag korta sömnpauser på 20 minuter.

– Jag sov på rasten och fick en del återhämtning, som fungerade bra under en tid, säger hon.

Men till slut var sömnbesvären så svåra att Chrisbeth gick till läkaren som skrev ut sömntabletter.

– De fungerade inte alls. Jag blev så dåsig dagen efter att jag hade svårt att koncentrera mig på jobbet. Jag kanske sov lite bättre på natten, men dåsigheten påverkade hela arbetsdagen negativt, berättar hon. 

Chrisbeth försökte äta nyttigare och tränade aerobics regelbundet. Hon såg också till att inte sitta med datorn eller mobilen om kvällarna och att inte komma i säng senare än klockan tio. 

 

– Jag är ensam med barnen och inte van att få avlastning så jag fick hitta olika metoder för att öka chanserna till bättre sömn, men utan resultat, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Saffran vände Andreas nedstämdhet

Spikmatta och sömntabletter
Den konstanta sömnbristen gav till slut fysiska besvär, som värk i rygg och axlar.

– Jag gick till en sjukgymnast och fick övningar att göra för att öka cirkulationen och få muskelspänningarna att släppa. Jag använde mig även av spikmatta och en
speciell kudde som hjälpte lite, berättar hon.

Hon slutade med sömntabletterna och ville hitta något naturligt preparat istället.

– Jag hittade några väldigt trovärdiga artiklar om Saframyl Positive Sleep och bestämde mig för att prova, fast helt utan förväntningar.

Effekten kom efter en vecka. Chrisbeths djupsömn blev bättre och hon vaknade bara en gång under natten. Dessutom somnade hon om väldigt lätt, vilket hon inte gjort på över fem år.

 

  Jag blev lättare i sinnet och fick mer ork som höll hela arbetsdagen. Från att ha känt mig grötig i huvudet och varit glömsk, började jag fokusera bättre på jobbet. Mitt gamla positiva jag återvände och jag orkade planera framåt och kände mig mindre glömsk, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Må bra med saffran

Djupsömn kom äntligen
Chrisbeth har nu tagit näringstillskottet med saffran i ett år och får äntligen bra djupsömn. Hon känner sig utvilad och somnar lätt om ifall hon skulle vakna på natten.

– Nu sover jag ibland hela nätter vilket jag inte gjort sedan jag fick mitt första barn för 31 år sedan.

– Om jag av misstag glömmer att ta en tablett så märker jag av det direkt. Jag vaknar då varje timme genom hela natten och blir låg i humöret dagen efter. Jag känner glädje till livet igen, säger hon.

Av Anne Haavisto 


Chrisbeth Gradell

Ålder: 50 år.
Yrke: Barnskötare.
Familj: Sex barn.
Bor: I Mjölby.
Så mår jag bra: När jag umgås med familj och vänner i sol och värme eller lyssnar på ljudböcker och ser filmer och serier.

Saframyl Positive Sleep

Safranal och crocin är två viktiga substanser i Saframyl
Safranal ökar koncentrationen av signalsubstansen serotonin i hjärnan, vilket både underlättar insomning och ger bättre och längre sömn.
Den andra substansen, crocin verkar genom att normalisera olika hjärnfunktioner och bidrar till en lättare i sinnesstämningen en mer positiv känsla, bättre ork, humör och minne och till bättre känslomässig balans. Tillsammans kan safranal och crocin förbättra livssituationen för många människor också fysiskt. Kryddan saffran görs av torkade pistillmärken från Crocus Sativus. Kryddan har använts som ett antidepressivt läkemedel i traditionell persisk medicin.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.