Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Immunförsvaret – ett underverk att vårda

Vi kommer dagligen i kontakt med tusentals virus och bakterier. Bara genom ett tryck på din mobilskärm så har du kommit i kontakt med cirka 6000 bakterier. Vi har dessutom miljoner bakterier och virus i vår egen mikroflora. Med tanke på det är det ett under att vi inte blir sjuka oftare. Underverket kallas immunförsvar.

I vår första försvarsbarriär ingår huden och slemhinnorna. En mycket viktig del av slemhinnornas försvar är IgA-antikroppar som utsöndras på ytan av slemhinnan. IgA-antikroppar binder till bakterier och virus och hindrar dem att få fäste och infektera oss. I första försvaret ingår också saltsyran i magsäcken, antimikrobiella ämnen i saliven och tårvätska och hela vår egna mikroflora som ger ett stort skydd.

LÄS OCKSÅ: Bakterier bygger barns immunförsvar 

Äter upp inkräktaren
Om inkräktaren kommer förbi den första barriären så tar vårt medfödda och vårt adaptiva immunförsvar vid. I vårt medfödda immunförsvar finns bland annat makrofager som känner av om något främmande kommit in i kroppen och då helt sonika äter upp det. Vårt medfödda immunförsvar reagerar snabbt, inom minuter eller timmar.
Vårt adaptiva immunförsvar tränas upp under livet till att känna igen virus och bakterier som kroppen tidigare stött på. Här ingår vita blodkroppar som T-lymfocyter och B-lymfocyter. Hela immunsystemet samarbetar för att hålla oss friska och i balans. Så finns det något vi själva kan göra för att hjälpa vårt immunsystem? Ja, absolut! Här är några exempel:

 

LÄS OCKSÅ: Fysisk aktivitet stimulerar immunförsvaret

Mikroorganismer hjälper oss
Ett av de viktigaste skydden mot mikroorganismer är just mikroorganismer, eller ämnen från mikroorganismer.
I en studie fann man att tillskott av mjölksyrabakterier minskar förekomsten av sjukdomsframkallande bakterier i de övre luftvägarna. Får man ner fler nyttiga bakterier i tarmen minskar alltså inte bara mängden skadliga bakterier där utan också uppe i näsa och hals. Man har också funnit att tillskott av mjölksyrabakterier ökar produktionen av IgA-antikroppar på slemhinnorna, det betyder att de stärker slemhinnornas skydd mot infektioner.

LÄS OCKSÅ: Ät dig frisk med antiinflammatorisk mat 

Minskat behov av antibiotika
I en annan studie fick barn i åldern 3–5 år antingen en Lactobacillus acidophilus eller en kombination av L. acidophilus och en Bifidobacterium lactis eller placebo under en tid av sex månader. Bland de barn som fick mjölksyrabakterier minskade förekomsten av feber med 53 % (en stam) och 72 % (två stammar), hosta med 41 % och 62 % och snuvighet med 28 % och 58 % – allt i jämförelse med placebo.
Barnens behov av antibiotika minskade med 68 % (en stam) och 84 % (två stammar) jämfört med placebo. Mjölksyrabakterier kan alltså göra stor skillnad och rusta oss mot infektioner.

LÄS OCKSÅ: 16 viktiga forskningsfakta om D-vitamin

Stärker immunförsvaret
Chlorella är en encellig mikroorganism som också verkar stärka vårt försvar. Fyra veckor med tillskott av 6 gram Chlorella vulgaris per dag ökade mängden IgA-antikroppar i saliven, vilket troligen innebär att kroppens försvar mot infektioner stärktes.
Även ämnen som sitter på ytan av vissa mikroorganismer kan påverka immunförsvaret positivt. Ett exempel är en betaglukan från ytan av bagerijäst som heter Wellmune. 156 barn i åldern 1–4 år deltog i en tolv veckor lång studie som visade att tillskott av just Wellmune resulterade i att de fick färre infektioner. Både antalet övre luftvägsinfektioner och längden på infektionerna var betydligt lägre bland de som fick tillskottet än hos kontrollgruppen. Wellmune verkar genom att göra immunförsvaret redo att reagera snabbare när det väl behövs.

LÄS OCKSÅ: "Rekommendationen för D-vitamin räcker inte"

Vitaminer och mineraler
Alla vitaminer och mineraler är viktiga för immunförsvaret och balansen mellan dem har stor betydelse. En bra grundregel är därför att alltid ta en multivitamin-mineral som bas och sedan lägga till enskilda näringsämnen efter behov och att välja multiprodukter som ger ett brett spektrum av vitaminer och mineraler i bra doser. Ett vitamin som de flesta av oss behöver extra mycket av är vitamin D.

Låga halter av vitamin D
I en studie från södra Tyskland var det bara i augusti som deltagarna kom upp i optimala nivåer av vitamin D. I en annan studie från Storbritannien fann man att 60% av befolkningen aldrig kommer upp i optimala nivåer av vitamin D någon gång under året, inte ens på sommaren.
I båda studierna dök halten vitamin D i plasma snabbt nedåt redan tidigt under hösten.

 

Det är alltså viktigt att fylla på. I en metaanalys, där man sammanfattade resultatet från flera studier som utförts på barn som fått tillskott av vitamin D, såg man att de barn som fick tillskottet hade färre luftvägsinfektioner än barn som fick placebo. Barnen var i åldrarna 1 till 15 år och de fick tillskott av antingen 1 200 IE, som motsvarar cirka 30 mikrogram per dag, i fyra månader eller 100 000 IE i en engångsbehandling.
För vuxna är 2000 IE per dag en grunddos. Om prover visar  att man ligger lågt på vitamin D behöver man som regel inta 4000-5000 IE per dag under en tid för att fylla på depåerna.

LÄS OCKSÅ: Liten guide till viktiga mineraler 

Måttlig motion är bäst
Det har gjorts många studier på hur motion påverkar immunförsvaret. Den bild som framträder är kanske inte så förvånande. Måttlig motion är bra för immunförsvaret och skyddar mot infektioner, men ett motionerande som närmar sig elitidrott gör kroppen mer känslig för infektioner. Måttlig motion har visat sig öka mängden IgA-antikroppar på slemhinnorna, medan långvarig och högintensiv träningen ger motsatt effekt. Lagom är alltså bäst. Efter ett intensivt träningspass är det viktigt att kroppen får återhämta sig innan nästa träningspass. Annars ”sänker” man immunförsvaret ytterligare för varje gång man tränar.

Immunförsvaret är ett underverk som är omöjligt att helt förstå. Men vad man kan förstå av studier som gjorts är att måttlig motion, bra tillgång till vitaminer och mineraler och ”nyttiga” mikroorganismer kan hjälpa immunförsvaret att göra sitt jobb. Jobbet med att hålla oss friska och i balans.
Ett bra sista råd är också att regelbundet göra absolut ingenting alls, utan bara slappa.

Av Maria Eriksson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Källor

Gluck U, Ingested probiotics reduce nasal colonization with pathogenic bacteria 
Zheng Quan, Probiotic Therapy as a Novel Approach for Allergic Disease
Leyer L. Gregory, Probiotic effects on Cold and Influenza-like Symptom Incidence and Duration in Children
Otsuki T et. al. Salivary secretory immunoglobulin A secretion increases after 4-weeks ingestion of chlorella-derived multicomponent supplement in humans
Meng F. (2016). Baker’s Yeast Beta-Glucan Decreases Episodes of Common Childhood Illness in 1 to 4 Year Old Children during Cold Season in China.
Cannell, JJ. Umhau, JC, Holick MF, et al. “Epidemic influenza and vitamin D.” Epidemiol Infect. 2006 Dec; 134(6):1129-114
Hyppönen E1, Power C. Hypovitaminosis D in British adults at age 45 y: nationwide cohort study of dietary and lifestyle predictors. Am J Clin Nutr. 2007 Mar;85(3):860-8.
Charan J., Goyal J.P., Saxena D., Yadav P. Vitamin D for prevention of respiratory tract infections: A systematic review and meta-analysis. J Pharmacol Pharmacother. 2012;3(4)
Martin, Stephen A., Brandt D. Pence, and Jeffrey A. Woods. “Exercise and Respiratory Tract Viral Infections.” Exercise and sport sciences reviews 37.4 (2009): 157–164. PMC. Web. 17 Sept. 2018

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

 

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

 

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.