Hjälp, jag kissar på mig! | Kurera.se

Hjälp, jag kissar på mig!

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

På natten ska vi sova, helst helt ostörda, det mår vi bäst av. Nu är det inte alla förunnat – men om det som stör din nattsömn är behovet att gå upp och kissa så finns det hjälp att få.
Normal håller urinblåsan upp till fem deciliter urin innan vi blir desperat kissnödiga. Hur ofta du behöver gå på toaletten beror naturligtvis på hur mycket du dricker, och vad du dricker, men ur ett medicinskt perspektiv räknar läkare med att fyra till sex gånger per dygn är normalt.

LÄS OCKSÅ: Vanliga anledningar till nattliga toalettbesök – och tips på hjälp! 

Lika vanligt bland kvinnor
Forskare uppskattar att cirka 15 procent av befolkningen lider av överaktiv blåsa och vaknar mer än en gång varje natt för att gå upp på toaletten. Lika många kvinnor som män är drabbade, men eftersom många lider i tysthet är det svårt att veta riktigt hur vanligt problemet.
Orsakerna kan vara många; neurologiska sjukdomar som Parkinsons, diabetes, mental anspänning och stress eller klimakteriet. Hos män kan en förstorad prostata kan ligga bakom.

LÄS OCKSÅ: Ökad lust och färre nattkissningar 

Urinläckage
Ungefär hälften av kvinnorna som har överaktiv blåsa drabbas också av urinläckage, den siffran är betydligt lägre för männen. Många tiger ihjäl problemet, ofta i tron att det nattliga springet på toaletten är en del av det naturliga åldrandet. Och det är sant att det är betydligt vanligare bland äldre, men det betyder inte att det inte kan behandlas och bli bättre.
Det finns dessutom flera goda skäl att ta itu med problemet, inte minst för äldre. Ett av dem är fallrisken. Risken att ramla när man sömndrucken ska ta sig till toaletten mitt i natten är betydligt större än på dagen. En studie hävdar att de som måste gå på toaletten på natten löper mer än dubbelt så stor risk att falla och skada sig som de som får sova i lugn och ro.

 

LÄS OCKSÅ: Sågpalmetto – ett naturligt knep vid godartad prostataförstoring 

Livskvaliteten påverkas
Ett annat är det sociala problemet med att ständigt vara tvungen att hålla sig nära en toalett och hur livskvaliteten påverkas av det. Även nattsömnen hos nattkissarnas nära och kära störs av de nattliga toabesöken.
Symtomen vid överaktiv blåsa beror på sammandragningar i blåsmuskeln som inte styrs av viljan. Normalt kommer sammandragningarna, eller signalerna, när urinblåsan börjar bli full, men hos patienter med överaktiv blåsa kommer sammandragningarna när blåsan bara är delvis fylld.

LÄS OCKSÅ: Ny studie: Så påverkas livet vid inkontinens

Träna urinblåsan 
Det går att träna sin urinblåsa så att man kan hålla sig längre. Framför allt gäller det om du vant din kropp vid att springa på toaletten titt som tätt ”för säkerhets skull” och så fort du känt en antydan till trängning. Urinblåsan lär sig då att skicka signalen att blåsan behöver tömmas vid mindre och mindre urinmängd. Blåsan blir också mindre och håller mindre urin. Då kan det funka att träna att hålla sig längre och på så vis träna upp blåsan att hålla mer urin utan att skicka signalen att det är dags för tömning.
Två växter som används för att lindra problemet med överaktiv blåsa är isländsk kvanne (Angelica Archangelica) och extrakt av pumpafrön.

LÄS OCKSÅ: Problem med prostatan? Så här råder experten!

Samisk läkeört
Kvanne växer i hela Skandinavien och är en traditionell samisk läkeört. Samer har traditionellt använt kvanne som en universalmedicin för att både förebygga och bota infektioner. Hela växten användes, från roten som ansågs stärka immunförsvaret till fröna som användes som hostmedicin. Den har också sagts vara bra för hjärtat, syresätta blodet och göra att man känner sig stark.
På Island odlas kvanne i stora ekologiska odlingar för sina medicinska egenskaper. I tillskott för att komma tillrätta med överaktiv blåsa är det kvannens blad som används.

Maria Torshall

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Kvanne och pumpafrön mot överaktiv blåsa

I en studie som gjordes på 60 män som var 45 år eller äldre 2013 mättes effekten av isländsk kvanne ur tre aspekter:
• om urinblåsans volym ökade
• hur länge männen fick sova innan de behövde gå upp första gången
• om antalet tillfällen som männen vaknade för att de behövde kissa minskade
Effekten var god ur alla tre aspekterna, framför allt förbättrades urinblåsans förmåga att hålla urin med hela 300 procent, vilket i sin tur ledde både till att männen fick sova längre innan de vaknade första gången och fick flera timmar ostörd sömn än tidigare.

Även extrakt av pumpafrön och sojabönor har en dokumenterad effekt på överaktiv blåsa. I dubbelblind japansk studie fick 54 män i åldrarna 65-88 år med överaktiv blåsa testa extrakt av pumpafrö och sojabönor i sex veckor. Resultatet av testet visade att männens nattliga toabesök minskade med 40 procent – men på dagen gick de på toaletten lika ofta som tidigare.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

 

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

 

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.