Immunförsvaret – ett underverk att vårda

Vi kommer dagligen i kontakt med tusentals virus och bakterier. Bara genom ett tryck på din mobilskärm så har du kommit i kontakt med cirka 6000 bakterier. Vi har dessutom miljoner bakterier och virus i vår egen mikroflora. Med tanke på det är det ett under att vi inte blir sjuka oftare. Underverket kallas immunförsvar.

I vår första försvarsbarriär ingår huden och slemhinnorna. En mycket viktig del av slemhinnornas försvar är IgA-antikroppar som utsöndras på ytan av slemhinnan. IgA-antikroppar binder till bakterier och virus och hindrar dem att få fäste och infektera oss. I första försvaret ingår också saltsyran i magsäcken, antimikrobiella ämnen i saliven och tårvätska och hela vår egna mikroflora som ger ett stort skydd.

LÄS OCKSÅ: Bakterier bygger barns immunförsvar 

 

Äter upp inkräktaren
Om inkräktaren kommer förbi den första barriären så tar vårt medfödda och vårt adaptiva immunförsvar vid. I vårt medfödda immunförsvar finns bland annat makrofager som känner av om något främmande kommit in i kroppen och då helt sonika äter upp det. Vårt medfödda immunförsvar reagerar snabbt, inom minuter eller timmar.
Vårt adaptiva immunförsvar tränas upp under livet till att känna igen virus och bakterier som kroppen tidigare stött på. Här ingår vita blodkroppar som T-lymfocyter och B-lymfocyter. Hela immunsystemet samarbetar för att hålla oss friska och i balans. Så finns det något vi själva kan göra för att hjälpa vårt immunsystem? Ja, absolut! Här är några exempel:

LÄS OCKSÅ: Fysisk aktivitet stimulerar immunförsvaret

Mikroorganismer hjälper oss
Ett av de viktigaste skydden mot mikroorganismer är just mikroorganismer, eller ämnen från mikroorganismer.
I en studie fann man att tillskott av mjölksyrabakterier minskar förekomsten av sjukdomsframkallande bakterier i de övre luftvägarna. Får man ner fler nyttiga bakterier i tarmen minskar alltså inte bara mängden skadliga bakterier där utan också uppe i näsa och hals. Man har också funnit att tillskott av mjölksyrabakterier ökar produktionen av IgA-antikroppar på slemhinnorna, det betyder att de stärker slemhinnornas skydd mot infektioner.

LÄS OCKSÅ: Ät dig frisk med antiinflammatorisk mat 

Minskat behov av antibiotika
I en annan studie fick barn i åldern 3–5 år antingen en Lactobacillus acidophilus eller en kombination av L. acidophilus och en Bifidobacterium lactis eller placebo under en tid av sex månader. Bland de barn som fick mjölksyrabakterier minskade förekomsten av feber med 53 % (en stam) och 72 % (två stammar), hosta med 41 % och 62 % och snuvighet med 28 % och 58 % – allt i jämförelse med placebo.
Barnens behov av antibiotika minskade med 68 % (en stam) och 84 % (två stammar) jämfört med placebo. Mjölksyrabakterier kan alltså göra stor skillnad och rusta oss mot infektioner.

LÄS OCKSÅ: 16 viktiga forskningsfakta om D-vitamin

Stärker immunförsvaret
Chlorella är en encellig mikroorganism som också verkar stärka vårt försvar. Fyra veckor med tillskott av 6 gram Chlorella vulgaris per dag ökade mängden IgA-antikroppar i saliven, vilket troligen innebär att kroppens försvar mot infektioner stärktes.
Även ämnen som sitter på ytan av vissa mikroorganismer kan påverka immunförsvaret positivt. Ett exempel är en betaglukan från ytan av bagerijäst som heter Wellmune. 156 barn i åldern 1–4 år deltog i en tolv veckor lång studie som visade att tillskott av just Wellmune resulterade i att de fick färre infektioner. Både antalet övre luftvägsinfektioner och längden på infektionerna var betydligt lägre bland de som fick tillskottet än hos kontrollgruppen. Wellmune verkar genom att göra immunförsvaret redo att reagera snabbare när det väl behövs.

LÄS OCKSÅ: “Rekommendationen för D-vitamin räcker inte”

Vitaminer och mineraler
Alla vitaminer och mineraler är viktiga för immunförsvaret och balansen mellan dem har stor betydelse. En bra grundregel är därför att alltid ta en multivitamin-mineral som bas och sedan lägga till enskilda näringsämnen efter behov och att välja multiprodukter som ger ett brett spektrum av vitaminer och mineraler i bra doser. Ett vitamin som de flesta av oss behöver extra mycket av är vitamin D.

Låga halter av vitamin D
I en studie från södra Tyskland var det bara i augusti som deltagarna kom upp i optimala nivåer av vitamin D. I en annan studie från Storbritannien fann man att 60% av befolkningen aldrig kommer upp i optimala nivåer av vitamin D någon gång under året, inte ens på sommaren.
I båda studierna dök halten vitamin D i plasma snabbt nedåt redan tidigt under hösten.

Det är alltså viktigt att fylla på. I en metaanalys, där man sammanfattade resultatet från flera studier som utförts på barn som fått tillskott av vitamin D, såg man att de barn som fick tillskottet hade färre luftvägsinfektioner än barn som fick placebo. Barnen var i åldrarna 1 till 15 år och de fick tillskott av antingen 1 200 IE, som motsvarar cirka 30 mikrogram per dag, i fyra månader eller 100 000 IE i en engångsbehandling.
För vuxna är 2000 IE per dag en grunddos. Om prover visar  att man ligger lågt på vitamin D behöver man som regel inta 4000-5000 IE per dag under en tid för att fylla på depåerna.

LÄS OCKSÅ: Liten guide till viktiga mineraler 

Måttlig motion är bäst
Det har gjorts många studier på hur motion påverkar immunförsvaret. Den bild som framträder är kanske inte så förvånande. Måttlig motion är bra för immunförsvaret och skyddar mot infektioner, men ett motionerande som närmar sig elitidrott gör kroppen mer känslig för infektioner. Måttlig motion har visat sig öka mängden IgA-antikroppar på slemhinnorna, medan långvarig och högintensiv träningen ger motsatt effekt. Lagom är alltså bäst. Efter ett intensivt träningspass är det viktigt att kroppen får återhämta sig innan nästa träningspass. Annars ”sänker” man immunförsvaret ytterligare för varje gång man tränar.

Immunförsvaret är ett underverk som är omöjligt att helt förstå. Men vad man kan förstå av studier som gjorts är att måttlig motion, bra tillgång till vitaminer och mineraler och ”nyttiga” mikroorganismer kan hjälpa immunförsvaret att göra sitt jobb. Jobbet med att hålla oss friska och i balans.
Ett bra sista råd är också att regelbundet göra absolut ingenting alls, utan bara slappa.

Av Maria Eriksson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Källor

Gluck U, Ingested probiotics reduce nasal colonization with pathogenic bacteria 
Zheng Quan, Probiotic Therapy as a Novel Approach for Allergic Disease
Leyer L. Gregory, Probiotic effects on Cold and Influenza-like Symptom Incidence and Duration in Children
Otsuki T et. al. Salivary secretory immunoglobulin A secretion increases after 4-weeks ingestion of chlorella-derived multicomponent supplement in humans
Meng F. (2016). Baker’s Yeast Beta-Glucan Decreases Episodes of Common Childhood Illness in 1 to 4 Year Old Children during Cold Season in China.
Cannell, JJ. Umhau, JC, Holick MF, et al. “Epidemic influenza and vitamin D.” Epidemiol Infect. 2006 Dec; 134(6):1129-114
Hyppönen E1, Power C. Hypovitaminosis D in British adults at age 45 y: nationwide cohort study of dietary and lifestyle predictors. Am J Clin Nutr. 2007 Mar;85(3):860-8.
Charan J., Goyal J.P., Saxena D., Yadav P. Vitamin D for prevention of respiratory tract infections: A systematic review and meta-analysis. J Pharmacol Pharmacother. 2012;3(4)
Martin, Stephen A., Brandt D. Pence, and Jeffrey A. Woods. “Exercise and Respiratory Tract Viral Infections.” Exercise and sport sciences reviews 37.4 (2009): 157–164. PMC. Web. 17 Sept. 2018

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tävla och vinn boken “Den växtbaserade kosten”

Tävling

Tävla och vinn boken "Den växtbaserade kosten" där du kan lära dig mer om fördelarna av att äta växtbaserat från läkaren Tobias Schmidt Hansen och dietisten Maria Felding. I boken tar de upp myter och missförstånd och besvarar de vanligaste frågorna om vad det innebär att äta växtbaserat samt ger en praktisk introduktion.

Lär känna de fyra olika sömnfaserna

Hälsa

Visste du att alla människor går igenom fyra olika faser av sömn och att vi gör detta i cykler på mellan 90 och 120 minuter - flera gånger per natt? Sömnforskaren Christian Benedict förklarar allt om de fyra sömnfaserna.

Hjärnträning hjälper utmattade

Forskning

Många som drabbas av utmattningssyndrom får också problem med minne och koncentration. Nu visar ny forskning att det är möjligt att förbättra sina kognitiva funktioner – och att detta även kan ha positiva effekter på återhämtningsförloppet.

sågspån och trästockar

Sågspån – den nya maten?

Forskning

Nu ska sågspån och halm omvandlas till livsmedel.  Det är Miljö- och energidepartementet som nu gör en mångmiljonsatsning på klimatsmart mat – närmare bestämt på ett forskningsprojekt där trä ska göras ätbart genom fermentering. Satsningen skulle i förlängningen kunna innebära vinster för Sveriges skogs- och lantbruk.

3 superknep vid förkylning

3 superknep vid förkylning

Förkylning

Vid den här tiden på året, när våren står precis bakom dörren och vädret ser olika ut från dag till dag, är det lätt att bli förkyld. Vilket många gånger faktiskt är helt onödigt.  För de virushämmande knepen finns där – och ser man bara till att ta hand om sig i övrigt är chansen att hålla sig frisk större än många tror.  Här är infon som hjälper dig på vägen. 

Dansk duo bakom ny bok om växtbaserad kost

Kost

Det ökade intresset för miljö, etik och hälsa har lett till ett växande intresse för veganism och en mer växtbaserad kost. Många frågar sig om det verkligen är hälsosamt att bara äta mat från växtriket, mycket tyder på att de som äter växtbaserat löper lägre risk för många vanliga folksjukdomar. Det menar läkaren Tobias Schmidt Hansen och dietisten Maria Felding som skrivit boken "Den växtbaserade kosten".

“Vinterkräksjukan sprids via luften”

Mage

Det är högsäsong för vinterkräksjukan, och stora som små drabbas. Nu tror forskare att det smittsamma viruset kan transporteras i mycket små vattendroppar. Det gör att det i fortsättningen kan komma att räknas som luftburet och att det kan behövas andra metoder än vi hittills trott för att begränsa spridningen.

ögg

Nu är ägg farligt – igen

Forskning

Först var det farligt, sedan var det inte farligt, sedan var det farligt igen.  Äggens vara eller inte vara som livsmedel har diskuterats i decennier. Anledningen? Jo, huruvida ägget – på grund av sin mängd kolesterol, i främst gulan – är farligt för oss eller inte. Buden har varit olika. De senaste åren har ägg ansetts ofarliga på grund av tesen att kroppen faktiskt förmår kontrollera kolesterolmängden i blodet. Men – nu är de alltså farliga igen, enligt en ny studie presenterad i tidskriften Jama.

D-vitamin

Så länge räcker ditt lager av D-vitamin

Naturlig hälsa

Nu när solen är tillbaka, innebär det att du kan lägga undan burken med D-vitamin? undrar du. Eller tog du kanske aldrig fram den – eftersom du solgassade en hel del när du var i Thailand i julas – och tänker att ditt lager nog fortfarande räcker? Ja, det är inte helt lätt att veta hur det står till med kroppens D-vitamindepåer – så låt oss reda ut saken.

Nu slipper Marita nätter med värmevallningar

Hälsa

När Marita kom in i klimakteriet fick hon kraftiga värmevallningar och orolig sömn. Hon vaknade blöt av svett nästan varje natt. I somras började Marita ta ett växtbaserat läkemedel för klimakteriebesvär och efter ett tag var svettningarna i princip helt borta.

Skönhetspanelen testar: Ansiktsrengöring

Hud

Att tvätta ansiktet är något de flesta gör åtminstone en gång om dagen, vanligen på kvällen då vi vill bli rena från den smuts vi samlat på oss under dagen och ta bort eventuell make-up. Det finns många olika sorters rengöring att välja på men experter menar att krämer och geler är att föredra framför att tvätta sig med vanlig tvål som riskerar torka ut huden. Kureras skönhetspanel har testat fyra populära märken inom naturlig hudvård och utsett en favorit.

kvinna på soffa tar sig åt ryggen

En av tio har tyst njursjukdom

Allmänt

En av tio svenskar lider av kronisk njursjukdom, en sjukdom som både sänker livskvaliteten och kan bli livshotande. Men de flesta vet inte om att de är drabbad, trots att tidig upptäckt kan leda till att utvecklingen hinner bromsas. Det handlar om en tyst folksjukdom som ofta missas av vården – men helt i onödan, enligt experterna.  Det finns nämligen några enkla sätt att få en indikation på huruvida man är drabbad eller ej. Vilka får du veta mer om här.

Sallad med romantisk touch

Recept

Rödbetor, röda äpple och gojibär sprider ett rosa skimmer över denna enkla men goda sallad, varför inte bjuda på en både nyttig och välsmakande överraskning vid nästa romantiska tillfälle.

öga

Behandling vid glaukom – ögonsjukdomen många missar

Hälsa

Glaukom anses vara en lömsk sjukdom. Förloppet går så långsamt att många inte förstår att de är drabbade. Skulle de få diagnosen i tid skulle de sannolikt lyckas bromsa sjukdomen – som annars riskerar att göra dem blinda.  I och med Världsglaukomveckan 10-16 mars poängterar därför Glaukomförbundet vikten av att kontrollera sina ögon regelbundet – och Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om naturliga knep som kan förbättra läget för dem som fått sjukdomen konstaterad.

kvinna med selleriknippe och sellerijuice i glas

Hört talas om trenden sellerijuice? Detta sägs det vara bra för

Trendspaning

Din syster gör det, Robert DeNiro gör det, till och med din läkare gör det. Din granne gör det däremot ABSOLUT inte, avfärdar det tvärtom bestämt som en myt. Plötsligt har selleri, eller snarare sellerijuice, blivit någonting superhypat. Men varför har det blivit en sådan enorm hälsotrend, vad sägs sellerijuice vara så bra för – och hur ska man egentligen förhålla sig till hela grejen? Kurera har tittat närmare på sellerijuice-trenden, en av senare års absolut största virala hälsohyper.

Carl Schlyter: “Minskade klyftor förbättrar hälsan”

Kurera debatt

Debatten kring sjukvård handlar ofta om hur vi behandlar ohälsa. Vi behöver mer resurser, fler sjuksköterskor och hur vården ska organiseras blir till ändlösa debatter. Mer sällan talar vi om hur individen kan förebygga ohälsa. Träning för äldre, bättre kosthållning, minskad stress i arbetslivet. Allra mest sällan talar vi om hur samhällsstrukturer kan skapa ohälsa. Det vill Carl Schlyter partiledare för det nybildade partiet Vändpunkt ändra på.

Forskning stödjer naturens läkande krafter

Eko/miljö

Naturens inverkan på vår hälsa studeras flitigt, och resultaten talar ett samstämmigt språk. Både grönska och närhet till vatten bidrar starkt till vårt välmående och är därför viktiga att ha tillgång till och helst så nära som möjligt enligt svenska forskare.

kvinna vid kontorsbord

16:06-rörelsen: “Vi kan inte vänta 25 år till på jämställda löner”

Politik

Trots att många lever i tron att Sverige är ett jämställt land ligger kvinnors löner fortfarande i genomsnitt 11,3 procent lägre än mäns. Dessutom är Sverige långt ifrån jämlikt när det gäller fördelningen av föräldrapenning- och vabbdagar, något som i förlängningen även det får stora ekonomiska konsekvenser för kvinnorna. "Vi kräver att regering, arbetsgivare och arbetsmarknadens parter vidtar nödvändiga åtgärder för att jämna ut dessa skillnader och att det görs nu", säger Carina Ohlsson, S-kvinnornas förbundsordförande och en av talespersonerna för 16:06-rörelsen, till Kurera.

Jenny hjälper kvinnor att förstå sin menscykel

Gravid/barn

Jenny Koos är sexualhälsorådgivare och föreläsare. Till henne söker sig kvinnor som inte får hjälp i den konventionella vården. Framförallt hjälper Jenny kvinnor att bli gravida, men hon utbildar dem också i hur de på ett naturligt sätt kan undvika att bli gravida.

Första hjälpen för fnasiga nagelband

Hud

Händer och naglar är väldigt utsatta. Kyla, värme, starka tvålar, föroreningar och kemikalier kan göra att huden torkar ut med fnasiga nagelband till följd. Något som kan märkas lite extra när vintern börjar lida mot sitt slut, men ömmande och trasiga nagelband går att läka och genom lite omsorg kan man se till att förhindra problemet. Kureras hudexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips.

Enkla vardagstips för en hälsosammare kost

Kost

Det finns inte en enda metod, kosthållning eller diet som passar alla. Bästa sättet att hitta rätt kost för dig är att är att testa sig fram enligt nutritionisten Lina Åhlén. Den här gången tipsar hon om hur vi får i oss mer grönsaker.

Bättre sömn och fokus med ashwagandha

Hälsa

Katarina jobbar natt på ett stödboende vilket betyder att hon kan bli störd när som helst i sin sömn. Att försöka hålla normala sovrutiner de nätter hon inte arbetar blev under en period svårt, men med hjälp av ashwagandha blev både sömnen och fokuset bättre.

Sova ikapp under helgen? Lita inte på det!

Forskning

Vi har väl alla gjort det, kompromissat med sömnen för att få arbetsveckan att gå ihop. Men det som kan ge kortsiktig vinning i form av mer tid kan stå oss dyrt i längden. Att sova längre på helgen för att komma ikapp räcker en bit men inte hela vägen visar ny forskning.