man i stralkastarljuset

Mind 2018: “Du är inte alltings centrum”

Fakta

Namn: Karin Isberg
Yrke: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap, föreläsare i stresshantering och mindfulness. Har skrivit flera böcker, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Hemsida och sociala medier: www.karinisberg.se
Twitter: @isbergkarin
Instagram: isbergkarin
Facebook: isbergkarin

I Karins onlinekurser "Bli fri från oro" och "Slipp onödigt ältande" finns flera metoder som hjälper dig att bli kvitt onödig oro.

Har du tänkt på att du har en tendens att älta extra mycket om du känner att du gjort bort dig? Då är det lätt att tänka att man är nojig men faktum är att det är en särskild funktion i hjärnan som gör att det blir så. Det är med andra ord fullkomligt normalt förklarar stresscoachen Karin Isberg

Karin relaterar ofta till tiden då människan levde på savannen. Där våra förfäder överlevde tack vare att de levde tillsammans och samarbetade med varandra.
– Ingen kunde på egen hand skaffa mat, fortplanta sig eller skydda sig mot faror.
För dem var uteslutning ur gruppen detsamma som en dödsdom förklarar hon.
– Det är därför vi reagerar så väldigt starkt på allting som aktiverar rädslan för att inte vara omtyckt, inte räcka till och i förlängningen inte få tillhöra gruppen.

 

Karin förklarar att vi under ytan styrs av tankarna:
• Tänk om jag inte är tillräckligt bra.
• Tänk om de andra inte tycker om mig.
• Tänk om jag inte får vara med i gemenskapen längre.

Det är skälet till varför vi ältar särskilt mycket när det handlar om någon form av socialt sammanhang menar Karin. Hjärnan försöker lära sig vad vi ska göra annorlunda framöver för att inte riskera att blir uteslutna.

LÄS OCKSÅ: Stresscoachen: “Ältande kan vara beroendeframkallande”

Situationer vi har en tendens att älta särskilt mycket är:
• Den där gången när du skulle skämta men allt bara blev konstigt och pinsamt.
• Den där gången när du gjorde ett misstag på jobbet och din chef blev arg.
• Den där gången när andra trodde att du var rasist.

Samtliga  är exempel på sådant som du kan älta om och om igen förklarar Karin.

LÄS OCKSÅ: Stresscochen: Det går inte att “sluta” oroa sig

Väcker många frågor
Frågor vi ställer oss är hur det kunde gå så fel? Vad tänkte du på egentligen? Hur kunde du vara så dum? Varför gjorde du så där? Vad kommer andra att tycka om dig?
– Det här händer inte för att du är nojig, utan för att alla människors hjärnor fungerar på det viset.

LÄS OCKSÅ: Mind 2018: Din hjärnas genvägar

Hjärnan tror att vi står i centrum
Det kallas för spotlighteffekten förklarar Karin, den fugerar så att hjärnan drar slutsatser som innebär att vi tror att vi står i centrum för andras uppmärksamhet. Vi tror att det är allt ljus på oss – men så är det givetvis inte menar hon.
– Du går inte omkring och ägnar all uppmärksamhet åt hur andra ser ut, vad de har på sig och vad de säger, så varför skulle någon annan ägna sig åt dig?

 

Andra fokuserar inte så mycket på oss som vi tror att de gör summerar Karin. De har fullt upp med sig själva. Något som kan vara bra att påminns sig själv om nästa gång vi tror att vi trampat i klaveret.

Av Nina Törmark

Samtliga artiklar i serien hittar du här
Introduktion Kom i mental form med stresscoachen Karin Isberg
Del 1. ”Oro är ingen personlighet”
Del 2. Orons viktiga funktion
Del 3. Mind 2018: Din hjärnas genvägar
Del 4. Stresscoachen: Du är inte dina tankar
Del 5. Stresscoachen: “Att älta hjälper oss att lära av våra misstag”
Del 6. Stresscoachen: “Ältande kan vara beroendeframkallande”
Del 7. “Du är inte alltings centrum”
Del 8. Ältande som snuttefilt


Fakta

Namn: Karin Isberg
Yrke: Coach och samtalsterapeut utbildad i neurovetenskap, föreläsare i stresshantering och mindfulness. Har skrivit flera böcker, bland annat "15 sätt att bli fri från stress".
Hemsida och sociala medier: www.karinisberg.se
Twitter: @isbergkarin
Instagram: isbergkarin
Facebook: isbergkarin

I Karins onlinekurser "Bli fri från oro" och "Slipp onödigt ältande" finns flera metoder som hjälper dig att bli kvitt onödig oro.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.