Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Immunförsvaret – ett underverk att vårda

Vi kommer dagligen i kontakt med tusentals virus och bakterier. Bara genom ett tryck på din mobilskärm så har du kommit i kontakt med cirka 6000 bakterier. Vi har dessutom miljoner bakterier och virus i vår egen mikroflora. Med tanke på det är det ett under att vi inte blir sjuka oftare. Underverket kallas immunförsvar.

I vår första försvarsbarriär ingår huden och slemhinnorna. En mycket viktig del av slemhinnornas försvar är IgA-antikroppar som utsöndras på ytan av slemhinnan. IgA-antikroppar binder till bakterier och virus och hindrar dem att få fäste och infektera oss. I första försvaret ingår också saltsyran i magsäcken, antimikrobiella ämnen i saliven och tårvätska och hela vår egna mikroflora som ger ett stort skydd.

LÄS OCKSÅ: Bakterier bygger barns immunförsvar 

Äter upp inkräktaren
Om inkräktaren kommer förbi den första barriären så tar vårt medfödda och vårt adaptiva immunförsvar vid. I vårt medfödda immunförsvar finns bland annat makrofager som känner av om något främmande kommit in i kroppen och då helt sonika äter upp det. Vårt medfödda immunförsvar reagerar snabbt, inom minuter eller timmar.
Vårt adaptiva immunförsvar tränas upp under livet till att känna igen virus och bakterier som kroppen tidigare stött på. Här ingår vita blodkroppar som T-lymfocyter och B-lymfocyter. Hela immunsystemet samarbetar för att hålla oss friska och i balans. Så finns det något vi själva kan göra för att hjälpa vårt immunsystem? Ja, absolut! Här är några exempel:

 

LÄS OCKSÅ: Fysisk aktivitet stimulerar immunförsvaret

Mikroorganismer hjälper oss
Ett av de viktigaste skydden mot mikroorganismer är just mikroorganismer, eller ämnen från mikroorganismer.
I en studie fann man att tillskott av mjölksyrabakterier minskar förekomsten av sjukdomsframkallande bakterier i de övre luftvägarna. Får man ner fler nyttiga bakterier i tarmen minskar alltså inte bara mängden skadliga bakterier där utan också uppe i näsa och hals. Man har också funnit att tillskott av mjölksyrabakterier ökar produktionen av IgA-antikroppar på slemhinnorna, det betyder att de stärker slemhinnornas skydd mot infektioner.

LÄS OCKSÅ: Ät dig frisk med antiinflammatorisk mat 

Minskat behov av antibiotika
I en annan studie fick barn i åldern 3–5 år antingen en Lactobacillus acidophilus eller en kombination av L. acidophilus och en Bifidobacterium lactis eller placebo under en tid av sex månader. Bland de barn som fick mjölksyrabakterier minskade förekomsten av feber med 53 % (en stam) och 72 % (två stammar), hosta med 41 % och 62 % och snuvighet med 28 % och 58 % – allt i jämförelse med placebo.
Barnens behov av antibiotika minskade med 68 % (en stam) och 84 % (två stammar) jämfört med placebo. Mjölksyrabakterier kan alltså göra stor skillnad och rusta oss mot infektioner.

LÄS OCKSÅ: 16 viktiga forskningsfakta om D-vitamin

Stärker immunförsvaret
Chlorella är en encellig mikroorganism som också verkar stärka vårt försvar. Fyra veckor med tillskott av 6 gram Chlorella vulgaris per dag ökade mängden IgA-antikroppar i saliven, vilket troligen innebär att kroppens försvar mot infektioner stärktes.
Även ämnen som sitter på ytan av vissa mikroorganismer kan påverka immunförsvaret positivt. Ett exempel är en betaglukan från ytan av bagerijäst som heter Wellmune. 156 barn i åldern 1–4 år deltog i en tolv veckor lång studie som visade att tillskott av just Wellmune resulterade i att de fick färre infektioner. Både antalet övre luftvägsinfektioner och längden på infektionerna var betydligt lägre bland de som fick tillskottet än hos kontrollgruppen. Wellmune verkar genom att göra immunförsvaret redo att reagera snabbare när det väl behövs.

LÄS OCKSÅ: "Rekommendationen för D-vitamin räcker inte"

Vitaminer och mineraler
Alla vitaminer och mineraler är viktiga för immunförsvaret och balansen mellan dem har stor betydelse. En bra grundregel är därför att alltid ta en multivitamin-mineral som bas och sedan lägga till enskilda näringsämnen efter behov och att välja multiprodukter som ger ett brett spektrum av vitaminer och mineraler i bra doser. Ett vitamin som de flesta av oss behöver extra mycket av är vitamin D.

Låga halter av vitamin D
I en studie från södra Tyskland var det bara i augusti som deltagarna kom upp i optimala nivåer av vitamin D. I en annan studie från Storbritannien fann man att 60% av befolkningen aldrig kommer upp i optimala nivåer av vitamin D någon gång under året, inte ens på sommaren.
I båda studierna dök halten vitamin D i plasma snabbt nedåt redan tidigt under hösten.

 

Det är alltså viktigt att fylla på. I en metaanalys, där man sammanfattade resultatet från flera studier som utförts på barn som fått tillskott av vitamin D, såg man att de barn som fick tillskottet hade färre luftvägsinfektioner än barn som fick placebo. Barnen var i åldrarna 1 till 15 år och de fick tillskott av antingen 1 200 IE, som motsvarar cirka 30 mikrogram per dag, i fyra månader eller 100 000 IE i en engångsbehandling.
För vuxna är 2000 IE per dag en grunddos. Om prover visar  att man ligger lågt på vitamin D behöver man som regel inta 4000-5000 IE per dag under en tid för att fylla på depåerna.

LÄS OCKSÅ: Liten guide till viktiga mineraler 

Måttlig motion är bäst
Det har gjorts många studier på hur motion påverkar immunförsvaret. Den bild som framträder är kanske inte så förvånande. Måttlig motion är bra för immunförsvaret och skyddar mot infektioner, men ett motionerande som närmar sig elitidrott gör kroppen mer känslig för infektioner. Måttlig motion har visat sig öka mängden IgA-antikroppar på slemhinnorna, medan långvarig och högintensiv träningen ger motsatt effekt. Lagom är alltså bäst. Efter ett intensivt träningspass är det viktigt att kroppen får återhämta sig innan nästa träningspass. Annars ”sänker” man immunförsvaret ytterligare för varje gång man tränar.

Immunförsvaret är ett underverk som är omöjligt att helt förstå. Men vad man kan förstå av studier som gjorts är att måttlig motion, bra tillgång till vitaminer och mineraler och ”nyttiga” mikroorganismer kan hjälpa immunförsvaret att göra sitt jobb. Jobbet med att hålla oss friska och i balans.
Ett bra sista råd är också att regelbundet göra absolut ingenting alls, utan bara slappa.

Av Maria Eriksson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Källor

Gluck U, Ingested probiotics reduce nasal colonization with pathogenic bacteria 
Zheng Quan, Probiotic Therapy as a Novel Approach for Allergic Disease
Leyer L. Gregory, Probiotic effects on Cold and Influenza-like Symptom Incidence and Duration in Children
Otsuki T et. al. Salivary secretory immunoglobulin A secretion increases after 4-weeks ingestion of chlorella-derived multicomponent supplement in humans
Meng F. (2016). Baker’s Yeast Beta-Glucan Decreases Episodes of Common Childhood Illness in 1 to 4 Year Old Children during Cold Season in China.
Cannell, JJ. Umhau, JC, Holick MF, et al. “Epidemic influenza and vitamin D.” Epidemiol Infect. 2006 Dec; 134(6):1129-114
Hyppönen E1, Power C. Hypovitaminosis D in British adults at age 45 y: nationwide cohort study of dietary and lifestyle predictors. Am J Clin Nutr. 2007 Mar;85(3):860-8.
Charan J., Goyal J.P., Saxena D., Yadav P. Vitamin D for prevention of respiratory tract infections: A systematic review and meta-analysis. J Pharmacol Pharmacother. 2012;3(4)
Martin, Stephen A., Brandt D. Pence, and Jeffrey A. Woods. “Exercise and Respiratory Tract Viral Infections.” Exercise and sport sciences reviews 37.4 (2009): 157–164. PMC. Web. 17 Sept. 2018

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.